Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPad 3 - spekulationer och rykten

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 16:56
Ursprungligen av andas:

Hur skulle man lösa lagringsproblemet om man har flera användare? Låt säga att fyra i familjen använder en padda på en 64 GB. Då har varje användare 16 GB att disponera. Det blir inte mycket film och musik på 16 GB minus program. Om minnet istället är fritt så skulle det lätt kunna leda till att en person i hushållet disponerar allt utrymme som är tillgängligt.

Och på vilket sett skiljer det sig från en vanlig dator? Inte alls så var är problemet?

Ursprungligen av andas:

En annan klurig grej är ju apparna. Man måste ha alla personers appar installerade och sedan ska gemensamma appar köras mot personliga inställningar/resultat osv. Alternativet, att gemensamma appar är installerade flera gånger för enkelhetens skull skulle ju käka massa onödigt minne.

Finns det någon smart lösning på detta och i sådana fall har det inte dykt upp i betor? Eller är multiuserscenariot bara en utopi än så länge?

Det är ju inget problem. Man får utgå ifrån att det är ETT Apple-ID som gäller för enheten, vill man använda flera så är det på samma premisser som idag...alltså, det går men är inte helt friktionsfritt. För övrigt så är det ju endast olika profiler det handlar om, dvs det som ska skilja är inställningar. Det är alltså allt under Settings egentligen.

Ursprungligen av andas:

Hur skulle man lösa lagringsproblemet om man har flera användare? Låt säga att fyra i familjen använder en padda på en 64 GB. Då har varje användare 16 GB att disponera. Det blir inte mycket film och musik på 16 GB minus program. Om minnet istället är fritt så skulle det lätt kunna leda till att en person i hushållet disponerar allt utrymme som är tillgängligt.

En annan klurig grej är ju apparna. Man måste ha alla personers appar installerade och sedan ska gemensamma appar köras mot personliga inställningar/resultat osv. Alternativet, att gemensamma appar är installerade flera gånger för enkelhetens skull skulle ju käka massa onödigt minne.

Finns det någon smart lösning på detta och i sådana fall har det inte dykt upp i betor? Eller är multiuserscenariot bara en utopi än så länge?

Alltså det hela behöver itne vara så kronligt ... precis som iCloud så är det bara den personliga datas som är indeviduelt .. i iCloud så lagras inte apparna utan bara apparnas data ..

så vi pratar om kanske 400-600 MB per person när vi har flera användare ...

Flera användare känns logiskt med tanke på hur det fungerar med mail, bildström, anteckningar osv osv så behöver det hela inte vara så konstigt ...

desutom skulle det kanske finans en gästinlogg på ipaden också ... precis som det finns på Lion ..

Om någon letar upp farsans gamla hatt ska jag äta upp den med persiljesmör om iOS kommer med stöd för flera användare iom iPad 3.

Ursprungligen av pmarriott:

Om någon letar upp farsans gamla hatt ska jag äta upp den med persiljesmör om iOS kommer med stöd för flera användare iom iPad 3.

jag vill ha bilddokumentation när detta sker ...

Ursprungligen av gotfredsen:

jag vill ha bilddokumentation när detta sker ...

Jag håller det för ännu mer osannolikt att någon hittar farsans gamla att än att iOS kommer med fleranvändarstöd.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag håller det för ännu mer osannolikt att någon hittar farsans gamla att än att iOS kommer med fleranvändarstöd.

Det finns säkert flera medlemmar här som gärna ger dig en annan gammal hatt som substitut för din farans gamla hatt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 17:50

Jag tror inte heller att det kommer implementeras men om de önskade göra det så borde det inte vara några problem.

iom mitt yrke så pratar vi mycket ipad och alltid är det samma sak när vi pratar ipad .. om jag frågar kunder om de har mer än 1 ipad hemma så verkar jag bli ideotförklarad och får alltid svaret att det räcker med i ipad för familjen .... å om jag frågar om de har mer än i iphone så bruakr svaret vara .. ja självklart .. alla i familjen har varsin såklart ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 10:27
Ursprungligen av gotfredsen:

iom mitt yrke så pratar vi mycket ipad och alltid är det samma sak när vi pratar ipad .. om jag frågar kunder om de har mer än 1 ipad hemma så verkar jag bli ideotförklarad och får alltid svaret att det räcker med i ipad för familjen .... å om jag frågar om de har mer än i iphone så bruakr svaret vara .. ja självklart .. alla i familjen har varsin såklart ...

Snålt.
Jag provade med en iPad men det funkar liksom inte, man skall logga ur och in på Facebook, forum, mail, kalendrar, wordfeud osv osv... så frun fick en egen istället.
Dock börjar det kännas som att det får bli en gemensam åt grabbarna snart, men det känns sådär att köpa en till iPad bara för att sönerna på 3,5år och 1,5år gillar att leka och spela på våra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-16 11:58

Jag tror vi kommer se en utplaning av lagringsutrymmet på de flesta produkter från Apple, kanske med en början med iPad 3?
Troligtvis 16/32/64 och möjligtvis en 128GB variant. Inte mer, tror vi närmar oss en punkt (då 640kB borde räcka åt alla) där vi strömmar mer och mer, lokal lagring på dessa enheter blir outnyttjat i många fall. iTunes Match, iCould kommer nog minska behovet ytterligare (på sikt).

Och med 4G som lurar runt hörnet här hemma vore det ett gyllene tillfälle - dra ner på lagringen men öka hastigheten på uppkopplingen.

Att det finns användare här på 99mac som önskar sig 1TB vilket de sedan skulle nyttja dagligen tvivlar jag inte på, men Apple sitter nog på intressant statistik för graden av utnyttjad kapacitet som bestämmer det mesta. Det och priset på minneschips. Sedan gör de nog allt de kan för att inte hamna i ett scenario där användare inte kan köpa/ladda ner innehåll p.g.a. brist på lagringsutrymme!

Fleranvändarscenariot låter intressant, men att lagringen skulle vara ett problem tror jag inte på. Individuella inställningar och i viss mån appar - ja, men inte att varje familjemedlem skulle synka in dygnsvis med musik?

Ursprungligen av reboot81:

Fleranvändarscenariot låter intressant, men att lagringen skulle vara ett problem tror jag inte på. Individuella inställningar och i viss mån appar - ja, men inte att varje familjemedlem skulle synka in dygnsvis med musik?

Hela synkmodellen blir väldigt krånglig med flera användare. App-hanteringen också, eftersom varje app under iOS innehåller användarens data. Jag har svårt att se hur det skulle kunna lösas på ett elegant sätt, så jag tippar på att Apple fortsätter låta det vara en av de saker som skiljer iOS från OS X.

Ursprungligen av Samuel K:

Hela synkmodellen blir väldigt krånglig med flera användare. App-hanteringen också, eftersom varje app under iOS innehåller användarens data. Jag har svårt att se hur det skulle kunna lösas på ett elegant sätt, så jag tippar på att Apple fortsätter låta det vara en av de saker som skiljer iOS från OS X.

Blir väl inte krångligt om varje användare har iCloud?

Tror snarare det handlar om att Apple hellre säljer 3 ipad till varje hushåll än bara en...

Ursprungligen av Leftrustle:

Blir väl inte krångligt om varje användare har iCloud?

Nä, och det är definitivt ett problem som går att lösa. Grejen är bara att lösningen (påtvinga folk iCloud och iTunes Match för att få över det som finns på datorn till iPaden) ställer till med mer problem, praktiskt och PR-mässigt, än det löser. Detsamma med app-hanteringen; också klart lösbart men inte utan stora besvär.

Ursprungligen av Leftrustle:

Tror snarare det handlar om att Apple hellre säljer 3 ipad till varje hushåll än bara en...

Ju mer jag funderar på saken desto mer tror jag att det handlar om att Apple helt enkelt inte ser flera användare per enhet som något som ska dras med in i post-PC-eran. Jag har helt enkelt väldigt svårt att se hur fleranvändarsystem passar in i en (snar) framtid där ungarna har sina skolböcker i iPaden.

Ursprungligen av Samuel K:

Ju mer jag funderar på saken desto mer tror jag att det handlar om att Apple helt enkelt inte ser flera användare per enhet som något som ska dras med in i post-PC-eran. Jag har helt enkelt väldigt svårt att se hur fleranvändarsystem passar in i en (snar) framtid där ungarna har sina skolböcker i iPaden.

Nej, jag tror också att Apple helt enkelt ser det som att iOS-enheterna är och ska förbli personliga.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-20 08:39
Ursprungligen av Samuel K:

Hela synkmodellen blir väldigt krånglig med flera användare. App-hanteringen också, eftersom varje app under iOS innehåller användarens data. Jag har svårt att se hur det skulle kunna lösas på ett elegant sätt, så jag tippar på att Apple fortsätter låta det vara en av de saker som skiljer iOS från OS X.

Det var det jag var ute efter. Man måste ju bygga in ett fleranvändarstöd i varje app (inte svårt för Apple givetvis) och att den datan lagras på annat håll. Det är inte svårt men det kräver ju en viss insats från alla som behöver programmera om sina appar för att stödja detta.

Jag skulle bli både förvånad och besviken om inte iPad 3 kommer med en 128 GB-variant. Jag känner mig begränsad av min 64GB idag. Jag är en sån som inte tycker om att behöva välja vad som ska synkas över, för jag hatar det där att när man vill titta på något så finns det inte tillgängligt med ett knapptryck utan man måste först frigöra utrymme, synka etc. Så ja, jag hoppas att det kommer en med mer lagring så jag kan ha alla foton, all musik och alla videor utan att fylla lagringsutrymmet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-16 12:56

Jag skulle bli oerhört förvånad ifall det kommer en 128GB-version.

Och jag som lever gott med min 16GB

Ursprungligen av BlackSmp:

Och jag som lever gott med min 16GB

Tills varje ipad app börjar innehålla retina grafik ... det kommer bli tungt ...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-18 07:28

Perfekt! Jag längtar

Nu tycks fler saker ha läckt. 8-megapixel kamera och "A5X" processor. Verkar som iPad 3 blir en värsting Hoppas rykterna stämmer bara. iPad 3 Pictured With 8-Megapixel Camera | TechnoBuffalo
iPad 3 Pictured With A5X Processor | TechnoBuffalo

Ursprungligen av gotfredsen:

iom mitt yrke så pratar vi mycket ipad och alltid är det samma sak när vi pratar ipad .. om jag frågar kunder om de har mer än 1 ipad hemma så verkar jag bli ideotförklarad och får alltid svaret att det räcker med i ipad för familjen ...

Vilket bevisar vad, egentligen? Att svenska familjefäder och -mödrar just nu inte förstår vad de ska ha mer än en iPad till betyder ju inte att det är något Apple bör basera iPadens framtida utveckling på.

Ursprungligen av Samuel K:

Vilket bevisar vad, egentligen? Att svenska familjefäder och -mödrar just nu inte förstår vad de ska ha mer än en iPad till betyder ju inte att det är något Apple bör basera iPadens framtida utveckling på.

jag delar inte riktigt den synen ... och iPad är en familjeenhet ... oavsett om man har 1 eller två ipad hemma ... lite som tidningen hemma ...

låt oss lika med tanken att en familj har flera ipads hemma ... då skulle jag bli tvungen att springa runt i hela hemmet efter min ipad ... å på något sätt känns det bara fel ... men det känns inte fel att springa runt i huset och inte efter sin egna mobil ...

jag upfatttar att ipaden i sin natur inte känns personlig ... det är mer vår ipad än min ipad ... men det är alltid min iphone eller min iPod men inte min iPad ... å lika tydlig tycker jag det är så i Apple reklamfilmer ... iPaden känns och inbjuder till att delas mellan människor ...

jag tror att det har med formatet ... allt som överstiger en viss storlek delas oftast mellan människor ..

det är inte min TV .. det är vår TV
det är inte min macworld tidning .. det är vår macworld tidning
det är inte min lexicon - det är vårt lexicon (till sklnad mot min pocket bok)
det är inte min dagstidning .. det är vår dagstidning
det är inte min bil .. det är vår bil

det är inte min WC .. det är vår WC

Ursprungligen av gotfredsen:

jag delar inte riktigt den synen ...

Det framgår med all önskvärd tydlighet. Att du jämför iPaden med ett stort golvfast föremål som står i ett för ändamålet avsett rum är ganska talande. Jag dristar mig till att gissa att Apples ambitioner är åt ett något annat håll.

Ursprungligen av gotfredsen:

jag delar inte riktigt den synen ... och iPad är en familjeenhet ... oavsett om man har 1 eller två ipad hemma ... lite som tidningen hemma ...

låt oss lika med tanken att en familj har flera ipads hemma ... då skulle jag bli tvungen att springa runt i hela hemmet efter min ipad ... å på något sätt känns det bara fel ... men det känns inte fel att springa runt i huset och inte efter sin egna mobil ...

jag upfatttar att ipaden i sin natur inte känns personlig ... det är mer vår ipad än min ipad ... men det är alltid min iphone eller min iPod men inte min iPad ... å lika tydlig tycker jag det är så i Apple reklamfilmer ... iPaden känns och inbjuder till att delas mellan människor ...

jag tror att det har med formatet ... allt som överstiger en viss storlek delas oftast mellan människor ..

det är inte min TV .. det är vår TV
det är inte min macworld tidning .. det är vår macworld tidning
det är inte min lexicon - det är vårt lexicon (till sklnad mot min pocket bok)
det är inte min dagstidning .. det är vår dagstidning
det är inte min bil .. det är vår bil

det är inte min WC .. det är vår WC

Jag har svårt att se att det är en feature som kommer att komma ganska snart. Apple vill ju sälja så många plattor som möjligt, att låta användarna använda en och samma iPad borde motverka just det. Om nu inte köparens behov säger annat och att konkurenter har en lösning. Håller med om att det vore bra (Finns om man jailbreakar), men jag tror tyvärr att intresset hos Apple för en sådan feature är svalt.

Det handlar väl om fragmentering också. En telefon med flera användare skulle ju bli lite konstig, och jag tror inte de vill ha så stor skillnad på paddan och telefonens OS.

Ursprungligen av _Henrik_:

Det handlar väl om fragmentering också. En telefon med flera användare skulle ju bli lite konstig, och jag tror inte de vill ha så stor skillnad på paddan och telefonens OS.

iPad är väl en hybrid av dator och mobiltelefon, funktionerna bör vara därefter. Sen om konton är en av dem, det är oklart

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-20 14:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

iPad är väl en hybrid av dator och mobiltelefon, funktionerna bör vara därefter. Sen om konton är en av dem, det är oklart

Nja, det kan väl inte vara en hybrid av en X och mobiltelefon då den inte möjlighet att ringa?

Ursprungligen av zinned:

Nja, det kan väl inte vara en hybrid av en X och mobiltelefon då den inte möjlighet att ringa?

Facetime - Touché

Bevaka tråden