Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperatur med Verax-kit?

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag använder programmet Temperature Monitor för att mäta temp på min MDD 2x867 MHz. Den visar stadigt 59-60 °C. Ja, jag har "köpt" Apples ombyggnadskit.
Länken till programmet får ni här:
Temperature Monitor Det verkar på deras hemsida att det också klarar G5.

Finns det ingen som vet max rekomenderade temperaturen för PPC 7455, och om 7455 stänger av sig själv om den blir för varm?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 17:12

Mondo:
Ja, förvisso. Men då det ej fanns något temperaturprogram för avläsning av temperaturgivaren som sitter i G5:an, nöjde jag mig med att mäta temperaturen på insugsluften och utblåsluften. Där temperaturen för utblåsluften endast var i rent nöjessyfte för att se hur mycket värme som bortfördes från CPU:erna.

Insugsluften är i allra högsta grad relevant för den som har en standardbestyckad maskin, och vill kontrollera driftstemperaturen för den luft maskinen använder som kylmedie. Där har apple sin gräns på 35 °C för G5:an.

För er som bygger om och monterar uppgraderingskit är det högst ointressant. Både dessa temperaturer (in/ut luft).

Alf Nilsson:
Tack för tipset! Senast jag höll på och undersöka driftstemperaturen för min G5:a var Temperature Monitor ej kompatibelt utan visade 33 °C konstant. Men med version 1.4 som ser ut att ha släppts 8 november fungerar det utmärkt!

50,6 °C CPU-temperatur har jag utan belastning på min Dual G5.
Detta med en rumstemperatur på 22.6 °C och en utblåstemperatur på 41,1 °C.

Om vi bara visste hur många kubikdecimeter luft som blåstes igenom i timmen kunde vi enkelt räkna på hur effektiva kylflänsarna är.

Senast redigerat 2003-11-17 17:38
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 17:31

Sundevall:
Skulle möjligtvis kunna stå i det här dokumentet från Motorola som berör 7455 serien bland annat.

http://e-www.motorola.com/files/shared/doc/selector_guide/SG1007.pdf

(har ej orkat leta igenom det själv

EDIT: Det enda jag lyckats utröna själv ur det där dokumentet är att för motorolas processorer för bärbara datorer gäller en arbetstemperatur på -40 °C till 95 °C (?).

Jag har nu Temperature Monitor igång på min G5 1.8GHz hemma. Den visar nästan konstant 53,6 °C även vid hård belastning. Någon enstaka gång går den upp till 53,9°C och om jag då lägger örat till datorn kan jag höra att fläktarna ökar något (annars hör jag inte datorn).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 23:56

Ojdå. Är den så pass tyst att du inte hör den alls när den inte jobbar? Eller använder du hörapparat eller så? (min far gör det, stundvis väldigt behagligt att stänga av dem tycker han)

Dual G5:an surrar konstant. Men jag väntar på utbyte av diverse hårdvara i maskinen så fort apple får tummen ur.

Vad menar du med belastning då? Använder du något program som visar hur mycket CPU som används, eller syftar du på när du "belastar" den med det du gör?

Med belasta så menar jag 100% arbete på båda CPU:erna. Kommer inte ihåg vad programmet jag använde heter, men det gav iaf. två procentvärden i menyraden, ett för varje CPU.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Melker Lindström
Jag kontaktade Verax och efter ett par dagar fick jag dels en ny kabel till fläkten vid DVD-spelaren och en ny slags kylkuddar istället för kylpastan.
Dessutm var det lite kablar som skulle kopplas om och en ny placering av sensorn i nät-agget.
Nu är datorn tystare och har en temp på mellan 60 och 61 grader.

Omplaceringen av censorn kände jag till men inte det andra - jag var väl bland de första som monterade hela kittet och provmätte med bra instument och låg väl straxt över 60 grader.

2 frågor:

Kostar kylkuddar och ny kabel till DVD-fläkten något då man som jag faktisk har köpt första kittet av dom.

Den ström som man kan ha till en zipdrive ger den konstant spänning medans 80 mm fläkten får regulerad spänning - frågar för att jag varit tvungen att använda de andra strömsladdarna till mina 4 hårdiskar... tycker att fläkten numera går på konstant högre varv. Den variant av Veraxkit som jag har ansluter inte 80 mm fläkten till moderkortet strömkontakt som tidigare regulerade varvtalet.... jag tar nu strömen från där en zipdrive monteras.

Olle

Senast redigerat 2003-11-30 17:15
  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 11:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Kostar kylkuddar och ny kabel till DVD-fläkten något då man som jag faktisk har köpt första kittet av dom.

Nej det var gratis, jag skrev ett mejl till Verax med inköpsdatum mm och ett par dagar senare kom ett kuvert med posten. Nukänns Verax-kitet värt varenda krona.

Ni som har kitet.. hur pass tyst upplever ni att datorn är efter installationen? Min Dual 1GHz driver mig till vansinne med sin ljudvolym.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-12 13:38

Har du installerat kit'et??

Jag upplever min som tyst. Det är en helt annan frekvens på det eventuella brus som är efter installation av Verax-kitet. Jag kan höra när den går igång vid 60°C, men inte så att det stör.

Jag irriterar mig mer på att det är något i chassit som vibrerar, men som försvinner när jag trycker med handen uppåt på undersidan längst in (JA JAG VET det blev lite lustigt formulerat, men jag kunde också struntat i att försöka förklara det ) Irriterande är det hur som helst - låter som en skruv som är lös nästan. Ljudet försvinner också om jag trycker in chassit på vänstersidan. Men kommer tillbaks när jag släpper upp handen, så det är något under moderkortet som vibrerar mot chassit, men eftersom jag vet hur jag ska få det att sluta så bryr jag mig inte så mycket om det.

En fråga till er som efterbeställde kylkuddar och ny kabel till DVD-fläkten - vad heter dessa på engelska eller tyska, tänkte beställa hem dom efter som jag var för tidigt ute med första kitet.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-12-12 15:00

Heat transfer pads och cable for CD-Rom fan...

/Frodo

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 21:21

Hej!

Jag hittade en skojig grej i developer paketet. CHUD tools. Installerar man dessa får man en ny inställning. I den kan man slå på cpu nap. Någon form av CPU power stepping.

Det roliga är att min cpu temp gick från 61 (veraxed) till 45 på 10 minuter!!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 21:23

En lite bild

Citat:

Skrevs ursprungligen av Frodo
Det roliga är att min cpu temp gick från 61 (veraxed) till 45 på 10 minuter!!!!

Kan man köra den utan att något av hårdvaran skadas... fick idag min lilla kabel samt kontakt och Pads, redan detta lilla fix fast än så länge utan byte till Pad gjorde lite nytta. Ska testa även detta och det bör ju bli ämmu tystare då.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Frodo
Jag hittade en skojig grej i developer paketet. CHUD tools.

Där finns ju lite olika program men jag hittar inget av dom som visar just den bild du postade - vilket av dom var det ???

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 23:18

Tack för tipset Frodo.

Ser ju lovande ut

Återkommer när jag testat ett tag

/Jocke

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 23:19

Olle, du hittar det på System Preferences panelen under Others!!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 23:23

Min burk hängde sig på en gång

Vi startar igen (om det går??)

Det här är nog inget för dom med dåliga nerver.

Nu startar MDD upp...

PUH!! Den gick igång igen

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 23:31

Nej, nu hängde den sig igen (suck)

Det var nog inte meningen att den här MDD'n skulle ha NAP påslagen...

Nåväl, det var värt ett försök

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-22 23:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av replicant
Olle, du hittar det på System Preferences panelen under Others!!

CHUD Tools (Hardware) vet jag var man hittar. Men den undre bilden då, vilket program är det ifrån?

Lysande nu är den tyst som en Cube, förvisso öppnade jag balkongdörren i 5 minuter för att se hur lågt temperaturen ville gå, allt utan minsta krach ( senaste versionen av CHUD ( 3.0.2 ) från att ha legat på ca: 61°C och raskt ned hela 21°C !!! - Hade man vetat detta innan Verax-kitet byggdes så hade man ju kunnat köra så här istället...

Nedre bilden från "Temperature Monitor" som jag hämtade på VersionTracker. Noterar att jag har en äldre version på CPU än Frodo... hmm har dom byggt många olika för MDD med olika procesorer ?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 00:17

Cool grej! Frågan är bara hur stabil datorn blir. Vad händer om man kör 100% CPU under en längre tid, får den KP?

All credit till Frodo - postade detta här:

http://www.g4noise.com/forum/index.php?act=ST&f=18&t=904

Kan lägga till att när sonen körde sitt Warcraft 3 i en halvtimme mellan sin PC och min MDD så ökade temperaturen markant från 39°C till strax över 65°C så man ska nog vara försiktig att ha "nap" påslaget!

Hej

Jag har fått de nya kylpåsarna och kablarna från Verax men jag måste erkänna att jag inte blir klok på hur jag ska använda de nya kablarna.

Är det någon som använder dessa som skulle kunna skriva en begriplig instruktion och gärna med en bild eller två för oss trögfattade

Joakim

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Kan lägga till att när sonen körde sitt Warcraft 3 i en halvtimme mellan sin PC och min MDD så ökade temperaturen markant från 39°C till strax över 65°C så man ska nog vara försiktig att ha "nap" påslaget!

År det inte så att det blir BÄTTRE kylning med NAP påslaget???

Hej

Nap betyder att cpu:n går ner i viloläge om den inte används, när den sedan behövs så går den igång på någon nano-sekund. Eftersom cpu:n då inte genererar någon värme (åtminstone inte lika mycket) så får detta en nedkylande effekt.

Detta är en lätta variant av att sätta datorn i viloläge eller sleep på engelska.

Nap är alltså ingen skum förkortning utan bara lite programmerarhumor (nap = tupplur).

Olle@mac.com:
Vad gäller WarCraft III och att temperaturen gick upp till 65 grader så beror det nog snarare på att spelet är cpu intensivt och att cpu:n aldrig fick vila. Har du gjort motsvarande mätning med nap avslaget?

Joakim

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 11:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
År det inte så att det blir BÄTTRE kylning med NAP påslaget???

Jag kör med NAP och stänger även av en CPU ibland. Då droppar Tempen till 42 grader!

Dock brukar jag slå av NAP om jag skall använda finder mycket. Enligt mina oventenskapliga tester så är det finder som kan hänga med NAP påslaget. Jag drar denna slutsats eftersom man fortfarande kan logga in på maskinen via ssh när finder är stendöd....

Dock har jag inte lyckats stänga av den ifrån ssh när finder är hängd. Den verkar kunna låsa systemet.

För övrigt har jag inte hunnit testa CHUD 3.0.4 ännu. Den kanske har några fixar för detta ( troligen inte efter som det verkar vara finder som bråkar).

/Frodo

Bevaka tråden