Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emagic Logic på G5

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
, problemet med Logic är att det är FULT..

Seså, denna diskussion handlar om Logic på G5:an och inte vilket sequencer-program som är bäst eller snyggast. Precis som med Mac och PC, smaken är olika.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Motif, my friend, lugn i stormen, jag HATAR inte cubase, jag gillar den också fast bara inte lika mycket som logic om jag får tycka så.

Jag har kört cubase ( olika versioner,4.0 har vi lärt oss i skolan bla. ) även sx har jag testat( har hemma), och tycker sx är mycket bättre än de gamla versionerna och snyggare.
Hoppas du är inte arg på mig;).

Det är lugnt... Jag är inte arg, jag är en snäll person

Vi båda gillar ju Virus:-)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 21:07

Jag kan förstå att man tycker att Cubase är snyggt och att Logic känns Oldschool.
Själv tycker jag att Cubase mest är rörigt med alla nyanser, skuggor och pill-pill. Det är så klart en smaksak.

Fungerar inte VST instrument i logic???
Jag använder logic och vst instrument hela dagarna (OS9). Det fungerar självklart!

Tycker dock att logics senare versioner (OS9) börjar lida lite av samma syndrom som cubase gjort i alla år. Dvs tjockt med buggar då dom är så ivriga att släppa nya funktioner.

Cubase har alltid varit ett roligare program, men ett mindre professionellt sådant.

>Martin
Testade du om det gjorde någon skillnad om maskinen var inställd på Reduced, Highest eller Automatic speed (eller vad det nu står) inne i Strömsparare?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 21:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson

Seså, denna diskussion handlar om Logic på G5:an och inte vilket sequencer-program som är bäst eller snyggast. Precis som med Mac och PC, smaken är olika.

Ja, just det...G5 ja. Sorry.

Den verkar ju inte så fet.
Börjar du ångra din investering?;)

Jag ser ett berg av ominstallationer utgifter för att uppdatera till G5 och OSX i studion.

Har du kör G5an och logic i produktion någonting? Känns den "trygg"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Walzhi
Cubase har alltid varit ett roligare program, men ett mindre professionellt sådant.

Så om jag sitter med Cubase är jag inte professionell, bara om jag sitter med Logic.

Alla glömmer den som gör musiken och sitter bakom musikprogrammet med sina fingrar och spelar.. Programmet skall bara spela in det jag gör och kunna redigera samt lägga på sång mm mm i audio.

Den som sitter bakom gör ett professionellt arbete oavsett programvara!

Att säga att Cubase inte är ett professionellt program är att ta vatten över huvudet..

Många proffs studior använder Cubase!!!
De som sitter med PC i stora studios använder också Cubase (eftersom Logic inte finns till PC längre) men antalet användare av Cubase är mer än du och jag kan räkna till.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-04 20:14

Phil Collins sitter med Cubase

Ursprungligen av motif:

Så om jag sitter med Cubase är jag inte professionell, bara om jag sitter med Logic.

Var tvungen att lägga in denna... Gamla phillan sitter med cubase och hela england är "cubaseland" och själv känner jag att jag sviker mitt kära barn då jag går från pc med cubase sx2 till mac G5 med logic 7, men en enda sak tycker jag om Logic och det är att allt jag gör låter bättre i det programmet. Vet inte varför men det kan ha att göra med upplösningen, midi tajmingen och rent av alla otroligt bra pluggar som finns inbyggda. HELT OTROLIGT. Men håller också HELT med MOTIF Logic ser förbannat trist och oinspererat ut, i alla fall vers.6 och under.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Walzhi
Ja, just det...G5 ja. Sorry.

Den verkar ju inte så fet.
Börjar du ångra din investering?;)

Jag ser ett berg av ominstallationer utgifter för att uppdatera till G5 och OSX i studion.

Har du kör G5an och logic i produktion någonting? Känns den "trygg"?

Ihop med Cubase SX ÄR DEN GRYM!!!

Dual G5 rockar fett...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Så om jag sitter med Cubase är jag inte professionell, bara om jag sitter med Logic.

Alla glömmer den som gör musiken och sitter bakom musikprogrammet med sina fingrar och spelar.. Programmet skall bara spela in det jag gör och kunna redigera samt lägga på sång mm mm i audio.

Den som sitter bakom gör ett professionellt arbete oavsett programvara!

Att säga att Cubase inte är ett professionellt program är att ta vatten över huvudet..

Många proffs studior använder Cubase!!!
De som sitter med PC i stora studios använder också Cubase (eftersom Logic inte finns till PC längre) men antalet användare av Cubase är mer än du och jag kan räkna till.

Jag menar inte att du inte är professionell om du kör Cubase. Jag menar bara att cubase historiskt sett har varit ett semiprofessionellt program. Synkproblem mot rullband, ProTools problem och mer inriktat på hemmannvändare.

Många grymma producenter kör Cubase det är inte det jag menar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
>Martin
Testade du om det gjorde någon skillnad om maskinen var inställd på Reduced, Highest eller Automatic speed (eller vad det nu står) inne i Strömsparare?

Nej

Citat:

Skrevs ursprungligen av WalzhiBörjar du ångra din investering? Har du kör G5an och logic i produktion någonting? Känns den "trygg"?

Jag har ingen G5:a, det var Apple's låneexemplar som testet gjordes på. Däremot så ser jag inga somhelst problem med G5 och Logic. Det kändes lika stabilt som med min G4:a. Jag hävdar att Logic och OS X fungerar alldeles utmärkt. Jag är mycket mera produktiv nu än vad jag var i OS 9 och det kommer du att märka när remixerna på dina hits trillar in! (internt....jag känner grabbhalvan)

[size="4"]Kan vi slippa Cubase vs Logic tjafset nu?[/size]

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 21:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Nej

Jag har ingen G5:a, det var Apple's låneexemplar som testet gjordes på. Däremot så ser jag inga somhelst problem med G5 och Logic. Det kändes lika stabilt som med min G4:a. Jag hävdar att Logic och OS X fungerar alldeles utmärkt. Jag är mycket mera produktiv nu än vad jag var i OS 9 och det kommer du att märka när remixerna på dina hits trillar in! (internt....jag känner grabbhalvan)
[size="4"]Kan vi slippa Cubase vs Logic tjafset nu?[/size]

Råkar komma ihåg att du har köpt en G5:a.

Du har rätt inget mer tjafsa, men testet är ju G5 och Logic inte bara G5. Cubase diskussionen skulle nog du klara av själv förresten.

har hört, ifrån en pc-polare, att SX2 rockar fett! jag har dock funderat på logic - just för att dom med all säkerhet kommer optimera programvaran 120% mot dual G5...det är trots allt apple som äger dom

men, jag uppgraderar och testar SX2 först innan jag blir övertalad till logic...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 22:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
har hört, ifrån en pc-polare, att SX2 rockar fett! jag har dock funderat på logic - just för att dom med all säkerhet kommer optimera programvaran 120% mot dual G5...det är trots allt apple som äger dom

men, jag uppgraderar och testar SX2 först innan jag blir övertalad till logic...

Eftersom du är mac användare och sysslar med music så borde logic vara ett självklart val för dig.
Use apple and Logic and be coooooool like me:cool:

jo - man har ju hört det...nu...men som jag sa - jag har en licens på SX och fortsätter med det lite till. alla vi mac'användare kan ju inte automatiskt överge konkurrenterna heller...då överger utvecklarna plattformen...:rolleyes:...kanske

Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Eftersom du är mac användare och sysslar med music så borde logic vara ett självklart val för dig.
Use apple and Logic and be coooooool like me:cool:

Hmmm... Såhär i efterhand kanske det var synd att du inte testade prestandan med olika inställningar. No Offence alltså, men jag läste någonstans i något test att detta skulle påverka prestandan rätt rejält. (Vilket i och för sig låterkonstigt eftersom en av G5:ans styrkor sägs vara att den extremt snabbt skall kunna växla mellan låg aktivitet och hög sådan)...

/Jont Olof

Det var lite ont om tid....och målet med testet var lite "Out of the box"-test....

Annars kan man sitta och köra i princip hur många olika inställningar somhelst.....

Självklart ger en superoptimerad G5 bättre resultat...

Jag kan göra hur många tester som helst, har snart haft min Dual G5 i 1 månad, men till vilken nytta..

Den är snabbare än allt annat som släppts från Apple punkt slut..

Har ni vägarna förbi Borås kom gärna då hit och testa och pröva den!

Jag har kört Cubase SX och det är enorom prestandaökning, Logic är också stor prestandaökning, Photoshop mm är också enrom stor skillnad i.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Det var lite ont om tid....och målet med testet var lite "Out of the box"-test....

Annars kan man sitta och köra i princip hur många olika inställningar somhelst.....

Självklart ger en superoptimerad G5 bättre resultat...

Jo, jag förstår självklart det. Och det var som sagt ingen kritik mot ditt test. Hade säkert inte gjort det jag heller som första åtgärd, men när det nu kom på tal mindes jag någon som sa att det skulle påverka prestandan.

Har glömt att säga att jag uppskattade testet väldans!

En sak till som du nämnde, men som jag vill få lite mer klarhet i, hur snabbt sker ändring mellan olika screensets med nya G5:an?Det är ju plågsamt långsamt på min DP G4 867 MHz. Som exempel har jag gjort i ordning en "mixer"-screenset, med en 6 fönster. Dessa visar audiochannels, audio instruments, ReWire, bussar osv. Att byta till denna screenset tar sjukt lång tid (eller i alla fall irriternade lång tid). Hade du möjligheten att testa även lite komplicerade screensets och växlingar mellan dessa?

Tack!

/Jont Olof

/Jont Olof

Jag kan med 99% säkerhet säga att byten mellan väldigt avancerade screensets sker ögonblibkilgen. Nu vet inte jag hur pass avancerade screensets du har, men jag tror inte att det ska vara några somhelst problem.......

G5 är en racermaskin!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag kan med 99% säkerhet säga att byten mellan väldigt avancerade screensets sker ögonblibkilgen. Nu vet inte jag hur pass avancerade screensets du har, men jag tror inte att det ska vara några somhelst problem.......

G5 är en racermaskin!

Låter betryggande!

Senast redigerat 2005-12-30 16:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Walzhi
Jag skulle vilja göra en låt med "Over a thousand!" röster.
Vilken typ av ljud ska man använda då tro? Sinustoner?

Med en oändlig serie av sinustoner kan du med fourierserier beskriva vilket ljud som helst. Varför inte fourierutveckla en enkel sekvens och sedan ratta in 1000 olika sinusoscillatorer på rätt amplitud och frekvens?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Wikman
Med en oändlig serie av sinustoner kan du med fourierserier beskriva vilket ljud som helst. Varför inte fourierutveckla en enkel sekvens och sedan ratta in 1000 olika sinusoscillatorer på rätt amplitud och frekvens?

Samt kanske det viktigaste att mata in data om tidsförloppen för dessa toner om det nu inte ingår i din beskrivning. På syntspråk skulle det heta additiv syntes. Peace of kaka helt enkelt!

Det verkar som uppfattningen är att prestandavinsten inte var särskilt stor. Ungefär dubbelt så mycket processorintensivt påhäng kunde köras och hårddiskintensiva testet visade att cirka femtio procent mer ljudspår gick att köra. Det är skapligt tycker jag. Jag antar att det kommer nya optimeringar då och då för G5 en tid framåt. Det skulle vara intressant att få veta hur mycket mer man kan vinna genom att fullständigt optimera för G5?

Framförallt så är det intressant att se om Panther erbjuder någon prestanda-ökning......vi hoppas väl på det.

Mina kunskaper om optimeringar med mera är inte något vidare så jag kör mer på att hoppas än att veta hur det blir. Det fina är i alla fall att datorn blir snabbare och enligt vad jag förstått inte bara obetydligt utan tiotals procent.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 15:21

Hade varit intressant med det klassiska "platinum verb" testet. Dels för att Det inte använder HD för några IR filer som altiverb. Dels för att p-Verb är emagics eget och antagligen lite optimerat för G5 (minst lika mycket som Logic generellt).

Tycker åxå det är konstigt att inte G5 var bättre i de mer CPU krävande testerna. Kan ju vara så att Emagic inte gjort mycket åt MP stödet för G5 ännu. Det var ju ganska nyligen som G4Mp började utnyttjas på något vettigt sätt i OSX. (tror det var 6.2)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 16:44

Men om Panther ger en prestandavinst, så gör det väl det även för äldre maskiner som 2 x 867:an? Frågan är om G5:an sticker iväg och accelererar likt en BMW M3 på motorväg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Men om Panther ger en prestandavinst, så gör det väl det även för äldre maskiner som 2 x 867:an? Frågan är om G5:an sticker iväg och accelererar likt en BMW M3 på motorväg.

Vi får väl se....;)
En uppdatering på detta kommer väääldigt snart!!

Hur pass vass är en Powerbook G4 1.25mhz 512mb
om man använder den till Logic, med pluggar osv?

Vet ej....om någon vill låna ut en sådan kan jag testa det med.....

Bevaka tråden