Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skarp version av IOS 10 - när ?

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Japp, bara vibration när du slår av ljudet, inte när du slår på. Så har det alltid varit så vitt som jag minns.

Kan hända att man fått vibbekräftelse om man har aktiverat "vibrera om ljud är av" i inställningar. Du/ni kanske har det inställt så?

Jag har alltid haft det avstängt och har då fått vibrationsbekräftelse när jag slagit på ringsignal/ljud med knappen, aldrig när jag aktiverat ljudlös.

Inget att göra en stor affär av om det är ändrat, men jag uppskattade hur det var innan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-15 22:53

Vad hände med "dark mode"?

RAW är en trevlig uppdatering Samt nytt tangentbordsljud.. Har alltid haft det avstängt tills nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-15 22:59

I iOS 9 så kom telefonen ihåg vilken 'flik' man senast tittade i när man drog fram notiscentret; widget-fliken eller notis-fliken. I ios10 är det alltid notiserna som syns och man måste dra till höger för att få fram widgetarna. Jag har oftare ett större behov av mina widgets än att snabbt kolla senaste notiser och saknar den funktionen, någon som vet om det finns inställning för detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-15 23:39

Det är väl bara att dra från vänster sida till höger? Då får jag fram Widgets.

Varför kan jag inte se "pictures" (de rörliga bilderna) som man kunde skicka i meddelanden? Har man tagit bort dessa?

Har också märke en sak just iPhone 5s i detta fallet, när man skriver i landskapsläge så flyttas inte fokus till dit man man ska skriva som de gjorde i ios9.

Men å andra sidan är det svårare att skriva i landskapsläge med iPhone 5 när man surfar på webben än att driva ett företag.

Ursprungligen av Laserturken:

Har också märke en sak just iPhone 5s i detta fallet, när man skriver i landskapsläge så flyttas inte fokus till dit man man ska skriva som de gjorde i ios9.

Men å andra sidan är det svårare att skriva i landskapsläge med iPhone 5 när man surfar på webben än att driva ett företag.

Så verkar det vara hos mig med även i upprätt läge med iPhone 6.

Ursprungligen av Bjan87:

Varför kan jag inte se "pictures" (de rörliga bilderna) som man kunde skicka i meddelanden? Har man tagit bort dessa?

Har du slagit av "minska rörelse" under hjälpmedel?

Vad har du för telefon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-16 05:52
Ursprungligen av kenjon:

Det är väl bara att dra från vänster sida till höger? Då får jag fram Widgets.

Jo, men det funkar väl bara från hemskärmen? Att dra uppifrån och ner funkar på alla skärmar och i alla appar.

Ursprungligen av C.Barrow:

Kan hända att man fått vibbekräftelse om man har aktiverat "vibrera om ljud är av" i inställningar. Du/ni kanske har det inställt så?

Jag har alltid haft det avstängt och har då fått vibrationsbekräftelse när jag slagit på ringsignal/ljud med knappen, aldrig när jag aktiverat ljudlös.

Inget att göra en stor affär av om det är ändrat, men jag uppskattade hur det var innan.

Det kan du ha rätt i, jag har alltid haft vibration påslaget vid avslaget ljud (och vid påslaget ljud) så jag har aldrig tänkt på det. Däremot är det definitivt så att om jag slår av inställningen så kommer ingen vibration när jag mutar telefonen så det är någon form av bekräftelse att man slår på vibration.

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du slagit av "minska rörelse" under hjälpmedel?

Vad har du för telefon?

Nej det har jag nog inte!

Jag har 6+

Ursprungligen av Bjan87:

Nej det har jag nog inte!

Jag har 6+

Ok, prova att göra så här...

Skriv någon form av text i ett meddelande

Tryck långt eller hårt på "sändpilen" till höger om meddelandet. Då ska du komma till ett nytt fönster "skicka med effekt". Där har du två val "Bubbla" eller "Skärm". Välj någon av effekterna och tryck sedan på den nya sändpilen som dyker upp

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, prova att göra så här...

Skriv någon form av text i ett meddelande

Tryck långt eller hårt på "sändpilen" till höger om meddelandet. Då ska du komma till ett nytt fönster "skicka med effekt". Där har du två val "Bubbla" eller "Skärm". Välj någon av effekterna och tryck sedan på den nya sändpilen som dyker upp

Det är inte det jag menar det fungerar! Jag menar de tre ikoner som kommer upp vid sidan av textrutan när man skriver meddelande! När jag laddade ner GM versionen fanns en funktion under ikonen där man bland annat kan skicka smileys som hette pictures såg ut som ett förstoringsglas och där fanns rörliga bilder man kunde skicka. På ex Donald Trump med snurrande frisyr?

Ursprungligen av Bjan87:

Det är inte det jag menar det fungerar! Jag menar de tre ikoner som kommer upp vid sidan av textrutan när man skriver meddelande! När jag laddade ner GM versionen fanns en funktion under ikonen där man bland annat kan skicka smileys som hette pictures såg ut som ett förstoringsglas och där fanns rörliga bilder man kunde skicka. På ex Donald Trump med snurrande frisyr?

Jo, jag funderade om det eventuellt var det som du menade. Den funktionen finns kvar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag funderade om det eventuellt var det som du menade. Den funktionen finns kvar.

Okej varför kan jag inte se den på min telefon? Jag vet att jag inte har raderat den!?

Ursprungligen av Bjan87:

Okej varför kan jag inte se den på min telefon? Jag vet att jag inte har raderat den!?

Gissar på att det har flyttat in i app store för meddelanden.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Gissar på att det har flyttat in i app store för meddelanden.

Vad heter den där om jag vill hitta den igen?!

Ursprungligen av Bjan87:

Vad heter den där om jag vill hitta den igen?!

Sök på GIF antar jag. För det är väl det du menade?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Sök på GIF antar jag. För det är väl det du menade?

Provade det men kan inte hitta den som fanns från början! Ikonen såg ut som ett förstoringsglas med en jordglob i mitten typ??

Ursprungligen av Bjan87:

Provade det men kan inte hitta den som fanns från början! Ikonen såg ut som ett förstoringsglas med en jordglob i mitten typ??

Aha. Då förstår jag. Jag har läst något om det där. Återkommer

Jo. Tryck på AppStore symbolen (plustecknet). Välj "hantera" och aktivera rätt "kategori" där

Ursprungligen av BlackSmp:

Aha. Då förstår jag. Jag har läst något om det där. Återkommer

Jo. Tryck på AppStore symbolen (plustecknet). Välj "hantera" och aktivera rätt "kategori" där

Provat det med men finns ej kvar?! Vet ej vad som hänt?

  • Medlem
  • 2016-09-16 16:28

Om du får problem att svara i telefon via dragreglaget på låsskärmen, se detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-17 15:10

Jag har noterat att många appar tar längre tid att starta i iOS 10. Lite irriterande.

Ursprungligen av xms67:

Jag har noterat att många appar tar längre tid att starta i iOS 10. Lite irriterande.

Jag "upplever" samma sak. Har dock inte mätt med klockan men speciellt spel laddar långsammare tycker jag. Har en iPhone 6+ så då är det väl dags att den blir långsam nu så man ska vilja byta upp sig till en nyare version.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-18 19:23

Hur man kommer åt bildbiblioteket och kameran i meddelanden är inte super tydligt.

Edit: på icke 3Dtouch enheter krävs 3 klick i en konversation för att starta kameran (man kan klicka var som helst på "bild displayen") och 5 klick för att spela in en film.

Senast redigerat 2016-09-18 19:37
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-18 19:25
Ursprungligen av reboot81:

Vad hände med "dark mode"?

Hittat!
...i kartappens satellitläge:

Är det helt omöjligt att backa tillbaka till ios9 om man har uppdaterat till ios10?
Har börja uppleva diverse små grejer som telefonen inte är kompis med än.

Ursprungligen av Laserturken:

Är det helt omöjligt att backa tillbaka till ios9 om man har uppdaterat till ios10?
Har börja uppleva diverse små grejer som telefonen inte är kompis med än.

Kanske är möjligt fortfarande, prova. Ladda ner .ipsw-filen för din enhet och installera via iTunes.
http://osxdaily.com/2016/09/14/howto-downgrad...

Kom ihåg att du behöver ha en 9.3.5-säkerhetskopia för att kunna återställa information/data på din telefon, en säkerhetskopia från iOS 10 kan du inte återställa på en tidigare version av iOS.

Btw, blev det inget Dark Mode?
Hittar inget om det men t.ex. ställa väckarklockan är ju mörk i iOS 10.

Bevaka tråden