Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-11-23 20:01

Black Friday. Vad är det för skit? Firar vi Thanksgiving här i Sverige? Nej, det gör vi inte och hur kommer då den här fredagen in i sammanhanget? Jag bojkottar alla krämare som annonserar om sin jävla fredag.

Nu känns det bättre

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-11-23 20:11

Alla högtider vi har går ut på att köpa saker...

  • Medlem
  • 2016-11-23 20:17
Ursprungligen av flygarn:

Alla högtider vi har går ut på att köpa saker...

Vilken högtid då? I morgon är det en helt vanlig torsdag här hos oss.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-24 11:44
Ursprungligen av flygarn:

Jag skulle sälja en iPhone. De dök upp 90 minuter sent, två landsbygdsbor i medelåldern om jag utrycker mig så PK jag orkar. När jag skulle få betalt så räckte han fram överenskommet pris minus 300kr. När jag påpekade detta så sa han "ja, men du kan ta det här". Är det ett acceptabelt sätt att pruta på? "Det här räcker åt dig" ungefär.

Hur som helst, jag tog tillbaka telefonen. Då dög det att betala annonspriset helt plötsligt. Då sa jag nej tack. Ni har slösat med min tid, nu slösar jag med er. Ni kan få den för 500kr mer än avtalat eller så går jag upp till mig igen. Det finns en del totala ufon i vårt land..

Bra! På de jävlarna bara.

Respektlöst agerat, hoppas de blev sura när du inte längre ville sälja för överenskommet pris utan nu dyrare.

Ursprungligen av flygarn:

Alla högtider vi har går ut på att köpa saker...

Nationaldagen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-11-24 17:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Nationaldagen?

Högtid?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-28 16:58

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-15/lakare-a...

Seriöst, sluta misshandla och stympa barn pga av en jävla medeltidskultur!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-29 10:05
Ursprungligen av zinned:

http://www.sydsvenskan.se/2016-06-15/lakare-a...

Seriöst, sluta misshandla och stympa barn pga av en jävla medeltidskultur!

Tänk att vi skattebetalare ska stå för denna notan, att vi ska betala för att dessa efterblivna föräldrar ska få stympa sina barn. Sjukt. Så in i bänken sjukt.

  • Medlem
  • 2016-12-10 14:32

Jag har använt iPhone sedan 2008. Jag har haft "alla" modeller sedan 3G med undantag för 3Gs och 6s. Under dessa år har jag klarat mig helt utan större missöden som krävt reperation.
Men idag så ramlade min en månad gamla iPhone 7 Plus ned från skohyllan när jag förberedde mig för dagens promenad. Det blev ett fall på cirka en decimeter, tyvärr är klinkers förbannat hårt. Och eftersom telefonen landade på högkant så sprack glaset.
Jaja, bara att bita i det sura äpplet. Tror jag läst i en annan tråd på 99 att ett skärmbyte kostar ca 1600:-, inte hela världen alltså.
Nej, någon Apple Care eller drulleförsäkring finns inte.

Sur blir jag iaf.

Senast redigerat 2016-12-10 14:43
Ursprungligen av Dalle:

Jag har använt iPhone sedan 2008. Jag har haft "alla" modeller sedan 3G med undantag för 3Gs och 6s. Under dessa år har jag klarat mig helt utan större missöden som krävt reperation.
Men idag så ramlade min en månad gamla iPhone 7 Plus ned från skohyllan när jag förberedde mig för dagens promenad. Det blev ett fall på cirka en decimeter, tyvärr är klinkers förbannat hårt. Och eftersom telefonen landade på högkant så sprack glaset.
Jaja, bara att bita i det sura äpplet. Tror jag läst i en annan tråd på 99 att ett skärmbyte kostar ca 1600:-, inte hela världen alltså.
Nej, någon Apple Care eller drulleförsäkring finns inte.

Sur blir jag iaf.

Japp, känner igen känslan.

Det kunde ha varit värre. Om du har riktigt med otur (som min grabb) så går något mer sönder. Han fick en liten spricka på skärmen som var hanterbar men samtidigt så gick mikrofonen sönder så...

  • Medlem
  • 2016-12-10 15:45

Varför kan man koppla in en mus till sin PS4, men inte bluetooth-hörlurar? Måste erkänna att jag var helt övertygad om att detta skulle fungera.

Ursprungligen av Dalle:

Varför kan man koppla in en mus till sin PS4, men inte bluetooth-hörlurar? Måste erkänna att jag var helt övertygad om att detta skulle fungera.

Bluetooth-mus alltså? Det är olika profiler för ljud och möss.

Eller var det kanske en retorisk fråga?

  • Medlem
  • 2016-12-10 16:08
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Bluetooth-mus alltså? Det är olika profiler för ljud och möss.

Eller var det kanske en retorisk fråga?

Det var nog jag som var lite väl snabb när jag läste i menyn. Det står "Mus" under enheter, inte under Bluetooth.
Oavsett så är det märkligt att man inte kan använda ett par trådlösa hörlurar till PS4.

  • Medlem
  • 2016-12-10 16:12
Ursprungligen av Dalle:

Jag har använt iPhone sedan 2008. Jag har haft "alla" modeller sedan 3G med undantag för 3Gs och 6s. Under dessa år har jag klarat mig helt utan större missöden som krävt reperation.
Men idag så ramlade min en månad gamla iPhone 7 Plus ned från skohyllan när jag förberedde mig för dagens promenad. Det blev ett fall på cirka en decimeter, tyvärr är klinkers förbannat hårt. Och eftersom telefonen landade på högkant så sprack glaset.
Jaja, bara att bita i det sura äpplet. Tror jag läst i en annan tråd på 99 att ett skärmbyte kostar ca 1600:-, inte hela världen alltså.
Nej, någon Apple Care eller drulleförsäkring finns inte.

Sur blir jag iaf.

Lider med dig
Tråkigt

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-10 16:12
Ursprungligen av Dalle:

Det var nog jag som var lite väl snabb när jag läste i menyn. Det står "Mus" under enheter, inte under Bluetooth.
Oavsett så är det märkligt att man inte kan använda ett par trådlösa hörlurar till PS4.

Men du kan koppla trådade lurar till handkontrollen om jag inte minns fel.

Ursprungligen av Dalle:

Varför kan man koppla in en mus till sin PS4, men inte bluetooth-hörlurar? Måste erkänna att jag var helt övertygad om att detta skulle fungera.

Visst kan du göra det. Det var en av anledningarna till att jag bytte upp mig från atv3 till atv4.

Fort men fel....

Senast redigerat 2016-12-10 20:27
  • Medlem
  • 2016-12-10 20:23
Ursprungligen av matssoderstrom:

Visst kan du göra det. Det var en av anledningarna till att jag bytte upp mig från atv3 till atv4.

Vi pratar Playstation, inte Apple TV. Du läste nog lite för snabbt.

Ursprungligen av Dalle:

Vi pratar Playstation, inte Apple TV. Du läste nog lite för snabbt.

ajdå

Ursprungligen av Dalle:

Vi pratar Playstation, inte Apple TV. Du läste nog lite för snabbt.

Jag trodde detta var 99mac, inte 99playstation.

  • Medlem
  • 2016-12-10 21:01
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag trodde detta var 99mac, inte 99playstation.

Surtråden är universell.

Jag skulle flytta på min Synology DS713+ för att det skulle städas runt omkring. Stängde ner NASen i vanlig ordning, flyttade på den och sedan när jag skulle starta den igen så blinkar den blåa LED-lampan, fläkten snurrar men inget händer. Den svarar inte på ping, den går inte att reseta. DEN ÄR DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖD!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-12-19 18:17
Ursprungligen av primu[s]®:

Jag skulle flytta på min Synology DS713+ för att det skulle städas runt omkring. Stängde ner NASen i vanlig ordning, flyttade på den och sedan när jag skulle starta den igen så blinkar den blåa LED-lampan, fläkten snurrar men inget händer. Den svarar inte på ping, den går inte att reseta. DEN ÄR DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖD!

Felsökningstips

Ursprungligen av mattiL:

Död!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-20 11:02

Nätaggregatet. Mät hur långt fram du har ström (fram till hårddiskarna). Kan vara en säkring....

Ursprungligen av kenjon:

Nätaggregatet. Mät hur långt fram du har ström (fram till hårddiskarna). Kan vara en säkring....

Den försöker inte ens att boota. Den börjar blinka snabbt blått efter någon sekund - även utan diskar. Har även testat med ett annat minne utan resultat. Nätagget levererar både volt och ström

Ursprungligen av primu[s]®:

Den försöker inte ens att boota. Den börjar blinka snabbt blått efter någon sekund - även utan diskar. Har även testat med ett annat minne utan resultat. Nätagget levererar både volt och ström

Då finns ju i alla fall chans att diskarna (och din data) är OK...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-21 07:17

Och hur backar jag?

Efter tre försök blir jag spärrad. -Hur ska jag kunna backa och rätta felen???

">>> Your enrollment information has been locked because an earlier registration attempt was not completed. Please wait at least four hours before attempting to enroll again. (1028P) "

Senast redigerat 2016-12-21 16:46
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-22 10:38
Ursprungligen av reboot81:

Och hur backar jag?
Efter tre försök blir jag spärrad. -Hur ska jag kunna backa och rätta felen???

">>> Your enrollment information has been locked because an earlier registration attempt was not completed. Please wait at least four hours before attempting to enroll again. (1028P) "

Jag har tyvärr inget svar på frågan men fick en egen erfarenhet av annan speditör igår. Det gällde DHL.

Jag fick ett mail från köpstället om att mitt paket var skickat och att det skulle levereras idag. Eftersom det var DHL som var speditör så ringde jag direkt till dem då jag i ett svagt ögonblick hade angett hemadressen istället för adressen till jobb. Då löd samtalet ungefär så här:

- Hej! Jag ska få ett paket levererat imorgon och behöver byta leveransadress.
- Hej! Det kan du tyvärr inte göra, det måste avsändaren med konto hos oss göra.
- Ok, det är ju väldigt bökigt att be dem involvera sig i detta och ta kontakt med er för att ändra detta. Dessutom kommer jag ju då inte få mitt paket imorgon utan det kommer då säkert ta veckor innan det kommer.
- Ja, tyvärr.
- Ok, om ni försöker leverera det och ingen är hemma eftersom ni bara levererar under arbetstid...vad händer då?
- Då går paketet tillbaka till terminalen och du kommer få en avi med förslag på nya tider att få det levererat.
- Vad är det för tider då?
- Det är mellan 08.00 och 17.00.
- Men de tiderna var ju anledningen till att det inte gick att leverera vid första tillfället.
- Det är det som gäller.
- Ok, om ni då försöker leverera igen och ingen är hemma då heller?
- Då går paketet till terminalen igen och efter ett visst antal försök så skickas det tillbaka till avsändaren.
- Men för f....poängen är ju att jag ska få mitt paket när jag har betalat för försändelsen!
- Du kan ju alltid själv hämta ditt paket på terminalen.
- Jaha, var ligger er terminal då?
- I Arlöv. (fyi - strax utanför Malmö)
- Och hur länge har de öppet så man kan hämta det?
- De har öppet mellan 07.00 och 16.30.
- Men för h****te! Dessa tiderna är ju själva anledningen till att jag inte har fått mitt paket i första läget!

Summa summarum, helt skrattretande upplägg. Helt j***a ovilliga att hjälpa till och bevisligen går det inte som förvärvsarbetande privatperson att använda DHL och dess konkurrenter för leverans av paket.

PS. Det han sa ovan visade sig sedan inte vara helt korrekt. Jag fick ett SMS där jag gavs alternativet att få det levererat till uthämtningsställe, vilket jag då givetvis valde.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-12-22 10:50

Det finns ett särskilt hörn i helvetet reserverat för postaktörer.... Jag har slutat räkna de gånger då de gör bort sig. Attityden får en hovmästare på Stureplan att framstå som ödmjuk. Senast var det Postnord som skulle leverera en grej till min lgh utan porttelefon. Mina instruktioner var att ringa min mobil så öppnar jag. Ingen ringde men jag hade till slut fem avier om att paketet inte gått att leverera. Till slut fick jag SMS klockan 00:30 från en granne om att det stod ett paket till mig på trottoaren utanför kåken och när jag kom dit var det stulet. Det var försäkrat så jag fick pengar motsvarande värdet men efter det har jag ingen respekt för Postnord och jag använder dem aldrig för att skicka något viktigt. Å andra sidan tycker jag alla bolagen är rätt dåliga. Schenker tappade bort ett blocketpaket jag skickade nyligen. Om jag jobbade som dem skulle jag flyga in i ett berg tre dagar i veckan... Ja och så blev tydligen en säck med alla våra skickade julkort stulna. Postnords ersättning för det var 0 öre, men det var ju heeemsk olyckligt som kundtjänst sa. Alltid nåt.

UPS har lärt sig efter otaliga telefonsamtal. trodde jag, det visade sig att killarna eller tjejerna som kör ut ringer småkunder som mig från sina privata mobiler ca en timme innan dom når stan för att säkra leveransplats, så oftast dirigerar jag om dom till jobbet och både jag och dom tycker det är kalas att göra så då det sparar både tid, pengar och frustration.
DHL är nästan omöjliga att försöka prata med, men nu för tiden har dom en automat-terminal i stan där man kan hämta sitt paket så man slipper ta ledigt från jobbet iaf om det inte är ett stort paket typ en 27" skärm eller så.
Post Nord har funkat bra för mig förutom när dom låter Poståkeriet köra ut paketen då dessa fejkar ibland att dom varit hemma och ringt på, dvs dom åker bara förbi och framåt kvällen när man på nytt spårar sitt paket så står det att mottagaren (jag) inte varit tillgänglig men ingen lapp i brevlådan och jag har faktiskt varit hemma sjuk eller tagit ledigt. så det blir att ta bilen till dom. Har nog hänt ett 10-15 ggr genom åren.

Senast redigerat 2016-12-22 14:01
Bevaka tråden