Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget begränsar nätet

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet att man som privatkund inte får ha "servrar" i Tele2s stadsnät. Det står så i avtalet jag skrev på när jag skaffade bredband.

I definitionen för "servrar" ingår givetvis mailservrar. De lät mig ha en server, men när de spärrade port 25, fick jag flytta min mailserver till ett annat nät.

Hur ser de andra bredbandsnätsavtalen ut?

Får man ha servrar i dem?

Om man trots allt får ha servrar och har fått port 25 spärrad kan man begära en sänkning av avgiften?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-16 13:34

Är det inte dags att Microsoft bygger in ett ordentligt antivirusskydd i Windows?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-16 13:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Är det inte dags att Microsoft bygger in ett ordentligt antivirusskydd i Windows?

SKulle inte det kräva en mer eller mindre total ombyggnad? Windows är väl som en scweizerost? Men tillägg av någon form av lösenordsskydd för att rota i systemet kanske skulle gå att lägga in?

Jaja, someone else's problem... :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Är det inte dags att Microsoft bygger in ett ordentligt antivirusskydd i Windows?

Hm, om man överlåter virusbekämpningen åt Microsoft så lär väl virusmakarna bli sysslolösa. Kan se framför mig hur windows anser att allt som inte hör oprativet till är virus och vill radera allt. Nån viktig .dll ryker säkert av bara farten.

  • Avstängd
  • 2003-12-16 19:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Dags för en ISP som för endast icke-windows-användare!

Skulle va intressant att se hur ett sånt abonnemang hade sett ut. Säkerhet, avgifter, villkor etc...

elitism på hög nivå, support som svarar "stfu rtfm n00b" eller "orka bry". sääääkert jättebra... du borde få pris för veckans dummaste ide fast du inte menade det

Idag så klagade mail att jag den inte kunde få kontakt via port 25 när den skulle skicka mail via min egna domän.....
Åhhh......BBB är riktiga tröttskallar.

Och jag har INTE fått någon somhelst information om att det skulle spärras!!! Grrr.....surmail skickat till supporten, via smtp.bredband.net

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Idag så klagade mail att jag den inte kunde få kontakt via port 25 när den skulle skicka mail via min egna domän.....
Åhhh......BBB är riktiga tröttskallar.

Och jag har INTE fått någon somhelst information om att det skulle spärras!!! Grrr.....surmail skickat till supporten, via smtp.bredband.net

Hett tips...
... om du kan konfigurera mailservern själv. Öppna valfri port, t.ex. 2525, för smtp trafik. Uppdatera inställlningarna i din klient att använda port 2525. Då kan du fortsätta använda den för utgående mail från din dator.

Sitter just nu och väntar på BBBs support. Jag vill klaga på att jag inte kan skicka ett mail med en 20 megs bifogad fil.
--------
Halvtimme senare.

De har 6megs begränsning. Detta betyder att många inte kan använda mailen på det sätt de är vana med. Många bilagor blir lätt större...

____________________

Appropå dåliga sysadmins.
Är det bra att använda metoder där man inte tänker på sina kunder utan bara på sig själv?

Om jag drar ut pluggen så kommer ingen till skada via mina system men ingen kan heller använda det/dem.
Jag har löst problemet men har jag gjort det bra med tanke på mina kunder. Jag tror att det finns en del bland oss som är lite mer kund (användar)orienterade än så. Alla försämringar för användarna är dåliga. Det finns andra lösningar, kanske svårare och kostsammare men bättre för kunderna. BBB har tagit den lätta vägen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Hm, om man överlåter virusbekämpningen åt Microsoft så lär väl virusmakarna bli sysslolösa. Kan se framför mig hur windows anser att allt som inte hör oprativet till är virus och vill radera allt. Nån viktig .dll ryker säkert av bara farten.

då skullewindows raderar sig själf efterså det är det största virus som finns i datavärden (en virus orsaker att datorn inte fungerar och blir oanvendbart)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Att BBB sedan har dåligt virus och spamskydd är en annan diskussion. Möjligtvis tycker de att kunden får betala för det skyddet genom att skydda sin dator själv då deras avgifter är så pass låga. Av egen erfarenhet kan jag säga att de flesta virusskydd för smtp-servrar är dyra. Helst skall man ha två dessutom, om ena fallerar vill säga. Licenserna är ofta uppbyggda kring antalet mail som passerar i timman, vilket innebär att man som ISP måste köpa licens för värsta fallet eller så får man acceptera förseningar i mailen.

Ja, att ställa krav på den som vill köra en egen smtp-server är rätt rimligt. I dagsläget är det helt enkelt för lätt att få igång det (tänker framförallt på virus) och därmed kan en sådan "klumpig" metod som att spärra port 25 hjälpa, även om det ställer till en del problem också. Men det kan vara värt det för att minska riskerna för virus som ställer till med stor förödelse. Liknelsen med att förbjuda bilar är inte riktigt riktig, se det snarare som att det är krångligt att skaffa vapen, men att vi ändå är rätt tacksamma att det är så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Sedan slänger du ur dig något om att spam inte skickas ut från Sverige. Spam kan visst skickas ut från Sverige. Kapade datorer på svenska bredbandsnät är perfekta för utländska spammare att utnyttja för spam-utskick. De är kraftfulla, står på dygnet runt och har bandbredd. Experter anser att virusspridningen och dessa kapade datorer är relaterade. Att spammare identiferar och kapar datorer med hjälp av virus.

Mycket sant. Sverige är ett drömmål för spammare som använder kapade datorer. Bredbandsboom till varje stuga och kraftfulla hem-pc-datorer med skräpiga version av Windows, det är alldeles för bra tyvärr. Läste någonstans att alla version av Windows före XP eller liknande har smtp relay påslaget som default (!), har dock ingen länk att backa upp påståendet med just nu. Men i ljuset av allt detta så kanske vi får ha överseende med sådana åtgärder som BBB använder (och som dom inte är ensamma om att göra heller).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Jag kan säga att jag, rent professionellt, uppskattar att Telia, BBB, Tele2 och Chello alla har spärrat port 25 i deras bredbandsnät.

För vanliga användare borde det inte betyda så mycket, men jag håller med om att internetleverentörerna borde gå ut med information på ett tydligt sätt.

Eftersom jag har en konto på ett webbhotell på firman begrep jag inte varför jag inte längre kunde sända post via webbhotellets mailserver. På webbhotellet försökte man med alla vis få det att fungera. Av en slump upptäckte jag på Chellos hemsida att man spärrat port 25. Mycket möda och besvär kunde ha sparats om jag fick information om saken via mail eller snigelpost.

Att port 25 är spärrat besvärar mig inte så mycket. Returadressen kan ju fortfarande vara webbhotellets, då möjligheten att hämta mail finns kvar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tommy Lyxell
För vanliga användare borde det inte betyda så mycket, men jag håller med om att internetleverentörerna borde gå ut med information på ett tydligt sätt.

Eftersom jag har en konto på ett webbhotell på firman begrep jag inte varför jag inte längre kunde sända post via webbhotellets mailserver. På webbhotellet försökte man med alla vis få det att fungera. Av en slump upptäckte jag på Chellos hemsida att man spärrat port 25. Mycket möda och besvär kunde ha sparats om jag fick information om saken via mail eller snigelpost.

Att port 25 är spärrat besvärar mig inte så mycket. Returadressen kan ju fortfarande vara webbhotellets, då möjligheten att hämta mail finns kvar.

Be ditt webbhotell öppna port 2525 för inkommande smtp trafik. Konfigurera sedan om din klient att använda port 2525 mot ditt webbhotells smtp-server. Då kan du undvika att använda din internetleverantörs smtp-server och de begränsningar som den kan innebära.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 17:00

Force9,

Pårt 2525 är kanske inte så lyckat, eftersom det är en registrerad port...

optiwave-lm 2524/tcp Optiwave License Management
optiwave-lm 2524/udp Optiwave License Management
# Slawomir Krzesinski <[email protected]>
<B>ms-v-worlds 2525/tcp MS V-Worlds
ms-v-worlds 2525/udp MS V-Worlds
# Pete Wong <[email protected]></B>
ema-sent-lm 2526/tcp EMA License Manager

..enligt www.iana.org

-Torkel

Senast redigerat 2003-12-17 17:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Läste någonstans att alla version av Windows före XP eller liknande har smtp relay påslaget som default (!), har dock ingen länk att backa upp påståendet med just nu. Men i ljuset av allt detta så kanske vi får ha överseende med sådana åtgärder som BBB använder (och som dom inte är ensamma om att göra heller).

smtp relay påslaget i vadå? inbyggda smtpservern som inte finns i win9x/2000/xp?
Kan möjligtvis vara en smtp-server med i deras "personal webserver" (osäker på namnet) men det är inte nåt som installeras i en standard installation.
Man kan välja det men tror inte det är så många som gör det.

En del av problemet är att folk sätter upp mailservrar lite hur som helst utan att ha ordentliga kunskaper.

Man ser det ofta här på 99mac också.
"Jag har aldrig satt upp en DNS/WWW/FTP -server förut, men vart ska jag klicka för att få igång det?" Nån gång skall självklart vara den första, men det som är lite lustigt är att folk som aldrig gjort det skall sätta upp det i det egna företagets miljö t.ex.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-17 17:55

Alla internetleverantörer borde göra reklam för Mac med OSX (även Linux) som i första hand att skaffa dessa datorer. Då slipper leverantörena spam och olika framtida virus som kan dyka upp (höga kostnaderna som i slutändan ALLA kunder för betala). Inte roligt att vi macarna får betala (o krångel) för windows användarna ! De kan inte skydda sina dator !
Här är alldeles utmärkt läge att få öka Macanvändarna i Sverige, ja i världen.
Vad gör Apple och Apple i Sverige ? de är tysta som vanligt ????
Flera som läser min inlägg tänker nog att då skulle hackarna skapa virus för Linux o Mac OSX. Men i många inlägg som jag har läst i några år är att det är mycket svårare skapa virus för Mac OSX o Linux. Det låter ju postitiv, fast jag är inget expert på detta området. Internetleveratörer borde snegla på unixområdet, eftersom flesta deras servrar är unix

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Force9,

Pårt 2525 är kanske inte så lyckat, eftersom det är en registrerad port...

optiwave-lm 2524/tcp Optiwave License Management
optiwave-lm 2524/udp Optiwave License Management
# Slawomir Krzesinski <[email protected]>
<B>ms-v-worlds 2525/tcp MS V-Worlds
ms-v-worlds 2525/udp MS V-Worlds
# Pete Wong <[email protected]></B>
ema-sent-lm 2526/tcp EMA License Manager

..enligt www.iana.org

-Torkel

Att en port är registrerad innebär ej att man inte får eller kan använda porten i andra syften. Det är nog få mailservrar som har MS V-Worlds (googlade, men kan ej hitta vad det är) aktivt. Men visst man kan välja valfri annan port än 2525.

Uppdatering:
Microsoft Virtual Worlds:

http://research.microsoft.com/scg/vworlds/vworlds.htm

Obskyrt, experimentellt arbete med virtuella världar. Port 2525 kan därför kunna användas utan risk för konflikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 23:24

Jag har chello hemma (via airport) och tar med min laptop till jobbet då och då. Efter port25-spärrningen betyder det alltså att om jag vill skicka mail från datorn från min home.se adress måste jag (antar jag?) skicka via smtp.chello.se hemma och via smtp.home.se från jobbet (eller andra ställen där jag inte är ansluten via chellos nät).

Alltså måste jag ändra inställningar i Entourage för mina mailkonton varje gång alternativt lägga upp dubbla konton i programmet och switcha mellan dem (ett home.se med smtp.chello.se att använda hemma, ett home.se med smtp.home.se att använda på andra ställen).

Finns det något smart sätt att göra det på, t.ex. så att datorn när jag ansluter via airport (=hemma, jag är då alltid ansluten via chello) använder smtp.chello.se och när jag ansluter via ethernet (= inte hemma) automatiskt använder smtp.home.se?

Har inte lyckats få till detta, men det kanske går?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-17 23:39

Jojo, det skulle se snyggt ut om alla installerade Linux istället. Herrejävlar vad SPAM å virus vi skulle se då. Det finns ju tillräckligt många root-kits så att varenda script-kiddie kan ta sig in i en dåligt underhållen Linux. Faktum är att en dåligt underhållen Linux är _värre_ än en Windows-maskin!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 01:56

Mina mailkonton står alltid och tuggar met autentiseringen av lösenorden länge numera. I synnerhet ett konto i skolan för vilket jag använder SSL på port 995. Är det inte det konstigt?

De mailkonton jag har hos BBB fungerar dock klanderfritt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 15:32

Mina SSL problem löstes iom. Mail.app 1.3.2 (V610/609) som damp ned i samband med OSX 10.3.2.

Apple skriver:
• Improves results when using Mail with a .Mac or IMAP account and an SSL connection.
• Mail moves messages marked as junk to the Junk mailbox more reliably.
• In Address Book, you can now configure Exchange synchronization with either a hostname or full server URL, including a (https://) URL to automatically use SSL.
• Improves syncing between Address Book and Microsoft Exchange.
• You can now move an email to a different mailbox if you use an email server that previously didn't allow this and an "The destination mailbox does not exist" alert would appear.

grattis

Angående användande av olika SMTP-servrar för utgående e-post.

Det går utmärkt att ha flera SMTP-servrar i Mail.app.
Om Mail misslyckas med en server frågar det om man vill prova med någon av de andra i listan.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-19 08:13

Faktum är att spärren är mer omfattande än vad jag först trodde! Det går ju inte att använda en SMTP _utanför_ BBB heller!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 10:24

Detta är helt sjukt. Nu kan jag ju inte använda jobbets mail-server för utgående post hemifrån längre!

Blir att gå över på webmailen till 100% då... Tack BBB!

Ringde deras support: 20 minuters kö-tid

Ringde en kontaktperson vi har där som försökt kränga BBB till vår företag. Vi har varit inne på det, men nu vet jag inte... Vi MÅSTE kunna skicka stora filer över mailen. Folk kommer bryta ihop annars. 6 MB var stort 1995, idag skickar vi 30-60 MB filer kors o tvärs.

ARGH!

Ingen som helst info fick man om att detta skulle ske heller. IDIOTER!

Det finns en "notis" på deras "portal" som jag aldrig går in på. Suck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-19 15:57

Ringde nyss och verifierade hos BBB - det är endast *utgående* trafik som spärras eftersom det var lite otydligt i den tidigare diskussionen.

Detta är ingenting konstigt och något vi tyvärr måste leva med - de flesta som kör egna servrar har ju dessa på "dynamic ip range" vilket gör att ens mail ändå vägras av många större organisationers mailservrar. För de som tidigare använt port 25 hos ert företags smtp rekommenderar jag att köra via ssl istället så får man lite extra integritet på köpet

Så med andra ord inga konstigheter, det enda man kan ha åsikt om är BBBs låga begränsning av max meddelandestorlek.

/Kalle

SSL..? Kan man använda en annan ISP:s SMTP om man ansluter med SSL?

/Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 15:59

Har du en iBook/Powerbook och därmed ansluter dig till olika operatörer beroende på var du befinner dig, KAN det vara problem att skicka ut mail via sin "vanliga" mailserver.

Exempelvis så tillåter ju BBB endast sina kunder att skicka mail via "sin" utgående mailserver...

Så,

Lösningen kan vara MailDeliveryTool vilket är en lokal mailproxy, i vilken du kan ställa in vilken utgående mailserver du vill använda beroende på aktuell internetanslutning.

Citerat från webbsidan:

MailDeliveryTool is an application for the MacOS-X operating system that affords it's users the ability to manipulate the delivery and output of mail from their computer. MailDeliveryTool allows for users to specify the sender of mails depending on the recipient. This is useful for people who work for a number of organisations with differing domain names or simply for those who mix their personal and work email from the same computer. MailDeliveryTool allows for users to specify their target SMTP server for various locations where they work or live. Software Developers are also able to target MailDeliveryTool as their SMTP server and by pausing MailDeliveryTool's outbound queue, watch the mails that the developed software is sending.

-Torkel

  • Medlem
  • 2004-01-20 19:44

Om jag har fattat hela grejjen med mail så är det väl inte riktigt gjort fär att fungera för filöverförings. Om nu folk har sånna otroliga problem med att dom inte kan skicka filer till jobbet så är det väl bara att dom ftp:ar upp filerna. Eller varför inte skicka via ICQ eller använda nån form av projektprogram med inbygt fildelning.

Folk måste ju fatta att om du skaffar en bredbands-uppkoppling hemma så kommer även Agda 85 göra det och hon kommer ju definitivt inte orka installera vare sig brandvägg eller virusprogram och eftersom verkligheten är uppbygt på att vi får anpassa oss till dom sämsta i samhället så är det bara att bita ihop. Eller så kan man ju be företaget att betala fiber in i lägenheten om det nu är så viktigt att kunna skicka filer hemifrån!

Jag sitter och lyssnar på människor utan fantasi som vill göra som dom alltid har gjort utan att ta nån som helst hänsyn till att verkligheten är som den är hela dagarna. Nästa gång det ringer nån och klagar på att port 25 är spärrad så ska jag fet-dissa dom!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 21:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av jensohlsson
SSL..? Kan man använda en annan ISP:s SMTP om man ansluter med SSL?

/Jens

Ja, för om jag inte minns helt fel är port 465 standard för secure smtp via ssl.

Edit: Det verkar inte finnas någon standard för det men ofta är det praktiskt att köra det på en annan port.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-20 23:39

Humma…_Ecsem, du har nog vaknat på fel sida om jordklotet idag.

Först säger du en sak:
Om jag har fattat hela grejjen med mail så är det väl inte riktigt gjort fär att fungera för filöverförings.

Sen säger du:
…eftersom verkligheten är uppbygt på att vi får anpassa oss till dom sämsta i samhället så är det bara att bita ihop.

Faktum är att MÅNGA människor har noll intresse för dator och MÅNGA människor har problem med den konstanta förändringen som kan ske i och med datorer.

Jag sitter och lyssnar på människor utan fantasi som vill göra som dom alltid har gjort utan att ta nån som helst hänsyn till att verkligheten är som den är hela dagarna

Du verkar helt sakna insyn i hur "vanliga", om man kan säga så, människor är. Hålla på med FTP:er "person till person" är helt ohållbart. Jag vill snabbt och enkelt skicka en fil eller flera filer till en eller fler personer. Vad har alla?

- ICQ? Nej och filöverföringen funkar sådär.
- iChat? Nej, funkar endast på MacOSX 2003-> och är inte helt 100 stabilt.
- FTP? Mjo, kanske, men det blir klart bökigare att handskas med än email. Det bygger även på CLIENT TILL SERVER och inte "peer to peer".
- Projekthanteringssytem? Nej - kostar för mycket

Jag skickar dagligen runt filer över nätet på säkert 50 MB, minst. 9/10 mottagare säger "skicka på mailen eller skicka en CD". TYVÄRR är det så. Det är jobbigt, kanske du tycker, att folk vill göra det praktiskt för sig och skicka filer via sin email. Men det är ett system som folk lärt sig och något som ALLA har.

Att låta tekniken styra människor är fel - det ska vara tvärt om.

Får man fråga var du jobbar så jag vet vilken leverantör jag ALDRIG ska välja?

Jag pratade även med BBB om deras SMTP-uppsättning och det ska inte vara någon storleksbegränsing om man skickar via deras server så vitt jag vet. Det är ju positivt i vart fall.

Bevaka tråden