Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skarp version av IOS 10 - när ?

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 13:47
Ursprungligen av keptang:

Alltså kommer man inte att kunna överföra raw bilder direkt från telefonen. Som jag förstått är det LR för mobiler som kan läsa raw filerna men inte den fullständiga versionen av LR. Konstigt...

Texten på låsskärmen "Tryck på hemskärmen för att låsa upp" stör mig otroligt. Går den att få bort?

Ursprungligen av Laserturken:

...jobbigt att man ska behöva trycka på knappen för att låsa upp luren.

Det är en inställning man kan göra.

Inställningar --> Allmänt --> Hjälpmedel --> Hemknapp --> "Håll fingret stilla för att öppna".

Om den inställningen är påslagen, så kan man bara låta fingret vara kvar på knappen, så blir det upplåst utan att man behöver trycka på knappen igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-14 14:45
Ursprungligen av timofej:

Alltså kommer man inte att kunna överföra raw bilder direkt från telefonen. Som jag förstått är det LR för mobiler som kan läsa raw filerna men inte den fullständiga versionen av LR. Konstigt...

Vad menar du? Det är DNG-filer, de kan editeras av vilken RAW-editor som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 14:58
Ursprungligen av zinned:

Vad menar du? Det är DNG-filer, de kan editeras av vilken RAW-editor som helst.

Som jag förstått kan man inte bara flytta filerna från telefonen till en hårddisk (typisk Apple) utan man ska ha ett tredjepartsprogram för att hantera filerna. I detta fall LR Mobile (eller vad det nu heter).

Å andra sidan kan man inte enkelt flytta de vanliga jpg filerna heller...

Jag skulle vilja ha möjlighet precis som på vilken kamera som helst kunna välja lagringsformat. Det må vara jpg eller raw. Men som jag förstått är inte denna lösning aktuell.

Har jag förstått fel är jag bara glad!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-14 15:08
Ursprungligen av timofej:

Som jag förstått kan man inte bara flytta filerna från telefonen till en hårddisk (typisk Apple) utan man ska ha ett tredjepartsprogram för att hantera filerna. I detta fall LR Mobile (eller vad det nu heter).

Å andra sidan kan man inte enkelt flytta de vanliga jpg filerna heller...

Jag skulle vilja ha möjlighet precis som på vilken kamera som helst kunna välja lagringsformat. Det må vara jpg eller raw. Men som jag förstått är inte denna lösning aktuell.

Har jag förstått fel är jag bara glad!

Ah, då förstår jag. Nej, tror inte det är möjligt =/

Ursprungligen av timofej:

Som jag förstått kan man inte bara flytta filerna från telefonen till en hårddisk (typisk Apple) utan man ska ha ett tredjepartsprogram för att hantera filerna. I detta fall LR Mobile (eller vad det nu heter).

Å andra sidan kan man inte enkelt flytta de vanliga jpg filerna heller...

Jag skulle vilja ha möjlighet precis som på vilken kamera som helst kunna välja lagringsformat. Det må vara jpg eller raw. Men som jag förstått är inte denna lösning aktuell.

Har jag förstått fel är jag bara glad!

Det måste nog app-tillverkaren implementera så att det går att exportera DNG (tror inte Apple kommer göra det). Lightroom tar nu bilder i DNG men det går inte exportera som DNG, endast JPG.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 15:42
Ursprungligen av keptang:

Det måste nog app-tillverkaren implementera så att det går att exportera DNG (tror inte Apple kommer göra det). Lightroom tar nu bilder i DNG men det går inte exportera som DNG, endast JPG.

https://oc.kathing.com/index.php/apps/files_sharing/ajax/publicpreview.php?x=1694&y=664&a=true&file=lr.PNG&t=t39dyE842oFgbi8&scalingup=0

Tack för svaret keptang men jag förstår inte hur det fungerar. LR tar väl inga bilder? Det är telefonen som gör det. Och lagrar bilderna på telefonens hårddisk. Bilderna kan sedan importeras till exempelvis LR. Och om programmet kan extrahera DNG från filerna betyder det att filerna alltid sparas i raw format på hårddisken! Jag skulle tycka att det är rätt onödig slöseri med lagringsutrymmet för att den absoluta majoriteten inte alls intresserade av raw filer. Därför tror jag inte att jag förstått dig rätt.

Ursprungligen av timofej:

Tack för svaret keptang men jag förstår inte hur det fungerar. LR tar väl inga bilder? Det är telefonen som gör det. Och lagrar bilderna på telefonens hårddisk. Bilderna kan sedan importeras till exempelvis LR. Och om programmet kan extrahera DNG från filerna betyder det att filerna alltid sparas i raw format på hårddisken! Jag skulle tycka att det är rätt onödig slöseri med lagringsutrymmet för att den absoluta majoriteten inte alls intresserade av raw filer. Därför tror jag inte att jag förstått dig rätt.

Du tar bilden med LR (eller annan app med stöd för RAW) och väljer där också format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 16:30
Ursprungligen av keptang:

Du tar bilden med LR (eller annan app med stöd för RAW) och väljer där också format.

Ah, ok, då förstår jag! Det vanliga LR tar inga bilder. Man bara importerar bilderna till programmet. LR mobile däremot ersätter den inbyggda Kamera applikationen.

I så fall kommer säkert andra program som gör inget annat än tar bilder i DNG format och Kamera kan åka till papperskorgen (vilket nu blir möjligt! ).

Jag undrar bara varför Apple inte själva ger möjlighet att välja format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 16:49
Ursprungligen av Gordon67:

iPhone 5 ägare bör avvakta. Lagg de luxe!

Å det säger du nu..!?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-09-14 18:42
Ursprungligen av Torkel:

Å det säger du nu..!?

Nå hur känns den? Är det väldigt laggigt? Har inte uppdaterat min ännu och tycker det mesta flyter på bra med IOS9.

Arstechnica tyckte det var värt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 18:48
Ursprungligen av onnyt:

Nå hur känns den? Är det väldigt laggigt? Har inte uppdaterat min ännu och tycker det mesta flyter på bra med IOS9.

Jodå, jag tycker att det flyter på..., men det är baserat på att jag bara kört i mindre än ett dygn än så länge!

Då jag upplevde lagg redan i 9:an på min 5:a så har jag nu stängt av den automatiska programuppdateringen, å sköter det manuellt istället.

Hoppas det skall minimera eventuellt lagg även i 10:an...!!

  • Medlem
  • 2016-09-14 19:01

Uppdaterade i eftermiddag via iTunes och upplever inget lagg på min 5s. Är nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-14 19:42

Så här långt måste jag säga att jag fortfarande är mycket nöjd. Inga störningar(utöver nedladdningen) och en riktigt bra uppdatering. Både mycket och lite på samma gång på något sätt.

Är det någon som har koll på hur jag kan slå av så att det inte går att besvara SMS via låsskärmen? Det är ju vansinne att det går att göra det utan att först ha angett låskoden eller öppnat med fingeravtryck.

Antar att det är Inställningar -> TouchId och lösenkod -> Tillåt åtkomst från låst skärm:Svara med meddelande

Men har inte kontrollerat det.

Ursprungligen av kladda:

Också, kan inte iPhone 6 skicka mess med dom nya effekterna ?
När jag håller inne på den blå pilen händer inget :/
Har startat om

Händer inget för mig heller. Har 6+. ?

Om man inte är nöjd med ios10, kan man då backa tillbaka till ios9?
Det gäller en iphone 5s.

Senast redigerat 2016-09-15 02:02
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-09-15 02:07
Ursprungligen av Laserturken:

Om man inte är nöjd med ios10, kan man då backa tillbaka till ios9?
Det gäller en iphone 5s.

Det går men då får du nog skynda dig. Apple brukar vara snabba på att stänga ner den möjligheten.

  • Medlem
  • Söderhamn
  • 2016-09-15 06:09
Ursprungligen av Sledde:

Händer inget för mig heller. Har 6+. ?

Kolla så inte Minska rörelse är aktiverad under Inställnigar - Allmänt - Hjälpmedel... Är denna aktiverad fungerar inte de nya funktionerna i Meddelande...

Ursprungligen av RanZor:

Kolla så inte Minska rörelse är aktiverad under Inställnigar - Allmänt - Hjälpmedel... Är denna aktiverad fungerar inte de nya funktionerna i Meddelande...

Det va det som "felade", men va f*n, så då ska man behöva stå ut med massa zoomande o fladdrande i menyerna för att man ska kunna se effekterna i ett sms. Märkte att om mottagaren hade "minska rörelse" aktiverad så såg inte den heller effekterna utan det stod i klartext, typ "skickad med fyrverkerier". Väldigt konstigt att spärra funktionen så tillsammans med en helt annan funktion. Borde ju isf ha 2 reglage så man själv fick bestämma.

Tack för svaret/lösningen ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-15 09:10
Ursprungligen av Sledde:

Händer inget för mig heller. Har 6+. ?

Om ni inte får de nya effekterna att fungera i iMessage så måste ni stänga av "Minska rörelse".
Inställningar - Allmänt - Hjälpmedel - Minska rörelse ska vara AV

Verrkligen uppfriskande med att animationerna har speedats upp!

  • Medlem
  • 2016-09-15 09:34

Tur att man kan stänga av sådana batterislukande överflödigheter. Men man får tycka olika.

Ursprungligen av onnyt:

Det går men då får du nog skynda dig. Apple brukar vara snabba på att stänga ner den möjligheten.

Tackar, dessvärre verkar inte min backup funka från ios9, och det skapas nya backups från ios10 fast jag har stängt av de.

Uppdaterade min 6s igår kväll OTA utan några som helst problem.
Gillar det uppfräschade animationerna och kontrollcenters utseende bla.
Något jag reagerat på är "ljudlösknappen/switchen". Tidigare när jag haft telefonen på ljudlös och sen flippat upp knappen för att aktivera ljud så har telefonen vibrerat till. Det gör den inte längre.

Någon annan som tänkt på detta och finns det någon inställning för detta?
Brukar flippa den när telefonen ligger i fickan och gillar bekräftelsen man får på att ljudet är aktiverat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-15 14:13
Ursprungligen av C.Barrow:

Uppdaterade min 6s igår kväll OTA utan några som helst problem.
Gillar det uppfräschade animationerna och kontrollcenters utseende bla.
Något jag reagerat på är "ljudlösknappen/switchen". Tidigare när jag haft telefonen på ljudlös och sen flippat upp knappen för att aktivera ljud så har telefonen vibrerat till. Det gör den inte längre.

Någon annan som tänkt på detta och finns det någon inställning för detta?
Brukar flippa den när telefonen ligger i fickan och gillar bekräftelsen man får på att ljudet är aktiverat.

Nej, jag ville inte minnas att man får en vibrationsbekräftelse när man slår på ljudet via togglen på sidan utan endast när man slår av ljudet.

Japp, bara vibration när du slår av ljudet, inte när du slår på. Så har det alltid varit så vitt som jag minns.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-15 14:32
Ursprungligen av C.Barrow:


Något jag reagerat på är "ljudlösknappen/switchen". Tidigare när jag haft telefonen på ljudlös och sen flippat upp knappen för att aktivera ljud så har telefonen vibrerat till. Det gör den inte längre.

Någon annan som tänkt på detta och finns det någon inställning för detta?
Brukar flippa den när telefonen ligger i fickan och gillar bekräftelsen man får på att ljudet är aktiverat.

Märkligt - min 4S med 9.3.1 vibrerar när man vippar upp (sätter på ringsignal) medans 6+ 10.0.1 är tyst.

Bevaka tråden