Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Displayport

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CKOTG:

"...and support for multiple displays over the same cable."

Innebär det att man med någon framtida delare av Mini Display Porten kommer att kunna ge bild åt två eller flera skärmar med MacBook/Pro?

Så uppfattar jag det. Sen om Apple kommer att stödja det i framtiden vet man ju aldrig, men tekniskt sett borde det gå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 16:32

Eller kanske genom seriekoppling? En daisy-chain för grafik. Det vore ultimat imo.

  • Medlem
  • 2008-11-13 09:35

Det vore helt klart sketfräsigt. Men som du säger kanske Apple begränsar det hårvarumässigt eller mjukvarumässigt på något vänster, i alla fall på budgetmaskinerna...

  • Medlem
  • 2008-11-13 11:36

Men det här med miniDP verkar rätt puckat... Eller? I första länken om miniDP, så sägs det att protokollet inte är samma som för DP, utan ett annat (och det är ju knappast smidigt), medan i andra länken, så är det samma protokoll? Så hur är det egentligen?

Ursprungligen av jac:

Men det här med miniDP verkar rätt puckat... Eller? I första länken om miniDP, så sägs det att protokollet inte är samma som för DP, utan ett annat (och det är ju knappast smidigt), medan i andra länken, så är det samma protokoll? Så hur är det egentligen?

Det ska var exakt samma pinnar som vanliga DP, bara i ett mindre format så som jag har förstått det. Vilken länk syftar du på som hävdar att det inte är så?

  • Medlem
  • 2008-11-13 13:09
Ursprungligen av Adrian B:

Det ska var exakt samma pinnar som vanliga DP, bara i ett mindre format så som jag har förstått det. Vilken länk syftar du på som hävdar att det inte är så?

Nej, förlåt, jag läste lite för snabbt. Det handlade helt plötsligt om DVI och DP mot varandra och då var det två olika protokoll. Och det är ju inte så konstigt.

(Det var AppleInsider | Inside the new MacBooks: Audio and Video )

Ah, ja det förklarar saken, DVI och DP är helt olika så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-13 22:17

Är det någon som sett DP kablar i handeln? Kan man till exempel köpa en miniDP -> DP kabel för att koppla macbooken till en HP eller Dell?

Ursprungligen av axpax:

Är det någon som sett DP kablar i handeln?

Mini DP ett påhitt från Apple än så länge och innan några andra tagit till sig den kontakten lär det vara få som säljer Mini DP utöver Apple.

Ursprungligen av axpax:

Kan man till exempel köpa en miniDP -> DP kabel för att koppla macbooken till en HP eller Dell?

Ja, det måste gå eftersom det är precis samma pinnar, bara olika kontakter. Det som är udda är att Apple inte verkar sälja någon sådan kabel själva, inte vad jag kan hitta i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-14 18:39

Det lär väl förhoppningsvis inte dröja länge förrän Belkin och liknande börjar sälja sådana kablar.
Jag har sökt lite grann men hittar inget för tillfället...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-25 22:34

Mini DVI adapter till Mini DisplayPort?

Jag har en MacBook med Mini DVI och har tänkt skaffa nya 24" LED Ciema Displayen men den Mini DisplayPortadaptern passar ju givet inte i en mini DVI!
Vet ngn om det finns adapter för att kunna nytta min "gamla" MacBook till nya skärmen?

Ursprungligen av Palten:

Jag har en MacBook med Mini DVI och har tänkt skaffa nya 24" LED Ciema Displayen men den Mini DisplayPortadaptern passar ju givet inte i en mini DVI!
Vet ngn om det finns adapter för att kunna nytta min "gamla" MacBook till nya skärmen?

Andra hållet går. Men Gamla maskiner i nya skärmen blir problem.
Det är betydligt mer än bara skifta kontakten och löda om några pinnar.

Möjligen om ngn tillverkare tillverkar en "låda" med DVI/HDMI/DP på lådan då.
Kommer troligen kosta som en halv skärm eller så.....

Ursprungligen av Goflorp:

Andra hållet går. Men Gamla maskiner i nya skärmen blir problem.
Det är betydligt mer än bara skifta kontakten och löda om några pinnar.

Möjligen om ngn tillverkare tillverkar en "låda" med DVI/HDMI/DP på lådan då.
Kommer troligen kosta som en halv skärm eller så.....

Hur gamla maskiner vill du kunna använda skärmen till? På en Mac Pro så skulle jag kunna tänka mig ett nytt grafikkort med Displayport utgång.

Ursprungligen av bjelkeman:

Hur gamla maskiner vill du kunna använda skärmen till? På en Mac Pro så skulle jag kunna tänka mig ett nytt grafikkort med Displayport utgång.

Eftersom 23" Cinema nu är borta så har vi läget;

Ingen Bärbar äldre än de som lanserades hösten 2008 fungerar.
Ingen Mini öht
Ingen Macpro utan byte av grafikkortet.

Själv sitter jag med splitter nya grejer och skärmen har inte levererats än.. så personligen har jag inga problem. Men jag kan förstå besvikelsen hos dem som sitter med ngt som är ett halvår gammalt...
Varför kunde inte Apple trycka dit en extra ingång?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-26 18:29

För den som behöver veta: Apples Displayport till DVI adapter stöder bara DVI-D och ej DVI-I som tidigare har funnits på MBP och Powerbook G4. Detta betyder att om du har DVI-I kontakter så kan du får problem eftersom dessa går ej att kombinera - detta fick jag reda på idag. Starkt jobbat Apple !! - Här står jag med två adaptrar som jag ej kan använda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 20:43

Nu är det helt klart att:
Mini DisplayPort är Apples påhitt.
Mini DisplayPort gratis att licensiera från Apple.
Software Licensing & Trademark Agreements: Mini DisplayPort

Ursprungligen av acke:

Nu är det helt klart att:
Mini DisplayPort är Apples påhitt.
Mini DisplayPort gratis att licensiera från Apple.
Software Licensing & Trademark Agreements: Mini DisplayPort

Det är bara att hålla tummarna för att Apple verkligen lobbar hårt mot övriga tillverkare så att det blir en etablerad kontakt även på PC-marknaden. Det vore det bästa för Mac-användarna.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-02 18:40

Spelar väl egentligen inte så stor roll, bara Apple följer DisplayPort standarden så är det ju lungt, en Mini DisplayPort adapter till DisplayPort kan ju inte kostan mången krona.

Det blir ju ungefär samma sak som att det finns olika USB kontakter, A, B, mini, micro etc...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 19:08

Jag tänker att det alltid är fint med mindre kontakter men ibland undrar man lite om det är värt det. Om alla tillverkare hoppar på och kör den mDP så är det grymt.
Hoppar ingen på så har man bara en adapter till att köpa och lite extra krångel när man ska ansluta till olika skärmar.
Man kan undra lite hur små saker som Apple har på gång eftersom de tycker det är så viktigt att förminska just den här porten som borde kunna få plats på alla Apple bärbara idag utan problem.

Av samma anledning som de tog bort floppy disken. För att tvinga igenom en ändring. Men, nog håller jag med dig om att en så dyr monitor borde nog ha en DVI ingång.

Jag tycker det är bra att "rensa" lite ibland, men jag tycker Apple verkar ha accelererat det hela lite väl mycket. Som att det är kört att ansluta en ny MB/MBP till en tjock-tv. Det är väl ändå rätt många där ute som sitter med tjock-tv fortfarande?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-12-03 11:44

Ja, jag sitter med en "tjockis", och det är inte aktuellt att byta (är student)

Däremot tycker jag att apple gör rätt att använda nya öppna standarder.
Synd att kablarna är lite dyra.

Förlängningskabel

Jag har en MacBook med MiniDP och funderar på att skaffa den nya 24" skärmen, men ett problem för mig är att kabeln är så kort. Vet någon om det finns förlängningskabel att köpa?

Ursprungligen av Niklas Z:

Jag har en MacBook med MiniDP och funderar på att skaffa den nya 24" skärmen, men ett problem för mig är att kabeln är så kort. Vet någon om det finns förlängningskabel att köpa?

Tror inte det i nuläget, förhoppningsvis borde det ju komma för kabeln är ju löjligt kort!
Detta gör ju det enkelt att förstå att det kommer nya skärmar till Mac Pro snart då en sådan här skärm aldrig skulle fungera om man inte har datorn på bordet jämte.

Jag vill bara klargöra en sak; Mini DisplayPort är inte detsamma som Mini-DVI? Och iMac har numer den förstnämnda men hade tidigare den andra?

Ursprungligen av claudiomarino:

Jag vill bara klargöra en sak; Mini DisplayPort är inte detsamma som Mini-DVI? Och iMac har numer den förstnämnda men hade tidigare den andra?

Helt korrekt.

Ursprungligen av claudiomarino:

Jag vill bara klargöra en sak; Mini DisplayPort är inte detsamma som Mini-DVI? Och iMac har numer den förstnämnda men hade tidigare den andra?

Är det någon som vet mer exakt när bytet skedde?

Ursprungligen av claudiomarino:

Är det någon som vet mer exakt när bytet skedde?

I och med lanseringen av de senaste MacBook, MacBook Pro och MacBook Air den 14 oktober förra året. iMac och Mac mini fick DisplayPort den 3 mars i år.

Ursprungligen av Capeman:

iMac och Mac mini fick DisplayPort den 3 mars i år.

Mac Pro har också Mini display port. Kom samma dag.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mac Pro har också Mini display port.

Du har helt rätt. Glömde plötsligt bort Mac Pro.

Bevaka tråden