Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid på 3GS

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu blir det sista rapporten innan jag sätter min 3Gs i laddaren igen.

Idag när detta inlägg skrivs så visar batteristatusen 21%

Den togs fulladdad 100% ur laddaren kl. 00:00 natten till Tisdag 11/11, och har nu alltså klarat sig utan laddning i 4 dygn 8 timmar och 20 minuter, eller 108 timmar och 20 min. Och den klarar sig antagligen fram till midnatt om den används sparsamt, vilket skulle ge totalt 5 dygn sen fulladdat, om man envisas att "köra tanken helt tom"

Tittar man i menyn "Användning" i telefonen, så visar den som följer.

Användning: 3 timmar, 13 minuter
Vänteläge: 4 dagar, 7 timmar

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 09:43

Då jag hade problem med min iPhone för ett par veckor sedan gick jag igenom en liknande procedur Dr Tinnitus gjort och min telefon uppvisar liknande batteri-prestanda nu.

Sammanfattning
Användning: 7 timmar, 20 minuter
Vänteläge: 3 dagar, 14 timmar

Senast laddad: Torsdag 19:20
Telefonen dog: Måndag 09:15

Genomgång
2009-11-12
• 19.20 | 98% - Lämnar kontoret, lyssnar på iTunes + kollar mailen på vägen hem
• 19.52 | 97% - Stand by

2009-11-13
• 11.42 | 87% - Tillbaka till kontoret, har smsat, surfat, mailat lite under kvällen / morgonen. iTunes på igen!
• 12.10 | 83% - standby
• 22.15 | 79% - har messat lite, tagit något samtal m.m. På väg hem igen, iTunes på! Surfar lite.
• 22.43 | 74% - Standby

2009-11-14
• 14.07 | 70% - kollar lite mail, slår på iTunes.
• 14.45 | 68% - standby
• 19.11 | 66% - messar lite, ringer ngt samtal, iTunes på!
• 19.34 | 64% - standby
• 02.53 | 57% - har surfat, messat o mailat lite. Standby för kvällen.

2009-11-15
• 12.46 | 48% - flera larm har använts på morgonen. Standby for now.
• 13.11 | 47% - på resande fot, messat & surfar en del. iTunes på!
• 14.38 | 29% - standby
• 16.30 | 19% - har surfat en del.
• 16.55 | 17% - lite mer surf, iTunes på!
• 17.49 | 12% - standby.

2009-11-16
• 08.52 | 3% - snoozar larmet ett par ggr, svarar ett mail, på benen igen - iTunes på!
• 09.15 | 0% - telefonen dör.

---

Ovan tycker jag är mer än godkänt. Vad som bevisligen är fallet är att vissa saker drar väldigt mycket ström (aktivt surfande) då telefonen nyttjas fullt ut då.

Ovan är stor skillnad från de c:a 18 timmar min telefon höll när batteri-buggen var aktiv.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-16 11:34

Hoppas jag slipper det här problemet. Nog för att jag KAN ladda telefonen hela tiden men man slipper ju helst.

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-11-20 17:11

Tycker man får bättre batteritid hela tiden.

Tog telefonen från laddning igår 19/11 kl 05.10 och tog bilden för en stund sen.

http://dl.dropbox.com/u/2944332/Mobile%20Photo%2020%20nov%202009%2016.19.01.jpg

Verkar ok.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-11-21 01:44

Jag startade denna tråden och kan nu komma tillbaka med att batteriet ahr blivit bra mycket bättre. Jag klarar mig nu i ca 3 dagar med ungefär 4h musik, 1h spel, ca 2h surfande över wifi och ca .5-1h samtalstid. Det anser jag vara mer än tillräkligt med tanke på att det ändå är en liten dator.

Då ska vi se... har enbart laddat upp batteriet fullt 1gång och är nu nere på 22%

Användning: 5timmar 52minuter
Väntläge: 23timmar 4minuter

Samtalstid: 43min

Data skickat 1,9mb
mottaget: 6mb

Ingen push, stängt av notiser samt lokalisering.

Känns som att det är helt normalt?

Ursprungligen av soulman79:

Då ska vi se... har enbart laddat upp batteriet fullt 1gång och är nu nere på 22%

Användning: 5timmar 52minuter
Väntläge: 23timmar 4minuter

Samtalstid: 43min

Data skickat 1,9mb
mottaget: 6mb

Ingen push, stängt av notiser samt lokalisering.

Känns som att det är helt normalt?

Verkar normalt.

Ursprungligen av theplague:

Verkar normalt.

Sweet, kanske till och med blir lite bättre med några laddningar som vissa påpekar här...

OT tack för alla svar plauge även i andra trådar... grymt sjysst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 17:02

För att man skall kunna jämföra måste telefonerna ha IDENTISK konfiguration, dvs IDENTISKA appar installerade, samma FW och utsättas för IDENTISKT användande under IDENTISKA förhållanden som t.ex. temperatur. Att jämföra på det sätt som görs här är ju fullkompligt meningslöst.

Sorry, jag vara bara tvungen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 18:25
Ursprungligen av FreddeB:

Att jämföra på det sätt som görs här är ju fullkompligt meningslöst.

Nej det är det inte. Det ger en uppfattning om hur telefonen fungerar (eller inte) för olika personer i olika förhållanden. Det är precis vad i varje fall jag vill se i denna tråd. Nej, det blir ett exakt test men det är ingen ute efter heller. Folk är ute efter att se om det är något fel på deras lur - vilka vissa haft - och denna tråd har givit oss en lösning på problemet och visa hur luren ska fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 20:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Nej det är det inte. Det ger en uppfattning om hur telefonen fungerar (eller inte) för olika personer i olika förhållanden. Det är precis vad i varje fall jag vill se i denna tråd. Nej, det blir ett exakt test men det är ingen ute efter heller. Folk är ute efter att se om det är något fel på deras lur - vilka vissa haft - och denna tråd har givit oss en lösning på problemet och visa hur luren ska fungera.

Nej, det ger en uppfattning om hur vissa användares telefoner fungerar eller inte fungerar. Att jämföra batteritid är helt enkelt som att jämföra konsistens på kroppens restprodukter. Sorry Nu lägger jag ned

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-23 22:50
Ursprungligen av FreddeB:

…det ger en uppfattning om hur vissa användares telefoner fungerar eller inte fungerar.

Exact, detta är precis vad i varje fall jag var ute efter, förstår inte var du vill komma.

Ursprungligen av FreddeB:

Nej, det ger en uppfattning om hur vissa användares telefoner fungerar eller inte fungerar. Att jämföra batteritid är helt enkelt som att jämföra konsistens på kroppens restprodukter. Sorry Nu lägger jag ned

Väldigt OT men du vet väl att man faktiskt i vissa fall kollar tex konsistens på kroppens "restprodukter" för att se hur kroppen mår?... Så liknelsen var kanske inte superb.

Sen håller jag med Erik.dv om att det faktiskt inte är meningslöst. Som ny iPhoneanvändare är det ju omöjligt att veta om den tid man får är rimlig eller ifall man borde felsöka. En tråd som denna kan ge en uppfattning mellan tumme och pekfinger på hur det i många fall kan vara så man kan uppskatta sin egen telefon.
Visst beror det på vilka apps man har installerat men det ska inte göra att det skiljer flera % i i timmen i stanbyläge tex.

Jag återställde min telefon efter att ha läst om andras batteritider här. Innan återställning ca 30% i stanby under en natt, efter återställning ca 8% under en natt. Och har fortfarande igång push och nästan exakt samma program (de program jag sket i att installera igen var småprogram utan push, så de borde inte påverka i stadby då de inte är på).
Utan denna tråd hade jag kanske trott att det var normalt att vara tvungen att ladda iPhonen varje dag. Nu räcker det med typ varannan dag fast jag lyssnar på nästan 6h musik om dagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-28 13:27

Avföringsanalys eller ej (väldigt kul liknelse förresten!), det vore intressant att sätta fingret på när / varför det här händer med låga batteritider.

Efter att ha ägt alla Iphones som släppts är det enkelt att konstatera ett par saker angående Batteritid:
Första Iphonen är helt klart oslagbar när det gäller batteri-tid
Det är INGEN myt att 3.x-uppdateringen försämrade batteritiden. Mamma och pappa har G1-phones köpta vid samma tillfälle. Pappa vill alltid ha "senaste" programvara i sin lur och när vi gick till 3.x på den så dök batteri-tiden totalt och han behöver ladda mer ofta än mamma trots att användningen är ungefär lika.

3G och GS telefonen suger mer batteri. För att jämföra om det är kopplat till användning gav jag fan i att använda apps som använder internet under en laddning. Förvisso blev batteritiden bättre, men fortfarande långt ifrån G1-phonen.

Det enda sättet att få en hyffsad batteritid på sin 3G/3GS är att ha avstängt 3G och Locations och bara sätta på de när man behöver använda de. Kör man jb och sbsettings bör man även döda safari efter att man använt det eftersom det av oförklarlig anledning ligger kvar som en bakgrundsprocess även när man stängt ner det. Något som jag även märkt gör en viss skillnad är om man drainar batteriet någon gång i veckan, men det säger ju sig självt att batteriet mår bra av det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Efter att ha ägt alla Iphones som släppts är det enkelt att konstatera ett par saker angående Batteritid:
Första Iphonen är helt klart oslagbar när det gäller batteri-tid
Det är INGEN myt att 3.x-uppdateringen försämrade batteritiden. Mamma och pappa har G1-phones köpta vid samma tillfälle. Pappa vill alltid ha "senaste" programvara i sin lur och när vi gick till 3.x på den så dök batteri-tiden totalt och han behöver ladda mer ofta än mamma trots att användningen är ungefär lika.

3G och GS telefonen suger mer batteri. För att jämföra om det är kopplat till användning gav jag fan i att använda apps som använder internet under en laddning. Förvisso blev batteritiden bättre, men fortfarande långt ifrån G1-phonen.

Det enda sättet att få en hyffsad batteritid på sin 3G/3GS är att ha avstängt 3G och Locations och bara sätta på de när man behöver använda de. Kör man jb och sbsettings bör man även döda safari efter att man använt det eftersom det av oförklarlig anledning ligger kvar som en bakgrundsprocess även när man stängt ner det. Något som jag även märkt gör en viss skillnad är om man drainar batteriet någon gång i veckan, men det säger ju sig självt att batteriet mår bra av det.

Kan inte alls hålla med dig i detta ovan.

Jag har haft en 1G i ca 1,5 år och min 3Gs har bättre batteritid än den hade. Du kan se redovisade batteritider på min 3Gs tidigare i tråden. Notera att jag inte slagit av lokalisering, platstjänster eller 3G eller annat. Har senaste programvaran i den.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-29 15:07

3G nätet drar mer kräm än 2G nätet så det är svårt att jämföra dessa två lurar utan att köra med samma premisser. 3GS-luren har annat lul-lul också som drar ström… Menar du att även om du stänger av allt nytt på en 3GS så håller den ändå kortare än din 1G telefon?

Ursprungligen av Erik.dv:

3G nätet drar mer kräm än 2G nätet så det är svårt att jämföra dessa två lurar utan att köra med samma premisser. 3GS-luren har annat lul-lul också som drar ström… Menar du att även om du stänger av allt nytt på en 3GS så håller den ändå kortare än din 1G telefon?

Det är vad jag menar.

Bevaka tråden