Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid på 3GS

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 13:06

Jag verkar ha otroligt dålig batteri tid på min 3GS. Jag har laddat ur batteriet minst 7 gånger men fortfarande så drar den nästan 10% i standby läge över 10h när jag t.ex sover och då är wifi inte på.

Jag har sett någon stans att apple skulle ha ett program som övervakade telefonen så man kunde se om något var fel men jag kan inte hitta någon info om det längre. Sökt på forumet också men att söka på batteri ger inget alls.

Ursprungligen av Exstaz:

Jag verkar ha otroligt dålig batteri tid på min 3GS. Jag har laddat ur batteriet minst 7 gånger men fortfarande så drar den nästan 10% i standby läge över 10h när jag t.ex sover och då är wifi inte på.

Jag har sett någon stans att apple skulle ha ett program som övervakade telefonen så man kunde se om något var fel men jag kan inte hitta någon info om det längre. Sökt på forumet också men att söka på batteri ger inget alls.

Och hur har du resten av inställningarna?!
Tex Edge, Push-notifications, 3G, "Hämta mail", MMS?!!?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 13:50

Endast 3g på och push för msn client men den använder jag inte. Hämta mail gör jag bara manuellt. MMS har jag ju självklart på det ligger väll inte och suger batteri?

Ursprungligen av Exstaz:

Endast 3g på och push för msn client men den använder jag inte. Hämta mail gör jag bara manuellt. MMS har jag ju självklart på det ligger väll inte och suger batteri?

Du har alltså "notifications" aktiverat? Kan nog mycket väl vara detta som suger ur batteriet. Såg ett liknande problem, fast med ett annat program och push: Iphone battery drains too much with TTR2

Ursprungligen av Exstaz:

Endast 3g på och push för msn client men den använder jag inte. Hämta mail gör jag bara manuellt.

Stäng av Push om du inte använder det då.
Och seriöst, varför inte stänga av 3G när man inte behöver det för dataöverföring(och kanske när GSM-nätet har dålig täckning)?

Citat:

MMS har jag ju självklart på det ligger väll inte och suger batteri?

Som jag har förstått det drar det extra batteri att ha MMS aktiverat.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 14:03

Har läst lite att en total återställning kan fungera så jag skall prova det och se om det är någon skillnad. Nu har jag nämligen kommit på hur jag skall kunna kopiera mina sms och få tillbaka dom.

Eller nej. Du skrev ju att du inte använder den. Jag som var för snabb..

Ursprungligen av z3al0000t:

Eller nej. Du skrev ju att du inte använder den. Jag som var för snabb..

Bara att ha det sktiverat drar extra batteri, så om man inte använder det ska man självklart stänga av Push.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 15:18
Ursprungligen av theplague:

Bara att ha det sktiverat drar extra batteri, så om man inte använder det ska man självklart stänga av Push.

Har du något konkret på det? Tycker det verkar dumt av apple att programmera så att man ligger ansluten mot push servern hela tiden om telefonen inte har ett program som använder tjänsten igång.

Ursprungligen av Exstaz:

Har du något konkret på det? Tycker det verkar dumt av apple att programmera så att man ligger ansluten mot push servern hela tiden om telefonen inte har ett program som använder tjänsten igång.

Jag har läst det men orkar helt ärligt inte gå tillbaka i varenda inlägg på de 25+ iPhoneforum och bloggar jag följer.
Det handlar inte om att du skulle vara ansluten till servern hela tiden, utan att funktionen är igång och ligger öppen/väntandes hela tiden.
Stäng av en natt och se skillnaden. Om du ändå inte använder den skadar det väl inte att ha den avslagen jämt?!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 17:58
Ursprungligen av theplague:

Jag har läst det men orkar helt ärligt inte gå tillbaka i varenda inlägg på de 25+ iPhoneforum och bloggar jag följer.
Det handlar inte om att du skulle vara ansluten till servern hela tiden, utan att funktionen är igång och ligger öppen/väntandes hela tiden.
Stäng av en natt och se skillnaden. Om du ändå inte använder den skadar det väl inte att ha den avslagen jämt?!

Nu har jag rensat telefonen helt och bara tagit med mig bilder/sms/program/kontakter inget annat så det är en helt ren isntall denna gången så skall se vad som händer när allt är av och bara ha GSM aktivt.

Kanske fel på telefonen din , för mitt batteri är bättre än vad min 3G hade

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 18:30
Ursprungligen av Lionhart:

Kanske fel på telefonen din , för mitt batteri är bättre än vad min 3G hade

Mjo det är det jag tror också så därför jag har gjort en helt clean install eftersom min 2 år gamla 2G hade bättre batterie vilket den inte skall ha eftersom batteriet blir ju trött efter en tid.

Ursprungligen av Exstaz:

Nu har jag rensat telefonen helt och bara tagit med mig bilder/sms/program/kontakter inget annat så det är en helt ren isntall denna gången så skall se vad som händer när allt är av och bara ha GSM aktivt.

Hur tar du med dig SMS om du gör en ren installation(="Ställ in som ny iPhone" efter återställning), och inte ställer in den från en backup?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 18:43
Ursprungligen av theplague:

Hur tar du med dig SMS om du gör en ren installation(="Ställ in som ny iPhone" efter återställning), och inte ställer in den från en backup?

Jag använde SSH och gick in här: /private/var/mobile/Library/SMS/sms.db
Jag gjorde likadant med mina kamerabilder men tyvärr missade jag mappen som innehöll miniatyrer så alla bilder är svarta tills jag klickar på dom dock funkar videornas miniatyrer.

Ursprungligen av Exstaz:

Jag använde SSH och gick in här: /private/var/mobile/Library/SMS/sms.db
Jag gjorde likadant med mina kamerabilder men tyvärr missade jag mappen som innehöll miniatyrer så alla bilder är svarta tills jag klickar på dom dock funkar videornas miniatyrer.

Ok, cool.

tycker att den har bättre än vad 3g hade iaf...

Är du inte nöjd så kommer 3.1 snart och batteri blir ändå bättre

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 15:18
Ursprungligen av Lionhart:

tycker att den har bättre än vad 3g hade iaf...

Är du inte nöjd så kommer 3.1 snart och batteri blir ändå bättre

Tycker du 10% i bara ren standby på under 10h är bra? Jag anser att min abtteri tid är sämre än min 2 år gammla 2g.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-28 18:53

Det finns en testapplikation från Apple för att testa batteriet just i en 3GS. Kontakta Telia/Apple för att få den.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 19:26
Ursprungligen av zappee:

Det finns en testapplikation från Apple för att testa batteriet just i en 3GS. Kontakta Telia/Apple för att få den.

Precis vad jag skall göra efter att jag testat den nu. Dock verkar det funka bra nu. Innan så hoppade den ner till 99% direkt efter att den varit fulladda. Nu har den hållit sig på 100% i 45minuter.

Edit: Rättning står 2h och 10min och 15minuters användning så kan nog säga att nu verkar den fungera. Skall prova att sätta på 3G snart och se om det kan vara det.

Ursprungligen av zappee:

Det finns en testapplikation från Apple för att testa batteriet just i en 3GS. Kontakta Telia/Apple för att få den.

är det telias kundtjänst du kontakter eller en butik?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-03 21:06
Ursprungligen av Phat^Trance:

är det telias kundtjänst du kontakter eller en butik?

Antar kundtjänst.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 23:02

Kan ju säga att det är 3G som suger ut batteriet totalt. Så fort det kommer på ser man nästan %:en minska. Riktigt kasst att man skall behöva stänga av det för att få upp sin standby tid. Har alldrig haft problem med att en telefon suger ut batteriet i standby. Jag kunde ha min SE w960i i stanby och vanligt ringade i nästan 1.5 vecka.

När jag körde SE telefonerna stängde jag alltid av 3G för att spara batteriet och vad skall man med 3G till på en telefon som är oduglig för mail o surf

Posta era skärmbilder så kan vi jämföra lite 3GS-batteritider vetja. Det här är min efter en hel del surf (Wi-Fi) och musik:

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 08:44

Nu har jag ifs Tre (3) som operatör, så att stänga av 3G är inget vidare alternativ för mig, och jag är medveten om att det kan vara anledningen till den dåliga batteritiden för min del. Men hade vart kul att veta hur ni andra som kör med 3G på hela tiden har det? Efter att ha gått och streamat radio (över 3G) i ca 30 minuter är jag redan nera på 89% (laddade hela natten ända tills jag skulle ut på morgonen). Va tror ni om detta? Och var får man tag på testprogrammet? Hade varit fint med coconut-flavour.com - [coconutBattery 2.6.5] för iPhone!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 11:10

Jag har nu haft telefonen tillräkligt länge för att kunna se hur batteriet beter sig. Jag kan säga att jag är besviken då den faktiskt har klart sämre batterie tid än min 2g som ändå var 2 år med slitet batteri. Hoppas att 3.1 löser dessa problem.
Innan om man skulle iväg över kvällen när battiriet var ca halvfullt behövde man inte vara rädd att det skulle dö under kvällen eller tills man kom hem dagen efter men nu så behöver jag det. Ligger den på 70% eller mindre så kommer jag inte ha batteri kvar nog att hålla telefonen i liv till dagen efter tyvärr.

Spontant så känns det som att den också har sämre tider än 3G... Jag ska försöka jämföra men problemet är att jag har bara ett SIM-kort:)

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 12:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Spontant så känns det som att den också har sämre tider än 3G... Jag ska försöka jämföra men problemet är att jag har bara ett SIM-kort:)

Min kompis ahr en 3G och överlag känns det som hans 1 år gamla har bättre tider men han har telia och jag har telenor så det går inte jämföra våra tider tyvärr. Mycket hänger ju på operatören också.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 13:56

Spontant kan jag säga att det är väl inte så konstigt om den drar mer jämfört med tidigare versioner. Vi har ju dubbelt så mycket dynamiskt RAM-minne att underhålla med ström (som måste störmförsörjas hela tiden, även i sömnläget), samt en 50% snabbare processor. För att inte tala om GPU:n som har blivit betydligt kraftfullare och nya hårdvaruprylar som kompassen. Allt detta gör att det krävs lite mer ström, inget konstigt med det väl?

Bevaka tråden