Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperatur med Verax-kit?

Tråden skapades och har fått 145 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sundevall:

Jag har frågat tidigare på 99mac men inte fått något svar. Jag tänkte att ni (vi) med MDDs borde ha koll på sådant med tanke på våra högljuda och varma datorer ;); Hur blir ljudvolymen i en Veraxad MDD med en PCI-fläkt installerad? Kan man reglera varvtalet på en PCI-fläkt, som man kan på t.ex Zahlmans fläktar till PC? Är det bara att koppla in PCI-fläkten till moderkortet för att få ström? Finns det några Macanpassade fläktar där man kan kontrollera varvtal i operativsystemet? Hur mycket kostar en PCI-fläkt?

Många frågor, men förhoppningsvis har någon svaren..

Skall se om jag kan hjälpa till:

1. JA, det blir avsevärt mycket tystare, jag har en Verax-maskin 1.25Ghz DP som står på dygnet runt. MEN det blir även AVSEVÄRT mycket varmare. Min DP ligger runt 61-64-grader konstant. Om jag slår på Nap så droppar det som en sten till 44-grader. Värmeutvecklingen skall vara fullt inom ramarna för vad en G4 skall tåla enligt Verax (och motorola) men det är inte utan att man funderar på livslängd o dylikt.

2. Jag har även en PCI-fläkt installerad i översta PCI-kortplatsen, den är mycket tyst och effektiv samt pumpar ut en hel del värme. Den PCI-fläkt jag har går inte att justera varvtalet på, däremot så har jag den kopplad på strömuttaget för den andra 5.25" enheten och genom att flytta stiften på kabeln så kan jag reglera varvtalet med strömstyrkan. Vid 5V så hörs den inte men när man sätter handen vid utblåset känner man att den pumpar ut rejält med varmluft. Den kostar för övrigt inte mer än 50-lappen. Macanpassade fläktar är för mig ett okänt begrepp, det närmaste jag kan tänka mig man kommer är Verax-kittet.

3. Jag som kör en FW800 märkte största skillnaden när jag bytte ut 120mm fläkten i maskinen, strömagget är inte lika ljudligt på min modell men jag bytte ändå efter ett tag men är inte säker på att det blev bättre. Att bara 120mm fläkten i en FW800 gör stor skillnad, då processorerna får aktiv kylning med hjälp av verax fläktar (ljudlöst) så är krävs det inte en stor flåsande fläkt i lådan längre.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 10:37

Sitter på Verax-moddad MDD 2x1.25 och PCI-fläkten sänkte väl temperaturen med typ 1-2°C. Min temperatur ligger strax under 60°C för det mesta.

Sitter med Verax-moddad MDD 2x1 och har tidigare även haft en PCI-fläkt inhandlad via USA. Som jag kommer ihåg det så hade jag den fläkten innan Verax och att temperaturen blev lägre men att det var ganska meningslöst med själva temperatursänkningen, dvs. det blev inte speciellt mycket tystare av detta. Att burken visar ca: 60°C är helt naturligt och inget att bry sig om. Veraxkittets 80 mm fläkt varvtalsregleras via moderkortet medans de 2 fläktarna för procesorerna har konstant varvtal. Vill man ha även en PCI-fläkt så finns nog inga lösningar att varvtalsreglera den om man vill komma billigt undan. Jag handlade min tysta PCI-fläkt hos http://www.cuttingedgecasemods.com/ för 5 dollar men sådana finns nog hos svenska återförsäljare. Jag testade en massa allternativa lösningar innan Verax släppte sitt kitt och visst det gick att få ned ljudnivån även den vägen men för att vara uppriktig så var det i så liten grad att Verax är enda vettiga lösningen.

Tack för svaren, Daniel och Olle. Att burken blir avsevärt mycket varmare med Veraxkittet låter ganska oroväckande, jag har förvisso "bara" en Dual 1GHz, 500 MHz mindre i min burk än i Daniels alltså. Den borde därför alstra mindre värme. Men jag oroar mig ändå lite över temperaturen om man Veraxar den.. Någon som vet vad en normal temperatur är för MDD dual 1Ghz, finns det några officiella siffror från Apple eller Motorola? Alla dessa övervakningsverktyg som man kör i OSet ska vad jag har hört inte vara pålitliga alls eftersom våra processorer saknar en riktig temperaturmätare.

Jag har kört CHUD-tools senaste 24-timmarna med "nap" aktiverat utan några som helst problem, arbetstemperaturen har sjunkit från 64 till 44 grader. Jag har inte provat slå av en processor ännu, det är ju inget man gör utan en riktigt bra orsak

Angående temperaturen och Motorolas riktlinjer så vet jag att Verax undersökte detta mycket noga och att de höll sig innanför deras riktlinjer, Apples original kylning är överdimensionerad i Powermacen, den behöver inte gå så svalt som den gör. Jag kommer inte ihåg exakta temperaturangivelser men jag har läst det på g4noise.com precis då verax kittet kom, det finns säkert kvar om du snokar runt.

Har nu kört mitt Verax i 9 månader och en reflektion är att även om det inte blir tyst som i graven så blev jag av med problemet när fläktarna växlade hastighet, det där är iof en sanning med modifikation. Visst förändras db-nivån även med Verax men först när den uppnår vissa temperaturtrösklar och borta är det ohämmande vinandet och höga oljudet. En sådan tröskel när fläktarna tar i ytterligare lite ligger vid ca: 45°C, Detta med 60°C kommer egentligen från att OM den genomsnittliga rums eller yttertemperaturen är bortåt 60°C så har man hamnat i riskzoonen, men de flesta av oss har sällan högre än 25°C där datorn finns. När det gäller powernaping med CHUD så ska man nog ha i minnet att den överväldiga delen av alla applikationer inte är skrivna för dubbla processorer... undantaget GoLive, Fotoshop, FinalCut Pro och några till. Så att köra med 1 processor borde inte vara något att oroas inför. Datorn är ju inte dubbelst så snabb bara för att man har en extra processor.

Ursprungligen av [email protected]:

Har nu kört mitt Verax i 9 månader och en reflektion är att även om det inte blir tyst som i graven så blev jag av med problemet när fläktarna växlade hastighet, det där är iof en sanning med modifikation. Visst förändras db-nivån även med Verax men först när den uppnår vissa temperaturtrösklar och borta är det ohämmande vinandet och höga oljudet. En sådan tröskel när fläktarna tar i ytterligare lite ligger vid ca: 45°C, Detta med 60°C kommer egentligen från att OM den genomsnittliga rums eller yttertemperaturen är bortåt 60°C så har man hamnat i riskzoonen, men de flesta av oss har sällan högre än 25°C där datorn finns. När det gäller powernaping med CHUD så ska man nog ha i minnet att den överväldiga delen av alla applikationer inte är skrivna för dubbla processorer... undantaget GoLive, Fotoshop, FinalCut Pro och några till. Så att köra med 1 processor borde inte vara något att oroas inför. Datorn är ju inte dubbelst så snabb bara för att man har en extra processor.

Min genomsnittliga rumstempreatur är 22 grader och min arbetstemperatur på en 1.25DP ligger på 63-64 grader utan CHUD. Med CHUD dropar den till runt en 46 grader och snäppet under om den bara står.

Jag vet inte om du kör OS 9 men hela mitt operativsystem (Panther) är optimerat och drar nytta av dubbla processorer, synd att inte utnyttja den maskin man har.

www.getec.se har både PCI fläkt a 95 pix och en "vridbar potentiometer 4 pins" för 49 pix för att reglera hastigheten steglöst. Jag har provat att få ner ljudet på min Delta 120 mm fläkt med dämpmaterial men den surrar ihärdigt ändå. Med 2x1.25 GHz på full kräm är temperaturen 51-52C, rassliga kylplåtar förbättrar ju inte ljudet...

www.gtec.se could not be found?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 20:42

Min Verax'ade MDD Dual 1.25 ligger strax under 60°C i Panther, och då står den i en garderob med dörren öppen. Stänger bara dörren när jag ska spela in med mikrofon och då blir det tyst som i graven:)
Annars låter jag garderobsdörren vara öppen för ventilationens skull. Är väl normal rumstemperatur i rummet i övrigt. Powernapping funka inte alls för mig, så det var inget att fundera på. Sen låter jag inte datorn stå på 24/7 utan bara när jag använder den.

Jag har under dagen och kvällen ( 12 timmar ) kört iDVD 4 samt bränt 2 DVD skivor med sammanlagt 14 kortare seglingsfilmer och är då uppe i 65°C - vid vanligt enklare arbete så ligger temperaturen maximalt på 61-62°C, tror jag har ca: 24°C i rummet med gott utrymme för insug/utblås. Har då inte CHUD aktiverad. Kör Panther med 4 hårdiskar ( 400 GB ) som säkert ger lite extra värme eller ger sämre luftcirkulation än vad som i normala fall gäller.

http://www.gtek.se/ skall det vara, det är kul med dyslexi Det är ett rackans utblås med dessa PCI fläktar.

www.whynoi.se har en del lovande fläktar och TM2 temperaturstyrning

Ursprungligen av DrBoar:

http://www.gtek.se/ skall det vara, det är kul med dyslexi Det är ett rackans utblås med dessa PCI fläktar.

www.whynoi.se har en del lovande fläktar och TM2 temperaturstyrning

Ahh. Tänkte nästan att det var Gtek.se du menade, men man vill ju vara säker. Jag är kanske bara ouppmärksam, men jag hittar inga PCI-fläktar på Gtek, varken under "fläktar", "fläkttillbehör" eller genom en sökning. Har du en direktlänk?

Inte lätt att hitta men den fanns där:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=389&session=4732f20f8b4379f99eec2f86d7688301

UPPDATERING:

Tog på skoj skull och testade med att peta i den PCI-fläkt som jag hade liggandes. Tar strömen från det extra firewirekort som jag har, tror jag bara kör 5 volt ( svart samt gul kabel ). I burken finns förutom firewirekortet även Televio-kortet som är för att få in bl.a kabel-tv. Av detta kan jag bara dra slutsatsen att luftflödet påverkas negativt - brukar ligga på ca: 60°C men ligger nu på ca: 66°C till råga på allt med öppen balkongdörr och bara någon plussgrad luft som sögs in - inte så kul. Gick från 34°C och upp till 66°C på 15 minuter ungefär - slog sedan på CHUD och efter totalt ca: 25 minuter så var jag nere i 43°C - nä PCI fläkt är ingen bra idé. ( har den i översta sloten ). MEN däremot så tyckte jag att det trots de höga 66°C så lät burken märkligt nog behagligare & tystare.

Jag kan ha gjort fel nyss och uppdaterar detta strax igen - kan ha missat att ansluta 80 mm fläkten och att detta bidrog till den höga temperaturen - nytt svar kommer !!! På den sopiga bilden syns en gul kabel som går nedifrån FW-kortet och upp till PCI-kortet, har tejpat fast ledningarna och valt att PCI-kortet ska komma rimligt nära grefikkortet. Högst upp sitter Televio-kortet.

UPPDATERING 2:

Nu var det snällare - tjänade ca: 2-3°C med PCI-fläkten - ligger och pendlar på 59 grader -med CHUD droppade det ned till 37°C.

Så kontentan blir nog att jag fortsätter med även en PCI-fläkt, det var värt besväret och jag är bra sugen på att åka snålskuts på den temperaturstyrning som moderkortet ger 80 mm fläkten för att slippa det konstana ljudet från PCI-fläkten.

Senast redigerat 2004-02-18 21:05

Till er som vill sänka temperaturen - en ny version av CHUD Tools har nu släppts:

ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Testing_-_Debugging/Performance_tools/

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 09:01

Aktiv fläkt?

Hej på er.
Jag installerade Verax kittet igår och fick mig en glad överaskning när jag startade min MDD Dual 1GHZ, det lätt faktiskt inget alls... Helt otroligt skönt..

Men när den har fått gå ett tag så blir den aldrig tyst igen.. Är det så det skall vara?
Visst är den mycket tystare än förut men det e ju en aktiv fläkt som sitter i "kraft lådan", så den borde väl gå ner någon gång? Min temp ligger även konstant på 60C, detta utan att jag kör ett ända program, dvs jag pressar verkligen inte burken.

Hur är det för er som har verax installerat.. Är detta något som ni känner igen..
Man börjar ju fundera om man har kopplat några kablar fel nångonstans...

MVH / O l l e

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 09:58

Det låter som min burk. Fläktarna som sitter i "kraftlådan" har egna sensorer och går ner när så sensorerna säger till dom. Vad jag gjorde var att jag köpte en sån där billig PCI-fläkt och det fick ner min till 59°C och eftersom fläktarna går igång som mest när den når upp i en temperatur av 60°C så är den tystare. Om du har en PCI-plats ledig är det ett enkelt trick för att få ner fläkt volymen.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 10:14
Ursprungligen av replicant:

Det låter som min burk. Fläktarna som sitter i "kraftlådan" har egna sensorer och går ner när så sensorerna säger till dom. Vad jag gjorde var att jag köpte en sån där billig PCI-fläkt och det fick ner min till 59°C och eftersom fläktarna går igång som mest när den når upp i en temperatur av 60°C så är den tystare. Om du har en PCI-plats ledig är det ett enkelt trick för att få ner fläkt volymen.

Tackar för svaret och tipset.
Men det låter ju inte riktigt klokt... Va tusan har man aktiva fläktar om ändå CPU:n ligger på 60°C hela tiden--> dvs att fläktarna kommer att köras hela tiden.
Tycker att Verax kittet borde ha fixat så att burken faktistk blir så tyst som de säger...
Dvs:
http://www.verax.de/verax.php?SID=28311405ea6afa6078&template=cms_entry_technik&groupid=1&entryid=27

Inte skall man då behöva hålla på med en massa andra fläktar för att få tyst på den "tysta" verax fläkten...

Men om det e så att det krävs att jag måste trycka in en PCI-fläkt får jag göra det..

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 10:05

Och jag kör med CHUD och NAP. Då är den tyst

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 10:55

Frodo: Jag har inte haft någon framgång med NAP på min dubbel-propp

olle97: Visst är det sjukt, men samtidigt är det så att det är ju inte bara CPU'n som spelar in, slänger du in en extra hårddisk (och det gör man ju) så ökar ju temperaturen lite, grafikkortet genererar väl lite värme det med. Ärligt talat så tror jag nog Verax siktat in sig på en MDD utan så mycket extra prylar i och då hamnar du precis under 60°C med Verax-kit'et och då är den tyst. Framför allt är det frekvensen på brummandet som är annorlunda med Verax, vilket jag tycker är halva finessen.

Jag har testat chud och nap. Det blir väldigt tyst, samt att temp sjunker rejält. Problemet är bara att datorn helt plötsligt låser sig. Är det någon annan som har det problemet?

Ursprungligen av Alf Nilsson:

Jag har testat chud och nap. Det blir väldigt tyst, samt att temp sjunker rejält. Problemet är bara att datorn helt plötsligt låser sig. Är det någon annan som har det problemet?

Jajemän, mindre kul. Upplever också att vissa systeminställningar kan ändra sig.
Man måste deaktivera nap och starta den andra processorn innan man gör något krävande eller stänger av/sätter till vila. Då brukar jag klara mig från krascher.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 11:09

NAP funkar bara med en propp Men om jag bara läser mail eller har datorn på så stänger jag av en prop och aktiverar nap. Men så fort man vill ösa på lite får man slå av NAP och enabla båda propparna....

För övrigt så har jag 3 diskar en tapedrive ett USB2 kort och ett SCSI kort i burken...

Senast redigerat 2004-03-22 11:56
  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 11:55

NAP funkar väl bara med en propp om man kör G4'a, på G5'orna så funkar det väl med dubbla??

Har samma erfarenhet att det låser sig efter en liten stund om man enablar NAP på min dubbelpropp.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 11:59

Det skrevs att 10.3.3 skulle fixa detta men det stämmer inte. Den fryser fortfarande om man kör med båda propparna. Men det är enkelt att slå av och på en propp.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-03-22 12:04

Jag har nog helt missat det här med CHUD och NAP. Vad är dessa applikationer, och vad gör de för något?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-22 12:18

Ladda ner CHUD här:

ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Testing_-_Debugging/Performance_tools/

Gå in i den nya kontrollpanelen Performance. Slå på NAP.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-18 16:47

På min MDD 867 och 10.2.6 funkade det inte att köra med nap. Den hängde sig när jag avslutade något program.
Nu när jag har 10.3.3 på maskinen har den rullat fint i 6 dygn!
Sätter den bara i vila eller att den får vila själv.
temperaturen ligger och pendlar mellan 40 vid ingen belastning till49° vid belastning.

Helt underbart tycker jag!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 19:58

Det verkar funka fint med enkelpropp. Har däremot inte provat den senaste uppdateringen av CHUD, är det någon som har erfarenhet av den med dubbelpropp?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-19 00:57

MDD 867 ÄR en dubbelpropp! Två 867 mhz sitter det i den.

Bevaka tråden