Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var tog FRA-tråden vägen?!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-21 17:48

Jo det syns att tråden är flyttad. Personligen tycker jag inte att den var speciellt off topic, här och där kanske men inte i stort. Personangrepp och rasistiska kommentarer skall man ju naturligtvis inte tolerera, men då kan man ju ta bort sådana inlägg eller varna personen ifråga och eventuellt stänga av tillfälligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 17:19

Jag förstår bägge sidor, har själv agerat moderator på forum tidigare och inser hur mycket skit man får ta överallt... men att bara flytta en tråd och helt plötsligt ta bort alla möjligheter för vissa att läsa den, tycker jag känns helt fel. Bättre då att låsa tråden och hänvisa vidare diskussioner till Loungen (i detta fall).

Personligen skapade jag en tråd själv under förra året, som plötsligt flyttades till Loungen. Jag hade inte alls möjlighet att följa upp svar i tråden och blev ärligt talat riktigt förbannad över detta, när jag inte själv kan delta i en diskussion som jag själv startat.

Lika förbannad skulle jag vara över om jag bidragit i FRA-tråden och inte bemöta kritik/påståenden riktade mot mig i den tråden.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-21 17:22

Man får meddelandet "Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?".

För min lilla hjärna var det helt obegripligt, men jag förstår ju vad det betyder nu när jag fått förklarat för mig vart den flyttats.

  • Medlem
  • 2008-06-21 17:29
Ursprungligen av Skilling:

Man får meddelandet "Ditt användarkonto har inte tillräcklig behörighet för att nå denna sida. Försöker du ändra någon annans inlägg eller nå adminsidor?".

För min lilla hjärna var det helt obegripligt, men jag förstår ju vad det betyder nu när jag fått förklarat för mig vart den flyttats.

Ja, ok, då håller jag med om att jag var ganska otydlig. My bad.

Vi håller på att diskutera vad som ska hända med tråden i modforumet.

  • Medlem
  • 2008-06-22 00:29

En rensad version av tråden är uppe igen.

Den som postar fler inlägg här gör det i vetskap om att den kommer att modereras hårt. Alla inlägg som är ämnade att provocera kommer att tas just för provokationer och kan leda till sanktioner. Därför vill jag att alla postare funderar noga över sina formuleringar.

Baron, admin

Den ursprungliga versionen är även den uppe, men är låst.

Bra jobbat!

Snyggt gjort, Baron Hoppas att den håller sig lugn

Ps - Baron - Visst, jag förstår att ur ditt och kanske andra moderatorers perspektiv så överreagerar jag och en del andra - men om man stannar upp ett ögonblick och funderar på frågorna som diskuterats så tycker jag att reaktionen är motiverad. Man kan fundera över relevansen - och om man ser 99.se som ett huvudsakligen tekniskt forum så är det nog lätt hänt att man betraktar en sån här tråd som OT. Jag skulle vilja säga att det viktigaste just nu i dessa tider av snålblåst kring vår Internet-integritet är att frågorna alls diskuteras, var det än sker. Att 99.se moderatorerna av någon anledning känner sig hotade av detta och känner att man måste agera (utöver att radera direkt fientliga poster) är i mina ögon oroväckande då det visar att den nutida politikens snålt tilltagna åsiktsutrymme har viss frivillig förankring även i ett sådant publikt rum som en användargrupp utgör. Detta är den huvudsakliga grunden till att jag reagerade. Jag står också fast vid just den ståndpunken att en sådan här diskussion av naturen blir väldigt känslig mot censur, varför er flytt av diskussionen till en plats där många av oss inte längre kom åt den uppfattades som just censur. Och det är väl också precis vad det var.

Jag tar dock gärna åt mig av din kritik - visst, jag har valt att se händelserna ut det specifika perspektiv jag argumenterar runt. Visst gagnar det också mitt syfte. Det gör inte perspektivet mindre giltigt.

Jag vet att ni nu ordnat upp situationen något så när. Fast ni skriver att diskussionen numera är hårt modererad. Om det är för att bevaka mot påhopp och direkta fientligheter så kan jag köpa det - lägg bara inte för mycket energi på OT-polisierande.. Det blir ju som vi märkt ganska lätt lite fel.

Jag hoppas att jag inte retar fullständig gallfeber på dig och andra, jag är inte ute efter att bråka - dock vill jag väldigt gärna slå vakt om friheten att kunna utrycka sin åsikt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-22 02:00

Haha, det var inte många inlägg kvar av undertecknad. I den rensade versionen alltså.

Nåja, oavsett vad jag tycker om det så ser det nu ut ungefär exakt så som jag ville att det skulle se ut... eller ja, nästan i alla fall. Det är bra och jag lyfter på hatten för att ni lyssnat och tagit åt er. Tack.

  • Medlem
  • 2008-06-22 11:52
Ursprungligen av Skilling:

Haha, det var inte många inlägg kvar av undertecknad. I den rensade versionen alltså.

Nåja, oavsett vad jag tycker om det så ser det nu ut ungefär exakt så som jag ville att det skulle se ut... eller ja, nästan i alla fall. Det är bra och jag lyfter på hatten för att ni lyssnat och tagit åt er. Tack.

Runt 250 inlägg har strukits. Många var inte dåliga, många var nära topic, men för att göra tråden koncentrerad fick ganska mycket skäras bort.

Och som jag skrev tidigare: det är inget självändamål att moderera. Om det inte blir bra är jag den första som vill förbättra situationen alldeles oavsett om det är mitt fel att det inte blev så bra.
Men till nästa gång kan man ju komma ihåg att det är en mänsklig egenskap att bli mer tillmötesgående mot den som är vänlig än mot den som skriker och går på. (Inte riktat mot just dig, Skilling.)

Tummen upp för att de gör ett bra jobb - ja.
Se 99medlemskapet som ett privilegium - nonsens.

Ett forum är sina användare, sen får moderatorerna förstås sätta en ton i linje med grundidén, men det måste vara en symbios.
Har de inte skyldigheter gentemot sina användare så har de väl i alla fall ett intresse i att folk är nöjda.

Tack för jobbet ni lägger ner!

Bra att tråden blir tillgänglig igen, om än i rensad form.

I mina ögon är det oerhört viktigt att vi får lov att diskutera just det här ämnet.

  • Medlem
  • 2008-06-22 11:44
Ursprungligen av Mikamar:

Bra att tråden blir tillgänglig igen, om än i rensad form.

I mina ögon är det oerhört viktigt att vi får lov att diskutera just det här ämnet.

Bra! I det här fallet är ämnet FRA-lagen. Den som vill diskutera något annat får skapa en egen tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 11:01

Kred till Baron!

  • Medlem
  • 2008-06-22 11:42
Ursprungligen av ninjamac:

Ps - Baron - Visst, jag förstår att ur ditt och kanske andra moderatorers perspektiv så överreagerar jag och en del andra - men om man stannar upp ett ögonblick och funderar på frågorna som diskuterats så tycker jag att reaktionen är motiverad. Man kan fundera över relevansen - och om man ser 99.se som ett huvudsakligen tekniskt forum så är det nog lätt hänt att man betraktar en sån här tråd som OT. Jag skulle vilja säga att det viktigaste just nu i dessa tider av snålblåst kring vår Internet-integritet är att frågorna alls diskuteras, var det än sker. Att 99.se moderatorerna av någon anledning känner sig hotade av detta och känner att man måste agera (utöver att radera direkt fientliga poster) är i mina ögon oroväckande då det visar att den nutida politikens snålt tilltagna åsiktsutrymme har viss frivillig förankring även i ett sådant publikt rum som en användargrupp utgör. Detta är den huvudsakliga grunden till att jag reagerade. Jag står också fast vid just den ståndpunken att en sådan här diskussion av naturen blir väldigt känslig mot censur, varför er flytt av diskussionen till en plats där många av oss inte längre kom åt den uppfattades som just censur. Och det är väl också precis vad det var.

Jag tar dock gärna åt mig av din kritik - visst, jag har valt att se händelserna ut det specifika perspektiv jag argumenterar runt. Visst gagnar det också mitt syfte. Det gör inte perspektivet mindre giltigt.

Jag vet att ni nu ordnat upp situationen något så när. Fast ni skriver att diskussionen numera är hårt modererad. Om det är för att bevaka mot påhopp och direkta fientligheter så kan jag köpa det - lägg bara inte för mycket energi på OT-polisierande.. Det blir ju som vi märkt ganska lätt lite fel.

Jag hoppas att jag inte retar fullständig gallfeber på dig och andra, jag är inte ute efter att bråka - dock vill jag väldigt gärna slå vakt om friheten att kunna utrycka sin åsikt.

Ursprungligen av ninjamac:

Baron - vad jag refererar till och kallar storebrorsfasoner var dels flytten av tråden till en del av forumet som inte är öppen för hela 99.se klientelet, dels att ni uppenbarligen gjorde bedömningen att tråden inte var tillräckligt rumsren för det allmänna klientelet. Varför skulle ni annars flyttat den? Och hur är det inte censur?

Censur betyder förhandsgrankning. Det förekommer inte på 99.se. Antydningar om att vi plockar bort inlägg för att de är obekväma är helt ogrundade. Det förekommer inte heller.

99.se/mac är ett huvudsakligen tekniskt forum. Jag skapade tråden i hårdvarusektionen Nätverk & Säkerhet för att den inte skulle försvinna i Supporter Lounge samtidigt som ämnet inte är helt fel i säkerhetssammanhanget. Jag hade lika gärna kunnat lägga den direkt i Supporterloungen. Hade det också varit "censur", att från början placera känsliga ämnen utanför flertalets möjligheter att delta?

Att tråden flyttades hade inget som helst med ämnet eller innehållet att göra utöver att tråden inte längre var en tråd om vare sig FRA:s signalspaning eller Nätverk & Säkerhet i teknisk mening. Det var det enda skälet. Där kan man som medlem välja att tro mig eller välja att misstro mig.

Att flytta trådar som ligger i fel forum är en rutinsak. Det sker hela tiden. På 99.se/musik finns offtopicdelen Musikloungen och på 99.se/mac finns Supporterloungen. De fyller samma funktion med den enda skillnaden att på /mac kostar det pengar att få tillträde. Vi värderar inte någon medlems randiga skäl att läsa eller skriva där. Men det är en lösning som existerar och de flesta gillar läget.

Den nu öppnade tråden kommer att modereras så att den följer de regler som finns på 99.se. I dem ingår att hålla sig till ämnet. Om det skulle kännas bättre är det bara att gå in och sabotera upplägget med lite OT-inlägg, så stänger vi tråden och hänvisar till annan plats för diskussion.

Hittade ingen tydlig definition av censur på svenska, men det lilla jag hittade tycks stämma väl överens med följande text. Notera särskilt delen om att censur kan vara både "punitive" (bestraffande) och "preventive" (förebyggande).

"Censorship, official prohibition or restriction of any type of expression believed to threaten the political, social, or moral order. It may be imposed by governmental authority, local or national, by a religious body, or occasionally by a powerful private group. It may be applied to the mails, speech, the press, the theater, dance, art, literature, photography, the cinema, radio, television, or computer networks. Censorship may be either preventive or punitive, according to whether it is exercised before or after the expression has been made public." censorship - Information from Reference.com

Vad jag tidigare påpekat, när trådens tillgänglighet begränsades. Hur var det inte censur? Kanske inte avsiktligen, men likväl.

Fast roligast är ändå föjande citat:

"Censur förekommer inte på 99.se. Alls."

Att påstå en sak med eftertryck gör det inte mera sant. Dock ganska underhållande med en touch av totalitär stil:)

Senast redigerat 2008-06-22 16:17
  • Medlem
  • 2008-06-22 16:38
Ursprungligen av ninjamac:

Vad jag tidigare påpekat, när trådens tillgänglighet begränsades. Hur var det inte censur? Kanske inte avsiktligen, men likväl.

Censur beskrivs ganska bra på Wikipedia: Censur - Wikipedia, den fria encyklopedin

Det rä skillnad på censur och moderering. Att ta bort saker är inte liktydigt med censur.

Jag kommenterade följande citat "Runt 250 inlägg har strukits. Många var inte dåliga, många var nära topic, men för att göra tråden koncentrerad fick ganska mycket skäras bort." och kallade även detta censur, men i ärlighetens namn var det ju ett felaktigt påstående från min sida, eftersom dessa inlägg fortfarande finns att läsa i låst form. Sorry, där överreagerade jag.

Kan man inte ha ett system där moderatorer som svingar svärdet för ivrigt blir avstängda ett tag tills dom lugnat ned sig?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-22 16:57

Och vem ska stänga av moderatorerna tycker du? Gud?

Ursprungligen av boris91:

Och vem ska stänga av moderatorerna tycker du? Gud?

Tycker du att gud verkar vara en bra übermoderator får det stå för dig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-23 19:39
Ursprungligen av tiger leap:

Tycker du att gud verkar vara en bra übermoderator får det stå för dig.

Du missade poängen. Det finns ingen übermoderator och det kommer antagligen aldrig att finnas en.

är inte det bara att märka ord? gemene man skippar förhandsgranskningsdelen av definitionen, och fokuserar på faktumet att opassande inlägg och diskussioner (som exempelvis annonsörer ogillar) försvinner. klart ni "censurerar" genom er moderering. säger inte att det är rätt eller fel, men var åtminstone rakryggade.

Som sagt, jag hittade en ganska god definition av censur (se tidigare post) där man skriver att censur kan vara både förebyggande och bestraffande. Dvs, att något kan vara censur även om det först publicerats och sedan tagits bort. Min tolkning av ordet censur är att man väljer att ta bort eller inte tillåta tillgång till något, vare sig det redan publicerats eller inte. Ett forum som saknar förhandsmoderering (vilket är praktiskt taget alla forum) kan ju knappast censureras på annat sätt än i efterhand. När så sker är det natuligtvis fortfarande fråga om censur oavsett motivationen bakom.

  • Medlem
  • 2008-06-22 18:50

Det har inget med att vara rakryggad att göra eller inte. I begreppet censur ligger att man tar bort något man inte vill allmänheten eller motsvarande ska få kännedom om. Det ligger ingen sådan värdering i något av det vi tar bort på 99.se. Alls.

Sluta larva er nu. Kritikerna har fått vad de ville, alla borde vara nöjda.

"Det ligger ingen sådan värdering i något av det vi tar bort på 99.se. Alls."
Åter igen ett ganska underhållande uttalande:) Censur är väl censur oavsett värderingen bakom. Eller? Kom igen, ge mig lite medhåll nu så vi kan få slut på diskussionen:)

  • Medlem
  • 2008-06-23 00:28

Vi har tydligen helt olika åsikter om vad som är underhållande. Det är förstås jättekul att retas. Men det ändrar inte vad censur betyder.

Om jag ändrar en rubrik för att den är missvisande är det en förbättring, inte censur.
Om jag tar bort ett stavfel är det en korrigering, inte censur.
Om jag tar bort fult språk är det städning, inte censur.
Ovanstående är redigering.

Men om jag skulle ta bort substantiell information om att 88.se är en täckmantel för pengatvätt är det censur.

Tröttsamt att behöva förklara. Nivån på vad du håller på med gör att jag börjar tro att du håller på bara för att provocera.

Kort sagt: din definition av censur är inte giltig i sammanhang där censur verkligen betyder något. Kolla vilket uppslagsverks som helst och försök förstå kärnan i texten.

...men om det får dig att sluta tjafsa går jag snart med på vad som helst.

Jag tror att vi inte kommer längre, eller hur? Jag tyckte det var viktigt att driva frågan om vad censur är, helt enkelt för att jag gillar 99.se p g a era/våra outröttliga försök att hålla en seriös nivå. Den ursprungliga FRA-tråden finns ju åter tillgänglig för alla att läsa, liksom en redigerad tråd man kan skriva i, så för ögonblicket föreligger (troligen) ingen censur. Vad jag tycker är viktigt när man redigerar poster är att man tydligt anger referens och öppet deklarerar att man tagit bort innehåll, samt helst, att detta innehåll kan fås ut på begäran.

Det lilla obehag som kvarstår för mig är uppgiften att någon eller några personer kickats från 99.se. Stämmer det? Vore det okej om vi andra fick ta del av vilka dessa personer är (deras handles/alias), eller åtminstone få icke-namngivna uppgifter på dessa, och vad de har skrivit för att förtjäna att kickas. Är det kanske så att dessa poster fortfarande finns kvar i den publicerade orginaltråden?

Jag tar upp detta därför att jag minns ett inlägg från en person där denne kopplade samman behovet av övervakning med invandring. Detta är ju i min mening en tämligen missinformerad och tragisk ståndpunkt (som jag inte alls delar), dock ej direkt tekniskt rasistisk.

Än så länge är ju mitt resonemang hypotetiskt - jag kan ha läst fel, minns fel, fått fel uppgifter - men om en sådan person kickas så reser det frågan huruvida man inte utövar bättre påverkan genom att ta upp diskussionen istället för att sparka ut. Jag är inte helt säker på min egen ståndpunkt här - men jag tycker det är vore att diskutera frågan.

Baron - du har varit en outtröttlig "motspelare"(?). Men det är inte helt rättvist för din del om du känner att du måste besvara vad jag skriver. Det måste du ju faktiskt inte. Eller hur? Du är ju moderator, inte nödvändigtvis 99.se:s obligatoriska diskussionsmotpart:)

Sorry om jag drivit dig in i det hörnet:)

  • Medlem
  • 2008-06-23 01:01

Gott så.

Ingen är utkastad som en följd av vad som har skrivits i den aktuella tråden. Ingen är ens i närheten.

Ursprungligen av Baron:

Gott så.

Ingen är utkastad som en följd av vad som har skrivits i den aktuella tråden. Ingen är ens i närheten.

Det är nog den här kommentaren som blev lite vilseledande. Man kan tolka det som att någon blev "före detta" medlem pga FRA-diskussionen om man läser snabbt.

Ursprungligen av Baron:

Tro mig, för en del medlemmar är det ingen självklarhet. (En del av dem är nu före detta medlemmar.)

Bevaka tråden