Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös lagring

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-05-29 13:19

Nu har mitt tredje hårddiskchassi pajat till min 2 TB 3.5":are.. Verkar som hårddisken fortfarande fungerar som den skall, men jag funderar på om jag nu kanske skall passa på att, en gång för alla, ta tag i mitt "lagringssystem".. Men vad är bäst?

Som det har varit nu har jag haft en 3.5-disk och 2 st 2.5-diskar som jag flyttar runt beroende på vart i hemmet jag har suttit och arbetat. Jag tänker att det bästa vore om jag skaffar en lite större pjäs som står på samma ställe hela tiden som jag sedan kan komma åt via mitt wifi. Disken/chassit behöver väl egentligen inte vara stor till ytan (fysiskt), men i alla fall stabil - något som inte går sönder så lätt.

Jag fotograferar en hel del i RAW-format med min D600 och drar därmed på mig en hel del tunga filer - som skall förvaras. Så jag behöver verkligen space.

Det jag också funderar på är om det kommer gå segt/hacka om jag t.ex. vill spela upp HD-film från hårddisken via wifi? Jag filmar en hel del och det vore gött om man t.o.m. kunde streama det direkt från hårddisken till TV:n (som också är uppkopplad mot wifi). WiFi-routern jag har är ingen speciell.. den jag fick till mitt internetabb. Har dock full täckning i hela min lägenhet.

Förslag på system/produkter mottages varmt då jag inte alls är insatt i det här. Datorn jag har är en MBP 15" från hösten 2010.

Backup vet jag inte om det behövs (eller jo självklart..), men om den står på samma ställe hela tiden så känns det som man minimerar risken för att den pajar. Självklart vore det optimalt att även spegla allt.. men hela kalaset får inte bli för dyrt heller.

En annan fråga är ju hur länge man vågar använda en hårddisk? Den 3.5:an jag har nu är ca 2,5 år gammal (en Seagate). Mina 2.5":are är betydligt äldre och dom är jag lite nojjig över att dom skall kasta in handduken snart.. Dom har dock inte visat några tecken på att fungera dåligt än. Jag har funderat på SSD även i den externa lagringen.. men det är ju dyrt!

NAS + Crashplan eller motsvarande molnlösning istället för CrashPlan.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-03 23:02
Ursprungligen av keptang:

NAS + Crashplan eller motsvarande molnlösning istället för CrashPlan.

Tack så mycket - NAS verkar vara grejen!
Jag har läst på en del om det här nu, men ett par frågor kvarstår:

- Många verkar tycka det är bökigt med en NAS som lagring att använda till "vardags". Finns det någon NAS som är så pass användarvänlig att jag kan få upp den som en icon på skrivbordet som jag kan dra och släppa filer till som en vanlig disk?

- Hur tar jag reda på om en NAS är kompatibel med min Samsung-TV? Är det troligt eller måste man ha någon annan slags mediamaskin emellan? Jag har en så kallas Smart TV.. Är det någon speciell standard jag skall leta efter?

Inget bökigt med en NAS, du gör en genväg/mappar en utdelning från din NAS på din dator till ditt skrivbord.
Din TV har förmodligen DLNA stöd och då kommer den hitta din NAS automagiskt.

Synology rekommenderar jag.
Har bara använt QNAP och Synology och tycker att Synology är trevligare att använda.

Citat:

Kan dra och släppa filer till som en vanlig disk?

Javisst kan du göra det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-03 23:24
Ursprungligen av keptang:

Inget bökigt med en NAS, du gör en genväg/mappar en utdelning från din NAS på din dator till ditt skrivbord.
Din TV har förmodligen DLNA stöd och då kommer den hitta din NAS automagiskt.

Synology rekommenderar jag.
Har bara använt QNAP och Synology och tycker att Synology är trevligare att använda.

Javisst kan du göra det.

Låter bra!
Jag har spanat in den här http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/synology-diskstationds212j/168997.4091/. Är den nått att ha?

Ursprungligen av Hallon:

Tack så mycket - NAS verkar vara grejen!
Jag har läst på en del om det här nu, men ett par frågor kvarstår:

- Många verkar tycka det är bökigt med en NAS som lagring att använda till "vardags". Finns det någon NAS som är så pass användarvänlig att jag kan få upp den som en icon på skrivbordet som jag kan dra och släppa filer till som en vanlig disk?

- Hur tar jag reda på om en NAS är kompatibel med min Samsung-TV? Är det troligt eller måste man ha någon annan slags mediamaskin emellan? Jag har en så kallas Smart TV.. Är det någon speciell standard jag skall leta efter?

Finns gott om info genom länken som Keptang postade ang NAS. Du bör hitta lite info där.

Sen undrar jag vilken smart-TV du har?

Ursprungligen av Hallon:

Låter bra!
Jag har spanat in den här http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/synology-diskstationds212j/168997.4091/. Är den nått att ha?

Ska du bara dra och släppa filer så funkar den fint. Sen beror det på om du ska streama film etc från den, då kanske du vill ha en med mer kräm i.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-03 23:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Finns gott om info genom länken som Keptang postade ang NAS. Du bör hitta lite info där.

Sen undrar jag vilken smart-TV du har?

TVn jag har är en sådan här http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE46D6205TSXXE, så den är inte trådlös i grunden. Dock skall jag köpa till en sådan här http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/accessories/WIS12ABGNX/XEC?subsubtype=multimedia-and-general och då kanske det kan fungera?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-03 23:33
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ska du bara dra och släppa filer så funkar den fint. Sen beror det på om du ska streama film etc från den, då kanske du vill ha en med mer kräm i.

Ja, jag skulle gärna kunna streama film från disken till TVn eller datorn.. Går inte det med den jag nämnde ovan? Vad avgör om en NAS klarar det eller ej? Har du tips på någon annan?

@Hallon, här har du ett ganska genomgående test; http://www.techpowerup.com/reviews/Synology/D...

Det är skillnad på att streama och överföra.

Som barbapappa_86 skriver så om du har uppspelare som kräver transcoding så räcker den kanske inte till, när det gäller NAS så handlar det mycket om hur villig man är att betala (som med mycket annat).

Köp den på nätet så har du 14 dagars ångerrätt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-06-04 12:55
Ursprungligen av keptang:

@Hallon, här har du ett ganska genomgående test; http://www.techpowerup.com/reviews/Synology/D...

Det är skillnad på att streama och överföra.

Som barbapappa_86 skriver så om du har uppspelare som kräver transcoding så räcker den kanske inte till, när det gäller NAS så handlar det mycket om hur villig man är att betala (som med mycket annat).

Köp den på nätet så har du 14 dagars ångerrätt.

Ge gärna tips på andra. NAS-tråden som länkades ovan är rätt mastig att gå igenom med sina 31 sidor.. Men hurvida det går att streama eller inte - har det inte också att göra med hur bra trådlös router man har? Eller bör det fungera?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-06-04 13:08
Ursprungligen av Hallon:

Men hurvida det går att streama eller inte - har det inte också att göra med hur bra trådlös router man har? Eller bör det fungera?

Jo, kör man trådlöst är det sannolikt det som är flaskhalsen. Om du kör högupplöst material rekommenderar jag starkt att köra kabel hela vägen.

1
Bevaka tråden