Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: OS X 10.4 'Tiger' kommer i April

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 11:06
Ursprungligen av Gluffs:

De jag irriterar mig på är prislappen kontra uppgradering.
Apple tvingar användaren att köpa ett "nytt" OS för varje decimaltals uppgradering ( 10.x ). 1500:- spänn är vansinne, 300-400 hade varit förstårligt. MEN vid varje heltals uppgradering (1x.0) hade jag gladligen betalt 1500:- eller mer.

Inga av de program du använder nu slutar funger för att de lancerar nytt OS så om du inte vill uppgradera så behöver du inte.

Ursprungligen av draags:

Nej de har de inte men skillnaderna mellan 10.1 - 10.2 - 10.3 - 10.4 ÄR bra mycket större än mellan SP1 och SP2

Ja skillnaden mellan SP1 och SP2 är ju bara att de täppt till massa säkerhetsluckor, det är ju inga nya funktioner. Däremot så var det en del program och spel som la av.
Så var det med den bakåtkompatibiliteten.

Det var likadant med uppgraderingen till XP. Det saknades drivrutiner till en massa sidoprylar som därför slutade fungera.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 16:54
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Ja skillnaden mellan SP1 och SP2 är ju bara att de täppt till massa säkerhetsluckor, det är ju inga nya funktioner. Däremot så var det en del program och spel som la av.

Njae, hela säkerhets-centret med uppdaterad brandvägg, antivirus (som förvisso bara söker efter tredjepartstillverkare) etc är nya funktioner. Det fanns ganska mycket nytt i SP2.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 11:27
Ursprungligen av Gluffs:

Måste säga att de är helt uppåt vägarna att man måste köpa ett nytt operativsystem var 18 månad för att uppdateringar till andra program ska fungera optimalt.

Inte f.n har M$ tagit betallt för SP1-2 till XP, rätt mig om jag har fel!

Köpte 10.1 när de kom funkade lagom länge innan programvarorna krävde 10.2.
Ta tex FCP HD, kräver 10.3.2.

SP1-2 kan jämföras med gratisuppdateringarna som kommer i software update (10.3.1, 10.3.2 osv.). Steget från 10.3 -> 10.4 kan jämföras med Windows 2000 -> Windows XP, något även MS tar betalt för (bra betalt dessutom). Något som däremot är helt uppåt väggarna är att Apple inte har några uppgraderingspriser, även om standardpriset i praktiken blir ett uppgraderingspris då alla som köper det har en Mac med något äldre MacOS.
MS är även bättre på bakåtkompabiliteten, just för att de måste. De kan inte tvinga hela sina användarbas att uppgradera till det senare på samma sätt som Apple kan.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 11:57
Ursprungligen av C-mon:

MS är även bättre på bakåtkompabiliteten, just för att de måste. De kan inte tvinga hela sina användarbas att uppgradera till det senare på samma sätt som Apple kan.

WORD!!!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 12:01

Jag menar inte på något sätt att jag hyllar M$ affärsstrategi, både M$ och Apple är vinst drivande företag och dom tar betalt där dom kan.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-03-12 09:41
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Det är skönt att det finns så många uppdateringssugna. Min PB går så bra i 10.3.8 så jag tar nog i lugn och ro del av era erfarenheter innan jag uppdaterar.

Jag känner det samma. Det är bäst att låta de som har modet ta de första sakerna som kommer att gå fel, så kommer jag sen när de värsta problemen är bortuppdaterade

Ursprungligen av thevil:

Vackert! Fantastiskt effektfullt att bara låta gå i bakgrunden när du ändå inte använder datorn...
Elräkningarna lär skjuta i höjden när man slutar använda vila...

och att 10.3.9 nästa vecka rättar till Pantherns fläckar

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 10:02

Nåja, huvudsaken är att QT 7 släpps till Pantern, så hoppas jag att jag slipper uppgradera...

Det är inte alltid bra att behöva vara bakåtkompaitibel. Om större förändringar i systemet sker så är detta inte konstigt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-12 15:36

Tja, dyrt å dyrt. Vi betalar 450:- /styck för MacOSX. Sen köper vi AMP till vilket kostar ytterligare runt tusenlappen och då får man alla uppgraderingar under 3 år. Känns helt schysst, dessutom rejält billigare än att köpa Windows, även genom Select-avtal...

Vad längtar ni mest efter i Tiger då?

Bara Exposé gjorde Panther värd slantarna, tycker jag. Vad gör Tiger värt 1500kr? Spotlight?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 16:16

10.3 är väl 10 gånger rappare än 10.1 och jag tycker att varje uppdatering har varit värt varje krona, OSX och iLife bjuder på ganska mycket om man jämför med XP, men man kan klaga på allt om man vill.....
Annars kan du väl hoppa på Linuxtåget...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 16:29

Har försökt leka linux, men de slutar alltid med dålig tillgång på programvaror som jag behöver. Jag gillar OS X men som MAC användare sen 1999 är de väldigt hånfult av Apple att man ska betala fullt pris för varje decimal uppgradering.

Har man historiskt sätt tagit betallt för decimaluppgraderingar, tänker på 7.x, 8.x, 9,x...jag fick med OS9 till min första MAC...9.1 och 9.2 var bara o tanka hem iaf.

Ursprungligen av Gluffs:

Har försökt leka linux, men de slutar alltid med dålig tillgång på programvaror som jag behöver. Jag gillar OS X men som MAC användare sen 1999 är de väldigt hånfult av Apple att man ska betala fullt pris för varje decimal uppgradering.

hmmm!? Så om apple kallade tiger för osx 11, eller osx2005, osXXX eller vad som helst utan 10.4, så hadde du alltså inte haft några problem med det?
Utan det är allltså det är det är en decimaluppgradering på pappret, men inte nödvändigtvis vad gäller features (för det är _många_ förbättringar), som gör att skon klämmer?

Kanske dags att titta bortom versionssiffrorna och se på vad som Tiger kan erbjuda dig istället? Och sen ta ett beslut därifrån, borde ju omedelbart vara ett mera logiskt tillvägagångssätt..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 16:51
Ursprungligen av Gluffs:

Har man historiskt sätt tagit betallt för decimaluppgraderingar, tänker på 7.x, 8.x, 9,x...jag fick med OS9 till min första MAC...9.1 och 9.2 var bara o tanka hem iaf.

Du kan inte hänga upp dig på siffran. Det är inte samma sak.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 16:58

jag kan lägga decimalfrågan åt sidan, men faktum kvarstår, Apple tvingar användarna att köpa en "uppgradering" ca var 18 månad för att övriga mjukvaror ska funka optimalt. De tycker jag är skamligt!

Jag vill verkligen inte göra detta till ett "mitt OS är bättre än ditt", jag vill att som mac använderare att man ska tänka till och frågasätt va man får när man lägger 1500:- i Apples fika.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 17:06
Ursprungligen av Gluffs:

jag kan lägga decimalfrågan åt sidan, men faktum kvarstår, Apple tvingar användarna att köpa en "uppgradering" ca var 18 månad för att övriga mjukvaror ska funka optimalt. De tycker jag är skamligt!

Det är väl bara att inte uppgradera. Mjukvaran funkar ju med det du redan har. Jag fattar inte problemet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 17:08
Ursprungligen av DaPhox:

Det är väl bara att inte uppgradera. Mjukvaran funkar ju med det du redan har. Jag fattar inte problemet.

Tror du FCP HD startar på 10.2? Om de gör de så blir ja glad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 00:05
Ursprungligen av Gluffs:

Tror du FCP HD startar på 10.2? Om de gör de så blir ja glad.

Sant, men vem har tvingat dig att uppgradera till FCP HD?

Är du nöjd med hur allt fungerar under 10.2 så kan du låta det vara så och behöver inte uppgradera.
Är du inte nöjd och vill uppdatera, så behöver du nog uppdatera även systemet, men då var du väl ändå i behov av uppdateringar? Du kanske inte tycker att du behöver 10.3, utan bara nya FCP HD, men några av 10.3s nya funktioner är kanske bland de som används av de nya funktionerna i FCP HD - alltså behövde du 10.3 trots allt - FCP HD i 10.2 skulle inte ha kunnat göra samma saker.

Windows kostar mer men kommer mer sällan och innehåller större förändringar per version. OS X kostar mindre men kommer oftare och innehåller färre förändringar per version. Du kan lika gärna vänta med att uppgradera OS X i lika lång tidsperiod som du hade väntat på att uppgradera Win och när du väl uppgraderar kommer OS X att vara billigare. Eller så kan du köpa tre OS X versioner innan du köper en Win-version och har då totalt betalat ungefär lika mycket för båda under samma tidsperiod.
Och om du så vill så kan du använda 10.2 ända fram till år 2050, då du kan köpa OS 15.3 för bara 1500 kr (eller 150€ kanske?).

Det hela handlar om hurvida man gillar att få nya funktioner snabbare, lite då och då (OS X) eller att sitta med samma system i fem år och sedan få alla nya funktioner på en gång (Win). Båda alternativen kostar ungefär lika mycket. Personligen föredrar jag då det första, eftersom jag vill ha de nya funktionerna så fort de finns utvecklade och inte fler år senare.

Jag kan också tillägga att system som tar fem år att utveckla kommer att innehålla många redan föråldrade funktioner när det lanseras eftersom några av funktionerna utvecklades i början av systemets utveckling - för fem år sedan (och det är MYCKET i IT-sammanhang).

----------

Så, puh, nu när alla vet sanningen om OS X uppdateringar, så kan jag diskutera trådens egentliga ämne lite ;):

Väldigt kul hade det varit om 10.4 kom snart! Efter att bara ha sett Spotlight demonstreras så har jag nästan blivit beroende av det - varje gång jag ska göra en sökning och den tar 40 år och segar ner datorn till olidlighet så längtar jag till lanseringen. Och att äntligen få en smidigare och diskretare version av Konfabulator som dessutom inte vräker i sig allt minne och all processorkraft ska bli väldigt trevligt också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 18:14
Ursprungligen av Rajje:

Sant, men vem har tvingat dig att uppgradera till FCP HD?

Är du nöjd med hur allt fungerar under 10.2 så kan du låta det vara så och behöver inte uppgradera.
Är du inte nöjd och vill uppdatera, så behöver du nog uppdatera även systemet, men då var du väl ändå i behov av uppdateringar? Du kanske inte tycker att du behöver 10.3, utan bara nya FCP HD, men några av 10.3s nya funktioner är kanske bland de som används av de nya funktionerna i FCP HD - alltså behövde du 10.3 trots allt - FCP HD i 10.2 skulle inte ha kunnat göra samma saker.

Windows kostar mer men kommer mer sällan och innehåller större förändringar per version. OS X kostar mindre men kommer oftare och innehåller färre förändringar per version. Du kan lika gärna vänta med att uppgradera OS X i lika lång tidsperiod som du hade väntat på att uppgradera Win och när du väl uppgraderar kommer OS X att vara billigare. Eller så kan du köpa tre OS X versioner innan du köper en Win-version och har då totalt betalat ungefär lika mycket för båda under samma tidsperiod.
Och om du så vill så kan du använda 10.2 ända fram till år 2050, då du kan köpa OS 15.3 för bara 1500 kr (eller 150€ kanske?).

Det hela handlar om hurvida man gillar att få nya funktioner snabbare, lite då och då (OS X) eller att sitta med samma system i fem år och sedan få alla nya funktioner på en gång (Win). Båda alternativen kostar ungefär lika mycket. Personligen föredrar jag då det första, eftersom jag vill ha de nya funktionerna så fort de finns utvecklade och inte fler år senare...

Bra sammanfattat!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-14 11:14
Ursprungligen av Gluffs:

jag kan lägga decimalfrågan åt sidan, men faktum kvarstår, Apple tvingar användarna att köpa en "uppgradering" ca var 18 månad för att övriga mjukvaror ska funka optimalt. De tycker jag är skamligt!

Jag vill verkligen inte göra detta till ett "mitt OS är bättre än ditt", jag vill att som mac använderare att man ska tänka till och frågasätt va man får när man lägger 1500:- i Apples fika.

Kom igen. Programmen fungerar och det är natruligt att de är optimerade för det senaste. Skulle det vara bättre om de inte var det. FCP kan man säkert köra på en 10.3.x även efter tiger men erbjuder inte alla de filter som 10.4 möjliggör. Klart de kunde dubbelkoda och ebjuda filtren i FCP men när de engång finns i OSet så varför då krångla till det och ge ut en sämre produkt. Det du har nu fungerar länge ännu i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 17:11

Personligen ser jag hellre en mindre uppdatering var 20mån för 1200 - 1500:- än en stor uppdatering vart 5-6 år som är full med barnsjukdomar för 4500:-..

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-12 17:29
Ursprungligen av Fredric:

Personligen ser jag hellre en mindre uppdatering var 20mån för 1200 - 1500:- än en stor uppdatering vart 5-6 år som är full med barnsjukdomar för 4500:-..

bra poäng

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 17:30
Ursprungligen av Fredric:

Personligen ser jag hellre en mindre uppdatering var 20mån för 1200 - 1500:- än en stor uppdatering vart 5-6 år som är full med barnsjukdomar för 4500:-..

kostade verkligen XP så mycket när de kom?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-12 17:35

På pricerunner (dvs billigast i sverige) kostar Windows XP Home 2289kr så det är nog inte orimligt att det kostade 4500 när det kom.

Ursprungligen av xtimmyx:

På pricerunner (dvs billigast i sverige) kostar Windows XP Home 2289kr så det är nog inte orimligt att det kostade 4500 när det kom.

Köper man en så kallad OEM-Licens kommer man betydligt billigare undan. Då kostar XP Home 838:- och Pro 1310:-...En OEM licens kan man köpa i samband med inköp av annan hårdvara som har med datorns funktion att beskaffa tex moderkort,hårddisk,processor,tgb eller datormus...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-12 23:03
Ursprungligen av xplane:

Köper man en så kallad OEM-Licens kommer man betydligt billigare undan. Då kostar XP Home 838:- och Pro 1310:-...En OEM licens kan man köpa i samband med inköp av annan hårdvara som har med datorns funktion att beskaffa tex moderkort,hårddisk,processor,tgb eller datormus...

Och köper du en Mac får du OS X gratis, det är visserligen en hel dator men ändå

Bevaka tråden