Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandavinster med SSD i Mac Pro

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-09 22:29

Jag körde CCC och mätte efteråt till att det tog ca 24 sek från start till skrivbord med min Corsair Force 120gb.

Nu har jag satt ihop min tre diskars Raid 0, testade två olika block size men tyckte inte att det gjorde någon större skillnad när jag provade AJA system test. Mina tre diskar kom "bara" upp i ca 360mb/s vilket jag får nöja mig med så länge. Överlag så är 2TB varianten av WD Caviar Black snabbare än 1TB dito om jag har förstått det rätt så då är det inte så konstigt att Andree kommer upp i 430mb/s som han skrev lite längre upp.
Jag singeltestade mina 1TB diskar och då kom de upp i 120mb/s så det kanske är rätt logiskt att jag hamnar på 360mb/s.

Är grymt nöjd än så länge, nu ska jag mata in lite bilder och testa lite hur det fungerar på riktigt och inte bara i en massa syntetiska tester.

Fråga förresten, vad har ni övriga för Block Size på eran Raid 0 och vad använder ni den till för slags filer? Motivera gärna.

Ursäkta språkpolisen, men när det gäller enheter så tycker jag att det är viktigt...

Ursprungligen av Potah:

...kom "bara" upp i ca 360mb/s...

mb = millibit
Mb = megabit
MB = megabyte

Ursprungligen av Potah:

...med min Corsair Force 120gb...

gb = gram bit ???
Gb = gigabit
GB = gigabyte

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-10 09:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta språkpolisen, men när det gäller enheter så tycker jag att det är viktigt...

mb = millibit
Mb = megabit
MB = megabyte

gb = gram bit ???
Gb = gigabit
GB = gigabyte

Så sant, men jag tänkte att alla visste vad vi pratade om här. Du har rätt, det är bättre att vara övertydlig.

Tänkte be om tips.

Jag sitter på en mac pro och jobba huvudsakligen i photoshop men så klart även med flera andra dagliga appar tex mail, safari , ftp-apps, vlc, spotify etc.

Jag planerar nu på att köra en ssd och slänga in. Frågan är vad jag kommer tjäna mest på. Att ha den som startdisk med alla program eller att köra den enbart som scratchdisk till Photoshop. Vad tror ni kommer ge bäst känsla av prestandaökning?

( Och jag tänker bara köpa en just nu, så kom säg inte : köp 2)

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-10 09:53
Ursprungligen av jurassic579:

Tänkte be om tips.

Jag sitter på en mac pro och jobba huvudsakligen i photoshop men så klart även med flera andra dagliga appar tex mail, safari , ftp-apps, vlc, spotify etc.

Jag planerar nu på att köra en ssd och slänga in. Frågan är vad jag kommer tjäna mest på. Att ha den som startdisk med alla program eller att köra den enbart som scratchdisk till Photoshop. Vad tror ni kommer ge bäst känsla av prestandaökning?

( Och jag tänker bara köpa en just nu, så kom säg inte : köp 2)

Köp en SSD och ha som bootdisk. Frågan är hur din MP ser ut i övrigt, har du fler vanliga diskar i den och hur mycket minne har du?
Jag har 12gb i min och det räcker bra, men jag ska sätta ett par av mina diskar som scratchdisk till Photoshop.
Har du bara en bootdisk i din MP så har du tre lediga diskplatser, vanliga 7200 diskar kostar väldigt lite om man jämför med SSD. Varför inte köpa två eller tre diskar och köra en Raid 0 och ha arbetsmaterialet där. Då får du prestanda.

Ursprungligen av Potah:

Köp en SSD och ha som bootdisk. Frågan är hur din MP ser ut i övrigt, har du fler vanliga diskar i den och hur mycket minne har du?
Jag har 12gb i min och det räcker bra, men jag ska sätta ett par av mina diskar som scratchdisk till Photoshop.
Har du bara en bootdisk i din MP så har du tre lediga diskplatser, vanliga 7200 diskar kostar väldigt lite om man jämför med SSD. Varför inte köpa två eller tre diskar och köra en Raid 0 och ha arbetsmaterialet där. Då får du prestanda.

Jag har 4 diskar i min Mac pro, En startdisk med program, två som är raidade men jobb och en med privata grejer som även dubblar som scratchdisk till photoshop.

Tänkte slänga in ssdn där extra dvdn kan sättas.

Så ditt förslag är att köra ssd som startdisk och tömma den startdisk jag har idag och köra som enbart scratchdisk till photoshop?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-10 10:44
Ursprungligen av jurassic579:

Jag har 4 diskar i min Mac pro, En startdisk med program, två som är raidade men jobb och en med privata grejer som även dubblar som scratchdisk till photoshop.

Tänkte slänga in ssdn där extra dvdn kan sättas.

Så ditt förslag är att köra ssd som startdisk och tömma den startdisk jag har idag och köra som enbart scratchdisk till photoshop?

Tänk på att DVD kopplas med IDE-kablar (så är det på den Mac Pro från 2006 som jag har, vet inte hur de nyare har det eller hur din är )
Om det är IDE-kablar kan du inte koppla in en SSD då den kör med SATA-kablar. Man skulle isf kunna gå runt detta genom att installera ett extra kontrollerkort för SATA och dra kabeln därifrån. Alt om det krisar byta ut en av SATA-diskarna mot en IDE och koppla in den vid extraDVDn istället (prestandan kan därmemot ev bli lidande för den disken). och sedan sätta SSDn där den gamla disken satt.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-02-10 12:44
Ursprungligen av jurassic579:

Jag har 4 diskar i min Mac pro, En startdisk med program, två som är raidade men jobb och en med privata grejer som även dubblar som scratchdisk till photoshop.

Tänkte slänga in ssdn där extra dvdn kan sättas.

Så ditt förslag är att köra ssd som startdisk och tömma den startdisk jag har idag och köra som enbart scratchdisk till photoshop?

Jag skulle så klart ha klargjort att detta är möjligt i min MP från 2008. Jag kan tänka mig att det finns extra Sata-kontakter på logikkortet i de nyare modellerna men jag är inte helt säker. Jag har två extra Sata-kontakter på logikkortet som är lediga. Dock så krävs det lite extra kablar som en lös Sata-kabel samt en strömkabel. Jag har en förlängingskabel från Superdrivens extra strömkabel som jag fick dra bakom diskarna uppe i hörnet. Men som sagt, det kräver lite extra arbete. Jag gjorde just så för jag vill ha kvar mina fyra vanliga diskplatser eftersom de är upptagna av vanliga HDD´s.
Det är trångt där bakom, så jag fick faktiskt klippa bort lite plast från den stora fläkthållaren som sitter i den främre delen av datorn.

Din startdisk du har i dag, är den lika stor som de övriga diskarna? Annars kan du lägga till den till din nuvarande Raid ifall du vill öka läs/skriv-prestandan ytterligare. Men, då måste du så klart flytta allt som redan ligger där på raiden, för du måste göra en ny Raid och då raderas ju allt. Det kanske skapar mer arbete än det är värt.
Jag tycker nog att ha en SSD som scratchdisk är lite väl lyxigt ifall du bara ska köpa en. Jag tror du kommer uppskatta hur ditt system blir med en SSD som startdisk, alla program kommer starta blixtsnabbt jämfört med din gamla disk.

Tack för bra hjälp boys! Återkommer med resultat.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-10 19:51

Ska finnas två sata portar till under plasthöljet även i MacPro 1.1

Det vore kul. Jag är bortrest en dryg vecka till. Men sen så ska jag se vad maskinen går för. Tips på test?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det vore kul. Jag är bortrest en dryg vecka till. Men sen så ska jag se vad maskinen går för. Tips på test?

AJA Systemtest:
Software - AJA Video Systems

Ursprungligen av Björnström:

Tack. Verkar dock bara gå att installera tillsammans med drivrutinerna för deras hårdvara. Installationen kräver omstart – iofs ingen big deal – men jag hittar ingen info om hur man avinstallerar drivrutinerna. Vet någon om det följer med en avinstallerare eller måste man manuellt leta rätt på alla filer?

Prestandatest i AJA Systemtest.

Före:
3st 10.000rpm WD Raptor hårddiskar i RAID-0 (stripe) bildar volymen RAID.

Prestanda:
232MB/s skrivhastighet
227MB/s läshastighet

Efter:
1st Intel X25M 80GB SSD

Prestanda:
80MB/s skrivhastighet
256MB/s läshastighet

...detta visar inte hela sanningen!

Innan lät datorn som ett monster med tre knattrande, surrande hårddiskar. Nu är den helt tyst.
Och - datorn är sjukt mycket "rappare" troligen beroende på att SSD är snabbare på små filer än stora filer som AJA Systemtest testar.

Egentligen borde man ha 2 eller 3 Intel X25M i RAID-0...

Intressant och bra tester! Tack för infon!

Okej, nu har jag installerat AJA (det finns en avinstallerare) och det är dags för en jämförelse med Björnströms Mac Pro.

Resultat med AJA System Test: samma inställningar som Björnström (File Size 2.0 GB & Video Frame Size 1920x1080)

Mac Pro 3,1 2x2.8 GHz Quad-Core Xeon, 14 GB Ram, Mac OS X 10.6.6

Originaldisk Seagate 320 GB: Write 55.3 MB/s och Read 55.4 MB/s

RAID-0 (2 x OCZ Vertex 128 GB): Write 410.1 MB/s och Read 443.9 MB/s

Inte konstigt att maskinen känns rappare överlag. Den hänger nog med ett par år till. Mac Pro är inte lika prisvärd nu som 2008 (16000 kr på education store) enligt mig.

Ursprungligen av M. Sundbom:

RAID-0 (2 x OCZ Vertex 128 GB): Write 410.1 MB/s och Read 443.9 MB/s

Inte konstigt att maskinen känns rappare överlag.

Galet bra! Nu blev man ju sugen att gå ett steg längre - fyra stycken Intel X25M i RAID-0!

Ursprungligen av Björnström:

Galet bra! Nu blev man ju sugen att gå ett steg längre - fyra stycken Intel X25M i RAID-0!

Om du överlever med Intel X25M G2 så finns de säkert bra priser på dessa, men G3 har så mycket bättre hastighet, dock flyger priset lätt iväg då.

Ursprungligen av citronsyra:

Om du överlever med Intel X25M G2 så finns de säkert bra priser på dessa, men G3 har så mycket bättre hastighet, dock flyger priset lätt iväg då.

Jag är jättenöjd med 1st X25M G2 så fyra lär inte göra saker sämre.

Om jag satte i fyra stycken SSD skulle jag överväga att blanda RAID-0 och RAID-1. Jag vet, det är fegt men man närmar sig medelåldern och börjar inse att fart inte är allt. Ju fler diskar desto större sannolikhet att någon pajar = krångel om man har enbart RAID-0.

Jag fick lite hybris efter AJA-resultaten och körde Geekbench (Score 9998) och Bredbandskoll.se (hämta: 934 Mbit/s, skicka: 450 Mbit/s). Klart nöjd med min Mac Pro.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Om jag satte i fyra stycken SSD skulle jag överväga att blanda RAID-0 och RAID-1. Jag vet, det är fegt men man närmar sig medelåldern och börjar inse att fart inte är allt. Ju fler diskar desto större sannolikhet att någon pajar = krångel om man har enbart RAID-0.

Jag fick lite hybris efter AJA-resultaten och körde Geekbench (Score 9998) och Bredbandskoll.se (hämta: 934 Mbit/s, skicka: 450 Mbit/s). Klart nöjd med min Mac Pro.

Du ska alltid vara värst

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 11:32
Ursprungligen av M. Sundbom:

Om jag satte i fyra stycken SSD skulle jag överväga att blanda RAID-0 och RAID-1. Jag vet, det är fegt men man närmar sig medelåldern och börjar inse att fart inte är allt. Ju fler diskar desto större sannolikhet att någon pajar = krångel om man har enbart RAID-0.

Jag har fyra SSD (Fast två sitter på min 1.1 och två sitter på min 5.1, varav hälften kör windows) - Tyvärr har jag redan 8TB i min 5.1 och inte plats med fler diskar, men det vore jäkligt kul att testa performance

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag fick lite hybris efter AJA-resultaten och körde Geekbench (Score 9998) och Bredbandskoll.se (hämta: 934 Mbit/s, skicka: 450 Mbit/s). Klart nöjd med min Mac Pro.

Tycker inte du ska slösa våra skattepengar på att skyffla så många ettor och nollor i sunet till sånt skit, gör något vettigt för våra pengar istället :----)

Ursprungligen av studiox:

Jag har fyra SSD (Fast två sitter på min 1.1 och två sitter på min 5.1, varav hälften kör windows) - Tyvärr har jag redan 8TB i min 5.1 och inte plats med fler diskar, men det vore jäkligt kul att testa performance

Nu blir det kapprustning!:mad:

Ursprungligen av studiox:

Tycker inte du ska slösa våra skattepengar på att skyffla så många ettor och nollor i sunet till sånt skit, gör något vettigt för våra pengar istället :----)

Tänkte inte på det.:"> Blir det billigare om jag bara skyfflar nollor?

Ska vi ha en topplista på 99mac - vem som har snabbast dator enligt Geekbench? Hade ju varit lite nerd-kul!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 12:58

Det har vi ju (typ) som sheriffen själv startade

http://www.99.se/nyhetskommentarer/218792-testa-dator-med-geekbench.html

Fast det hade ju varit trevligt med en lite mer databas-sammanställning a-la fin topplista.

Edit: Slängde ihop en pharser på några sekunder

http://direktorn.com/99mac/?url=http%3A%2F%2Fbrowse.geekbench.ca%2Fgeekbench2%2Fview%2F380385

Bara att submita sin geekbench url. Resultatet blir en array nu med viktigaste data. Knappast snyggt men..

Studiox - skulle du vilja bygga en modul åt 99mac? Vanlig PHP/MySQL och vi skulle kunna ersätta dig för jobbet?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 13:48

Kanske Fast du svarar ju aldrig på PM när du vill ha hjälp ;P

Ursprungligen av studiox:

Kanske Fast du svarar ju aldrig på PM när du vill ha hjälp ;P

Jaså? Maila på martin.bjornstrom@mantaray.se så får du svar - jag har rätt mycket "trafik" på min PM box.

Jag har beställt 2x Intel 510 120GB SSD till min Mac Pro 4,1 som kommer gå i RAID-0. Återkommer med siffror nästa vecka

Har satt i 2 st Intel 320 120 GB som jag kör i RAID-0 på min 4,1. Känslan är att det går mycket snabbt. Kör visserligen Lion där, så jag kan inte jämföra rakt av, men jag är supernöjd!

Bevaka tråden