Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Artikel: Den långa väntan på nya Macar

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-15 14:28

Det blir definitivt ingen semesterresa i sommar, det blir ny MBP.

Det jävliga med retina är ju att ens nuvarande dator åldras med 10 år i ett svep. Lätt det enda som kan få mig att byta dator inom ett par års sikt. (2010 Imac i nuläget)

Retina på 27"-arna? No way - det blir för dyrt. Nu flippar dom ut på nätet igen :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Retina på 27"-arna? No way - det blir för dyrt. Nu flippar dom ut på nätet igen :-D.

Vadå 3120 x 2880 är väll inga problem

Är det retina? 3120 x 2880 på 27"? Retina är - döpt efter en ögonkomponent vad jag fattar - när en med god syn inte ser pixlarna med blotta ögat.

Ursprungligen av gotfredsen:

Vadå 3120 x 2880 är väll inga problem

Ursprungligen av gotfredsen:

Vadå 3120 x 2880 är väll inga problem

Det bör bli 5120, inte 3120.

Dagens 27-tummare har 2560x1440.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-15 14:26

Det som retar mig är att det snackas så OERHÖRT mycket om nya Macbook Pro's, bärbara rent generellt. De är som finns idag är ju fasen nyare än den senaste iMac'en, se till att uppdatera iMac innan det läggs energi på nya bärbara!

Senast redigerat 2012-05-15 15:51
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-15 18:46
Ursprungligen av zinned:

Det som retar mig är att det snackas så OERHÖRT mycket om nya Macbook Pro's, bärbara rent generellt. De är som finns idag är ju fasen nyare än den senaste iMac'en, se till att uppdatera iMac innan det läggs energi på nya bärbara!

Bara jag som instämmer med mig själv i detta?

För övrigt, pixeldensitet är väl ordet när det gäller skärmarna...inte upplösningen i sig.

hoppas att Apple släpper en ACD 30 tum Retina skärm .... eller drömmer kanske är rätt ord ... istället för Dual-DUAL DVI som det var prat om då .. så blir dät väll Dual-DUAL Thunderbolt då eller ? :cool::cool:

I nuläget så kan man beställa högre upplösning och/eller matt skärm till Macbook Pro, undrar om de kommer att fortsätta med det, tveksamt om det kommer att finnas två upplösningar i framtiden men matt skärm borde finnas?

Retina display Macs, iPads, and HiDPI: Doing the Math (updated) | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

"The first is that in order to achieve, or even handily exceed, the threshold for a Retina display, Apple does not need to double resolutions on most of its displays. Far from it. It would suffice to boost a 27" Thunderbolt Display from 2560×1440 to something around 2912×1638."

Läsvärt.

Ursprungligen av ilPadrino:

Retina display Macs, iPads, and HiDPI: Doing the Math (updated) | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

"The first is that in order to achieve, or even handily exceed, the threshold for a Retina display, Apple does not need to double resolutions on most of its displays. Far from it. It would suffice to boost a 27" Thunderbolt Display from 2560×1440 to something around 2912×1638."

Läsvärt.

det andlar väll om i slutändan att de flesta människor är inte pixel nördar ... För det flesta kommer det inte handla om hur hög upplösningen är utan hur skarp de nya Retina skärmarna på nästa Mac generation kommer upplevas ...

Om folk kommer uppleva de nya skärmarna som mycket skarpare så bryr de sig inte så mycket om resten ...

(de är bara vi utvecklare som får huvudvärken att få allt att bara funka och se bra ut ..)

Det är dock lustigt anser jag att inget reflekterat över att det är högst troligt att nästa generation MacBook Pro får Gorilla Glass 2 . Ett Glass som både är hålbarare och tillåter en ännu tunnare skärm

Ursprungligen av gotfredsen:

Det är dock lustigt anser jag att inget reflekterat över att det är högst troligt att nästa generation MacBook Pro får Gorilla Glass 2 . Ett Glass som både är hålbarare och tillåter en ännu tunnare skärm

Faktiskt. Det är ju en riktig snackis när det kommer till mobiltelefoner.

Ursprungligen av ilPadrino:

Retina display Macs, iPads, and HiDPI: Doing the Math (updated) | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

"The first is that in order to achieve, or even handily exceed, the threshold for a Retina display, Apple does not need to double resolutions on most of its displays. Far from it. It would suffice to boost a 27" Thunderbolt Display from 2560×1440 to something around 2912×1638."

Läsvärt.

Precis. En följd av det blir också att upplösningen blir "lägre" på kommande Retina-modeller jämfört med idag, i det avseendet att text och gränssnittselement kommer att bli en aning större. Tänkbart är alltså att t.ex. iMac 27" får en upplösning motsvarande 1920x1200 men dubblerat. Tycker det låter ganska vettigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-16 21:33
Ursprungligen av Samuel K:

Precis. En följd av det blir också att upplösningen blir "lägre" på kommande Retina-modeller jämfört med idag, i det avseendet att text och gränssnittselement kommer att bli en aning större. Tänkbart är alltså att t.ex. iMac 27" får en upplösning motsvarande 1920x1200 men dubblerat. Tycker det låter ganska vettigt.

Är det något jag inte vill ha så är det sänkt upplösning, den borde snarare höjas. Gränssnittselement som blir större än vad de är idag vill jag absolut inte se, mindre skrivbordsyta är helt fel håll att gå enligt mig.

Ursprungligen av zinned:

Är det något jag inte vill ha så är det sänkt upplösning, den borde snarare höjas. Gränssnittselement som blir större än vad de är idag vill jag absolut inte se, mindre skrivbordsyta är helt fel håll att gå enligt mig.

Jag tror du läste/tolkade Samuel K's inlägg fel..

Kommande Retina-skärmar kommer inte ha samma PPI som t.ex. iPhone's Retina-skärmar, anledningen är att det behövs inte, se tabellen nedan.
Därmed inte sagt att dessa nya skärmar kommer ha lägre upplösning än dagens, självklart kommer det vara högre upplösning, annars kan det aldrig bli Retina-skärmar av det.

Och du läste förmodligen inget alls artikeln han länkade.
[ATTACH="CONFIG"]33114[/ATTACH]

Ursprungligen av keptang:

Jag tror du läste/tolkade Samuel K's inlägg fel..

Nej, jag tror inte att det är feltolkat. Samuel skrev "...motsvarande 1920x1200 men dubblerat..."

Ja, detta skulle naturligtvis innebära en högre fysisk upplösning - i just det exempelet 3840x2400.

Ja, detta skulle bli tillräckligt högt för att få kallas "retina".

Men...

...den upplevda upplösningen skulle ju bli mindre. Om det är "dubblerad 1920" så blir ju det upplevda utrymmet på skrivbordet mindre än på dagens 2560.

Och detta påpekar ju Samuel också: "...text och gränssnittselement kommer att bli en aning större..."

Så jag tror att zinned tolkade det helt rätt. Och jag också, eftersom jag "gillade" zinneds inlägg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-17 10:16
Ursprungligen av keptang:

Jag tror du läste/tolkade Samuel K's inlägg fel.

Nej, jag tolkade inte det fel. Inte alls.

Jag menar exakt så som Jesper också beskriver det, det blir en sänkning av den "upplevda" upplösningen om de skulle köra (1920x1200)x2 om de samtidigt ökar storleken på alla element inom GUI't. Skrivbordsytan skulle bli mindre än på dagens 27-tummare och det är att, enligt mig, gå i helt fel riktning.

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag tolkade inte det fel. Inte alls.

Jag menar exakt så som Jesper också beskriver det, det blir en sänkning av den "upplevda" upplösningen om de skulle köra (1920x1200)x2 om de samtidigt ökar storleken på alla element inom GUI't. Skrivbordsytan skulle bli mindre än på dagens 27-tummare och det är att, enligt mig, gå i helt fel riktning.

Ok, ja det är ju så det blev på iPhone när den gick till Retina, eller inte.
Om du tror att objekten kommer ta upp större skrivbordsyta än idag så får du väl tro det. Det är fritt att tro.

Ursprungligen av keptang:

...det är ju så det blev på iPhone när den gick till Retina, eller inte..

När iPhone gick till Retina, så var det samma skärmstorlek, men dubbel upplösning.

Alltså blir ikoner, text och bilder exakt lika stora som tidigare (dvs rent fysiskt, om du tar fram måttbandet och mäter dem). Fast mycket skarpare förstås.

Nu pratar vi om samma skärmstorlek (27 tum), men inte fullt dubblerad upplösning.

Det är skillnad!

Ursprungligen av keptang:

...så får du väl tro det. Det är fritt att tro...

Så otroligt nedlåtande. Det är ju bra med en forumvärd som klappar en medlem på huvudet och trycker ner honom i skorna.

Men då tänker jag också vara nedlåtande och säga att det handlar inte om att "tro" - det är du som inte förstår det här!

Om du jämför:
- dagens 27-tums skärm med 2560-upplösning
- med den teoretiska föreslagna nya 27-tums-skärmen med "dubblerad 1920"-upplösning

Då kommer ikoner, text och bilder att se något större ut på "dubbel 1920"-skärmen.
Då kommer du relativt sett att få plats med färre saker på ditt skrivbord.
Eftersom den i praktiken kommer att bete sig som en 1920-skärm, fast mycket skarpare förstås.

Om de ska införa Retina, så måste de dubblera. Om de inte gör det så blir det en försämring av skrivbordsytan, precis som zinned skrev från början.

Senast redigerat 2012-05-17 15:28
Ursprungligen av keptang:

Ok, ja det är ju så det blev på iPhone när den gick till Retina, eller inte.
Om du tror att objekten kommer ta upp större skrivbordsyta än idag så får du väl tro det. Det är fritt att tro.

Jag hajar inte riktigt heller varför du inte hajar keptang.
Men Jeppa förklarade ju fint, så nu ska väl polletten trilla ned.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-18 16:16
Ursprungligen av keptang:

Ok, ja det är ju så det blev på iPhone när den gick till Retina, eller inte.
Om du tror att objekten kommer ta upp större skrivbordsyta än idag så får du väl tro det. Det är fritt att tro.

Ja, seriöst nu keptang...jag har inte synen på dig som den stöddige. Ska du diskutera något så gör det ordentligt med torrt på fötterna, nu när du bevisligen inte förstår hur det fungerar med upplösning, bildyta tillsammans med element inom GUI't så ska du nog tona ner dina uttalanden en aning.

Speciellt som forumvärd.

Ursprungligen av gotfredsen:

Det är dock lustigt anser jag att inget reflekterat över att det är högst troligt att nästa generation MacBook Pro får Gorilla Glass 2 . Ett Glass som både är hålbarare och tillåter en ännu tunnare skärm

Något annat vore väl nästan pinsamt då det redan finns andra produkter med det redan på marknaden (både telefoner och datorer)?
Det kan vara 20% tunnare än Gorilla Glass men tåla samma påfrestningar.

Jo, jag och velat köpa nya Macbook Air till mig själv och min flickvän i ett år nu, men 4GB max minne gör Macbook Air till en glorifierad dörrstopp.

Jepp - jämna tal och dubbling gäller för att behålla samma grafiska objektstorlek - det är enkel matematik: 2,4,8,16,32,etc.

Kanske är det nu dags för ett upplösningsoberoende OS X.

Filing details Apple's plans for Retina-ready resolution-independent OS X

I så fall kan man ju "fuska" lite, och lösa problemet med att inte fullt dubblera, genom att "skruva lite" på det upplösningsoberoende gränssnittet (dvs inte köra med faktor 2,0, utan i stället kanske 1,5)

Då kan man kanske komma undan med att inte dubblera fullt ut, men ändå uppleva att skrivbordsutrymmet är lika stort (fast det är ju som sagt lite fusk).

Senast redigerat 2012-05-18 17:00

Men å andra sidan så ställer en sådan funktion i operativsystemet stora krav på app-utvecklarna.

Och med tanke på att det ryktas om att Mountain Lion släpps väldigt snart, så lär de väl inte hinna få in det upplösningsoberoende gränssnittet redan till det släppet.

Och i så fall kvarstår ju vårt tidigare resonemang om dubblering och skrivbordsyta.

Senast redigerat 2012-05-18 16:59
  • Avstängd
  • 2012-05-18 16:43

Artikel: Den långa väntan på nya Macar

Ni har alla fel... Det kommer bara bli niiice!

Bevaka tråden