Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Game Center, hur hanterar man flera konton

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-01-04 12:09

Familjens device-arsenal består av ett gäng iPads/iPhones.

4 kids har intresse i Game Center när de spelar.

När undertecknads Apple-id skapades en gång i tiden så skapades, vad jag minns och antar, ett Game Center konto.

När äldste sonen sedan blev intresserad så fick han ta och nyttja detta konto som sitt.

Familjen har, tillsvidare, valt att enbart ha 1 Apple-id med de fördelar det betyder kring att kostnaden för inköpta appar delas och kan nyttjas av samtliga familjemedlemmar.

Äldste sonen är mycket angelägen om att hans numera spelintresserade småsyskon inte nyttjar hans Game Center konto - och på så sätt förstör de framsteg han åstadkommit i diverse spel. Medan småsyskonen, såklart..., är lika intresserade av att kunna spela spel som kräver Game Center.

Å här uppstår min utmaning.

Jag undrar hur man gör för att skapa ytterligare Game Center konton, d v s 1 per device?
Som det nu är så hittar jag i princip inga möjligheter att vare sig redigera kontot eller att radera det (på småsyskonens apparater) och skapa nytt.
Man skulle här kunna anta att det jag önskar inte är möjligt... men... på en av familjens iPads så finns det ett annat aktivt Game Center, som vi någon gång har lyckats registrera och "få in" i den apparaten. Så jag inser att det måste vara möjligt.

Frågan är alltså HUR?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-04 17:20

AppleID är inte en sak, man kan vara flera på samma AppleID, och en person kan ha flera AppleID.
Normalt brukar man ha ett AppleID för iTunes/AppStore, vilket du har använt, som kan delas av flera personer.
Sedan brukar man ha ett AppleID för iCloud. Detta ska vara enbart för en person, eftersom det styr Kontaktboken, Kalendern etc.
Så ge dina familjemedlemmar var sitt AppleID och använd detta för iCloud och GameCenter, och ha kvar ditt nuvarande för iTunes/AppStore.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-04 17:29

Man växlar inte konto i Game Center appen utan går till Inställningar > Game Center, klickar på Apple ID, får valet "Logga ut" och kan sedan logga in med ett annat konto. Det ska vad jag förstår inte påverka iTunes/App Store/iCloud på den enheten att bara växla konto i Game Centers inställningar.

Om ni ändå kommit dithän att ni har så många enheter att varje kan köra ett eget Apple-ID så är det väl dags att överväga Familjedelning (kräver iOS 8)

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-01-10 19:09

Tack kenjon och IngoX. Tror att jag fått till det nu!

1
Bevaka tråden