Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget begränsar nätet

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-21 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Du verkar helt sakna insyn i hur "vanliga", om man kan säga så, människor är. Hålla på med FTP:er "person till person" är helt ohållbart. Jag vill snabbt och enkelt skicka en fil eller flera filer till en eller fler personer. Vad har alla?

- ICQ? Nej och filöverföringen funkar sådär.
- iChat? Nej, funkar endast på MacOSX 2003-> och är inte helt 100 stabilt.
- FTP? Mjo, kanske, men det blir klart bökigare att handskas med än email. Det bygger även på CLIENT TILL SERVER och inte "peer to peer".
- Projekthanteringssytem? Nej - kostar för mycket
[/B]

Vill folk verkligen ha mail på 50MB? Kanske om dom sitter på ett företag men som hemanvändare med ADSL så kan jag ju säga att det vore väldigt mycket bättre om nån la upp det på en server så att jag kunde tanka ner filen när jag ville istället för att den blockerar min mail-kö.

Jag står fast vid att om man ska skicka stora filer så är inte mail ett alternativ. Sen att kunderna alltid skulle ha rätt är ju bara nonsens. Jag vill ha en bil som går jätte fort, är helt krocksäker och kostar 5 spänn. Tyvärr så får jag en bil som är sunkig, jag skulle dö om jag en krockade med en mindre hund och den kostade 5000. Samma sak med bredband.

Skaffa ett företagskonto om du vill kunna leva lite friare i din digitala vardag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-21 17:52

Skaffa företagskonto hemma? Du jobbar kanske åt Telia som försöker suga vart ända öre ur sina kunder kontral en mer "öppenhet" som bl.a. BBB haft (i vart fall med snabbt internet för alla som har möjlighet att ha BBB).

Att skicka 50 MB på mail är tämligen ovanligt, men det är inte ovanligt att man ganska snabbt hamnar uppåt 20 MB när man jobbar med video eller grafik.

Jag håller fullständigt med om att det är bäst att lägga upp saker på en FTP eller hemsida. På jobbet kör vi inom projekt med lösenordskyddade webmappar. Funkar bra, men är för bökigt för "gemene man" här att lösa tyvärr.

Men mail är det enda som idag "alla" har. FTP-program är inte ens standard och är avsevärt mycket krånligare att lösa.

Vem har sagt att kunden alltid har rätt? Ur företagsperspektivet jag jobbar på (10 mans företag med rel. hög datorvana) och våra kunder (varrierar mycket) så är det mail som funkar lättast/enklast/snabbast för "användarna". Är man lite mer "pro user", som många här säkert är, så löser vi uppgiften i regel annorlunda genom FTP eller iChat eller dyl.

Det borde verkligen finnas en standard för "filöverföring". Typ "e-file" eller nått Ett peer-to-peer system för filer helt enkelt om nu mail är så dumt att använda för ändamålet. Men så vitt jag vet finns inte det.

Detta är ju inte enbart en fråga om att skicka stora bifogade filer. Det är främst en fråga om att användarna inte kan använda sina mailinställningar då de kommer hem utan måste ställa om för att kunna skicka. Jag har över 300 användare med bärbara datorer och ser dagligen hur svårt det kan vara för "vanliga" människor att göra dessa inställningar.
Att ett bolag försämrar servicen och sätter in begränsnigar är inte positivt och skall inte försvaras. BBB har tagit en enkel väg i sin SPAM bekämpning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 00:05

Micke: Exakt.

Dock tror jag MAIL.APP (konstigt nog) hanterar detta rel. bra då den försöker skicka via en annan SMTP-server om den förvalda inte funkar. Vi får se när helvete brakar löst på kontoret alltså, ännu har ingen drabbats av detta förutom jag.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-01-23 11:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Är det inte dags att Microsoft bygger in ett ordentligt antivirusskydd i Windows?

Det är dags för Windows att göra någonting bra överhuvudtaget.:D

Bevaka tråden