Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intryck av iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Johan Hellström:

Jag har nu haft min 5S i två veckor.
Mycket bra totalt sett, dock sämre batteritid än på min iPhone 5. Jag behöver ofta ladda mitt på dagen och ändå är den i stort sett slut på kvällen. Min femma laddade jag enbart en timme på morgonen vilket räckte väl till hela dagen.
Med 5S så hinner den inte ladda så fort så jag behöver ladda den på kvällen istället.

Tvärtom för mig. Laddar min 25 min på morgonen på väg till jobbet och 25 min på väg hem. Den går sällan under 75 %. Använder den mycket. Min 5:a var mycket sämre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 15:54
Ursprungligen av kievY:

Det är just där mitt problem är. Inget syns hos mig och appen har begärd åtkomst till processorn men ingen data. Jag jobbar på ett lager och kanske inte går flera km men de stegen jag tar med pallyftare eller upp för trappor borde ju läsas in. Kan det vara hårdvarufel?

Nej, inget hårdvarufel.

Jag testade appen Pedometer++ och där funkade det bra.

Ursprungligen av pmarriott:

Tvärtom för mig. Laddar min 25 min på morgonen på väg till jobbet och 25 min på väg hem. Den går sällan under 75 %. Använder den mycket. Min 5:a var mycket sämre.

Lustigt att det skiljer sig så. Jag använder dem på ganska exakt samma sätt.
Men menar du att de laddar lika fort också?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-26 16:26
Ursprungligen av zinned:

Nej, inget hårdvarufel.

Jag testade appen Pedometer++ och där funkade det bra.

Har både runkeeper och runastic pedometer installerade utan data som räknats in. Söker jag på pedometer++ är det den jag har som dyker upp. Har dock gratisversionerna men det borde inte spela roll. Vad gör ni för att få data inräknat? Går ett par steg? Går ett antal min?
Har väl gått ca 2 fotbollsplaner nu på lagret utan någon som helst inräknad data.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 18:09
Ursprungligen av kievY:

Har både runkeeper och runastic pedometer installerade utan data som räknats in. Söker jag på pedometer++ är det den jag har som dyker upp. Har dock gratisversionerna men det borde inte spela roll. Vad gör ni för att få data inräknat? Går ett par steg? Går ett antal min?
Har väl gått ca 2 fotbollsplaner nu på lagret utan någon som helst inräknad data.

Ladda ner denna :

Ursprungligen av zinned:

Ladda ner denna :

Det där är samma som jag kör och den fungerar för mig också. För övrigt den jag tycker bäst om av de som jag har provat så här långt.

Den läser från chippet. Första gången som jag laddade ner appen och öppnade den så kunde den tracka antal steg från perioden innan jag skaffade appen

I runkeeper hade jag glömt att aktivera pocket mode så jag måste se vad som händer i morgonköer jag går till jobbet igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-26 18:35
Ursprungligen av kievY:

Har både runkeeper och runastic pedometer installerade utan data som räknats in

När det gäller Runkeeper och pocket track så räknas bara promenader över 15 minuter. Det verkar registreras som det ska i Runkeeper; Me > Activities

(Men jag rör verkligen på kroppen mycket mindre och mer sällan än vad jag tror! Senaste veckorna har jag tydligen bara promenerat mer än 15 min sena helgnätter - troligen lätt på lyran när nattrafiken påbjudit vardagsmotion. Borde nog börja med knepet att stiga av hållplatsen före även dagtid...)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-26 23:08
Ursprungligen av zinned:

Ladda ner denna :

Nu visas det data från dag ett. Intressant. Ser att jag gick en promenad i söndags på 7 km, och runkeeper har inte räknat data. I och för sig så var det att jag gick kanske 10 min, stannade till och fortsatte ett par ggr.
Tack för hjälpen!

Ursprungligen av kievY:

Nu visas det data från dag ett. Intressant. Ser att jag gick en promenad i söndags på 7 km, och runkeeper har inte räknat data. I och för sig så var det att jag gick kanske 10 min, stannade till och fortsatte ett par ggr.
Tack för hjälpen!

Kontrollerade nyss Runkeeper efter att ha gått till jobbet och...

Men fråga mig inte varför det fungerar för mig och inte för dig...

  • Medlem
  • ?
  • 2013-11-27 09:05
Ursprungligen av Hjopek:

Fast jag såg i kommentarerna efter testet, som vanligt, att det var fel på testet och att det var köpt av Apple...;D

?Det är bara en försvarsreaktion när verkligheten inte stämmer med deras upplevda verklighet.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-11-27 10:40
Ursprungligen av liganen:

Jag har inget abb som erbjuder mig 4G men kan man ändå ta del av hastigheten som 5S erbjuder? Den har ju inte sämre stöd av 3G än de tidigare modellerna? Jag vill gärna avvakta mig med 4G tills det funkar på fler ställen än bara storstäderna.

Vilka färger har ni valt?

Guld.
Jag fyllde på mitt Refill-kort fr Telia igår med surf 1 år, och då kom det här:

"Du ringer nu enligt prislistan för Telia Refill. Mer information om priserna hittar du på www.telia.se. Ditt Refillkort har nu uppdaterats med 4G och detta kräver en omstart av din telefon (oavsett om du har en telefon som stödjer 4G eller inte). Hälsningar Telia"

och LTE dök upp, det kommer 21 Mbit/s ner och 8 upp, duger bra här ute på landet.

Ursprungligen av Hjopek:

Guld.
Jag fyllde på mitt Refill-kort fr Telia igår med surf 1 år, och då kom det här:

"Du ringer nu enligt prislistan för Telia Refill. Mer information om priserna hittar du på www.telia.se. Ditt Refillkort har nu uppdaterats med 4G och detta kräver en omstart av din telefon (oavsett om du har en telefon som stödjer 4G eller inte). Hälsningar Telia"

och LTE dök upp, det kommer 21 Mbit/s ner och 8 upp, duger bra här ute på landet.

Samma för mig, mitt kontantkort har LTE. Och eftersom jag totalt sett har betalat 50 kr för 1 års surf. Det är en rätt bra affär.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-27 11:46
Ursprungligen av liganen:

Jag har inget abb som erbjuder mig 4G men kan man ändå ta del av hastigheten som 5S erbjuder? Den har ju inte sämre stöd av 3G än de tidigare modellerna? Jag vill gärna avvakta mig med 4G tills det funkar på fler ställen än bara storstäderna.

Vilka färger har ni valt?

Såg att det var ett bra erbjudande på Tele2 kompis student så slog till på det. Bor ca 3 mil utanför Göteborg och jag har 4G och på jobbet som ligger ca 1 mil utanför Göteborg har jag också 4G dock på vissa platser. Jobbar på en lagerplats så ibland får jag nöja mig med Edge i en industrihall.

Valde 32 GB Space Grey.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 12:40
Ursprungligen av Hjopek:

Guld.
Jag fyllde på mitt Refill-kort fr Telia igår med surf 1 år, och då kom det här:

"Du ringer nu enligt prislistan för Telia Refill. Mer information om priserna hittar du på www.telia.se. Ditt Refillkort har nu uppdaterats med 4G och detta kräver en omstart av din telefon (oavsett om du har en telefon som stödjer 4G eller inte). Hälsningar Telia"

och LTE dök upp, det kommer 21 Mbit/s ner och 8 upp, duger bra här ute på landet.

Jag hade Telia innan och jag tyckte inte det gav mig någon rolig täckning. Jag har Telenor som jag är annars väldigt nöjd med. Trevligt att du fick 4G.

Någon som har kontant hos Telenor som kan bekräfta om Telenor är lika generösa som erbjuder 4G?

Ursprungligen av kievY:

Såg att det var ett bra erbjudande på Tele2 kompis student så slog till på det. Bor ca 3 mil utanför Göteborg och jag har 4G och på jobbet som ligger ca 1 mil utanför Göteborg har jag också 4G dock på vissa platser. Jobbar på en lagerplats så ibland får jag nöja mig med Edge i en industrihall.

Valde 32 GB Space Grey.

Saken är den att jag inte särskilt bunden av att binda mig i ett abonnemang igen sedan när jag hade Tele2 så var jag inte nöjd med täckningen.

Nu börjar jag bli mer inne på att köpa en begagnat en iPhone 5 för att sedan spara undan till en kommande modell.

Edit: Har en i släkten som skulle behöva en iPhone och isf få överta min. Velar vad som är mest ekonomiskt och prisvärt för mig. Att skaffa en ny 5S eller skaffa en 4S eller helst en 5:a och gärna spara ihop så man får råd med kommande modell.

Senast redigerat 2013-11-28 13:00
Ursprungligen av liganen:

Jag hade Telia innan och jag tyckte inte det gav mig någon rolig täckning. Jag har Telenor som jag är annars väldigt nöjd med. Trevligt att du fick 4G.

Någon som har kontant hos Telenor som kan bekräfta om Telenor är lika generösa som erbjuder 4G?

Saken är den att jag inte särskilt bunden av att binda mig i ett abonnemang igen sedan när jag hade Tele2 så var jag inte nöjd med täckningen.

Nu börjar jag bli mer inne på att köpa en begagnat en iPhone 5 för att sedan spara undan till en kommande modell.

Edit: Har en i släkten som skulle behöva en iPhone och isf få överta min. Velar vad som är mest ekonomiskt och prisvärt för mig. Att skaffa en ny 5S eller skaffa en 4S eller helst en 5:a och gärna spara ihop så man får råd med kommande modell.

iPhone 5 görs inte längre av Apple. Finns väl en och annan hos återförsäljare i restlager. Sålde min 5:a på Tradera ( 3800:-) i samband med att jag köpte 5S. Andra hands marknaden för iPhone 5 är het. Köper du den ny - skiljer det max 1000 kr mellan den och 5S.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 15:14
Ursprungligen av adress@mac:

iPhone 5 görs inte längre av Apple. Finns väl en och annan hos återförsäljare i restlager. Sålde min 5:a på Tradera ( 3800:-) i samband med att jag köpte 5S. Andra hands marknaden för iPhone 5 är het. Köper du den ny - skiljer det max 1000 kr mellan den och 5S.

Jag vet det men tänkte isf köpa ifrån Tradera eller här. Vilket anser du är mest prisvärt? Jag tänker den senaste är ju den som är mest rolig och framtidssäker . Det kommer ju iofs nya telefoner jämt.. Samtidigt så lär jag inte få råd med nästa iPhone när den kommer om jag tar den senaste nu.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2013-11-28 15:34

TouchID tycker jag är hur bra som helst. I övrigt så är den väl helt ok men med tanke på vad man betalar så är det hela egentligen ganska "meh". Men eftersom det ändå är det bästa alternativet så är jag nöjd

Ursprungligen av liganen:

Jag vet det men tänkte isf köpa ifrån Tradera eller här. Vilket anser du är mest prisvärt? Jag tänker den senaste är ju den som är mest rolig och framtidssäker . Det kommer ju iofs nya telefoner jämt.. Samtidigt så lär jag inte få råd med nästa iPhone när den kommer om jag tar den senaste nu.

iPhone 5 S är ju mycket snabbare med ny processor. Dessutom en hel del andra nyheter - om man har användning för dom.
Mest prisvärd - kanske ändå är iPhone 4 S - om man " bara " ser till priset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 17:38
Ursprungligen av adress@mac:

iPhone 5 S är ju mycket snabbare med ny processor. Dessutom en hel del andra nyheter - om man har användning för dom.
Mest prisvärd - kanske ändå är iPhone 4 S - om man " bara " ser till priset.

Fast 4S hur många iOS-versioner kommer den att stödja? Samt 5/5S & 5C? Jag kan erkänna det som lockas mest är ju nån av 5:erna för den större skärmen, lighting-kontakten, hörlursuttaget och det är mer framtidssäkra.

Nu vet att jag att 4G-stödet skulle vara bättre på 5S fast vet inte hur det blir för mig som har kontantkort. Tänkte köra med 3G om jag inte får 4G. Sedan är ju som du säger att den är snabbare, ny kamera och den där touch-låset. Vad kan tänkas komma på kommande modell?

Börjar bli OT men säg om jag undrar är, finns det någon risk att ett kvitto kan vara personligt? När jag läser runt på nätet så får jag olika svar.Känns nästan som om man skall köpa en helt ifrån Apple och låna lite pengar av släkten så kvitto blir mitt och inte någon Hen Hensson boende uppe i Gävle eller något.

Ursprungligen av liganen:

Fast 4S hur många iOS-versioner kommer den att stödja? Samt 5/5S & 5C? Jag kan erkänna det som lockas mest är ju nån av 5:erna för den större skärmen, lighting-kontakten, hörlursuttaget och det är mer framtidssäkra.

Nu vet att jag att 4G-stödet skulle vara bättre på 5S fast vet inte hur det blir för mig som har kontantkort. Tänkte köra med 3G om jag inte får 4G. Sedan är ju som du säger att den är snabbare, ny kamera och den där touch-låset. Vad kan tänkas komma på kommande modell?

Börjar bli OT men säg om jag undrar är, finns det någon risk att ett kvitto kan vara personligt? När jag läser runt på nätet så får jag olika svar.Känns nästan som om man skall köpa en helt ifrån Apple och låna lite pengar av släkten så kvitto blir mitt och inte någon Hen Hensson boende uppe i Gävle eller något.

Nu säljs ju 4S av Apple som modellen under 5 C/ 5 S - så framtidssäkringen tror jag inte är sämre för det. Sedan finns det ju andra saker som 64 bit osv. Vad gäller kvitto vid inköp - alltid en risk man tar.Jag tycker nog att man skall kräva kvitto - så man ser att den är "laglig" och serienummer på telefon överensstämmer med kvittot. Vad gäller kontantkort och 4G - så är det inte numera någon större skillnad - vad jag vet. Telia gör ex ingen skillnad. Där får du 4G även med kontantkort - om telefonen klarar det. Beslutet kanske inte blir lättare för det.....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 18:50

Min 5s frös, hängde sej med svart skärm och startade om självmant många gånger.
Skickade en serviceförfrågan till Apple i söndags kväll. Telefonen upphämtad av UPS i måndags, och i em (torsdag) kom de med en utbytestelefon. Skapligt snabbt jobbat!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 19:07
Ursprungligen av adress@mac:

Nu säljs ju 4S av Apple som modellen under 5 C/ 5 S - så framtidssäkringen tror jag inte är sämre för det. Sedan finns det ju andra saker som 64 bit osv. Vad gäller kvitto vid inköp - alltid en risk man tar.Jag tycker nog att man skall kräva kvitto - så man ser att den är "laglig" och serienummer på telefon överensstämmer med kvittot. Vad gäller kontantkort och 4G - så är det inte numera någon större skillnad - vad jag vet. Telia gör ex ingen skillnad. Där får du 4G även med kontantkort - om telefonen klarar det. Beslutet kanske inte blir lättare för det.....

Då har den ju bara 8Gb och för att man skall bli mer lockad att köpa de dyrare modellerna.
Kvitto vill man ju ha främst för att man skall vara säker för att man inte har köpt något stulen telefon. Jag menar i sammanhang man skall lämna in på Service och vid reklamation. Man vill ju inte vara dumsnål.

Men då gäller det ju att ens abb / kontantkort stödjer 4G. Själv så tror jag faktiskt att Telenors kontantkort stödjer 4G för det var inte så länge sedan jag skaffade det. Är det något kontantkort som man skaffade för mer än 2 årsedan så kanske det inte är så troligt.

Ursprungligen av kenjon:

Min 5s frös, hängde sej med svart skärm och startade om självmant många gånger.
Skickade en serviceförfrågan till Apple i söndags kväll. Telefonen upphämtad av UPS i måndags, och i em (torsdag) kom de med en utbytestelefon. Skapligt snabbt jobbat!

Schyst service! Nästan som man vill köpa till Apple Care bara för det

Det skall väl inte vara problem att använda kvitto vid reklamation, garanti/ service etc även om man har köpt den i andra hand? Jag föredrar ju olåst men det är ju en annan femma.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

När det kommer till just träningsrelaterade appar finns det en 3-5 stycken så där vad jag känner till. Den största av dem finns inte i svenska App Store än, Nike+ Move. Jag testade Argus nu som sagt och den hittade data direkt utan att jag behövde göra annat än att starta appen.

Jag rekommenderar verkligen Moves om ni vill ha en pedometer som "just works". Inga starter behövs, den bara räknar på i bakgrunden och separerar löpning och promenader. Grymt imponerad av denna. Har också API som andra statistikprogram mm kan använda för att ge långtidsstatistik.

Ursprungligen av andersostling:

Jag rekommenderar verkligen Moves om ni vill ha en pedometer som "just works". Inga starter behövs, den bara räknar på i bakgrunden och separerar löpning och promenader. Grymt imponerad av denna. Har också API som andra statistikprogram mm kan använda för att ge långtidsstatistik.

Jag har kört den tidigare och den är bra fast tidigare så drog den mycket batteri. Nu ska jag ge den en chans till. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-30 15:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Kontrollerade nyss Runkeeper efter att ha gått till jobbet och...

Men fråga mig inte varför det fungerar för mig och inte för dig...

Fick det att fungera i fredags, gick en promenad på ca 30 min och den hade sparat de 20 sista minutrarna. Nu är man iallafall inte orolig att det inte fungerar utan kan vara lugn och njuta av mobilen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har kört den tidigare och den är bra fast tidigare så drog den mycket batteri. Nu ska jag ge den en chans till. Tack för tipset!

Numera ska den använda M7-kretsen och därmed ha radikalt lägre förbrukning av processor (ström). Verkar stämma bra för mig iaf.

Ursprungligen av kievY:

Fick det att fungera i fredags, gick en promenad på ca 30 min och den hade sparat de 20 sista minutrarna. Nu är man iallafall inte orolig att det inte fungerar utan kan vara lugn och njuta av mobilen.

Runkeeper verkar vara lite opålitlig. Ibland så funkar det, ibland inte

  • Medlem
  • 2013-11-30 21:23

Första inlägget i denna tråden trots att jag haft min lur ett tag nu.
Förut körde jag Runkeeper, men nu har jag gått över till Moves. Moves använder ju den nya rörelseprocessorn, och min erfarenhet är att den drar betydligt mindre ström än Runkeeper.
Men är det någon som vet hur denna rörelseprocessor egentligen fungerar? Om man skakar telefonen ger den ju inget utslag, utan det är endast när man rör på sig. Någon som vet hur telefonen håller reda på detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-30 21:38

Jag vet inte, men den kanske kollar med GPS också.

Bevaka tråden