Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes vart tar låtarna vägen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haft nöjet och lägga in en del av min stora mp3 samling i iTunes, problemet är att albumen inte hamnar i "senast tillagda" när jag söker så ligger de under unknown artist men jag hittar inte den mappen. ligger säkert hundratals låtar där så jag skulle behöva komma åt det för att rensa och göra om. Och hur lägger man in ett mp3 album så det hamnar under artistens namn??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-25 17:42

Mina hamnar under artistens namn, men det gäller ju att iTunes känner av låtens artist.
~/Musik/iTunes/iTunes Media/Music

Ursprungligen av Mac Jonson:

Haft nöjet och lägga in en del av min stora mp3 samling i iTunes, problemet är att albumen inte hamnar i "senast tillagda" när jag söker så ligger de under unknown artist men jag hittar inte den mappen. ligger säkert hundratals låtar där så jag skulle behöva komma åt det för att rensa och göra om. Och hur lägger man in ett mp3 album så det hamnar under artistens namn??

Metadata som saknas. iTunes gillar metadata.

Ska se något liknande ut:

Dock VLC.

Går att fixa metadata i iTunes.

Artist
Album
Album artist
Låtnamn
Genre
År
Låt nr

Sedan kan du gå helt galen och lägga in text m.m. om du vill

Senast redigerat 2017-05-25 18:33
Ursprungligen av Mac Jonson:

...ligger de under unknown artist men jag hittar inte den mappen...

Var låtarna hamnar beror dels på hur låtarna är "taggade", och dels på vilka inställningar du har gjort i iTunes, så det går inte att ge ett entydigt svar på var dina låtar ligger.

Men högerklicka på låten, och välj "Visa i Finder", så kommer du till mappen där låten ligger.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...skulle behöva komma åt det för att rensa och göra om...

Hur du ska göra där beror också lite på vilka inställningar du har gjort i iTunes.

Visa gärna hur det ser ut under fliken "Avancerat" i din iTunes, så kan du får mer konkreta svar.

Ursprungligen av Mac Jonson:

...hur lägger man in ett mp3 album så det hamnar under artistens namn??

Till att börja med så undrar jag vad du menar med "hamnar under"? Menar du inne i iTunes, eller menar du i mappstrukturen "bakom kulisserna"? Eller både och, kanske?

Men generellt så kan man väl säga att om låtarna är rätt taggade så hamnar de rätt. Men återigen lite beroende på vilka inställningar man har gjort, och på vad man egentligen vill uppnå.

1
Bevaka tråden