Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PowerAxl:

Jag fick en (om jag får säga det själv) lysande idé. iTunes + Spotify.
Klickar man på Local så ser man musiken på sin dator, klickar man på spotify så ser man streamad musik. Klickar man på all så ser man både och.
Lite svårt att förklara, men titta på bilden så fattar ni vad jag menar.

Störe bild
http://www.flickr.com/photos/28940695@N06/3214711707/sizes/l/

Underbar idé! Något sätt att göra det på?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Underbar idé! Något sätt att göra det på?

Nej.

Men man kan ju alltid drömma

spotify

hej alla.. skrev in mig igår..ville ha en invite till spotify..fick tips om att gå till Lakka.se och fick en invite snabbt och enkelt.. men dom är begränsade men fyller på varje dag verkar det som..inget problem alltså... ville bara dela med mej detta:p lycka till..

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2009-01-15 18:17

Om någon har en invite så tar jag gärna emot den.
PM:a eller skicka till toffeltjuven@live.se

Ursprungligen av andys:

Om någon har en invite så tar jag gärna emot den.
PM:a eller skicka till toffeltjuven@live.se

I second that.
Men skicka en till nestergaard@hotmail.com istället.

Puss.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2009-01-15 18:59
Ursprungligen av hygienteknikern:

I second that.
Men skicka en till nestergaard@hotmail.com istället.

Puss.

onödigt att citera mig nu är jag faktiskt väldigt ledsen

Jag har 4 invites kvar, så om någon är intresserad av att ha en ska det inte vara några problem!

kolla vad jag hittade på spotify, skitcoolt. Har letat länge efter den.
http://open.spotify.com/track/02y74Jg42qGph5eP1flxwf

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-21 10:49

Jag får inga nya invites att dela ut längre. Ett tag (i början av mitt premium abb) fick jag ett par nya om dagen, men sedan ett par veckor får jag inga nya. Hur är det för er?

Ursprungligen av planB:

Jag får inga nya invites att dela ut längre. Ett tag (i början av mitt premium abb) fick jag ett par nya om dagen, men sedan ett par veckor får jag inga nya. Hur är det för er?

Samma här.

Hade de inte nån drive fram till jul?

Har ni förresten upptäckt att man nu kan scrobbla till Last.fm? Finns i preferences!

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-01-21 19:42

Ingen som har en invite man kan bjussa på?

bekutori@hotmail.com

Love!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 23:35

har fått uppfattningen lite snabbt att vi kan vänta med detta, google "snakkade" lite om samma sak -- låta det självDö?

Ursprungligen av ~~~:

google "snakkade" lite om samma sak

Huh ?! Har jag missat någon upgrade ?!...

Ursprungligen av ~~~:

har fått uppfattningen lite snabbt att vi kan vänta med detta, google "snakkade" lite om samma sak -- låta det självDö?

Eh..?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 15:12

en ~folkspelare som man aldrig kommer kunna låsa upp cachen i datFilen på (om det inte sipprar ut nycklar) - vad det lider .. finns så mkt andra grejjer man kan pilla med och rippa ifrån, behövs inte ennu en här...klara mig såååå braaaa bra utan! [jag spelar inte blockfjöjt själv, utan behöver vågformer till mina hungriga samplers - spotify e det jag söker]

Den här albumdiskussionen borde få en egen tråd, för den handlar ju inte om Spotify men är ändå intressant...

Ursprungligen av axeman:

Den här albumdiskussionen borde få en egen tråd, för den handlar ju inte om Spotify men är ändå intressant...

Lite handlar det om Spotify, ganska mycket faktiskt.

Om man söker på vissa etablerade musiker/band så hittar man
nästan bara Best of... eller samlingsalbum av andra slag.

Har till 90% återgått till min skivsamling, använder bara Spotify
om jag inte har tillgång.

Snart kommer konceptet skiva/album inte finnas utan bara en
mängd individuella låtar som man blandar, lyssnar på och slänger,
köper nytt, konsumerar, slänger...

Världen kommer aldrig att ha stora artister igen som vi har haft
The King, Prince, Madonna, The Boss och några till.

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-23 17:21

Och på vilka grunder dras dessa alarmerande slutsatser? (om de nu är det)

Själv är jag lite trött på detta ständiga nedvärderande av ungdomars musikintresse. Känns ganska mossigt och inte helt i kontakt med verkligheten.

Ursprungligen av Skilling:

Och på vilka grunder dras dessa alarmerande slutsatser? (om de nu är det)

Själv är jag lite trött på detta ständiga nedvärderande av ungdomars musikintresse. Känns ganska mossigt och inte helt i kontakt med verkligheten.

Det är väl precis vad det är, i kontakt med verkligheten!

Ytterst få ungdomar köper skivor (läs kompletta album) utan
plockar låtar på iTunes Music Store, köper samlingsplattor på CD,
eller gör egna spellistor på Spotify (det finns så klart andra
alternativ inklusive illegal nedladdning).

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-23 17:38
Ursprungligen av LCR:

Det är väl precis vad det är, i kontakt med verkligheten!

Ytterst få ungdomar köper skivor (läs kompletta album) utan
plockar låtar på iTunes Music Store, köper samlingsplattor på CD,
eller gör egna spellistor på Spotify (det finns så klart andra
alternativ inklusive illegal nedladdning).

LCR

1. Är albumperspektivet ett mått på hur det står till med musiklyssnandet? Kanske har singel-tänket blivit större igen, vilket mer liknar 50- och 60-talet. Bedrövliga årtionden ur musikperspektiv, enligt dig då antar jag?

2. Albumen har fortfarande en stor roll. Kolla hur många kids som lyssnar på Krunegårds senaste t ex. Om vi inte direkt koncentrerar oss på kids direkt utan en mer vuxen publik (säg 20 bast och uppåt) så kan jag räkna upp ett stort antal album från förra året med stor genomslagskraft. Kan du? Eller har du slutat att vara nyfiken? Jag asner att det görs otroligt mycket bra musik nu och det gäller absolut även i albumformat.

Själv jobbar jag på en högstadieskola och senast igår vikade jag på en musiklektion och lät dem jobba med sina favoritgenrer och jag blev närmast rörd över hur kunniga de är och vilken bredd på lyssnandet man ser. Vi talar om årskurs 8 i det fallet.

Jo, jag kan ogilla när män(?) i yngre medelåldern (?) dödförklarar musiken och nedvärderar nya generationers val av musik.

Ursprungligen av Skilling:

Jo, jag kan ogilla när män(?) i yngre medelåldern (?) dödförklarar musiken och nedvärderar nya generationers val av musik.

Jo, jag märker det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-23 17:24

Tror ju iofs inte någon av dom artisterna kommer försvinna, skall mycket till för att världen skall glömma av Springsteen eller Elvis.

Men vi går mot en tid där bläddrandet i skivsamlingen byts ut mot scrollandet på musen.

J

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-23 17:26

kan ju flika in att jag är 18 vårar och har köpt min musik! men det är sant som ni säger, de flesta i min ålder laddar ner illigalt eller från intenett-affärer t.ex Itunes store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-25 01:13

ja vad tusan skriver jag.. jag menar dålig..leverantörshantering? kan man kalla det så?

så får du någon retroaktiv ersättning från dom då? ifall dina grejer har spelats/lyssnats på?

det är ju jättebra om det fungerar bra men jag tycker ändå det är hyfsat smutsigt sätt att köra business på. klingar falskt att ta betalt utan att ha riktiga avtal. en sak om det är privatpersoner som sprider grejerna utan vinst, men när ett företag agerar på det här viset blir jag smått bedrövad.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-25 09:59

smuts - vilket fint ord!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-01-25 17:52

Alltså...alla som kommer vilja ha något sagt eller berätta något kommer fortfarande gilla albumformatet och hålla sig till det. Inte så att jag vill säga att man inte kan berätta något på ca 3 minuter som en vanlig ensam låt brukar vara på.

Men om man nu ska skilja på s k "singel-lyssnande" och "album-lyssnande" så tror jag nog att det kommer vara lika många grupper i båda kategorierna som förut. Kanske får Spotify album-lyssnandet att öka t o m. Risken att lyssna på ett helt album måste ju vara större om Spotify får rulla fritt än att lyssna på induviduellt nedladdade låtar.

Med coverflow i iPods osv så tror jag att många ser ett visst privelegium att ha hela albumet också.

Däremot när det gäller att få lyssnare att upptäcka en som artist tror jag dock att singeln är viktigare än någonsin för att skära igenom mediebruset.

nån som har spotify inbjudan kvar? plss plsss jag behöver spotify, would make my life/work easier..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-26 18:57

tansamal: Om det är så viktigt är det väl bara att lägga 9 spänn på ett day-pass, så får du ett konto.

Jag lyssnar i stort sett endast på sammanhängande album. Det kan jag göra på spotify också, förutsatt att albumet finns där. Inga problem. ??

Bevaka tråden