Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Är ni nöjda med era MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-14 16:30

Är jag nöjd? Jodå. Jag har MacBook Pro 2,0Ghz modellen med 1GB ram.

Jag är nöjd med skärmen, den är riktigt ljusstark.
Jag är nöjd med hastigheten, MacBooken är riktigt snabb och "snappy"
Jag är nöjd med designen, den känns solid och o-plastig, hade visserligen inte förväntat något annat.

Tyvärr har jag de problem som vissa andra har, tjutande ljud under vänstra högtalargrill. Jag får bort detta ljudet genom att köra igång: http://www.red-sweater.com/blog/105/all-work-and-no-play-makes-a-very-quiet-macbook-pro

Det är väl det ända jag kan klaga på, och ärligt talat, en dator som kostar mig över 25 000 kronor förväntar jag ha en viss kvalité. Jag tänker vänta med att ringa apple och lämna in datorn tills det antingen kommer en software fix. Eller at Apple erkänner problemet. I övrigt är jag nöjd men man börjar fundera om man kanske skulle väntat med köpet....

Sitter här och har inte använt datorn mer än kanske 2 timmar... inga missljud än så länge i alla fall. Däremot *är* den mycket varmare än min gamla TiBook, men det var nästan väntat med tanke på aluminiumhöljet som leder värmen "bättre".

Sitter nu och funderar på nästa steg... vill ha över lite prylar från gamla datorn, men inte alla. Beslut är svåra när datorn luktar så nytt och gott.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-17 23:53

Jag hör definitivt ett missljud från datorn, låter lite likt ljudet som kommer när man kopplar upp sig via ett modem. Nu går det att få bort genom att ha Photo Booth igång men det är ju ingen bra lösning. Jag tycker Apple borde erkänna och ta tag i detta snarast, för det här kan jag inte acceptera efter att ha betalat 25 tusen för en dator.

  • Medlem
  • 2006-03-18 00:52
Ursprungligen av ookk:

Jag hör definitivt ett missljud från datorn, låter lite likt ljudet som kommer när man kopplar upp sig via ett modem. Nu går det att få bort genom att ha Photo Booth igång men det är ju ingen bra lösning. Jag tycker Apple borde erkänna och ta tag i detta snarast, för det här kan jag inte acceptera efter att ha betalat 25 tusen för en dator.

Testa att ställa CPU-hastigheten till "automatisk" i strömspararinställningen.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-18 08:43
Ursprungligen av stfm:

Testa att ställa CPU-hastigheten till "automatisk" i strömspararinställningen.

Det finns ingen sån inställning på MacBook Pro, dessutom så ska man inte behöva sänka cpu-hastighet eller på andra sätt försämra datorn för att bli av med ett ljud härstammar från ett uppenbart komponentfel.

För er som är nyfikna, så finns det ett blogg-inlägg där någon har spelat in ljudet som kommer från processorn.

Ursprungligen av Converge:

För er som är nyfikna, så finns det ett blogg-inlägg där någon har spelat in ljudet som kommer från processorn.

jäklar vad irriterande... kändes som min tinnitus skuvades upp ett snäpp. MacBook Pro tänker jag inte beställa i första hand innan dom löst detta. Vi får hoppas att Apple börjar lägga om sin strategi när det gäller nya produkt lanseringar...

Jag har hört ljudet nu, det hörs när jag kör på batteri, inte när datorn laddas eller när jag bara inte ids dra ur sladden igen. Håller med om att Apple borde åtgärda detta på något sätt. Ljudet försvinner som sagt med Photo Boot igång, men det borde ju också dra extra batteri, så det är inte en idealisk lösning direkt.

Usch, jag känner igen mönstret allt för väl. Precis som med "moppeljudet" på iMac G5 rev A.
Alla trodde och hoppades att Apple skulle erkänna problemet och fixa skiten men det hände förstås aldrig.

Jag vet inte om jag vågar chansa och beställa en MacBook Pro rev A nu. Orkar inte gå igenom samma elände igen.

Allt funkar strålande på min nya 1,83/2GB. Gick ner på stan (Stockholm) och fick en rakt över disk idag!

Inga ljud whatsoever - perfekt. Min enda negativa grej är att högtalarna (den högra framför allt) intelåter särskilt bra, lågt nivå samt att den högra "sprakar".

Ett "litet" lyft från en PB12" Rev A

Great!

/

Här är en kille som (precis som jag) råkat ut för en Macbook Pro med BÅDE missljudet som uppkommer när screen brightness är på nåt annat än max, OCH missljudet från processorn:

Brightness relaterat ljud:
http://homepage.mac.com/jimdufek/mbp/movies/humming_noise.mov

Tjutande ljud från processorn:
http://homepage.mac.com/jimdufek/mbp/movies/squeal_noise.mov

Ljudet från min processor var dock inte riktigt så högt pitchat som detta, utan mer som ljudet i blogg-inlägget ett par poster upp. Jag skriver "var" eftersom LAN-Master efter undersökning har beslutat att jag ska få en ny dator. Jag måste erkänna att jag hyser rätt lite hopp om att den nya ska vara fri från missljud, men hoppas att jag ska bli glatt överraskad.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 17:18

Jag är supernöjd med min MacBook Pro 2x2,0 ghz, enda missljudet jag hör är processorljudet.
Och det löser jag genom att starta spegelwidgeten och sen stänga den, behöver bara göra det en gång efter att datorn startas och sen slipper jag det totalt!

Ursprungligen av ptr:

Jag är supernöjd med min MacBook Pro 2x2,0 ghz, enda missljudet jag hör är processorljudet.
Och det löser jag genom att starta spegelwidgeten och sen stänga den, behöver bara göra det en gång efter att datorn startas och sen slipper jag det totalt!

Jag resonerade likadant först, men iom att det konstaterats på Apple's forum att det får effekt på batteri-tiden så tänker jag inte köpa det i det långa loppet. Det får duga tills vidare, men det behöver åtgärdas.
Spegelwidgeten orsakar en större batteriåtgång vilket påverkar ljudet (iom att processorn börjar jobba). Tester som folk gjort med Xbattery visar att strömåtgången fortsätter att vara större även efter det att widgeten stängts ned (vilket förklarar varför ljudet fortfarande är borta även efteråt). MBP'n drar 10-15% mer ström när widgeten är påslagen SAMT efter det att widgeten stängts ned, i förhållande till när ljudet hörs. Detta spelar ju mindre roll så länge man kör med nätdrift, men nån översatte det till ca. 45 minuter till 1 timmes lägre batteritid när du jackar ur. Vilket inte är så himla ballt i det långa loppet.

Här är en lååång tråd i Apple's egna forum som tar upp problemet:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=374397&tstart=0

"Mirror widget causes an increase in power drain which effects the sound.
So unless you like having ~45 min less battery time... "

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-18 20:50
Ursprungligen av Converge:

Jag resonerade likadant först, men iom att det konstaterats på Apple's forum att det får effekt på batteri-tiden så tänker jag inte köpa det i det långa loppet. Det får duga tills vidare, men det behöver åtgärdas.
Spegelwidgeten orsakar en större batteriåtgång vilket påverkar ljudet (iom att processorn börjar jobba). Tester som folk gjort med Xbattery visar att strömåtgången fortsätter att vara större även efter det att widgeten stängts ned (vilket förklarar varför ljudet fortfarande är borta även efteråt). MBP'n drar 10-15% mer ström när widgeten är påslagen SAMT efter det att widgeten stängts ned, i förhållande till när ljudet hörs. Detta spelar ju mindre roll så länge man kör med nätdrift, men nån översatte det till ca. 45 minuter till 1 timmes lägre batteritid när du jackar ur. Vilket inte är så himla ballt i det långa loppet.

Här är en lååång tråd i Apple's egna forum som tar upp problemet:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=374397&tstart=0

"Mirror widget causes an increase in power drain which effects the sound.
So unless you like having ~45 min less battery time... "

Jag håller helt med, dessutom så känns det lite tråkigt att behöva använda sig av något "ful-hack" för att något ska fungera som det är tänkt.

Faktum är att "fulhacket" med Mirror Widget faktiskt räcker att du kör widgeten i 5 minuter eller så, sedan är ljudet borta ända tills du startar om datorn igen, oavsett om den sovit emellan eller inte.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-19 23:06
Ursprungligen av CyberPet:

Faktum är att "fulhacket" med Mirror Widget faktiskt räcker att du kör widgeten i 5 minuter eller så, sedan är ljudet borta ända tills du startar om datorn igen, oavsett om den sovit emellan eller inte.

Det räcker att bara starta och stänga den för att ljudet ska försvinna. Detta beror på att widgeten inte korrekt stänger av kameran när den är klar med den så att den fortfarande drar ström vilket får den komponenten som för oljud att inte låta längre. Batteritiden kortas ned med ungefär en halvtimma.

Jag kommer att kontakta Apple Store imorn när deras telefonsupport öppnar och be att få min MacBook Pro utbytt. Jag tänker inte acceptera ett sådant fel på en dator för 25 tusen.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-19 21:52

min macbooks backlight dog. Lämnar tillbaka den nu och får pengarna tillbaka.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-20 14:17

Idag var jag inne på ett Apple Service Center och lämnade in datorn, serviceteknikern hörde också ljudet och höll med om att det var väldigt störande. Känns lite tråkigt att lämna ifrån sig datorn då den i övrigt var en fin maskin. Jag undrar hur många veckor det ska ta att laga / ersätta macbooken

  • Oregistrerad
  • 2006-03-20 15:12
Ursprungligen av ookk:

Idag var jag inne på ett Apple Service Center och lämnade in datorn, serviceteknikern hörde också ljudet och höll med om att det var väldigt störande. Känns lite tråkigt att lämna ifrån sig datorn då den i övrigt var en fin maskin. Jag undrar hur många veckor det ska ta att laga / ersätta macbooken

Jag gjorde exakt samma sak och dem rådde mig att behålla datorn tills dem kommer på en lösning. Dem sa att det kan ta flera månader innan dem har en.

Ursprungligen av Sombrero9999:

Jag gjorde exakt samma sak och dem rådde mig att behålla datorn tills dem kommer på en lösning. Dem sa att det kan ta flera månader innan dem har en.

Jag kommer få tillbaka min burk från LAN-Master i veckan av samma anledning. Dock fick jag ingen tidsuppskattning, men det känns som dom får klämma fram en lösning snabbare än så för att inte deras rykte ska ryka, det är ju ändå deras Pro-serie vi snackar om..Men just nu håller jag faktiskt med; ingen idé att byta ut den defekta datorn mot en ny som också är defekt. Jag kommer stå ut med min tills det kommer en lösning, men då det händer kommer jag hänga på dörren med min dator, det kan jag lova. Just nu känns inte min Macbook så mycket "Pro"...
Jäkligt synd att det ska strula, maskinen i övrigt är verkligen makalös.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-20 22:34
Ursprungligen av Converge:

Jag kommer få tillbaka min burk från LAN-Master i veckan av samma anledning. Dock fick jag ingen tidsuppskattning, men det känns som dom får klämma fram en lösning snabbare än så för att inte deras rykte ska ryka, det är ju ändå deras Pro-serie vi snackar om..Men just nu håller jag faktiskt med; ingen idé att byta ut den defekta datorn mot en ny som också är defekt. Jag kommer stå ut med min tills det kommer en lösning, men då det händer kommer jag hänga på dörren med min dator, det kan jag lova. Just nu känns inte min Macbook så mycket "Pro"...
Jäkligt synd att det ska strula, maskinen i övrigt är verkligen makalös.

Det var exakt det jag ville göra(att stå ut med datorn) men backlighten dog några dagar efter att jag hade ringt om problemet Vet dock inte om suset har något med det att göra.

Jag bad om pengarna tillbaka och det var inga problem. Jag hade inte stått ut med suset samt att widgetgrejen inte var hållbar för min del.

Nu är det tillbaks till pcvärlden för mig Beställde en Dell som ska tjäna sitt syfte som provisorisk dator tills problemen med macbookarna löst sig. Eller så väntar jag till nästa macbook som kommer om 6 mån ungefär i och med efterföljaren till core duo.

Jag känner med er som fått felaktiga burkar! Kan dock säga efter 3 dar att detta är en helt suverän dator. Jag har märkt några mindera grejer bara:

- Jag får en hel del sidrenderings fel i Safari! Nån annan som har liknande proble? Det visar sig tex som att delar av en sida kommer ur fas eller mindre delar repeteras.

- Hur är det med rosetta igentligen - är den helt felfri - råkade ut för ett fel när jag använder Rapidweaver - helt plötsligt sakandes en sida på siten. Strange!

- Den blir ganska varm men OK, det dundrar på med 2* 1,8 GHz så man får inte klaga....

Ähh - den är bra!

/

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 00:01

[QUOTE="jonte0"]- Jag får en hel del sidrenderings fel i Safari! Nån annan som har liknande proble? Det visar sig tex som att delar av en sida kommer ur fas eller mindre delar repeteras.

japp. Denna effekt har vi här oxå.

Ursprungligen av jonte0:

Hur är det med rosetta igentligen - är den helt felfri - råkade ut för ett fel när jag använder Rapidweaver - helt plötsligt sakandes en sida på siten. Strange!

Rosetta funkar INTE riktigt bra, mina softsynthar från Arturia går ej att starta, Cubase SX2 går ej att starta eftersom kontakten med hårdvarulåset inte verkar fungera riktigt, Syncrosoft hittar det iofs. men sen kommer ett Syncrosoftfel när Cubase startar. Dock är funktionen på Universal-program mycket bra, betydligt rappare än med G5.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-02 11:06
Ursprungligen av bruksarn:

Rosetta funkar INTE riktigt bra, mina softsynthar från Arturia går ej att starta, Cubase SX2 går ej att starta eftersom kontakten med hårdvarulåset inte verkar fungera riktigt, Syncrosoft hittar det iofs. men sen kommer ett Syncrosoftfel när Cubase startar. Dock är funktionen på Universal-program mycket bra, betydligt rappare än med G5.

jag fick igång QBase SE3 med senaste uppdateringen från Syncrosoft. Funkar rätt fint, det borde funka för dig också. Annars är det SX2 i sig som strular, enligt nätet funkar nämligen SX3 bra...

Usch då, jag vet inte hur man ska göra nu.

Vi har ett erbjudande om HemPC på jobbet där man kan få köpa mac också och det skulle vara ett perfekt tillfälle att byta upp sig från en 12'' PB till en MBP men det känns inte så kul att köpa en mac nu och få hålla på att reparera den hela tiden. Tyvärr verkar det också som om att erbjudandet inte kommer tillbaka utan det är nu som det gäller.

Hmmm, jag få fundera mera på detta.

Ursprungligen av aquilas20:

Usch då, jag vet inte hur man ska göra nu.

Vi har ett erbjudande om HemPC på jobbet där man kan få köpa mac också och det skulle vara ett perfekt tillfälle att byta upp sig från en 12'' PB till en MBP men det känns inte så kul att köpa en mac nu och få hålla på att reparera den hela tiden. Tyvärr verkar det också som om att erbjudandet inte kommer tillbaka utan det är nu som det gäller.

Hmmm, jag få fundera mera på detta.

Slå till. Fick min igår. Går som en dröm.

Ursprungligen av aquilas20:

Usch då, jag vet inte hur man ska göra nu.

Vi har ett erbjudande om HemPC på jobbet där man kan få köpa mac också och det skulle vara ett perfekt tillfälle att byta upp sig från en 12'' PB till en MBP men det känns inte så kul att köpa en mac nu och få hålla på att reparera den hela tiden. Tyvärr verkar det också som om att erbjudandet inte kommer tillbaka utan det är nu som det gäller.

Hmmm, jag få fundera mera på detta.

Är det ett erbjudande från Nicator?

Jag sitter och väntar på min MBP från nicator just nu as we speak. Allt jag vet är att dne kommer nångång i april. Mina nerver klarar inte det.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-03-20 16:53

Flera månader?! Oj oj det låter inte bra. Om de inte kan ge mig en dator på flera månader så vill jag nog ha pengarna tillbaka.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 12:15

Japp been there done that jonte

Bevaka tråden