Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya funktioner i kommande Creative Cloud-programmen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I juni släpps nya versioner av programvarorna som ingår i Creative Cloud. Adobe bjuder på hundratals nya funktioner, bland annat har både Indesign och Flash helt skrivits om till 64-bitars arkitektur.

Läs hela artikeln här

Ska verkligen bli spännande att testa allt nytt. Känns verkligen som om Adobes-totallösningar bara blir bättre och bättre. Förutom Microsoft Office kan jag inte längre se att jag behöver några andra program. Smidigt att kunna köra prenumeration på både Office och CreativeCloud.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 11:56

Eliminate the mandatory "creative cloud" subscription model

Över 13 000 missnöjda kunder. Förvisso, om man räknar att Creative Cloud har 500 000 kunder så kanske man kan leva med 2-3% surfiskar…

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-15 12:17
Ursprungligen av Erik.dv:

Över 13 000 missnöjda kunder.

Troligen är inte alla de som skrivit under ens Adobe-kunder, möjligtvis användare. De flesta av de som inte kommer prenumerera är dock säkert medvetna om att de versioner de redan har av Adobe program kommer att räcka länge än.

Börjar bli en del att prenumerera på…
Microsoft Office 365
Adobe Creative Cloud
Spotify
Netflix
HBO
DropBox
NE.se

Senast redigerat 2013-05-15 15:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 13:12
Ursprungligen av Gordy:

Troligen är inte alla de som skrivit under ens Adobe-kunder, möjligtvis användare. De flesta av de som inte kommer prenumerera är dock säkert medvetna om att de versioner de redan har av Adobe program kommer att räcka länge än.

De som skrivit under är troligen befintliga eller potentiella kunder av Creative Cloud. Varför bry sig om det annars?

13 000 kunder med dagens mått är ca 4 miljoner kr / månad i intäkter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-15 13:35
Ursprungligen av Erik.dv:

De som skrivit under är troligen befintliga eller potentiella kunder av Creative Cloud. Varför bry sig om det annars?.

Troligen är en del av dessa 13000 klagande pirater som nu inte kommer få det lika lätt att använda nya funktioner i Adobe-program gratis.

Ursprungligen av Erik.dv:

13 000 kunder med dagens mått är ca 4 miljoner kr / månad i intäkter.

Vilket är en droppe i havet för Adobe och de pengarna verkar de ju inte vilja betala, ville de det så skulle de prenumerera direkt. Adobe har valt väg nu och många följer med, men några hoppar av vilket antgligen är jättebra för andra programutvecklare som länge kämpat i motvind eftersom folk har trott att man bara kan eller t.o.m. måste använda Adobe program för att lyckas.

Jg är övertygad om att det är betydligt fler än 13000 som är missnöjda med Adobes nya grepp men också att de flesta Adobe-användare är jättenöjda med att få enklare användning uppdateringar licenshantering etc.

Senast redigerat 2013-05-15 13:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 13:40

De har samlat underskrifter väldigt snabbt skulle jag säga men visst, vi kan ju börja jobba med Pixelmator istället!

Om 13 000 skrivit under tror jag man kan ta den siffran gånger X och så 5-10 ggr fler som känner samma sak. Dessa typer av aktioner kan mycket väl få Adobe att tänka om. Man kan alltid hoppas.

All negativ publicitet Apple fick kopplat till FCPX-lanseringen fick resultatet att de gjorde saker de aldrig gjort förr.

Att Adobe skulle sluta med prenumerationer är inte jättesannolikt – naturligtvis har de förutsett negativa reaktioner. Däremot är det väldigt sannolikt att de kommer att putsa på modellen. En sak som jag tror vi kan ta för givet är att det kommer att så småningom finnas en möjlighet att öppna/skriva ut/spara om gamla dokument även efter avslutad prenumeration. Likaså kommer vi att se lösningar för storkunder etc.

I slutänden så avgör siffrorna: Om Adobe märker ett tapp som är så betydande att det motiverar en förändring i modellen så kommer de att omvärdera, annars inte. Jämförelsen med Apple är på det sättet inte helt klockren, för FCP-användare finns det ju många alternativ hos konkurrenterna, men till vilka skulle användare av Photoshop/InDesign/Illustrator/Acrobat etc gå? I dagsläget finns det ju inga realistiska alternativ (för professionella användare, för hemanvändare finns hur mycket som helst)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 06:53

Jämförelsen med Apple i att de fick enormt mycket negativ kritik och faktiskt tog åtgärder för att dämpa den är inte långsökt alls. Jag hoppas verkligen Adobe ser över ett antal punkter även om man håller fast vid hyrmodellen:

- Internationella priser måste bli snarlika Amerikanska. Som visat här betalar vi enormt mycket mer för samma program i Svergie än USA.

- Om målet är att tillfredsställa proffs bör man hitta en annan modell än "one plan to rule them all". Att ex kunna hyra ett - fem program kan jag tänka mig många skulle vilja. Folk som idag sitter på en mindre bundle är irriterande (CS Design och Prod. Premium ex). Fotografer som behöver två-tre appar.

- Om målet är att tillfredsställa alla borde man hitta en hyrmodell som även hem- och non-profil kan leva med. 550 kr per månad är galet - man borde ha ett pris på kanske 195 kr per månad på sin höjd och även här ha ett alternativ för 1 - 5 applikationer. 2 program för 49 kr / mån, 5 program för 99 kr och alla för 199 kr per månad eller dyl.

Som du skriver Richard finns idag i stort sätt inga alternativ för proffs vilket är lite läskigt. Att de skulle slopa hyrmodellen tror jag inte men de kan hitta bättre lösningar för att göra fler kunder glada. Det är viktigt även i en monopolsituation.

Fast, nu skrev jag inte att liknelsen var "långsökt", utan att den inte var klockren, och det finns en nyansskillnad däremellan

Jag håller för övrigt med, deras modell behöver bli bättre, och jag tror den kommer att bli det också

Klart det är irriterande att det inte finns mindre paket, men hur mycket skillnad skulle det göra? 550kr är mindre än en timmes jobb för många.

Själv är jag glad över att det nu är ekonomiskt rimligt (för mig) att betala för CS-paketet. Så även om dom tappar kunder så har dom åtminstone fått en ny, och jag har svårt att tänka mig att jag är ensam. (alla jag jobbar med som frilansar resonerar liknande)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 09:08
Ursprungligen av irrelogical:

Klart det är irriterande att det inte finns mindre paket, men hur mycket skillnad skulle det göra? 550kr är mindre än en timmes jobb för många.

Själv är jag glad över att det nu är ekonomiskt rimligt (för mig) att betala för CS-paketet. Så även om dom tappar kunder så har dom åtminstone fått en ny, och jag har svårt att tänka mig att jag är ensam. (alla jag jobbar med som frilansar resonerar liknande)

För företag är överlag inte kostnaden ett problem. Men, det blir mycket dyrare per år även om man nyttjar ganska många program redan idag. Production Premium kunder ex. Sedan, är det rimligt att du betalar 30% mer i Sverige än USA?

För hemanvändare eller non-profil är däremot prismodellen helt åt skogen men Adobe har alltid haft högt pris. Jag tycker man borde ta tillfället och göra en modell som gör alla glada.

Eller så blir det billigare, för mig har det inneburit att jag bara betalar en tredjedel av vad jag tidigare behövde göra för att hålla mina program, för både Mac och Windows, uppgraderade.

Nu blir det kanske lite dyrare, då jag antar att den inledande rabatten jag hade snart kommer försvinna, men även så kommer jag betala mindre än hälften, få mycket, mycket mer, och dessutom slippa lägga ut allt på en gång.

Sant är att jag den dagen då jag slutar betala inte längre har tillgång till programmen, men jag kan ändå acceptera det, för den dagen har jag knappast heller något behov av dem.

1
Bevaka tråden