Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emagic Logic på G5

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har en god vän till mig testat samma typ av hårddisktest på en PC:

Hårdvara
Pentium 4, 2,4 GHz, 1024 Mb Ram, XP Pro, Seagate Barracuda 120 Gb, 7200 RPM (Ej systemdisken).

Mjukvara
Cubase SX 1.02

Totalt kom han upp i 111 stycken 24 bitars mono ljudspår innan han fick "dropouts" på ljudet.

Så vad lär vi oss av detta? Antingen så gick det troll i både G5:an och G4:an när jag testade. Eller så är PC överlägsen när det gäller hårddiskprestanda. Tredje alternativet är att Cubase SX är mycket bättre optimerat....

I helgen ska jag utföra nya tester på både min egna (2x867 Mhz) och en 2x2 G5, dels med Logic igen och gå in och fixa med inställningar och se om det ger resultat och dels med Cubase SX 1.02 för Mac.

Återkommer!

Jag kan lugna medlemmar här....

Det spelar stor roll när man väl konfigurerar Logic med I/O-bufferminne, antal kanaler, Mac OS X systeminställningar etc, etc.
Just nu är min 2x 867 Mhz uppe i 106 kanaler i samma hårddisktest som förut. (I logic)

Default-inställningarna som kommer med Logic-installationen är långt ifrån optimerade.

Imorgon tar jag mig an G5:an och så får vi se vad ett tweakande av system och Logic kan erbjuda.

Men som sagt, ovanstående test är fortfarande "giltigt", det var ett "out of the box"-test pga tidsbristen. Något som jag nu ångrar att jag inte skrev tydligare!

Återkommer med full rapport på Söndag!

Senast redigerat 2003-10-17 19:34

En viss vinst blir det nog med en egen dedicerad disk för ljudfilerna. Vad jag förstår så körde PCn med en sådan? Vore lätt för honom att testa genom att göra samma sak men endast använda systemdisken. Men det handlar nog inte om så stora skillnader i det här fallet.

111 spår 24 bit / 44,1 kHz PCM motsvarar ca 14 MB/s från disken. Enligt Seagate kan en sådan disk leverera långvarigt >58 MB/s. Det låter inte alls som en omöjlighet med 111 spår då resten av programmet egentligen inte behöver göra mer än att rita grafik, addera signalerna och sköta all vanlig markservice samt att operativets vanliga sysslor rullar på. Det som är krävande är att mata ut från disk och det som matas ut utöver den rena PCM-koden är inte mycket relativt sett.

Med för låga buffervärden blir det svårare för disken men latencyn och rappheten blir trivsammare. Här är det nog på plats att ställa upp det hela och satsa på rekord. Det kan vara bra att ta med dessa inställningar och gärna latenvyteider i resultatrapporten.

Antal spår verkar vara ett något töntigt test på en g5:a....det var väl länge sen det var nån begränsning på en någorlunda modern dator? Ett test med vissa pluggar som t.ex Altiverb är mycket mer intressant. Crunch those numbers baby! Min gamla g4:a/400 har inga problem alls om det bara gäller att spela upp ett stort antal spår - det är liksom inte där begränsningen ligger.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lempriére
Antal spår verkar vara ett något töntigt test på en g5:a....det var väl länge sen det var nån begränsning på en någorlunda modern dator? Ett test med vissa pluggar som t.ex Altiverb är mycket mer intressant. Crunch those numbers baby! Min gamla g4:a/400 har inga problem alls om det bara gäller att spela upp ett stort antal spår - det är liksom inte där begränsningen ligger.

Beror på bitdjup och samplingsfrekvens! En dator som klarar 111 monospår med 24/44,1, som PCn i detta test, klarar troligen inte ens av att leverera 13 spår stereo med 24 bitar / 192 kHz. Alltså måste det till extra resursher för dom som vill köra mer än dessa 12 spår i detta format. Men visst är det bra prestanda med vanligaste formatet 24 / 44,1.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 18:58

Hei.
Det er mandag, og jeg lurer på hvor det ble av den nye testen av G5 - Logic (som ble lovet i går, søndag).
Jeg bestilte en G5 for ca 2,5 mnd siden, og venter spent på hvordan Logic 6.3 vil fungere på denne. Har brukt Logic siden det kom (gikk da fra Notator - Atari Falcon) og har alltid vært strålende fornøyd med programmet.
Bare Apple snart får ut fingeren og leverer varene (G5) så kan jeg teste selv!:rolleyes:

Jag ber om ursäkt att det dröjde, det fanns en tjej med i bilden under gårdags-kvällen som inte tyckte att jag skulle surfa så mycket.:)

Hursomhelst, här är resultaten:

PowerMac G4, 2x867 Mhz, 1 Gb RAM
Hårddisktest: 98 kanaler 24 bits mono AIFF.
Mjukvaruinstrument-test: Oförändrat
Mjukvarueffekt-test: Oförändrat

PowerMac G5, 2x2 Ghz, 2 Gb RAM
Hårddisktest: 121 kanaler 24 bits mono AIFF.
Mjukvarueffekt-test: Oförändrat
Mjukvaruinstrument-test: Oförändrat

Så med lite modifierade "audio & hardware"-inställningar så orkar Logic betydligt mera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag ber om ursäkt att det dröjde, det fanns en tjej med i bilden under gårdags-kvällen som inte tyckte att jag skulle surfa så mycket.:)

Hursomhelst, här är resultaten:

PowerMac G4, 2x867 Mhz, 1 Gb RAM
Hårddisktest: 98 kanaler 24 bits mono AIFF.
Mjukvaruinstrument-test: Oförändrat
Mjukvarueffekt-test: Oförändrat

PowerMac G5, 2x2 Ghz, 2 Gb RAM
Hårddisktest: 121 kanaler 24 bits mono AIFF.
Mjukvarueffekt-test: Oförändrat
Mjukvaruinstrument-test: Oförändrat

Så med lite modifierade "audio & hardware"-inställningar så orkar Logic betydligt mera.

Jag kör Panther. Kan du tala om lite mer i detalj vilka inställningar och optimeringar du gjort för att få dessa resultat!? Jag kör givetvis också Logic.

Vänligen

Jont Olof

Senast redigerat 2005-12-30 16:47

Ojoj, det var ett tag sedan.

Det jag först och främst gjorde var att addera en audiokanal i taget. Dvs, jag började inte med att ha 128 kanaler utan började med 80, la till en ny och en ny och en ny tills dess att datorn sa stopp.

Det jag sedan laborerade med var inställningarna i "Audio Hardware and drivers". "I/O buffer size" och "Process Buffer Range" samt rutan "Larger Disk Buffer" var de inställningar jag testade olika kombinationer emellan. Kan inte svara för exakta konfigurationen men den jag kör på nu är följande:

Dual 867
1024 Mb RAM

Number of Audio Tracks: 128
Diskbuffer: 1024
20/24 Bit Recording
Process Buffer: Large
"Larger Disk Buffer" är ikryssad

Men då är det inställningar för mitt M-Audio delta 66 kort.

Hoppas det hjälpte.....

Okej så du laborerade inte med några inställningar i Strömspararen för G5:an?

/JO

När jag startade Logic på G5:an så sa Logic något i stil med att "För bästa prestanda gör xxxxxx i strömspararen"....och det vill jag minnas att jag gjorde...följde anvisningarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 12:11

Vill bara tacka för testet. Precis sånt man vill läsa.
Kör en QS 733 MHz och kan köra i stortsett hur många av de inbyggda effekterna som helst i logic 4.8 (fat EQ, compressor mm), men när man börjar lägga på waves grejjor så segar den ihop efter ca 6 stycken.

Kan inte ngn förklara varför Logic inte stödjer Multitimbrala VST Syntar ..
I SX kan man t.e.x ladda in Sampletank och bara en Sampletank komma åt 16 kanaler utav den.
I Logic får man istälet för 16 kanaler via 1 VSt synth som Sampletank får man ladda in 16 VSt syntar för 16 ljud... vilket man klarar med en Sampletank och de flesta multi mjukvarusyntar.
Skall man jobba så här med mjukvarusyntar så lär ju det inte behövas många innan datorn ramlar ihop...

Jag har inte fått något direkt svar på om det är så här eller inte ... Om det är det.. så kan ju inte Logic mäta sig med SX på långa håll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 17:36
Ursprungligen av motif:

Kan inte ngn förklara varför Logic inte stödjer Multitimbrala VST Syntar ..
I SX kan man t.e.x ladda in Sampletank och bara en Sampletank komma åt 16 kanaler utav den.
I Logic får man istälet för 16 kanaler via 1 VSt synth som Sampletank får man ladda in 16 VSt syntar för 16 ljud... vilket man klarar med en Sampletank och de flesta multi mjukvarusyntar.
Skall man jobba så här med mjukvarusyntar så lär ju det inte behövas många innan datorn ramlar ihop...

Jag har inte fått något direkt svar på om det är så här eller inte ... Om det är det.. så kan ju inte Logic mäta sig med SX på långa håll.

Så är det och jag vet inte varför. Personligen stör jag mig inte alls på det dock. Föredrar faktiskt att ha en kanal för varje instrument och om jag vill ha samma instrument igen lägga det på en ny kanal. Jag tycker hela logics upplägg känns bättre jämfört med cubase. Det känns logiskt. Det passar iaf mig och det sätt jag jobbar på.

Ursprungligen av durre:

Så är det och jag vet inte varför. Personligen stör jag mig inte alls på det dock. Föredrar faktiskt att ha en kanal för varje instrument och om jag vill ha samma instrument igen lägga det på en ny kanal. Jag tycker hela logics upplägg känns bättre jämfört med cubase. Det känns logiskt. Det passar iaf mig och det sätt jag jobbar på.

Men det måste ju dra ner prestandan mkt mer om du laddar in flera multi syntar.. jag tycker det är idiotiskt.
Min musikaffär älskar Logic men han tycker också detta är en av de största nackdelarna med programet också.

TYcker nog det känns säkrare med SX ändå... jag menar kommer SX läggas ner på mac så kommer det ändå finnas för PC.. läggs Logic ner eller Apple kursar (hoppas jag verkligen inte) men det är ju större sannolikhet.. vad gör man då går över till PC samt SX.. bättre att hålla sig på ett program som finns för båda plattformarna tycker jag i alla fall.
Känns bunden annars.

Och SX lär ju bli optimerat för G5 samt 64 Bitars som det sägs.. då lär det rocka på.
Kollar man prestanda tester nu PC vs Mac i SX så är det jämförbart redan nu utan ngn G5 optimering vilket tyder på att Steinberg inte lär lägga ner SX för mac i alla fall.

Bra att det finns fler program att välja från.

Dock tycker jag nog att Logic kunde göra ngn SX import för dem som vill gå över... annars får man ju ha båda programen, borde ju vara lättare om de vill få över alla till Logic.. Eller att SX kan exportera songer till Logic men varför skulle de vilja det.
Jovisst kan man exportera Midifiler mm .. men alla som sysslar med musik på denna nivå vet nog vad det innebär för tid och besvär att göra ngt sådant.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 02:51

Man kan exportera i OMF-format och importera detta i den andra applikationen. Tror det funkar "both ways" med både SX2 och Logic 6.

Ursprungligen av motif:

Men det måste ju dra ner prestandan mkt mer om du laddar in flera multi syntar.. jag tycker det är idiotiskt.

Nu är jag ingen expert på själva implementeringen av mjukvarusyntar i sequencers, men jag är ändå inte säker på att ditt resonemang om prestandan stämmer. Prestandan som en synt kräver är ju i direkt proportion till den DSP som synten måste generera, dvs. tre ljudspår av en synt eller ett ljudspår av tre syntar torde dra samma kräm. I en ProTools miljö hade det spelat stor roll eftersom alla DSP-pluggar drar kraft från DSP-korten efter förutbestämda värden. Men i en native miljö som SX och/eller Logic så sker ju detta dynamiskt.

Sen kan man ju i och för sig ha åsikter om det roddiga i att inte kunna använda multitimbrala mjukvarusyntar, och det tycker jag verkar som en miss i Logic. Jag är inte drabbad dock eftersom jag inte använt mig av MT mjukvarusyntar ännu (kör Logic egen svit, på demo, tillsammans med Reason och det täcker gott in mina behov). Dyra syntar blir det om man skulle köpa dem, men när nu Apple dumpar priset på Logic med pluggar och allt så kan man ju bara tacka och ta emot!

Jag har fått veta att det tydligen går att kringå och att man kan få upp mulit.
Men det gör direkt ingen skillnad eftersom Logic ändå inte faller mig i smaken så spelar det ingen roll hur mkt man får med programmet, kör mina Powercore pluggar ändå.
Sen har jag ty 11 Steinberg´s VST syntar som inte funkar i Logic om man nu inte vill konvertera och hålla på, sen hur det blir bra eller itne skall jag inte yttra mig om.
Känns att jag fått allt komplett nu i.o.m Novation V-Station till VST så funkar alla mina pluggar & Syntar nu klockrent i SX.

VSTi

SampleTank 2 XL
IK Trance Grid
AMG Sample Messiah
Native Instruments Battery
Native Reaktor 4
Novation V-Station
Reason 2.5
ImpOSCar
Steinberg Hypersonic
Steinberg Xphraze
Steinberg D´cota
Steinberg Plex
Steinberg Model-E
Steinberg Waldorf Attack
Spectrasonic Stylus
Spectrasonic Atmosphere
LinPlug Albino
LinPlug Crono X

Pluggar:

TC PowerCore Viocemodeler
Antares Auto-Tune
Mda Effects
Native Effects
Waves

Det är väl i och för sig bara att skaffa sig en VST-AU adapter så är plugg-problemet löst.

Vad är det med Logic du inte trivs med?

SX ser mkt bättre ut, bättre mixerdel och lättare att jobba med tycker jag,
Sen tror jag att ett program som inte är styrt av Apple kan vara till fördelar också.
Vad händer om Apple kursar (Hoppas jag verligen inte) men om det gör det.. skall Logic börjas göras till PC igen tror Emagic dör ut också isåfall.. Steinberg gör produkter till båda plattformarna och det tror jag är bättre.

Personligen tycker jag SX interface är för plottrigt. Det är alldeles för mycket japansk, futuristisk hemmastereo-design över det för att falla mig i smaken. Logic har ett slimmat interface som jag tycker mer liknar en analog mix och det föredrar jag. Dessutom är Environments, som mixdel och som midikontrol, med allt vad det erbjuder i form av kraft och flexibilitet helt oslagbart. Men inlärningskurvan är hög och många ger upp innan de bemästrat den delen. Jag har själv switchat från Cubase och det fanns mycket som jag till en början hade väldigt svårt för i Logic, men som jag nu inte skulle vilja vara utan.
Men det är intressant att du föredrar Cubase. Har du jobbat mycket med Logic?

Jag ser inte Apples eventuella konkurs som en anledning till att välja Cubase framför Logic. Hur ett företag klarar sig i det långa loppet kan ingen sia om och precis som att Apple rent teoretiskt sett skulle kunna kursa så skulle Steinberg också kunna göra det. Om sedan den dagen kommer då Logic inte finns kvar så kan man se sig om vilka alternativ som finns på marknaden då. Steinberg är ju som bekant inte den enda aktören på marknaden förutom Emagic/Apple.

Nu är jag lite berusad (kolla tiden för inlägget). Men hur kan man i sin vildaste fantasi tro att Apple skulle kursa när det för tillfället går bättre än på väldigt länge? (Apple betalade av ALLA skulder för inte så länge sedan). Att förlita sig på Steinberg låter konstigt. I nuläget är det troligare att Steinberg skulle sluta med SX för Mac än att Apple går i konkurs.

I den professionella sektorn så är Emagic Logic standard, I alla fall i Sverige. De studios som jag har arbetat i kör enbart Logic på ProTools-hårdvara.
Jag minns en gång då en bekant tilll mig, som jobbar som proffesionell mixare, ställdes inför dilemmat att en grupp kom med ett arrangemamg som gjorts i PC och Cubase. Vilket tillvägagångsätt för att mixa låten tror ni att han använde? Han tankade över allt i Logic på Mac och sedan på rullbandare för att till slut genomföra mixen.

SX är helt OK som sequencer, men jag tycker precis som Jont Olof, att SX är alldeles för plottrig, dessutom känns det lite amatörmässigt "plastigt". (När ni läser den kommentaren så tänk på att jag har använt Cubase sedn 1994 och switchade till Logic 2002).

För min del så är Logic överlägset Cubase........Personligen så jobbar jag snabbare i Logic än vad jag någonsin har jobbat i Cubase. Bättre "tänk" och uppbyggnad helt enkelt.

Men smaken är som baken!

In vino veritas!

Du sa lite mer rakt på sak vad jag ville ha sagt!

Vet inte hur många ggr denna disskution har påbörjats..
Du/Ni tycker Logic är snyggt och SX plotrigt jag tycker tvärtom Logic ser ut för mig ett program som saknar allt vad design är och känns mer som ett dåligt PC program.
That´s It!
Jag tjänar ju ändå in pengar på SX så jag ser ingen anledning att byta.
Att Steinberg skulle ge upp Mac sidan finns inga belägg för heller.. De har i skrivande version ett program som är snabbare än till Pc´n och 64 Bitars variant lär komma inom kort också.

Jag har inte sysslat med Logic så mkt..
Skulle vara kul att testa det hela mer nerdjupande men har inte funnit ngt bra sätt att kunna konvertera över allt som jag gjort i SX till Logic utan massa problem som det skulle innebära.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 19:46

[QUOTE="motif"]Vet inte hur många ggr denna disskution har påbörjats.. :-D/QUOTE]

Kul. Logic mot Cubase.
Men faktum är att Logic suger i interfacet. Det låter otroligt bra om Logic, men inte är det något speciellt lättanvänt program. Jag är glad att jag sålde mitt ex.
Jag säger bara: ProTools 5.x.x på OS 9.2.2!

vilket program som är bäst låter jag vara osagt - men - bara det inte blir som med FCP och som Adobe Premier...Adobe lägger ner Premier till Mac - för FCP har tagit mer eller mindre hela kakan. Switchar merparten av Mac-musikerna till Logic - ja - varför skall steinberg utveckla till Mac i ett sådant läge? Och - ett Cubase utan Mac känns inte positivt.

smaken är som baken delad... för de som inte tål det ... vet jag inte vad dem skall göra
Men faktum kvarstår Personen bakom gör musiken inte programmet sen är det upp till var & en vilket program man känner bäst för.

Ursprungligen av motif:

Personen bakom gör musiken, inte programmet.

Jag väntar fortfarande på den automatiska "Make a hit"-funktionen......:D

Sanning broder!

Du kanske behöver det

Bevaka tråden