Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-25 09:39

Vi fick ner Lady Deathwhisper igår Heroic 25M, fan va skönt det var efter typ 70-80 wipes totalt under 4 dagar på henne! Lite irriterande var att jag hade två krasher under kvällen - en efter en wipe och en precis när vi startade en try.. Fattar inte varför jag börjat få det nu!

  • Medlem
  • 2010-02-25 13:31

Grattis! Vad är svårare i en sån fight? Mer mobs eller bara mer hälsa på dom eller?

Jag gillar verkligen ICC btw! Jag var inget fan av Ulduar och totc ska vi inte prata om... Nu vill jag bara få gillet att komma vidare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-25 13:43

Ehm, skillnaden mellan Deathwhisper normal och hard mode är gigantisk. Normal mode behöver man inte ens veta vad saker gör, hard mode måste alla i raiden veta exakt vad de gör. Det är inte så konstigt att bara c:a 150 guilder i världen har fått ner Deathwhisper i hard mode.

1. Mycket högre dps-krav
2. Mycket högre raid-kordinationskrav

Du har som ex. adds som heter "Fanatics" som slumpmässigt kan blir "Demformed Fanatics". Dessa slår även en tank för 100K vilket betyder att de är omöjliga att tanka och måste kitas. Du har 3 personer som då och då blir MC'ade och gör galet mycket skada till raiden (dessa tre kan också vara tre healers vilket ställer till det minst sagt). En tank klarar i regel av 2 Fanatics och 1 Adherent själv sen börjar han kunna ta sjukt högra spikar av skada, detta ställer krav på hög raid DPS och kordination igen. Det spawnar 7 adds varje "våg" så raidens 3 tanks har händerna fulla.. Fanatics har även en cleave på c:a 18-20K vilket gör att de inte kan tankas hur som helst utan att raiden blir köttfärs. Utöver detta finns även en boss att ta ner som i fas 2 har samma debuff som i normal men hon kan inte tauntas så det är en spel med threat där (hennes frost bolts slår tanken för tror jag 45-50K så man måste ha en interupt-kedja). Inte för att glömma bort att de spöken som finns i fas 2 gör tror jag 22K skada när de exploderar.

Stor skillnad..

  • Medlem
  • 2010-02-25 14:20

Yikes! Och här som vi tyckte det va knepigt med questen i ICC igår hehe... Men jag fick Äntligen min Njordar Bone Bow!

Men jo, läste om den där fighten! Bara det att ta hand om MC personer är ju ett projekt i sig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-26 16:13

Armory-appen är ju knuten till Armory-siten och denna har för mig strulat som fan i Europa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-15 14:27

Skippa T10, gå för bra loot istället. Självklara loot-val:

- Sentinel's Winter Cloak
- Gauntlets of the Kraken
- Verdigris Chain Belt
- Pillars of Might

Det man eventuellt kan göra är att köra T10 shoulders + head och få mer DPS / Threat från 2-set-bonusen men det finns bättre shoulders och det finns en alternativ head-piece också.

Har du ingen bättre trinket är badge-trinketen inte så tokig.

Ovan räknar jag med att du har tillgång till 277-loot också. Har du inte det så är de ännu bättre val.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-15 14:56

nope jag är i stadiet då jag får pugga vanliga 25 manna då guildet inte är så stort och vi kanske kanske kan för första gången köra 2 st 10 manna nästa vecka

Pillars of Might, Verdigris Chain Belt och Sentinel's Winter Cloak har jag.

som det är nu kör jag med hjälmen och händerna för 2 sets bonusen då jag fått t10.264 och off tier shoulders droppade.

Spelar inte i något hard core guild så det dröjer innan jag kommer upp i de högre nivåerna av loot, vilket iofs inte gör mig något. men samtidigt betyder det att frostemblemen inte regnar in så man vill ju helst inte göra ett köp man ångrar hehe

Frost regnar verkligen inte in som Triumph... jag har allt jag vill ha från Triumph och har skapat mig en dual specc som helare för att ha något att slösa Triumph på.
Frost kanske kommer öka inkommande i och med att jag bytte till ett gille som faktiskt är aktivt vilket mitt gamla kompis gille inte var... för första ggn på länge har jag sprungit gille only HCs och raider en skön känsla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-19 11:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frost regnar verkligen inte in som Triumph... jag har allt jag vill ha från Triumph och har skapat mig en dual specc som helare för att ha något att slösa Triumph på.
Frost kanske kommer öka inkommande i och med att jag bytte till ett gille som faktiskt är aktivt vilket mitt gamla kompis gille inte var... för första ggn på länge har jag sprungit gille only HCs och raider en skön känsla.

Nä emblems of frost regnar verkligen inte in men jag måste säga att jag föredrar hur det funkar nu. Tillslut får man verkligen fullt set men det tar lite tid. Annat var det i vanilla, jag lubbade molten core 60 gånger innan mina brallor droppade! Jag kände mig hyfsat uppgiven mot slutet. Dessutom var man tvungen att vara med i ett 40-manna raid community för att ens ha tillgång.

Nu får man väl som "casual" spelare ihop ca 50 i veckan.
4 från VoA
5 från weekly raid
14 från random heroics
10-16 från icc 10
8 från icc 25

Plus att man säkert får en eller två delar från VoA tids nog, så det är inte jätteilla.

Emblems of allt-annat-än-frost använder jag personligen till gems.

Senast redigerat 2010-03-19 14:17
  • Medlem
  • 2010-03-19 14:09

Ahhhrg.... Jag försöker komma på vad du menar med AoV... Aspect of the Viper har jag som hunter, men det är det ju inte... Borde kunna det här vid det här laget

Dessutom undrar jag om ni andra också fick extra Weekly emblems? På vår server så hände något, weekly på tisdag va naxx. Hela raidinstancen resettade på onsdag och helt plötsligt så gick det att ta questen igen... 5+5

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-19 14:16

Äsh dumma mig! VoA ska det ju vara, fixar till det.

Jo på Argent Dawn var det samma sak med weekly raid questen.

Verkar vara Patch week och 3.3.0 går live denna vecka.
Patch 3.3 Patch Notes

Blir återigen till att ändra i sin setup. Fram och tillbaka med spririt/crit/haste börjar bli tröttsamt

  • Medlem
  • 2010-03-23 17:25

Njae, om jag inte misstar mig så är det 3.3.3 som kommer härnäst och vi får se random battlegrounds, köpa items för frozen orb och andra saker...

http://www.wow-europe.com/en/info/underdev/testrealm.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-31 10:43

Någon som märkt några förbättringar eller försämringar i och med OSX 10.6.3 med WoW? OpenGL har uppdaterats stod det.

Har börjat få artefakter väldigt ofta, över hela skärmen vissa av gångerna. Vet inte om det har med uppdatering, värmeproblem eller att grafikkortet håller på att säga hejdå

Tycker förövrigt spelet flyter på bättre nu än tidigare.

Ursprungligen av nilltre:

Har börjat få artefakter väldigt ofta, över hela skärmen vissa av gångerna. Vet inte om det har med uppdatering, värmeproblem eller att grafikkortet håller på att säga hejdå

Tycker förövrigt spelet flyter på bättre nu än tidigare.

Traditionellt (på pc i varje fall) beror det på värmeproblem. Har stött på det i mina överklockningsdagar.

Är det någon som kör WoW på en av de nyare MacBooks som kommit nu? Själv kör jag ibland på min gamla 13" med 9400M när jag är i sommarstugan o dyl. Det funkar helt ok för att questa / köra instancer, men segar en del i raids, i städer ed mycket folk osv.

Tjejens bärbara dator pajjade för några dagar sedan, så jag funderar på en ny macbook till mig själv så får hon ta min gamla ;). Frågan är hur bra de nya burkarna med i5/i7 och 330M klarar WoW, är det någon som testat? Och hur stor skillnad är det mellan 320M och 330M? Själv älskar jag storleken på 13" MacBook och kan mycket väl tänka mig en pga prislappenn.. men hade såklart även kunnat ta en 15" istället då jag får bättre grafik, upplösning/antiglare och bättre processor på köpet. Någon som testat de olika burkarna och kan uttala sig om hur snabba de är?

Jag Köpte en 13" 2.66 ghz 4gb ram, 320gb. Satte wow på ultra inställningen för att se hur den hanterade det.. Blev positivt överraskad! Allt bara flyter på, har aldrig sett så bra wow grafik! Rekommenderar denna dator trots det höga priset! Fler spel som flyter på bra är: Sims 3, Cod4, Cod2, AoE 3, Bioshock, UT 2004 och Warcraft 3!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-24 13:10

320M ger en ganska bra boost i spel även om maskinen inte blir direkt snabb i dem. Det kan tilläggas även 330M, Apple's "high-end-val" är ett mid-range kort i prestanda om man ska dra det krast. Förvisso är nedan från Call of Duty 4 men det visar ganska bra vad maskinerna klarar i ett spel.

27-inch iMac 2.66GHz Core i5
87 fps

15-inch MacBook Pro 2.66GHz Core i7
70 fps

13-inch 2.4GHz MacBook Pro 2010
38 fps

13-inch 2.53GHz MacBook Pro 2009 (4GB)
15 fps

Det är lite oklart exakt hur ovan testats men nya MacBook Pro 13" är bättre helt klart.

Länkar
Macworld.com testar BTO MacBook Pro
Macworld.com testar MacBook Pro 13" 2010
Macworld.com testar MacBook Pro 13" 2009

Senast redigerat 2010-05-24 16:34

Tack för intressanta svar Jag satte mig själv och kikade lite på prestanda igår. Kortfattat kan man säga att 9600M (som användes förr i 15/17") var betydligt snabbare än 9400M (som sitter i min 13"). Där snackar vi 100-200% iaf. Däremot verkar 330M inte vara mer än ca 50% snabbare än 9600M. Det är såklart en klar förbättring också, men inte så stor som jag trodde. I alla fall verkar en 15" med 330M som ett klart bra val för spelande (tycker själv att 17" är för klumpig).

Angående det du skrev om mid-range, så verkar 330M vara ett av dom bättre Mobility-korten för tillfället. Det går ju inte riktigt jämföra med ett stationärt kort när det ska sitta i en bärbar dator som ska klara 8-9h batteritid :). Men det är ju sant, jämfört med en i7 iMac är dom såklart mycket sämre.

En annan mycket intressant sak jag hittade var jämförelser mellan 15" i5 och 15" i7. Jag hittade testresultat i en mängd olika spel, och det skiljde storleksordningen 0-5%. Dvs i5 hade 45 fps i ett spel och i7 46 i samma spel. i5 hade 87 fps i nåt spel och i7 hade 90. Även processor-intensiva saker, där skillnaden märks, var inte jättestor skillnad. Öppna en stor photoshopfil tog 1:20 på i7, och 1:27 på i5 eller liknande (har bara tagit dessa siffror ur luften då jag inte minns adressen på rak arm, men det var i den storleksordningen skillnaderna låg). Därför undrar jag verkligen om man inte ska satsa på en 15" i5 istället, och lägga det man sparar på highres/antiglare. Det lär funka finfint för WoW

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-24 23:00

FYI vad gäller WoW finns två grafik-motorer att nyttja. Sedan 3.3.3 har jag uppdaterat hur man går tillväga för att göra detta:

To switch to GLL by doing those steps:
#1 Start WoW and login with your favorite character.
#2 In the game chat, type : /console gxApi GLL
#3 Restart WoW
#4 Verify that in windowed mode, the minimize button is yellow and not grey

To switch back to OpenGL:
#1 Start WoW and login with your favorite character.
#2 In the game chat, type : /console gxApi OpenGL
#3 Restart WoW
#4 Verify that in windowed mode, the minimize button is grey and not yellow

Jag bytte idag till GLL från OpenGL och fick en ordentlig upplevd höjd prestanda.

Vad gäller 330M:

"The NVIDIA® GeForce® GT 330M GPU hits the sweet spot for mobile users who demand great performance and an awesome multimedia experience."

Den ligger inom deras "PERFORMANCE" serie där man har en "HIGH PERFORMANCE" och en "ENTHUSIAST" också (inget 300-kort finns i den högsta serien men nog väl i High Performance. Svårt att jämföra faktiskt prestanda om man ser till tech-specs men 360M vs 330M:

Cuda Cores:
96 vs 48

Gigaflops
413 vs 182

Clock Speed
1,4 Ghz vs 1,2 Ghz

360M preppat för SLI och kan ha minnen som är 2X snabbare än 330M.

Men ovan är spec:ar och säger mindre om verkliga siffror dock kan jag tänka mig den ger en ordentlig boost. Dock kostar det så klart i batteri och värmeutveckling vilket Apple måste göra en balansgång i.

Uppdatering:
Man säger visst att "GeForce GT 330M" ger "20X gaming performance" där ett 360M ger "40X gaming performance". Ett GeForce GTX 285M toppar på "60X gaming performance".

Igen, ganska diffusa nummer men jag kan tänka mig top-of-the-line presterar bra mycket bättre (och låter mer, utvecklar mer värme och suger mer batteri så Apple gör en avvägning men borde ge användaren ett higher-end alternativ tycker jag).

  • Medlem
  • Västervik
  • 2010-06-15 00:09

Problem att installera.

Hej!
Det är så att jag försöker att installera WoW på min MacBook.
Efter som min Superdrive har slutat fungera så måste jag använda mig av installern som man hittar på hemsidan. det går bra att installera vanliga WoW och TBC men när jag kommer till insallationen av WOTLK så kommer följande felmeddelande upp:
"No installer data could be found. If this problem persists, please contact Blizzard Technical Support."
det är tredje gången nu jag försöker utan någon framgång.
Någon som har några tips eller som har haft samma problem?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-15 23:45
Ursprungligen av Xandiir:

Hej!
Det är så att jag försöker att installera WoW på min MacBook.
Efter som min Superdrive har slutat fungera så måste jag använda mig av installern som man hittar på hemsidan. det går bra att installera vanliga WoW och TBC men när jag kommer till insallationen av WOTLK så kommer följande felmeddelande upp:
"No installer data could be found. If this problem persists, please contact Blizzard Technical Support."
det är tredje gången nu jag försöker utan någon framgång.
Någon som har några tips eller som har haft samma problem?

Har du kollat så att den har / kan ladda ner installationsfilerna?
De bör hamna i en mapp i samma katalog som installer / downloader körs i.
I värsta fall kan du nog prova med att ta bort den mappen och låta installern ladda ner filerna igen.

Vad är skillnaden på GLL och OpenGL? Bytte till GLL utan märkbar skillnad...

Mer intressant info, tackar

Kikade vidare själv, ett 330M ger 12 503 poäng i 3dMark 05, och 360M ger 16 628 (= 33% snabbare). I 3d Mark 06 var det nästan 60% skillnad, kanske mer aktuellt att testa med (källa: notebookcheck). Däremot hittar jag tyvärr inte några siffror för antal watt osv på dessa GPU:er, men man kan ju anta att det var där apple satte stopp Det och pris såklart, de verkar ju göra ruskiga marginaler på sina burkar..

Ja, jag undrar också lite om skillanden på GLL och OpenGL. Kör mest WoW på min i7 iMac, där flyter det på bra, men går det kräma ut några fps till under 25-man raids hade det ju aldrig skadat.

  • Medlem
  • 2010-05-25 09:16

Jag har slutat spela wow...

Men ändå lite nyfiken på om ni spelar in några filmer på era burkar, vore lite kul att se hur det flyter, lite ui:n och annat skoj

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-28 11:24
Ursprungligen av Ziggy:

Jag har slutat spela wow...

Men ändå lite nyfiken på om ni spelar in några filmer på era burkar, vore lite kul att se hur det flyter, lite ui:n och annat skoj

lite testar har jag gjort:
YouTube - TheQonoss kanal

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-25 19:48

The NVIDIA Blog - World's Fastest Notebook GPU - GeForce GTX 480M

Nu finns ett 480M som bygger på deras next-gen plattform. Troligen ett ordentligt sving uppåt i prestanda.

Ursprungligen av Erik.dv:

The NVIDIA Blog - World's Fastest Notebook GPU - GeForce GTX 480M

Nu finns ett 480M som bygger på deras next-gen plattform. Troligen ett ordentligt sving uppåt i prestanda.

"The power consumption is specified with 100 Watt TDP including the MXM board and the 2 GB GDDR5. AMD usually specifies the TDP of the chip alone, therefore this value is not directly comparable. Still, the GTX 480M is only suited for very large DTR laptops with a good cooling solution"

Vore kul att se den i en macbook med lowend GPU för "desktoparbete" och den för spel, men.. jag gissar att det inte kommer att ske, känns inte som att apple tar in en gpu på 100w i en macbook Men visst längtar man efter högprestandagrafik i macbooks. Fast jag tror att 330M räcker bra för WoW om jag ska vara ärlig :P.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-25 19:49

Vad som skiljer GLL och OpenGL är en bra fråga. I och med patch 3.2 började Blizzard utveckla en ny back-end för OSX i WoW, denna kallar man nu "GLL". Vad som är skillnaden är en bra fråga, men man har helt slutat utveckla den gamla OpenGL motorn som jag fattar det.

Bevaka tråden