Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uplåsning och jailbreak av 3.0 på iPhone 2G?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Exstaz:

En upplåst telefon är ju aktiverad, annars skulle det inte finnas någon nytta med att låsa upp den. Skulle den inte vara aktiverad/upplåst kan du inte ringa alls utan du måste då ha ett at-t sim kort.

Inte riktigt, det finns en skillnad i aktiverad och upplåst.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-18 15:11
Ursprungligen av theplague:

Inte riktigt, det finns en skillnad i aktiverad och upplåst.

Något jag alldrig lyckats med eller sett någon annan ha problem med innan, så för mig är det helt nytt att man kan ringa med en telefon som inte är aktiverad.

Ursprungligen av Exstaz:

Något jag alldrig lyckats med eller sett någon annan ha problem med innan, så för mig är det helt nytt att man kan ringa med en telefon som inte är aktiverad.

Det kan du heller inte.
En iPhone kan vara upplåst utan att vara aktiverad, då kan du inte ringa med den.

Utifrån kommentarerna jag fått på iFun så verkar det som att de som kört med QuickPwn i Windows får problem, medan de som kört PwnageTool + QuickPwn på Mac inte får problem efter uppdateringen till 3.0.

Och med problem menar jag om aktiveringen är kvar eller inte.

Ändrade rubriken på tråden lite.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 16:08
Ursprungligen av Adrian B:

Utifrån kommentarerna jag fått på iFun så verkar det som att de som kört med QuickPwn i Windows får problem, medan de som kört PwnageTool + QuickPwn på Mac inte får problem efter uppdateringen till 3.0.

Och med problem menar jag om aktiveringen är kvar eller inte.

Jag har uppdaterat båda mina 2G till 3.0 nu. Ena var en 2.2.1 Pwnage-tool upplåst och den andra en 2.2.1 QuickPwn (mac-versionen). Båda funkar utmärkt förutom YouTube då. Det stöder din teori mao.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-18 15:28
Ursprungligen av theplague:

Det kan du heller inte.
En iPhone kan vara upplåst utan att vara aktiverad, då kan du inte ringa med den.

Ok men då hade jag åtminstone rätt i att melm ahde fel. Man kan inte ringa på en upplåst icke aktiverad iphone som han sa hehe

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 15:33
Ursprungligen av Exstaz:

Ok men då hade jag åtminstone rätt i att melm ahde fel. Man kan inte ringa på en upplåst icke aktiverad iphone som han sa hehe

Olåst betyder du kan använda vilket sim kort du vill. Aktiverad betyder att du kommer in i huvudmenyn. T ex du kan ha en upplåst iPhone men inte aktiverad vilket gör att den kommer att stanna på nödsamtal skärmen. Eller så kan du ha en aktiverad men låst iPhone vilket gör att du kan använda den som iPod Touch genom att du kan göra allt utam att ringa med den.

//Rob

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-18 15:39
Ursprungligen av Robo-X:

Olåst betyder du kan använda vilket sim kort du vill. Aktiverad betyder att du kommer in i huvudmenyn. T ex du kan ha en upplåst iPhone men inte aktiverad vilket gör att den kommer att stanna på nödsamtal skärmen. Eller så kan du ha en aktiverad men låst iPhone vilket gör att du kan använda den som iPod Touch genom att du kan göra allt utam att ringa med den.

//Rob

Ja men om du läser vad jag sa att jag hade rätt så förstår du tydligare vad jag menar.
Melm skrev: "
Om man uppgraderar sin 2G och torskar aktiveringen (vilket verkar hända om man använt QuickPwn) kan man inte göra något alls förrän telefonen är aktiverad igen (bortsett från att ringa och ta emot samtal då)."

Jag sa att man kan inte ringa alls om den inte är aktiverad/uplåst.
"Skulle den inte vara aktiverad/upplåst kan du inte ringa alls utan du måste då ha ett at-t sim kort."
Kunde ju sagt att du även msåte ha at-t kortet för att aktivera den

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 15:48
Ursprungligen av Exstaz:

Ja men om du läser vad jag sa att jag hade rätt så förstår du tydligare vad jag menar.
Melm skrev: "
Om man uppgraderar sin 2G och torskar aktiveringen (vilket verkar hända om man använt QuickPwn) kan man inte göra något alls förrän telefonen är aktiverad igen (bortsett från att ringa och ta emot samtal då)."

Jag sa att man kan inte ringa alls om den inte är aktiverad/uplåst.
"Skulle den inte vara aktiverad/upplåst kan du inte ringa alls utan du måste då ha ett at-t sim kort."
Kunde ju sagt att du även msåte ha at-t kortet för att aktivera den

Ok det stämmer men du kan fortfarande ringa nödsamtal även om den inte är aktiverad. Om du kan svara när någon ringer dig har jag inte provat.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 16:26
Ursprungligen av Robo-X:

Ok det stämmer men du kan fortfarande ringa nödsamtal även om den inte är aktiverad. Om du kan svara när någon ringer dig har jag inte provat.

//Rob

För att förtydliga detta ytterligare. Jag har en 2G som jag uppdaterat till 3.0. Den är upplåst, men ej aktiverad. Det STÅR endast nödsamtal, och den visar bara upp skärmen om att man ska koppla luren till iTunes, men det går utmärkt att ringa från den och ta emot samtal. Telenor-loggan syns uppe i hörnet. Den tar till och med emot SMS och mail (mail hör man på ljudet, sms syns i displayen). Där tar det dock stopp. Eftersom den ej är aktiverad kommer man ej vidare in till applikationerna.

Verstanden?

jag har kört via windows och undrar hur löser jag det?
1, finns PwnageTool 2.5 eller QuickPwn 3 för windows?
2, och isf vilken är att rekommendera.
3, var kan jag ladda ner det
mvh Jack

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-23 02:30
Ursprungligen av capt.jack:

jag har kört via windows och undrar hur löser jag det?
1, finns PwnageTool 2.5 eller QuickPwn 3 för windows?
2, och isf vilken är att rekommendera.
3, var kan jag ladda ner det
mvh Jack

Gå till sidan 2 inlägg #62 så ser du ju faktiskt det, finns en länk till iClarified där. Denna tråden handlar ju om hur man låser upp och breakar 2g. Tråden är ju inte så himla lång

håller på att föjla iclarified "manualen" för att jailbreaka min telefon.
Men har kört fast vid steg två, där det står:

""Steg Två
Koppla in din iPhone till datorn och starta iTunes.

Välj din iPhone från listan till vänster. Håll nu inne shift och klicka på återställ knappen. Återställ är att föredra då det inte tar någon plats på din iPhone""

Mitt problem är att jag inte hittar "återställ knappen", var ligger den?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-23 11:12
Ursprungligen av capt.jack:

håller på att föjla iclarified "manualen" för att jailbreaka min telefon.
Men har kört fast vid steg två, där det står:

""Steg Två
Koppla in din iPhone till datorn och starta iTunes.

Välj din iPhone från listan till vänster. Håll nu inne shift och klicka på återställ knappen. Återställ är att föredra då det inte tar någon plats på din iPhone""

Mitt problem är att jag inte hittar "återställ knappen", var ligger den?

Kopplar du in din iPhone till din dator så syns den i iTunes på vänster sida. Klicka på den så ser du info över din iPhone i iTunes. Där har du Uppdatera eller Återställ knapparna.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 16:23
Ursprungligen av Exstaz:

Ok men då hade jag åtminstone rätt i att melm ahde fel. Man kan inte ringa på en upplåst icke aktiverad iphone som han sa hehe

Nej, du hade ju inte rätt i det som du ser om du läser lite till

Så som redan påpekats är det skillnad mellan upplåsning och aktivering i iPhone-världen. En aning förvirrande minst sagt. Tog ett tag innan jag själv hade greppat skillnaden.

Jag kan (utan att ha läst ALLA tidigare poster) bekräfta att det går att uppgradera till 3.0 med en 2G som tidigare är jailbreakad med både QuickPwn och Pwnage tools.

Jag ska bara redogöra för den tabbe jag gjorde, vilket ställde till det och tog några timmar att fixa för mig.

Jag har en iPhone 2G (alu-back, 8gig) som jag köpt i US med v2.2.1 installerad.

Läste på iClarified att man kunde uppdatera som vanligt i iTunes om man använt Pwnage Tools tidigare (OBS!! INTE QuickPwn) vilket jag var helt övertygad om att jag gjort.
Uppdaterade till 3.0 (efter att ha uppdaterat iTunes till 8.2) och efter typ 324 försök fick jag kontakt med registreringsservern (det var ju som bekant lite trafik igår).
Överlycklig ser jag hur min iPhone bootar om och startar upp i 3.0 !!
Sedan ser jag ett meddelande om att jag måste aktivera den hos AT&T.

Ger upp och tänker att jag får vänta tills på fredag då nya Yellowsn0w kommer.
Men sen tjurar jag till och börjar läsa på iClarified igen, det stod ju att det skulle gå om man använt Pwnage Tools.
Så tänker jag att jag ska ändå prova att knäcka aktiveringen trots att jag har 3.0

Sagt och gjort, jag börjar ladda ned Pwnage Tools och alla filer jag behöver för att jailbreaka en 2G v.2.2.1
Nedladdningen går seeegt (typ 3,4 k/s). Söker om jag inte har allt kvar sedan förra gången… hittar inget?? Till slut hittar jag en mapp som innehåller QuickPwn !!
Jag använda alltså det sist och därför funkade inte uppdateringen.
Jag svär och blir ännu mer besluten att nu ska den j****a telefonen jailbreakas, 3.0 eller inte!

Tar hem alla filer jag behöver för att låsa upp 2.2.1 enligt instruktion på iClarified, denna gång via piratebay, tog typ 3 min där ist för 4 timmar via webläsaren.

Kör allt efter konstens alla regler och skapar en ny .ipsw med mina inställningar fast v.2.2.1
Jailbreakar och efter många om och men så har jag en fungerande iPhone… puh!

Ansluter till iTunes och uppdaterar för andra gången idag till 3.0

Säkerhetskopieringen när jag ska synka avbröt jag efter typ en timme för den stod bara still och inget hände. Sen kopierades alla mina låtar, filmer och program så snällt över till iPhonen, det tog också tid, men det gick betydligt snabbare än säkerhetskopieringen.

Tadaaa!

Nu funkar allt utom YouTube som inte verkar funka för någon med 2G iPhone.

Slutet gott, allting gott!

- Slice -

Alla ni som sitter fast i att bara kunna ringa nödsamtal för att ni tidigare använt något annat än just Pwnage Tools.

Kör Pwnage Tools 2.2.5 och uppdatera sedan till 3.0 i iTunes.
Läs "manualen" ovan.

>> Robo-X <<
Jag måste ha suttit och skrivit medan du la in din post.
Same same but think different, typ

- Slice -

Problem! Jailbreakad uppdaterad till 3,0 knas

hej allesammans..
Jag hade jailbreakat fw innan 3,0. uppdaterade och såklart är den inte jailbreakad längre. Problemet ligger i att jag, under förra fw, gömde ett antal apps på home scr. inkl vanliga kameran och aktieappen osv. Detta via den cydiaappen som motsvarar Inställningar.

Nu, med fw 3,0 så är de applikationerna fortfarande gömda! vilket är ett stort problem eftersom Quick Shot Light (kameraappen jag använde förut) trasslar rejält med 3,0.osvosv.

Vad är bäst för mig att göra?
Instinktivt tänker jag genast att det är bäst att kirra tillbaka förra fw+jailbreak och ställa sakerna till rätta för att sedan uppdatera till 3,0 igen men jag har ingen aning.

Någon som vet hur jag gör detta enklast eller har något annat förslag på hur jag ska lösa det?

Spanx!
/Maddock

Något av följande:
1. Vänta tills jailbreak för 3.0 är fixat och återställ till 3.0(här kommer du förlora sms, ej överförda bilder, inställningar etc)
2. Installera/återställ till 2.2.1 igen - och ställ in efter senaste backupen du har(om du vill spara sms, ej överförda bilder, inställningar etc) och ta sedan fram apparna igen. Uppdatera sedan till 3.0.
3. Installera/återställ till 2.2.1 igen - ställ in som ny iPhone(om du struntar i att bevara sms etc). Uppdatera sedan till 3.0.

Något av dessa alt borde funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 19:54
Ursprungligen av theplague:

Något av följande:
1. Vänta tills jailbreak för 3.0 är fixat och återställ till 3.0(här kommer du förlora sms, ej överförda bilder, inställningar etc)
2. Installera/återställ till 2.2.1 igen - och ställ in efter senaste backupen du har(om du vill spara sms, ej överförda bilder, inställningar etc) och ta sedan fram apparna igen. Uppdatera sedan till 3.0.
3. Installera/återställ till 2.2.1 igen - ställ in som ny iPhone(om du struntar i att bevara sms etc). Uppdatera sedan till 3.0.

Något av dessa alt borde funka.

Eller kanske:

4, Vänta på QuickPwn för 3.0, installera appen som du använde för att dölja ikonerna, och välj i den att visa dem igen? Det bör ju vara den enklaste vägen, om det nu är möjligt.

Det senaste alternativet låter ju klart bekvämast.. kanske är en välbesvarad fråga men när tror ni att QP kommer till 3,0?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 20:07
Ursprungligen av harryett:

Det senaste alternativet låter ju klart bekvämast.. kanske är en välbesvarad fråga men när tror ni att QP kommer till 3,0?

Det är ingen som vet, bara vänta och se:
http://blog.iphone-dev.org/

Ursprungligen av melm:

Det är ingen som vet, bara vänta och se:
Dev-Team Blog

Det senaste är följande (för den som är lat):

Update 2 (Thursday morning):

We have two issues that we’ve been trying to resolve:

  1. There are new 3.0 complications with YouTube.app if you’re on a hacktivated (unofficially activated) device

  2. There’s a bug in Apple’s new version of asr that our custom IPSW’s are tickling and causing crashes on, on some devices. (For the nerdy or curious among us, the details of that bug were tweeted by planetbeing a month ago.)

As of Thursday morning we now have a workaround for #2|2. For #1|1, we’ll try our best to get it fixed but we may end up releasing a preliminary jailbreak in which YouTube doesn’t work for hacktivated devices, and then follow that up with a more complete jailbreak when we can.

Ursprungligen av melm:

Eller kanske:

4, Vänta på QuickPwn för 3.0, installera appen som du använde för att dölja ikonerna, och välj i den att visa dem igen? Det bör ju vara den enklaste vägen, om det nu är möjligt.

Ja detta verkar enklast.
Om filsystemet för de berörda filerna är identiskt.
Men nog värt att testa innan återställning till 3.0.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-06-19 20:48

pwngetool har släppts till mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 00:12

Tyvärr endast PwnageTool. Jag skulle vilja ha QuickPwn men man kan inte ha allt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Tyvärr endast PwnageTool. Jag skulle vilja ha QuickPwn men man kan inte ha allt.

Det kommer senare står det på bloggen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-06-20 12:09

Nu verkar det ha kommit. "REDSN0W PROVIDES SIMILAR FUNCTIONALITY TO QUICKPWN". Trevligt

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-06-20 12:40

Uppdatering med Pwnage 3 ger mig felmeddelande "Fel 1600 och 1604". Något som vet vad som blir fel. Har uppdaterat min 2G hela vägen från 1.1.4 till 2.2.1 med Pwnage utan några problem. Körde Recovery Mode.

Ursprungligen av Roine Andersson:

Uppdatering med Pwnage 3 ger mig felmeddelande "Fel 1600 och 1604". Något som vet vad som blir fel. Har uppdaterat min 2G hela vägen från 1.1.4 till 2.2.1 med Pwnage utan några problem. Körde Recovery Mode.

Har du senaste iTunes? Annars kan du testa redsn0w istället (har skrivit lite om det här).

Bevaka tråden