Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Displayport

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-10-15 01:25

Tänkte det skulle vara fint att ha en separat tråd för denna standard.

Kan ju börja med lite länkar så alla kan skaffa sig en uppfattning.

hemsida:
DisplayPort

Wiki:
DisplayPort - Wikipedia, the free encyclopedia

Artikel från sweclockers:
SweClockers.com - Nyhet: Displayport ersätter DVI och VGA

Artikel från datormagazin:
Nyheter: Första LCD-bildskärmen med Displayport-gränssnitt?:

Hdmi vs displayport:
HDMI vs. DisplayPort heats up

TG Daily - A comparison of next-gen display interfaces

The Truth About DisplayPort vs. HDMI - Direct2Dell - The Official Dell Blog

Det talas om att DP kommer att utveckla stöd för USB, hur kommer detta påverka framtida Apple produkter?

SweClockers.com - Nyhet: Displayport stödjer USB?

bildskärmar från samsung snart i produktion:
New LCD: Samsung the First to Develop DisplayPort LCD panel

Fler frågor som poppar upp:

kommer det komma DP till våra tv-apparater?
Betyder detta att Apple aldrig kommer stödja Hdmi?
Hur kan man utnyttja alla DP's egnskaper utöver som ersättning till dvi osv.?
Bluray och Hdmi går hand i hand, kommer apple få det svårare att fixa licens för spelare p.g.a. valet av DP?

Disskutera på!

Senast redigerat 2008-10-15 02:10
Ursprungligen av crust:

Betyder detta att Apple aldrig kommer stödja Hdmi?

Från gårdagens frågestund:
Q: ...why no HDMI?
A: Steve: HDMI is limited in resolution. Phil: for typical computer use, display port is the connector of the future.

Bra inlägg. Jag tror att det är många som inte kände till DisplayPort tidigare och nu tror att det är något Apple-specifikt hittepå, när det egentligen är en väldigt bra teknik som är både fri och öppen för alla att använda.

  • Medlem
  • 2008-10-15 11:06

jag var själv helt omedveten om denna faktiskt. efter at ha läst lite så verkar den ligga snäppet över hdmi. men som jag såg i en artilkel nyligen, hade DP kommit för 3-4 år sedan hade det varit i var mans hem nu.

Jag hade heller aldrig hört talas om detta. Bra att veta!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-10-15 11:57

Såg det fanns Displayport till HDMI konvertrar, har bara hittat till den stora varianten inte Mini Displayport:
DisplayPort-HDMI Adapter from AEM-LLC

Öppen standard. Bra, Apple! Mycket bra! Helt rätt satsning. Ett företag som gjorde FireWire stort - som delvis skapade formatet - kan inte ha fel. Dessutom är ju Dell och bjässarna med på tåget.
Framtida grafikkort med denna port kommer att ta oss in i framtiden...den där som man ser i Hollywood-filmer.

Då passar jag på att länka till den artikel jag redan spammat ett antal trådar med:

DisplayPort versus HDMI: Do we really need two digital-display-interface standards?

Återigen går Apple i frontrutan genom att använda ny teknik och nya port-standarder. De var först med att släppa floppy och rs232 till förmån för USB, exempelvis.

Ursprungligen av Raphael:

Återigen går Apple i frontrutan genom att använda ny teknik och nya port-standarder. De var först med att släppa floppy och rs232 till förmån för USB, exempelvis.

Again with the floppy...

Men ja, cudos Apple för att ha tagit till sig mini display port.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-10-15 13:38

Tills dess HDMI konvertrarna kommer så skulle man kunna testa Mini Displayport -> DVI och sen DVI -> HDMI.

Ursprungligen av Jetwash:

Tills dess HDMI konvertrarna kommer så skulle man kunna testa Mini Displayport -> DVI och sen DVI -> HDMI.

Jag skaffade just en Mini Displaport -> DVI, köpte sedan en DVI -> HDMI-adapter och slutligen en vanlig HDMI-kabel.
Dock får jag ingen bild alls med denna setup i en av mina skärmar, och i den andra syns bilden ibland men fladdrar och försvinner slutligen i brus.

Jag ser ingen anledning att misstänka HDMI-kabeln eller för den delen Mini Displayport -> DVI-adaptern (har kört båda separat) vilket leder mig till att tro att DVI-HDMI-adaptern är en svag länk i kedjan. Finns det någon anledning till att den skulle kunna vara det? Eller kan det vara fel på den?

Tillägg:
Jag köpte nu i stället en Mini Displayport->HDMI + en DVI(ho)-HDMI(ha) i stället - funkar mycket bättre. Rekommenderas, blir dessutom lite smidigare i väskan.

Senast redigerat 2010-05-17 17:40

Display-port finns på Dells 2408WFP, bland en massa andra anslutningar. Ifall någon vill ha ett alternativ till Apples skärm vill säga...

Problemet är väl att apple kör någon egen mini version som apple har helt kontroll över, som med mini-vga och mini-dvi. Visst en öppen standard men inte helt när man måste använda apples adaptrar.

/Adam

Edit: En sak skärmen apple säljer har ljud också undrar om det går via displayport eller via usb?

  • Medlem
  • 2008-10-16 00:59
Ursprungligen av adamsen87:

Edit: En sak skärmen apple säljer har ljud också undrar om det går via displayport eller via usb?

det lär ju gå via DP då det har stöd för det.

Ursprungligen av adamsen87:

Problemet är väl att apple kör någon egen mini version som apple har helt kontroll över, som med mini-vga och mini-dvi. Visst en öppen standard men inte helt när man måste använda apples adaptrar.

/Adam

Edit: En sak skärmen apple säljer har ljud också undrar om det går via displayport eller via usb?

Är det verkligen Apples påhitt? Jag vet inte, därför jag frågar Du skriver mini-VGA, men det hade ju Sony på sina laptops också, så det måste ju ha varit en standard.

I övrigt drar jag bara min ståndpunkt igen. Jag tycker inte att HDMI och DisplayPort ska ses som konkurrenter. HDMI för hemelektronik, och DisplayPort för datorer, som ersättare för DVI.

Trådskaparen frågade tidigare om Apple någonsin ska stödja HDMI; det gör de ju redan. tv har ju HDMI, och den produkten är ju en hemelektronikprodukt.

Ha ha, display port är ju gammalt. Ni får hänga mer på sweclockers. Skämt åsido så har hdmi aldrig varit aktuellt för datorbranschen. Om så vore så skulle det suttit på varje skärm o grafikkort som sålts senaste 2 åren.

Har jag fattat rätt?
DisplayPort-signalen är inte kompatibelt med DVI, men grafikkort kan köra ut en DVI-signal genom DisplayPorten så att den med en DisplayPort-till-DVI-adapter kan driva en DVI-skärm. Men en skärm med DisplayPort kan inte drivas av ett grafikkort med bara DVI, dvs det kommer inte komma någon DVI-till-DisplayPort-adapter?

Ursprungligen av Hagelin:

Har jag fattat rätt?
DisplayPort-signalen är inte kompatibelt med DVI, men grafikkort kan köra ut en DVI-signal genom DisplayPorten så att den med en DisplayPort-till-DVI-adapter kan driva en DVI-skärm. Men en skärm med DisplayPort kan inte drivas av ett grafikkort med bara DVI, dvs det kommer inte komma någon DVI-till-DisplayPort-adapter?

Jag är också lite osäker just om biten att driva nya Cinema Displayen med en dator med DVI, men jag tror det du skriver är helt korrekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 00:25

Vad jag har förstått så är det olika protokoll så någon form av aktiv konverter borde behövas antingen i kontakten eller i en separat låda.

Ursprungligen av Fred!:

Vad jag har förstått så är det olika protokoll så någon form av aktiv konverter borde behövas antingen i kontakten eller i en separat låda.

Nu har vi ju ingen bild på produkten än, men undrar om inte mini-DP till DL DVI är någon form av aktiv sak... Med tanke på hur dyr den är i jämförelse med de andra adaptrarna. Får mig att minnas DVI-ADC-adaptrarna...

EDIT: Nu finns det tydligen en bild på adaptern, som verkar använda USB för extra kräm.

Apple Store (U.S.) - Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-10-16 22:52

Vad gäller standarden om Mini DP, om det bara skulle vara Apple som kontrollerar det är det väl så att Apple har skapat det, men det har tagits upp att de ska försöka standardiseras?

Är det någon som med några korta meningar kan förklara vad som är bättre med DisplayPort jämfört med HDMI och för all del DVI (om man bortser från att DVI inte tar med ljudsignaler)? Blir bilden bättre på nåt sätt med DisplayPort och i så fall på vilket sätt?

Ursprungligen av tobiwan:

Är det någon som med några korta meningar kan förklara vad som är bättre med DisplayPort jämfört med HDMI och för all del DVI (om man bortser från att DVI inte tar med ljudsignaler)? Blir bilden bättre på nåt sätt med DisplayPort och i så fall på vilket sätt?

Tycker AppleInsider sammanfattar det rätt bra. De visar också att det inte går att konvertera om DVI-signaler till något DisplayPort förstår, därför finns det inga adaptrar för att kunna använda den nya skärmen med de "gamla" datorerna.

AppleInsider | Inside the new MacBooks: Audio and Video

Ursprungligen av Capeman:

Tycker AppleInsider sammanfattar det rätt bra. De visar också att det inte går att konvertera om DVI-signaler till något DisplayPort förstår, därför finns det inga adaptrar för att kunna använda den nya skärmen med de "gamla" datorerna.

AppleInsider | Inside the new MacBooks: Audio and Video

Nice, tack!

Här kommer Daniel Eran Dilger med mera insiktsfulla kommentarer:

Apple and the Mini DisplayPort — RoughlyDrafted Magazine

Ursprungligen av Capeman:

Här kommer Daniel Eran Dilger med mera insiktsfulla kommentarer:

Apple and the Mini DisplayPort — RoughlyDrafted Magazine

Som vanligt grundligt genomgången. Den här biten är intressant när det gäller diskussionen om Mini DisplayPort och om det är en standard eller Apples påhitt:

DisplayPort is a VESA signaling standard anyone can use royalty free. It specifies a full size 20 pin connector that looks something like USB or HDMI (port and jack pictured above). Apple’s connector puts the same 20 pins in a much smaller port, meaning the connector is unique but the signaling is standard, as is the case with ADC, the Dock Connector, or even USB and mini-USB (of which there are at least two physically incompatible varieties!). That makes calling Apple’s Mini DisplayPort “proprietary” a bit of a stretch, but it’s also inaccurate to say that Apple took the connector from the spec, when it really didn’t.

Since there is no existing Mini DisplayPort in the VESA specification, Apple is contributing something new to the emerging technology portfolio that hasn’t yet been widely adopted. Mini DisplayPort may likely be used by other PC makers because it cleanly moves video standards forward while adding significant value in size reduction.

Den lilla Mini DisplayPort ser alltså ut att vara Apples verk, hoppas bara någon jobbar eller redan har jobbat på att få det till en standard som andra tillverkare tar till sig. Om det är exakt samma 20 pinnar borde ju ingen vilja använda den större kontakten egentligen.

Ursprungligen av Adrian B:

Den lilla Mini DisplayPort ser alltså ut att vara Apples verk, hoppas bara någon jobbar eller redan har jobbat på att få det till en standard som andra tillverkare tar till sig. Om det är exakt samma 20 pinnar borde ju ingen vilja använda den större kontakten egentligen.

Håller med här. Speciellt på laptops borde just denna Apple-utvecklade mini-DisplayPort vara intressant och än mer så när det ändå är en öppen standard i övrigt. En standard som sprider sig och finns på var mans laptop inom ett par år skulle inte vara helt fel, även om det innebär att man kanske måste ha en adapter eller fem för att kunna koppla maskinen till vilken sorts display man än känner för.

Enda nackdelen är väl att jag måste investera i en ny monitor igen, men man kan ju inte få allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 14:45

Det ända jag har emot min nya MacBook är just avsaknaden av HDMI.
Hade Apple fixat stöd för ljud i Mini DP så hade det inte spelat nån roll men eftersom min stärkare och alla Tv har HDMI så känns det så jäkla 1900-tal att dra två kablar för bild & ljud.
Två steg tillbaka liksom... Och Apple som säger att dom går i täten. hmm...

Fast jag hoppas jag missat nån info där det faktiskt står att Apples Mini DP har stöd för ljud precis som DP har. Men all info jag har sett pekar på att Mini DP inte kan transportera ljud.

  • Medlem
  • 2008-11-10 15:06

"...and support for multiple displays over the same cable."

Innebär det att man med någon framtida delare av Mini Display Porten kommer att kunna ge bild åt två eller flera skärmar med MacBook/Pro?

Bevaka tråden