Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Artikel: Den långa väntan på nya Macar

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LaHe:

Ni har alla fel... Det kommer bara bli niiice!

Alla har fel, det kommer bli nice för några till en början, för andra mindre nice, men det skiter väl Apple i? "Alla" kommer att gå över ändå, eller...

Det snackades om upplösningsoberoende OS redan när Snow Leopard skulle släppas :-D. Jag vet inte hur det funkar (vector istället för bitmap?) - jag vet bara att det är en sån där grej som det snackas om men aldrig händer (typ nytt filsystem). Detta verkar vara paradigmskiften som t.o.m. Apple inte vill rådda med - dom som är mera orädda för paradigmskiften än något annat företag jag känner till. Det är nog komplicerade och svåra grejer som bäddar för fruktansvärt mycket strul (=pajad användarupplevelse) i flera år efter genomförande.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det snackades om upplösningsoberoende OS redan när Snow Leopard skulle släppas :-D. Jag vet inte hur det funkar (vector istället för bitmap?) - jag vet bara att det är en sån där grej som det snackas om men aldrig händer (typ nytt filsystem). Detta verkar vara paradigmskiften som t.o.m. Apple inte vill rådda med - dom som är mera orädda för paradigmskiften än något annat företag jag känner till. Det är nog komplicerade och svåra grejer som bäddar för fruktansvärt mycket strul (=pajad användarupplevelse) i flera år efter genomförande.

Jo, allt skulle göras vektorbaserat, och det var redan innan Tiger (10.4) skulle släppas - för 7 år sedan alltså. Alldeles för stort ingrepp, som dessutom bara är av värde för skärmar i det där ingenmanslandet mellan normal upplösning och"retina". Blev såklart inget av. Pratades ännu mer om det inför 10.5, när Apple dessutom släppt Macar med 130 ppi, men sedan blev det tyst.

..som sagt lite tradig är väntan. Idag brann mitt Nvidia 8800 kort. Första gången en MacPro falerar för mig innan
jag köpt ny. Har en 2008 och räknade kallt med att en ny 2012 skulle finnas vid det här laget.
(Hade ett passande ATI kort som tur är.)

Senast redigerat 2012-05-24 21:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-30 13:42

Så här får de gärna ser ut: 9to5Mac | Apple Intelligence

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-06 10:51

Ryktesspec:
Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - Specifications of the New MacBook Pro 15"

Om den stämmer är det en bra uppdatering. Rejält tunnare och lättare. Inte illa!

Ursprungligen av acke:

...Om den stämmer...

Att den skulle levereras med 16 GB minne får mig att tvivla på äktheten.

Jo, det är ju väl fett. Å andra sidan så rullar t.ex. FCPX vettigt först vid ca. 16 GB :-D. Kan vara nya basnivån på pro-serien. RAM kostar ju inte Apple något - eller det är försumbar utgift i sammanhanget.

Men men...en sådan här label - dessutom diffust avfotad - kan vem som helst enkelt göra - printa ut och fota. Jag lägger själv bara tyngd vid bilder på delar - dom är mycket jobbiga, svåra och tidsödande att fejka fram.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att den skulle levereras med 16 GB minne får mig att tvivla på äktheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-06 16:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att den skulle levereras med 16 GB minne får mig att tvivla på äktheten.

Det kan ju vara toppmodellen av nya 15". Men som sagt, vem vet.

Om spec stämmer att det är ett AMD 7770m är jag lite besviken på grafikkortet för det är i princip ett AMD 6770m med lite mod. Vilket inte alls är roligt. Hoppas man kan välja till ett 7800 eller bättre. Sedan att en vanlig HD 7200 siter i är bara helt fel om det inte finns plats för minst en SSD. I princip är det bara skärmen, USB 3.0 samt att DVD/CD är borta som är stora nyheten.
Varför har Apple inte hakat på Wi-Fi - 802.11ac standarden utan kör fortfarande gamla N standarden?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-06 11:48
Ursprungligen av Hunter78:

Varför har Apple inte hakat på Wi-Fi - 802.11ac standarden utan kör fortfarande gamla N standarden?

Kanske för att 802.11ac fortfarande är en draft och ingen standard.

Ursprungligen av Mija:

Kanske för att 802.11ac fortfarande är en draft och ingen standard.

Det har inte hindrat Apple tidigare med t.ex. N när det var draft.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-06 11:53
Ursprungligen av Hunter78:

Det har inte hindrat Apple tidigare med t.ex. N när det var draft.

Det kanske hindrar dom nu för att det fortfarande fungerar för dåligt. Med lite tur kanske det kommer som en firmwareuppdatering när dom tycker att det är dags, det har hänt förr.

Ursprungligen av Mija:

Det kanske hindrar dom nu för att det fortfarande fungerar för dåligt. Med lite tur kanske det kommer som en firmwareuppdatering när dom tycker att det är dags, det har hänt förr.

Det tvivlar jag starkt på pga att flera router tillverkare har släppt routers med den nya 802.11ac standarden.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-06 11:57
Ursprungligen av Hunter78:

Det tvivlar jag starkt på pga att flera router tillverkare har släppt routers med den nya 802.11ac standarden.

Det är ingen standard, det är en draft. Dom räknar med att det är klart långt in i 2013.

Kanske fungerar det jättebra mellan Netgears egna apparater men inte mellan deras och andra.

Ursprungligen av Mija:

Det är ingen standard, det är en draft. Dom räknar med att det är klart långt in i 2013.

Kanske fungerar det jättebra mellan Netgears egna apparater men inte mellan deras och andra.

Kanske det, dock tror jag inte det pga att allt för få skulle kunna använda deras produkt, men visst.

Ursprungligen av Mija:

Det är ingen standard, det är en draft. Dom räknar med att det är klart långt in i 2013.

Kanske fungerar det jättebra mellan Netgears egna apparater men inte mellan deras och andra.

n var draft väldigt länge, (från 2003 eller nåt) till 2008.
Apple levererade n-kompatibla kort redan 2007 (faktiskt 2006, men inte by default utan via firmwareuppdatering) i sina datorer, trots att det fortfarande inte var "färdigt".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-06 15:41
Ursprungligen av Hunter78:

Varför har Apple inte hakat på Wi-Fi - 802.11ac standarden utan kör fortfarande gamla N standarden?

Lugn, det är ju bara rykten än

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-06 12:10

Jag vet hur dom har gjort tidigare och hur det har fungerat när man använder apparater av olika fabrikat som ska prata med varandra. Det har alltid varit något litet som strular, som t.ex. att man inte får full fart, det hänger sig, etc. På grund av att olika tillverkare tolkat draften lite olika.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-06-06 16:53

Apple kallar det väl inte Mac OS X längre utan bara OS X? Bör ju isf tyda på att bilden är fejk?!

Verkligen. Eller så har ett fel i Apples extremkontrollerade kedja av ALLT inträffat. Vilket är mycket osannolikt. Jag säger: fejk. Däremot kommer nya Macar nu snart och en kan ha en spec som denna - 8 GB RAM är dock standarden skulle jag tro.

Ursprungligen av Cribe:

Apple kallar det väl inte Mac OS X längre utan bara OS X? Bör ju isf tyda på att bilden är fejk?!

Kolla in vad som är nytt i version 2.0.4...:

Mac App Store - FolderWatch

Bevaka tråden