Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som Köper iPhone 5 från AppleStore

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Johan Hellström:

Lite knepigt att Apple inte prioriterar sina online store kunder för fem öre.

Hur vet du att dom inte gör det ? Är det leveranstid så är det. Det kommer väl att bli samma i butiken också vad det lider. Dessutom är det så att den "beräknade leveranstiden" hos Apple nästan alltid är längre än verkligheten. Dom gånger jag beställ har det alltid kommit tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-01 16:21
Ursprungligen av adress@mac:

Hur vet du att dom inte gör det ? Är det leveranstid så är det. Det kommer väl att bli samma i butiken också vad det lider. Dessutom är det så att den "beräknade leveranstiden" hos Apple nästan alltid är längre än verkligheten. Dom gånger jag beställ har det alltid kommit tidigare.

Hur man vet det?
För att det finns ex lediga i Täby men är 3-4 veckor online.

Ursprungligen av zappee:

Hur man vet det?
För att det finns ex lediga i Täby men är 3-4 veckor online.

Jag trodde Täby var en typ av "online store" eftersom man kan beställa med deras App online - och sedan hämta där - i och för sig. Men det är kanske helt galet.
Det är lätt att säga att dom "inte prioriterar" sina kunder online bättre. Dom har förmodligen skickat ut fler telefoner den vägen - än via butiker - i det stora hela. Någonstans finns ju ändå en gräns för leveranser "omgående". Det antal som butiken i Täby sålt är nog försvinnade litet om man ser det i stort. Men det är bara en teori från mig - och kanske är jag ute och cyklar. Själv har jag dom gånger jag beställt från Apple dessutom alltid fått det snabbare än deras "beräknade leveranstid".

Ja verkligen synd, 3-4 veckor känns lite drygt nu.
Fast det går väll inte att köpa iPhone 5 helt olåst någon annanstans än?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-01 14:32
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja verkligen synd, 3-4 veckor känns lite drygt nu.
Fast det går väll inte att köpa iPhone 5 helt olåst någon annanstans än?

Apple Store i Täby.

  • Medlem
  • 2012-10-01 14:31

Måste säga att jag är så jäkla nöjd med att Apple säljer telefoner upplåsta.
Äntligen slipper man bli fistad med operatörsspärrar och andra maktkontroll-verktyg som operatörerna "förstör" telefonerna med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-01 14:37
Ursprungligen av Dalle:

Måste säga att jag är så jäkla nöjd med att Apple säljer telefoner upplåsta.
Äntligen slipper man bli fistad med operatörsspärrar och andra maktkontroll-verktyg som operatörerna "förstör" telefonerna med.

Jag kunde förstå när Telia hade ensamrätt på iPhonen 2008 men nu säljer den alla operatörer så jag förstår inte riktigt vitsen med låsningar då. Förutom 3 så säljer ju de flesta andra operatörer övriga telefoner olåsta så jag hittar inte logiken.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2012-10-01 17:01

Jag hämtade en i Täby istället, det fanns massor över disk. Kör dit ni som kan istället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 19:17

De verkar inte ha så många vita 64GB i Täby i alla fall

Ursprungligen av kenjon:

De verkar inte ha så många vita 64GB i Täby i alla fall

Jag var där idag vid 13 tiden och köpte en vit 64gb.... värt att notera är att jag först ringde till butiken och frågade, då sa dem att telefonerna fanns, när jag kom till butiken (ca 40 min senare) sa killen att den var slut. Men eftersom jag stod på mig, kollade han lagret och javisst fanns den.

Det verkar som om det kommer in telefoner lite då och då till butiken så ett hett tips är att ringa och fråga innan om ni inte råkar vara på plats.

Fantastiskt butiks-koncept måste jag säga, sjukt mycket personal, smidig hantering och så alltid ett handslag när telefonen lämnas ut.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2012-10-01 19:47

Fan va lack jag blir när jag läser i tråden, Jag var på applestore i täby igår innan dem öppnade klockan 10 och var där till klockan 11. DET FANNS INTE EN ENDA UPPLÅST IPHONE 5 utan man var tvungen att köpa med abonnemang. Nu läser jag att folk här på forumet köpte olåsta 5or samtidigt som jag var där??? Hur går det ihop, lurade säljaren mig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 20:11

Jag ringde, och en kompis var där vid lunch

  • Medlem
  • 2012-10-01 21:06

Köpte en vit iPhone 5, 64 GB strax efter kl.10.00 i dag. Härlig personal som är otroligt serviceinriktade utan att det känns oäkta.
Det är en ren fröjd att shoppa på Apple Store i Täby, man glömmer lätt besvikelsen över att butiken inte placerades inne i city.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-02 10:56

För info. Jag var precis i Täby (10:20) och för tillfället hade man inga olåsta iPhone 5 i butiken. Man hade 16 GB och 32 GB vita som var knutna till operatör. (frågade inte vilka)

Jag har hört att Apple store i Täby får leveranser av iPhone 5 dagligen. Stämmer detta är de ju väldigt kasst att man måste vänta 3-4 veckor för att få den via online store, alla bor inte i närheten av Stockholm precis. Tycker de kunde prioritera sina online kunder lite bättre. Samtidigt kan förstå att de vill ha bra flow i butiken för att det är en ny öppnad och att de inte vill ha några problem där, men någon mått får det ju allt ta och vara...

Ursprungligen av Gustav.89:

Jag har hört att Apple store i Täby får leveranser av iPhone 5 dagligen. Stämmer detta är de ju väldigt kasst att man måste vänta 3-4 veckor för att få den via online store, alla bor inte i närheten av Stockholm precis. Tycker de kunde prioritera sina online kunder lite bättre. Samtidigt kan förstå att de vill ha bra flow i butiken för att det är en ny öppnad och att de inte vill ha några problem där, men någon mått får det ju allt ta och vara...

Nu går det att BOKA och hämta sedan i Täby butiken! Bra smidigt så slipper man testa gå in/ringa hela tiden...
Men jag förstår dig, jag beställde typ 4 på morgonen och har leverans 26 okt-1 nov. Men om det är till någon tröst så är det så i alla 21 länder som den lanserades i. De verkar helt enkelt prioritera operatörerna. Vi i ÅF-leden fick inte sådär värst många heller, utan det är nationella köerna som gäller...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-03 19:12
Ursprungligen av metalic:

Nu går det att BOKA och hämta sedan i Täby butiken! Bra smidigt så slipper man testa gå in/ringa hela tiden...
Men jag förstår dig, jag beställde typ 4 på morgonen och har leverans 26 okt-1 nov. Men om det är till någon tröst så är det så i alla 21 länder som den lanserades i. De verkar helt enkelt prioritera operatörerna. Vi i ÅF-leden fick inte sådär värst många heller, utan det är nationella köerna som gäller...

Lustigt, jag beställde halv 6 på morgonen (genom appen) alltså senare men har fått besked om leverans som nedan, fast det kanske beror på modellen?

iPhone 5 16 GB - Svart/skiffer (GSM), Olåst

Skickades: 3-4 veckor
Levereras: 23 Okt, 2012 - 29 Okt, 2012 med Expressfrakt

(eller du kanske inte beställde som privatperson)

Ursprungligen av Hjopek:

Lustigt, jag beställde halv 6 på morgonen (genom appen) alltså senare men har fått besked om leverans som nedan, fast det kanske beror på modellen?

iPhone 5 16 GB - Svart/skiffer (GSM), Olåst

Skickades: 3-4 veckor
Levereras: 23 Okt, 2012 - 29 Okt, 2012 med Expressfrakt

(eller du kanske inte beställde som privatperson)

Kanske var lite otydlig... Jag talar om Apple Store Täby, inte online. Jag bokade under dagen idag, och fick bekräftelse för en timme sen att min 32 gb svart finns att hämta imorgon. Ni som kan, gör detta så slipper ni väntan!

Svar också: jag beställer som vanlig privat. Tänkte där jag jobbar fick vi inte in såådär överdrivet många som kunde ges till kunder över disk, utan man fick lägga alla i operatörernas nationella kösystem

  • Medlem
  • 2012-10-03 21:53
Ursprungligen av metalic:

Kanske var lite otydlig... Jag talar om Apple Store Täby, inte online. Jag bokade under dagen idag, och fick bekräftelse för en timme sen att min 32 gb svart finns att hämta imorgon. Ni som kan, gör detta så slipper ni väntan!

Svar också: jag beställer som vanlig privat. Tänkte där jag jobbar fick vi inte in såådär överdrivet många som kunde ges till kunder över disk, utan man fick lägga alla i operatörernas nationella kösystem

Stod det hur länge de håller telefonen åt dig?

Ursprungligen av st1:

Stod det hur länge de håller telefonen åt dig?

De sätter ut en utsatt tid. Men jag ändrade denna tid, så man kan bestämma när som helst under samma dag.

Hej!
Tack för att du har bokat en iPhone för upphämtning i Apple Store-butiken. När du kommer hjälper vi dig att komma igång med Personal Setup. Vi konfigurerar ditt e-postkonto och iCloud, hjälper dig att hitta nya appar och ger dig råd och tips på hur du får ut så mycket som möjligt av din nya iPhone.
Begränsningar kan förekomma. För att kunna genomföra köpet måste du visa upp giltig fotolegitimation som överensstämmer med namnet på bokningen. Om en specifik tid har angetts vid din bokning, ber vi dig komma till butiken på den utsatta tiden. Väntetid kan uppstå på grund av hög efterfrågan.

Visa en komplett lista över vad du ska ta med dig när du hämtar din iPhone.
Datum för hämtning
torsdag, oktober 04 11:00 fm - 12:00 em
Ändra hämtningsdatum
Plats för hämtning
Apple Store, Täby Centrum
Visa butikens öppettider och en vägbeskrivning

Reserverade varor
1
iPhone 5 32 GB Svart/skiffer
Ta bort bokning
Vi ser fram emot att träffa dig.
Apple Store, Täby Centrum

Ursprungligen av metalic:

Text

Vid vilken tid bokade du och vilken tid kom mailet?

Detta verkar mycket smidigt, hoppas bara de får in än fler lurar nu..

Ursprungligen av langby:

Vid vilken tid bokade du och vilken tid kom mailet?

Detta verkar mycket smidigt, hoppas bara de får in än fler lurar nu..

Jag bokade halv 4 tiden och fick bekräftelse halv 8. Det går dock bara att reservera mellan 9-17 verkar det som. Man ska få svar innan kl 21 samma dag.

Ursprungligen av metalic:

Jag bokade halv 4 tiden och fick bekräftelse halv 8. Det går dock bara att reservera mellan 9-17 verkar det som. Man ska få svar innan kl 21 samma dag.

Tack så mycket för informationen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 19:38
Ursprungligen av metalic:

Nu går det att BOKA och hämta sedan i Täby butiken! Bra smidigt så slipper man testa gå in/ringa hela tiden...
Men jag förstår dig, jag beställde typ 4 på morgonen och har leverans 26 okt-1 nov. Men om det är till någon tröst så är det så i alla 21 länder som den lanserades i. De verkar helt enkelt prioritera operatörerna. Vi i ÅF-leden fick inte sådär värst många heller, utan det är nationella köerna som gäller...

Bokas här: https://reserve.apple.com/SE/sv_SE/reserve/iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-06 17:12

Bokade så fort det gick i morse och hoppas på ett mail från dom eftersom min telefon från England ALDRIG kommer så hoppas jag att dom får tummen ur röven här ist!

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-10-05 22:29

Hur går det för er som lagt beställning från onlineaffären?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-10-05 22:50

Min svarta iPhone 5 16 GB som jag beställde ifrån apple.se hade leveransdatum 23-29 oktober, nu har leveranstiden ökat till 30 oktober - 5 november. Någon mer som fått längre leveranstid?

Ursprungligen av Trino:

Min svarta iPhone 5 16 GB som jag beställde ifrån apple.se hade leveransdatum 23-29 oktober, nu har leveranstiden ökat till 30 oktober - 5 november. Någon mer som fått längre leveranstid?

När beställde du den? Jag beställde ca 02.05 den 28e och har kvar lev. datum 23-29 okt!

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-10-05 23:38
Ursprungligen av Gustav.89:

När beställde du den? Jag beställde ca 02.05 den 28e och har kvar lev. datum 23-29 okt!

Beställde ungefär samma tid fast med wasa kredit, det clearades idag och då stod det precis som för Trino 30 oktober – 5 november.
Svart 32GB. Ovärt!

Fortfarande 23-29 okt för mig med, beställde på morgonen.

Bevaka tråden