Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som Köper iPhone 5 från AppleStore

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-10-06 10:14

Jag beställde min den 28e September vid 16-17 tiden , också med Wasa Kredit.

26 oktober-1november fortfarande för mig. Beställde 05:30 på morgonen den 28 september.

Provade att boka upp mig på en 32GB vit för avhämtning i morgon. Får jag inget mail före 21:00 är det kört.

Får jag mail så blir det till att resa 30 mil i morgon, enkel resa. Nåja, vad gör man inte...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-06 20:55

Bokade en svart 32 gb idag runt lunch.
Fick ett mejl som sa att jag kan hämta den imorgon

Ursprungligen av d-boy:

Bokade en svart 32 gb idag runt lunch.
Fick ett mejl som sa att jag kan hämta den imorgon

Hmm, undrar hur deras kö fungerar. Jag har försökt boka en svart 32 gb mellan kl 9 och 10 i flera dagar nu, men aldrig fått något svar. (Ja, jag har kollat spam-foldern, flera gånger om dagen... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-06 21:19
Ursprungligen av d-boy:

Bokade en svart 32 gb idag runt lunch.
Fick ett mejl som sa att jag kan hämta den imorgon

Det är helt kaoz! Har inte fått ett skit från dom men nu fick jag mail från Apple UK att min skickats och ska komma fram på Tisdag. Borde ha den senast fredag eftersom Borderlinx verkar hyfsat snabba ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-07 12:26

Nu har jag hämtat den. Gick supersmidigt.
Tog med Telenor-abonnemang (449 i månaden ink 32 gb svart tele).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-07 16:33

det verkar vara skillnad på om man vill ha med abonnemang eller köpa den olåst. Nu är det för sent då Apple UK skickat min telebobo så jag lär få den i veckan!!

Hur stor är chansen att det helt plötsligt ändras från 3-4 veckor på en redan lagd beställning till säg 2 veckor?

Så om jag förstått saken rätt så kan man alltså åka dit och köpa en telefon med abonnemang med samma månadsdeal som om man beställer från t.ex. Halebops hemsida? Man behöver inte casha hela telefonen? Det låter bra!

Apple prioriterar väl operatörerna före oss som vill ha en olåst lur, kasst

Jag åkte dit idag och hämtade en vit 32 GB. Gick på nolltid och jag avbokade samtidigt beställningen från Apples hemsida.

Jag ångrar mig inte, kan jag säga. Visst, jag fick köra 60 mil, tur och retur men det var lätt värt det.

Fantastisk telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-07 23:05

Stefan Aronsson:
Det blev till och med billigare än från Telenors hemsida: 449:- i månaden (istället för 479:-).

Jaså minsann. För en 32 gb då eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-08 12:06
Ursprungligen av Stefan Aronsson:

Jaså minsann. För en 32 gb då eller?

Precis.

Ni som bokat/reserverat på Apple Store Täby, när fick ni svar om ni kunde hämta upp en telefon?
Skickade in en anmälan i morse och ännu inte hört något. Står ju dock att det kan ta ändå fram till 21 på kvällen....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-09 09:26

Precis, fick det vid 20:30.

Verkar som inte Apple vill sälja en telefon till mig.. har under tre dagar försökt att boka en svart 32:a men utan framgång och idag har de släck sidan för att boka & hämta... skumt att de bara vilja sälja med abonnemang.. var inne i butiken i söndags och då kunde jag köpt en telefon med abonnemang men inte utan.. så telefoner har de ju i lager..

Sjukt att de ska prioriterar operatörs låsta för olåsta..

Ursprungligen av TonyAdams:

Verkar som inte Apple vill sälja en telefon till mig.. har under tre dagar försökt att boka en svart 32:a men utan framgång och idag har de släck sidan för att boka & hämta... skumt att de bara vilja sälja med abonnemang.. var inne i butiken i söndags och då kunde jag köpt en telefon med abonnemang men inte utan.. så telefoner har de ju i lager..

Sjukt att de ska prioriterar operatörs låsta för olåsta..

Operatörer ger ut "kickar" för varje såld abb. Alltså tjänar Apple dels täckningsbidraget/vinsten på telefonen i sitt fullpris men även en stor klump pengar från operatören. Så funkar det hos alla återförsäljare. Kicken gör så att telefonen blir billigare ut till kund men den är i regel alltid högre än vad försäljningspriset för telefonen är.

Ursprungligen av metalic:

Operatörer ger ut "kickar" för varje såld abb. Alltså tjänar Apple dels täckningsbidraget/vinsten på telefonen i sitt fullpris men även en stor klump pengar från operatören. Så funkar det hos alla återförsäljare. Kicken gör så att telefonen blir billigare ut till kund men den är i regel alltid högre än vad försäljningspriset för telefonen är.

Du menar att operatörerna skulle ge Apple drygt 6000:- för varje såld telefon med abb? Du skriver att "kicken" som regel är större än priset på telefonen. Jag tycker det låter för bra för att vara sant.

Ursprungligen av pmarriott:

Du menar att operatörerna skulle ge Apple drygt 6000:- för varje såld telefon med abb? Du skriver att "kicken" som regel är större än priset på telefonen. Jag tycker det låter för bra för att vara sant.

Yes. De (operatörerna) får igen den summan genom själva abbet från kunden. Varav förhöjda avgifter mm. sedan subventionerar telefonen också.
Exempel skulle vara att ett Tele2 Volym Mellan 489 kr till kund (150kr förhöjd) skulle i systemet ge Apple kanske 6600 kr för en telefon som har butikspris på 5995kr. Säg att AppleStore Täby "betalar" 5100 kr för telefonen då är alltså vinsten dels 5995-5100 samt sedan differansen av 6600 och 5995.
Kontentan är att de tjänar mer genom att sälja med ett abonnemang istället för bara löst. Såhär har operatörerna sålänge jag vet alltid gjort mot återförsäljare. Egentligen inget konstigt men tänkte att det kanske förklarar varför det är "slut" på ickelåsta.

Ursprungligen av metalic:

Yes. De (operatörerna) får igen den summan genom själva abbet från kunden. Varav förhöjda avgifter mm. sedan subventionerar telefonen också.
Exempel skulle vara att ett Tele2 Volym Mellan 489 kr till kund (150kr förhöjd) skulle i systemet ge Apple kanske 6600 kr för en telefon som har butikspris på 5995kr. Säg att AppleStore Täby "betalar" 5100 kr för telefonen då är alltså vinsten dels 5995-5100 samt sedan differansen av 6600 och 5995.
Kontentan är att de tjänar mer genom att sälja med ett abonnemang istället för bara löst. Såhär har operatörerna sålänge jag vet alltid gjort mot återförsäljare. Egentligen inget konstigt men tänkte att det kanske förklarar varför det är "slut" på ickelåsta.

Jag kan förstå att operatörerna ger en provision till återförsäljaren av abonnemanget men jag tror inte den är så hög som du påstår.
Ditt första påstående tolkar jag som att Apple först säljer telefonen till butikspris till kunden med ett abb för ca 6000, sedan får drygt 6000 till av operatören. Då skulle Apple få drygt 12 000:- för en telefon jämfört med 5995:- och uppåt om man köper en olåst utan abb.
Det du beskriver är en avbetalning av telefonen där kunden betalar en förhöjd månadsavgift där totalsumman för detta dras på telefonens kontantpris. Kunden betalar sålunda inte fullpris på telefonen. Skiljer sig inte från vilket kreditköp som helst i praktiken.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag kan förstå att operatörerna ger en provision till återförsäljaren av abonnemanget men jag tror inte den är så hög som du påstår.
Ditt första påstående tolkar jag som att Apple först säljer telefonen till butikspris till kunden med ett abb för ca 6000, sedan får drygt 6000 till av operatören. Då skulle Apple få drygt 12 000:- för en telefon jämfört med 5995:- och uppåt om man köper en olåst utan abb.
Det du beskriver är en avbetalning av telefonen där kunden betalar en förhöjd månadsavgift där totalsumman för detta dras på telefonens kontantpris. Kunden betalar sålunda inte fullpris på telefonen. Skiljer sig inte från vilket kreditköp som helst i praktiken.

Hmm jag försökte snabbt säga motivera en eventuell anledning till bara operatörslåsta i butiken. Givetvis är det alltså inte 12000 rent som jag sedan visade i andra exemplet. Men det är ändå en extra TB som butiken får som de inte hade fått utan abonnemanget. Siffrorna även om inte exakta är inte helt ur skogen lovar jag dig!

Ursprungligen av metalic:

Hmm jag försökte snabbt säga motivera en eventuell anledning till bara operatörslåsta i butiken. Givetvis är det alltså inte 12000 rent som jag sedan visade i andra exemplet. Men det är ändå en extra TB som butiken får som de inte hade fått utan abonnemanget. Siffrorna även om inte exakta är inte helt ur skogen lovar jag dig!

Jag har en bekant som har en elektronikaffär och han säger att provisionerna på abben från operatörerna ligger på helt andra nivåer idag än förr. Mycket, mycket lägre dvs.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en bekant som har en elektronikaffär och han säger att provisionerna på abben från operatörerna ligger på helt andra nivåer idag än förr. Mycket, mycket lägre dvs.

Må vara så, jag har bara jobbat tre år i branschen. BTW! Nu går det att reservera igen på Apple.

Men pengar verkar ju inte vara ett problem hos apple så lite schyssta kunde de ju ha varit och skickar några fler olåsta

Är det någon av er som har beställt på apple.se som har fått sin telefon skickad eller ändrat leverans datum?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-15 12:44
Ursprungligen av Gustav.89:

Är det någon av er som har beställt på apple.se som har fått sin telefon skickad eller ändrat leverans datum?

Nope, fortfarande 23-29 okt...beställde på morgonen 28 sep...:mad:

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-15 12:46

En tröst kan ju vara att den telefon som kommer borde vara tillverkad med högre kvalitetskrav eftersom det tar så lång tid att tillverka den..;)

Ursprungligen av Hjopek:

En tröst kan ju vara att den telefon som kommer borde vara tillverkad med högre kvalitetskrav eftersom det tar så lång tid att tillverka den..;)

Hoppas kan man ju alltid

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-15 23:34

Vad har ni för erfarenheter av Apples datum?

Jag hoppas nämligen dom skickar telefonen snart och inte mellan den 23-29 för då tar det väl ytterligare en vecka innan man har den i handen vilket då borde bli 5-6 november typ?

Eller är det så att de datumen som Apple skriver är det då man förväntas få telefonen?

Senast redigerat 2012-10-16 06:42
Bevaka tråden