Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Live 8

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-06-05 00:24
Ursprungligen av outshape:

När jag öppnar mina gamla låtar, filer som är kanske lite över ett år gamla, så kommer den där
"A serious program error has occured. Live will shut down after this message box is closed."

Är det nån mer som har samma problem och vad kan det bero på?
Lite trist att inte kunna öppna halvfärdiga hits...

Kör Live 8.01 men borde väl uppdatera.

Var med om liknande i uppgraderingen 6->7. Provat stänga av ljudmotorn innan du öppnar dom gamla projekten? Hjälpte för mig då iaf.

Ursprungligen av Arete:

Var med om liknande i uppgraderingen 6->7. Provat stänga av ljudmotorn innan du öppnar dom gamla projekten? Hjälpte för mig då iaf.

Tack för tipset, men det funkade tyvärr inte. Har testat att scanna om min VSTfolder också men problemet kvarstår.

Citat:

So, you’ve been looking at that Akai APC40. And it’s appealing. It’s got lots of lights and a huge array of buttons for triggering samples or video or what have you, and plenty of knobs and faders.

Now the APC40 has some serious “indie” competition, though, in the form of Livid’s Ohm64. Let’s compare:

Create Digital Music Livid’s Ohm64 Controller: Full of Buttons and Knobs, As Open As You Like

Uppdaterade till 8.03 och körde sedan den där filen som Spanky tipsade om.
Funkade inte. Har nu testat att öppna flera "gamla" låtar utan att få det att funka.
Kan det vara så att jag använt nån plug som jag inte använder längre?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-05 14:38

Du får helt enkelt söka upp dem i browsern och dra in stripp för stripp sen spara om?!?!

Ursprungligen av sid.64:

Du får helt enkelt söka upp dem i browsern och dra in stripp för stripp sen spara om?!?!

+1
Kan vara nån vst som spökar också, prova att ändra till en vs-folder utan några vst och se om det funkar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-06 01:33
Ursprungligen av sid.64:

Du får helt enkelt söka upp dem i browsern och dra in stripp för stripp sen spara om?!?!

Problemet blir att send-effekter inte hänger med då.

om man jämför suite i låda och suite som download, är det något som endast medföljer boxen som är av värde?
har bestämt mig för lite ableton love nu, och tack vara framförallt operator och drum machines så får det bli suite, och nu ska jag bara avgöra om jag ska ha lådejäveln eller bara ladda-ner-varianten...

Ursprungligen av nordbeck:

om man jämför suite i låda och suite som download, är det något som endast medföljer boxen som är av värde?
har bestämt mig för lite ableton love nu, och tack vara framförallt operator och drum machines så får det bli suite, och nu ska jag bara avgöra om jag ska ha lådejäveln eller bara ladda-ner-varianten...

Jag köpte lådvarianten men inte suite. Det fina är att även om du köper lådan så får du serienummer mailat till dig och kan tanka hem programmet och börja pilla direkt.
Det som ett par dagar senare kom med bud var installationsskivan och en tjock manual.
Rätt skönt att ha en printad manual som man kan läsa när man pendlar etc.

Enligt Ableton:

Essential Instrument Collection 2*
Session drums*

*Boxed version only.

Om det är värt pengarna eller ej har jag inte en aning om.

Man kan också köpa boxen + manual separat om man vill ha manualen på papper.

Oj, det visste jag inte. Märkligt. De flesta mjukvarutillverkare brukar ju inte vilja sälja sina manualer separat.
Förmodar att det beror på att för vissa är det just en tjock manual som avgör om programmet fultankas eller köps.

här handlar det om fintankning eller boxköp. är det en bra manual? jag tillhör ju de sjuka individer som gillar manual(erna) till logic t ex. ligger och läser i dom ibland.

Jag vet inte om de har någon koll att man måste ha en licens till Live registrerad innan man får köpa boxen, men det är ju en lösning för att hindra piratkopierare.

Jag tycker att manualen är bra. Den följer med i demoversionen, så du kan kolla om du är beredd att lägga pengar på den. Kolla i Docs i Live-mappen.

  • Medlem
  • 2009-08-06 09:22

Köpte just Suite i boxversion. Mycket nöjd. Har också beställt en APC 40, men Thomann får inte in dem på lager för än den 12:e. Snyft.

Senast redigerat 2009-08-06 10:07

Jag har börjat pilla med live och gjorde på skoj ett trumkit med ett gäng analog-maskiner men bastrumman låter olika på varje slag trots att jag inte modulerar några parametrar. Är det någon slags "analog emulering" som ska göra den instabil eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-12 17:36

typ, kör sånt med operator ist, där får du identiska slag varje gång ...

Någon parameter måste du väl modulera, annars blir det väl ett rätt keff trumset?
LFO/+-Retrig någonstans?

Analog är en analogsynt (emulator i varje fall), så jag antar att det beror på att oscillatorerna startar i olika fas för varje slag eller det finns slumpmässigheter i algoritmerna för att efterlikna analoga kretsar.

Men det är ju ganska lätt att bounca till en sampling om du vill att det ska låta likadant för varje slag.

Bevaka tråden