Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intryck av iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min knapp glappar också
Ljudet är sjukt burkigt jämfört med 4:an (läs diskantfattigt)
sedan är telefonen statisk som fan, allt damm i fickan sitter klistrat på hela telefonen när jag tar upp den ur fickan ?
Sen är den sjukt hal, bådar inte gott det här inte

Ursprungligen av disktant:

Min knapp glappar också
Ljudet är sjukt burkigt jämfört med 4:an (läs diskantfattigt)
sedan är telefonen statisk som fan, allt damm i fickan sitter klistrat på hela telefonen när jag tar upp den ur fickan ?
Sen är den sjukt hal, bådar inte gott det här inte

Låter inget vidare, du. Jag har en 4S du kan få byta ut den mot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-16 17:55

Min Sleep-knapp skramlar också men big deal, det är ju inget jag hör om jag inte håller telefonen till örat och skakar.

Vem gör det? Man agerar ju då som en fubbick.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-16 18:04

Ursäkta om jag inte orkar läsa igenom hela tråden. Men skulle någon vänlig själ kunna sammanfatta intrycken av batterikapaciteten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-16 18:14
Ursprungligen av xms67:

Ursäkta om jag inte orkar läsa igenom hela tråden. Men skulle någon vänlig själ kunna sammanfatta intrycken av batterikapaciteten?

Minst lika bra som föregångarna, om inte ännu bättre.

Ursprungligen av xms67:

Ursäkta om jag inte orkar läsa igenom hela tråden. Men skulle någon vänlig själ kunna sammanfatta intrycken av batterikapaciteten?

Bättre.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-19 18:33

Ja då fick även jag min 5s idag. Suttit med den och fixat alla appar etc och säger bara att jag älskar designen och TouchID. Så sjukt smidigt. Som en del här har så skramlar även något i min telefon när jag skakar den men knappen verkar vara stum och bra. Får ge mer för/nackdelar efter några dagars testande!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-23 13:59
Ursprungligen av sirsnurre:

Tänkte att allt eftersom folk får sina 5s så kan vi dela med oss av våra intryck av de nya funktionerna och den snabbare CPU:n mm i denna tråd.
Själv ÄLSKAR jag touchID. Det är så galet snabbt att man knappt tror att det är sant att sensorn kan läsa av fingret så snabbt som den faktiskt gör. Hoppas detta kommer till nästa generation iPads också. TocuhID är i min mening anledning nog att välja en 5s. Jag är nämligen så lat att jag inte använt skärmlås till vardags (annat än när jag reser utanför min vardagsrutt) men nu har jag skärmlås och det och det är samma lika upplevelse som att inte ha det (för som sagt, sensorn är brutalt snabb).
Tyckte själv att iPhone 5 var blixtsnabb men iPhone 5s är verkligen som en oljad blixt. Allting flyter på till tusen, appar startar snabbare och ja den känns bara ruskigt snabb. Finslipad till det yttersta. Vad mer, batteritiden är svår att avgöra om den är samma lika eller bättre då jag använt telefonen som en tok sen i fredags. Men har en känsla av att den är en aningens bättre. Jag befinner mig nästan alltid på ställen med dålig anslutning (jobbet) så alla telefoner laddar ur blixtsnabbt där :/ Har också märkt att 3s LTE-nät är brutalt fläckigt söder om Stockholm och även ute åt Nacka

Efter 3 dagars intensivt testande kan jag ge för/nackdelar som jag kommit på.

Fördelar:
Mycket skön känsla i mobilen jämfört med 4s, känns oerhört lättare i fickan och handen och man vill liksom surfa mer då den är så lätt.
Hörlursuttaget där nere! Äntligen, störde mig som in i på 4s.
Färgen Space Grey är mycket snyggare i verkligheten än på bilderna, gillar denna mer än mörka iPhone 5.
TouchID, oerhört bekvämt och har fungerat alla gånger på mitt finger.
Kameran är mycket rappare och tar bra bilder, inte haft chansen att testa i mörker.
Snabbheten i mobilen-herregud vad det flyter på, min 4s kändes snabb med iOS 7 men denna är ett monster.
Batteriet håller ungefär lika länge som min 4s när den var som ny, så som jag använder mobilen måste jag ladda den varannan dag men denna har i för sig en snabbare cpu, större skärm och en M7 processor till. Jag har bakgrundsuppdatering för vissa appar igång, platstjänster för vissa så GPS ikonen visas hela tiden men det är väl för att den ska lära sig hur jag rör mig och sen kunna vara normal. Min 4s var så i början med sen lärde den sig och visade det mindre.
Kraftigare vibrator och bättre högtalare.
Skärmen är mycket bättre, tydligare färger och kontrast/svärta märkte jag direkt.
4G är oerhört snabbt och bekvämt.

Nackdelar:
Något skramlar i telefonen som sagts här i tråden, har dock provat att hålla för på hemknappen och powerknappen eller volymknapparna utan resultat så det är väl något inuti. Hörs bara om jag skakar telefonen vid öra.
Mycket halare än min 4s och funderar att införskaffa ett skinn skal från apple som de visat upp.

Detta är vad jag kommer på just nu..
Annars är jag nöjd med valet och oerhört glad att jag är kvar i Apples ekosystem. Nu återstår att se vad som händer med 4s men det lutar åt att min mor får den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-11-23 16:46

Att det låter som att något är löst inuti har varit sen några iPhones tillbaka. Det är gyroskopen som låter, inget konstigt.

Ursprungligen av macki81:

Att det låter som att något är löst inuti har varit sen några iPhones tillbaka. Det är gyroskopen som låter, inget konstigt.

Kameran.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-23 17:12
Ursprungligen av macki81:

Att det låter som att något är löst inuti har varit sen några iPhones tillbaka. Det är gyroskopen som låter, inget konstigt.

Aha, det ljudet finns inte på min 4s bara om man knackar på baksidan så kan man höra ett ljud men inte om man skakar. Detta ljud är i alla fall mycket tydligt. Inga knappar är lösa som vissa påstått och det är skönt. Återkommer väl om det finns frågor eller om jag kommer på något att skriva.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-11-23 23:02

?Grattis alla 5S ägare!
Hittade ett nytt blindtest på mobilkameror:
Danskt blindtest dödar seglivad mobilkameramyt

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-24 13:59

Hm.. är lite fundersam över hur M7 chipet fungerar i 5S. Varit ute på promenad både igår kväll och idag och båda promenaderna var på ca 1 h. Men när jag kollar i appen Runkeeper så har inga aktiviteter loggats. Den nya funktionen Pocket Track är igång och jag startade inte appen utan tog mobilen och lurarna och startade musik och började gå. Står ju att om en promenad är längre än 15 min börjar den logga utan att behöva starta en aktivitet, eller ens behöva öppna appen utan bara ta telefonen och gå.

Ursprungligen av kievY:

Hm.. är lite fundersam över hur M7 chipet fungerar i 5S. Varit ute på promenad både igår kväll och idag och båda promenaderna var på ca 1 h. Men när jag kollar i appen Runkeeper så har inga aktiviteter loggats. Den nya funktionen Pocket Track är igång och jag startade inte appen utan tog mobilen och lurarna och startade musik och började gå. Står ju att om en promenad är längre än 15 min börjar den logga utan att behöva starta en aktivitet, eller ens behöva öppna appen utan bara ta telefonen och gå.

Jag har inte provat Runkeeper men det fungerar hur bra som helst med pedometer+. 3600 steg idag avläst från chippet.
Men det verkar som att runkeeper använder sig av en annan metod. Ska prova i morgon och se vad som händer

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-25 23:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har inte provat Runkeeper men det fungerar hur bra som helst med pedometer+. 3600 steg idag avläst från chippet.
Men det verkar som att runkeeper använder sig av en annan metod. Ska prova i morgon och se vad som händer

Jag installerade Pedometer igår och tänkte testa det idag. Under dagen jobbade jag och tog även en promenad på eftermiddagen så man kan säga att jag tog ett par steg. Idag mot kvällen tänkte jag kolla räknaren och döm om min förvåning, inget har räknats! Både Runkeeper och Pedometer hade jag startat men lämnat i "minnet" dvs tryckt på hemknappen och låtit de ligga kvar utan att de räknat. Startar jag en aktivitet manuellt så räknas det, men inte annars och detta är ju inte syftet med M7 chippet vad jag förstått, utan det ska själv känna av. Kan det vara så att mitt M7 chipp är defekt? För vad jag vet finns det väl ingen separat inställning i telefonen att sätta på/av chippet.

Föresten, efter snart 1 veckas tid med min 5s har den inte visat "Tid hem" än, vet att det tog ca 1-2 veckor med min 4s men antar min nya vill bygga upp ett mönster på vart jag befinner mig och sedan börja visa det. Får väl vänta lite till.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-11-26 00:00
Ursprungligen av mac+:

?Grattis alla 5S ägare!
Hittade ett nytt blindtest på mobilkameror:
Danskt blindtest dödar seglivad mobilkameramyt

Fast jag såg i kommentarerna efter testet, som vanligt, att det var fel på testet och att det var köpt av Apple...;D

Ursprungligen av Hjopek:

Fast jag såg i kommentarerna efter testet, som vanligt, att det var fel på testet och att det var köpt av Apple...;D

Som det brukar vara... Suck...

Ursprungligen av kievY:

Jag installerade Pedometer igår och tänkte testa det idag. Under dagen jobbade jag och tog även en promenad på eftermiddagen så man kan säga att jag tog ett par steg. Idag mot kvällen tänkte jag kolla räknaren och döm om min förvåning, inget har räknats! Både Runkeeper och Pedometer hade jag startat men lämnat i "minnet" dvs tryckt på hemknappen och låtit de ligga kvar utan att de räknat. Startar jag en aktivitet manuellt så räknas det, men inte annars och detta är ju inte syftet med M7 chippet vad jag förstått, utan det ska själv känna av. Kan det vara så att mitt M7 chipp är defekt? För vad jag vet finns det väl ingen separat inställning i telefonen att sätta på/av chippet.

Föresten, efter snart 1 veckas tid med min 5s har den inte visat "Tid hem" än, vet att det tog ca 1-2 veckor med min 4s men antar min nya vill bygga upp ett mönster på vart jag befinner mig och sedan börja visa det. Får väl vänta lite till.

Skumt. Det finns en inställning för rörelseaktivitet. Titta under integritetsskydd, där finns en inställning för rörelseaktivitet och vilka appar som får accessa datot.

Så här ser det ut på IPad Air

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-26 10:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Skumt. Det finns en inställning för rörelseaktivitet. Titta under integritetsskydd, där finns en inställning för rörelseaktivitet och vilka appar som får accessa datot.

Så här ser det ut på IPad Air

Ser ut så hos mig, och både Runkeeper och Pedometer har tillåtelse att använda sig utav rörelsemätaren men inga resultat. Får väl försöka mer under veckan och se..
Hur gör du? Startar du apparna och sen låter de ligga i bakgrunden eller du startar de inte alls men får räknaren att gå?

Ursprungligen av kievY:

Hm.. är lite fundersam över hur M7 chipet fungerar i 5S. Varit ute på promenad både igår kväll och idag och båda promenaderna var på ca 1 h. Men när jag kollar i appen Runkeeper så har inga aktiviteter loggats. Den nya funktionen Pocket Track är igång och jag startade inte appen utan tog mobilen och lurarna och startade musik och började gå. Står ju att om en promenad är längre än 15 min börjar den logga utan att behöva starta en aktivitet, eller ens behöva öppna appen utan bara ta telefonen och gå.

Har inte installerat några "M7"-appar förrän nu. Blev intresserad av hur det funkar/eller inte funkar när jag läste här i tråden. Köpte appen Argus och den hittade direkt massor av data från M7 som den uppenbarligen samlat sedan jag började använda telefonen för några veckor sedan. Både häftigt och läskigt på samma gång.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 13:49
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har inte installerat några "M7"-appar förrän nu. Blev intresserad av hur det funkar/eller inte funkar när jag läste här i tråden. Köpte appen Argus och den hittade direkt massor av data från M7 som den uppenbarligen samlat sedan jag började använda telefonen för några veckor sedan. Både häftigt och läskigt på samma gång.

Vilka appar stödjer egentligen detta? Finns det bara en eller två stycken eller har utvecklar huggit på detta direkt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-26 13:50

Jag har inget abb som erbjuder mig 4G men kan man ändå ta del av hastigheten som 5S erbjuder? Den har ju inte sämre stöd av 3G än de tidigare modellerna? Jag vill gärna avvakta mig med 4G tills det funkar på fler ställen än bara storstäderna.

Vilka färger har ni valt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 13:52
Ursprungligen av liganen:

Jag har inget abb som erbjuder mig 4G men kan man ändå ta del av hastigheten som 5S erbjuder? Den har ju inte sämre stöd av 3G än de tidigare modellerna? Jag vill gärna avvakta mig med 4G tills det funkar på fler ställen än bara storstäderna.

Vilka färger har ni valt?

Jag nöjde mig med en enda iPhone 5s så jag har bara en färgmodell

Rymdgrå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-26 14:04
Ursprungligen av zinned:

Jag nöjde mig med en enda iPhone 5s så jag har bara en färgmodell

Rymdgrå.

Vad stadd i kassan man är och problem med beslutsångerst om man inte lyckats bestämma sig av de tre färgvarianterna

Det är den färgen som jag funderar på. Har vit nu på min telefon och funderar på en Rymdgrå. Guld som jag tycker bara har sett bilder och på youtube ser ut mer åt champagne än guld tycker jag. Antar det längst väntetid för guld-versionen för jag får intrycket att den är populärast.

Sedan tänker jag att gränssnittet i iOS 7 är mestadels vitt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-26 14:14
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har inte installerat några "M7"-appar förrän nu. Blev intresserad av hur det funkar/eller inte funkar när jag läste här i tråden. Köpte appen Argus och den hittade direkt massor av data från M7 som den uppenbarligen samlat sedan jag började använda telefonen för några veckor sedan. Både häftigt och läskigt på samma gång.

Jag laddade ner Pedometer från Runtastic för att testa detta och tittar jag i inställningar så ska den ha begärt tillgång till rörelseaktiviteten, vilket är grönt.

Dock så syns inte ett smack när jag kör appen, är det inte meningen? Den ska väl läsa in datan som är samlad sedan telefonen började användas…eller jag har missförstått?

Vad är fel?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-26 14:47
Ursprungligen av liganen:

Jag har inget abb som erbjuder mig 4G men kan man ändå ta del av hastigheten som 5S erbjuder? Den har ju inte sämre stöd av 3G än de tidigare modellerna? Jag vill gärna avvakta mig med 4G tills det funkar på fler ställen än bara storstäderna.

Vilka färger har ni valt?

Beror kanske på operatör, men Telia/Halebop har 4G överallt där jag rört mej sedan jag fick min iPhone 5s. Och jag bor inte i en storstad....

Ursprungligen av zinned:

Vilka appar stödjer egentligen detta? Finns det bara en eller två stycken eller har utvecklar huggit på detta direkt?

När det kommer till just träningsrelaterade appar finns det en 3-5 stycken så där vad jag känner till. Den största av dem finns inte i svenska App Store än, Nike+ Move. Jag testade Argus nu som sagt och den hittade data direkt utan att jag behövde göra annat än att starta appen.

Jag har nu haft min 5S i två veckor.
Mycket bra totalt sett, dock sämre batteritid än på min iPhone 5. Jag behöver ofta ladda mitt på dagen och ändå är den i stort sett slut på kvällen. Min femma laddade jag enbart en timme på morgonen vilket räckte väl till hela dagen.
Med 5S så hinner den inte ladda så fort så jag behöver ladda den på kvällen istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-26 15:02
Ursprungligen av kenjon:

Beror kanske på operatör, men Telia/Halebop har 4G överallt där jag rört mej sedan jag fick min iPhone 5s. Och jag bor inte i en storstad....

Jag har Telenor med kontantkort för tillfället. Jag hittar inget om att de skulle erbjuda 4G även till kontantkorten.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-11-26 15:45
Ursprungligen av zinned:

Jag laddade ner Pedometer från Runtastic för att testa detta och tittar jag i inställningar så ska den ha begärt tillgång till rörelseaktiviteten, vilket är grönt.

Dock så syns inte ett smack när jag kör appen, är det inte meningen? Den ska väl läsa in datan som är samlad sedan telefonen började användas…eller jag har missförstått?

Vad är fel?

Det är just där mitt problem är. Inget syns hos mig och appen har begärd åtkomst till processorn men ingen data. Jag jobbar på ett lager och kanske inte går flera km men de stegen jag tar med pallyftare eller upp för trappor borde ju läsas in. Kan det vara hårdvarufel?

Bevaka tråden