Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var tog FRA-tråden vägen?!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-21 14:30

Jag har fått svaret. Detta forum passar inte mig längre. Adios.

  • Medlem
  • 2008-06-21 14:35
Ursprungligen av mjg:

Jag har fått svaret. Detta forum passar inte mig längre. Adios.

Så har det fungerat sedan 2001.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-21 14:36

Intressant hur känslorna kan flöda på ett nätforum. Man undrar ju hur det skulle vara om detta skulle debatteras IRL av alla oss.

Borde det inte vara lämpligare att moderatorerna rensar offtopic-inlägg i diskussionen än att flytta den till en offtopic-forumdel som alla inte har tillgång till? Ämnet är ju högst relevant för detta forum som handlar väldigt mycket om just datorkommunikation.

Och att försöka lämpa över ansvaret på 99musik-moderatorerna tycker jag inte är schysst.

  • Medlem
  • 2008-06-21 14:43

Jag lämpar inget ansvar på någon annan. Det är därför tråden ligger där den ligger.

Vi kan ta tag i tråden lite senare och rensa i den. Men då kommer kanske 70 procent att raderas. Är det att föredra?

Ursprungligen av Baron:

Är det att föredra?

Ja, det är det. Rensning av Offtopic-inlägg och utsvävningar som inte hör till ämnet är väl en av uppgifterna för moderatorer?

Du skriver att det är upp till 99musik-moderatorerna om de vill ha den i deras Lounge så att den är åtkomlig för alla. Det tolkar jag som att lämpa över ansvaret.

  • Medlem
  • 2008-06-21 15:06
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Ja, det är det. Rensning av Offtopic-inlägg och utsvävningar som inte hör till ämnet är väl en av uppgifterna för moderatorer?

Du skriver att det är upp till 99musik-moderatorerna om de vill ha den i deras Lounge så att den är åtkomlig för alla. Det tolkar jag som att lämpa över ansvaret.

Jo, visst är det rätt att moderatorerna ska hålla ordning i trådarna. Men som tråden kom att utvecklas flyttades fokus från FRA till en allmän integritetsdiskussion om man uttrycker sig generöst.

Då tycker jag att den hör hemma i Loungen utan att man rensar den för hårt. Sådana trådar finns det fler exempel på, utan att just Loungen är målet.

Jag är medveten om att det (felaktigt) kan uppfattas som censur, och tycker inte att det var ett glasklart beslut. Jag är inte ovillig att ändra på det så länge alternativet är bättre.

Censur är det inte frågan om, snarare ett dåligt moderatorbeslut och en dålig lösning på en problematisk men viktig diskussion.

  • Medlem
  • 2008-06-21 15:22
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Censur är det inte frågan om, snarare ett dåligt moderatorbeslut och en dålig lösning på en problematisk men viktig diskussion.

Hur gör vi det bättre då? Vad ska hända med tråden? Inget är oåterkalleligt och det finns inga självändamål med moderering. Jag tänker inte slåss för mitt beslut om det finns bätter alternativ.

Ursprungligen av Baron:

Hur gör vi det bättre då? Vad ska hända med tråden? Inget är oåterkalleligt och det finns inga självändamål med moderering. Jag tänker inte slåss för mitt beslut om det finns bätter alternativ.

Det är svårt för mig att svara på. Jag gissar att det finns en diskussion i moderator-forumet angående FRA-tråden och jag vet inte vad som sagts där eller hur många som stod bakom beslutet att flytta tråden till ett forum som är stängt för många som deltog.

Om jag hade varit moderator hade jag tillfälligt låst tråden men låtit den ligga kvar med tanke på den uppenbara tidsbristen pga midsommarfirande och annat. Jag skulle skriva en förklaring varför tråden tillfälligt är låst och sedan diskutera med mina med-moderatorer om lämpligast öde.
Om jag hade bestämt ödet så skulle det innebära att rensa inlägg som ansågs offtopic och sedan öppna diskussionen igen på samma plats.
Ämnet var inte offtopic från början och bör inte ha klassats som offtopic bara för att en del inlägg (mina egna inräknade) svävade bort från ämnet. Då ska man istället ta bort de inlägg som anses offtopic.

Det är inte speciellt svårt att förutse reaktionerna som upptsått i denna tråd när man flyttar en laddad diskussion så att den "försvann" för många utan förklaring eller någon notis. Så nu tar denna diskussion tid & energi för moderatorer som annars kunde ha gått till att diskutera ursprungsdiskussionens öde och eventuella rensning.

Att Baron skulle flyttat diskussionen för att vi som vill delta ska betala 30 kronor i supporteravgift tycker jag är larvigt påstående. Däremot så tycker jag att flytten var ett felaktigt beslut.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Att Baron skulle flyttat diskussionen för att vi som vill delta ska betala 30 kronor i supporteravgift tycker jag är larvigt påstående.

Då tror jag du missförstod, det var ingen som hävdade att han gjorde det.

Ursprungligen av eskimo:

Då tror jag du missförstod, det var ingen som hävdade att han gjorde det.

Sant, sant. Dålig läsförståelse från min sida.

Tycker tråden ska låsas istället för att "dumpas" i Supporter Lounge.
Loungen tycker jag ska vara en fristad med roliga, avspända och ibland djupa diskussioner. Passar inte med "heta potatisar" där.

Men visst förstår jag dilemmat för moderatorerna. Måste vara jättesvårt att veta om och när man ska bryta en diskussion. Jag tycker oftast att man kan se det först efteråt när man läser hela tråden från början till slutet. Måste jag välja ser jag hellre att man låser en gång för mycket än en gång för lite.

  • Medlem
  • 2008-06-21 19:19
Ursprungligen av KaRo:

Måste jag välja ser jag hellre att man låser en gång för mycket än en gång för lite.

Min strävan är den motsatta. Hellre fria än fälla.

Jo, jag förstår att ni moderatorer ofta tänker så (hellre fria än fälla) men som medlem
känns det bättre (tryggare kanske tom) om man vet att någon hyfsat neutral person kan markera vid kränkningar, elakheter och annat tjafs. Är nog bra inte bara för dom utsatta utan också för dom som säger dumheterna. Varför ska man släppa igenom saker som aldrig skulle accepteras IRL ? Ja, jag vet att det är skillnad men ändå...

Nä nu blir jag förbannad! Ok att ni 99-moderatorer rensar i trådar någon gång (tycker i o f s oftast att ni går fram lite väl hårt) men ni kan väl för h-e ha hjärnor nog att inse att man INTE rensar i trådar som handlar om övervakning eller censur..

  • Medlem
  • 2008-06-21 15:45
Ursprungligen av ninjamac:

Nä nu blir jag förbannad! Ok att ni 99-moderatorer rensar i trådar någon gång (tycker i o f s oftast att ni går fram lite väl hårt) men ni kan väl för h-e ha hjärnor nog att inse att man INTE rensar i trådar som handlar om övervakning eller censur..

Hur ska vi tolka det? Vad vill du ska hända med tråden? Hur motiverar du det?

Ursprungligen av Baron:

Hur ska vi tolka det? Vad vill du ska hända med tråden? Hur motiverar du det?

Jag menar att en tråd som handlar om integritetsfrågor och storebrorsfasoner kanske inte ska behandlas med storebrorsfasoner..

Att flytta tråden någonstans där tillgången är exklusiv är i min mening identiskt med att radera den från det öppna forumet - därför att det har i praktiken identisk effekt. M a o, som jag ser det har ni tagit ett storebrorsbeslut och bestämt att tråden inte är lämplig att läsas av vem som helst. I mina ögon ett extremt politiserat ställningstagande som på ett obehagligt sätt speglar de fascistiska strömningar vi tyvärr dras med inom politiken idag.

Den enda censur av en tråd där integritetsfrågor diskuteras jag alls kan acceptera är när inlägg är direkt kränkande och riktade mot person eller folkgrupp. I det läget tycker jag att det kan vara ok att man tar bort enskilda poster, med tydlig referens. T ex "Inlägget borttaget p g a innehåll av stötande karaktär." Se dock till att en kopia på texten sparas så att den kan återställas eller hämtas på förfrågan. Längre än så kan man inte gå utan att censuren uppfattas som oseriös.

Om ni anser att FRA-frågan inte hör hemma under nätverk och säkerhet så är naturligtvis OK att flytta tråden, förutsatt att graden av åtkomst inte ändras samt att tydlig referens lämnas på orginalplatsen, så att man kan hitta vart tråden flyttats.

Att jag exploderade när jag såg vad ni gjort med tråden är att er hantering var så Orwelsk, småsint och faktiskt inte speciellt klyftig.. Jag är fortfarande ordentligt förbannad och tycker det är väldigt dålig stil.

  • Medlem
  • 2008-06-21 23:17
Ursprungligen av ninjamac:

Jag menar att en tråd som handlar om integritetsfrågor och storebrorsfasoner kanske inte ska behandlas med storebrorsfasoner..

Jag gör ingen skillnad på trådar om det ena och om det andra. Hur skulle det fungera?

Citat:

Att flytta tråden någonstans där tillgången är exklusiv är i min mening identiskt med att radera den från det öppna forumet - därför att det har i praktiken identisk effekt. M a o, som jag ser det har ni tagit ett storebrorsbeslut och bestämt att tråden inte är lämplig att läsas av vem som helst. I mina ögon ett extremt politiserat ställningstagande som på ett obehagligt sätt speglar de fascistiska strömningar vi tyvärr dras med inom politiken idag.

Den som söker finner, dvs din tolkning av vad som faktiskt hände har mycket liten koppling till vad som faktiskt hände och hur det förhåller sig. Vem som helst fick läsa den flyttade tråden enligt de regler som finns på 99.se/mac. Att påstå att det var ett storebrorsbeslut visar mest hur mycket du vet om hur ett forum som 99.se fungerar.

Citat:

Den enda censur av en tråd där integritetsfrågor diskuteras jag alls kan acceptera är när inlägg är direkt kränkande och riktade mot person eller folkgrupp. I det läget tycker jag att det kan vara ok att man tar bort enskilda poster, med tydlig referens. T ex "Inlägget borttaget p g a innehåll av stötande karaktär." Se dock till att en kopia på texten sparas så att den kan återställas eller hämtas på förfrågan. Längre än så kan man inte gå utan att censuren uppfattas som oseriös.

Censur förekommer inte på 99.se. Alls.

Citat:

Om ni anser att FRA-frågan inte hör hemma under nätverk och säkerhet så är naturligtvis OK att flytta tråden, förutsatt att graden av åtkomst inte ändras samt att tydlig referens lämnas på orginalplatsen, så att man kan hitta vart tråden flyttats.

Som jag skrev tidigare trodde jag att det fungerade just så, eftersomdet är så jag ser vad som händer. Jag borde kanske ha vetat att det är en moderatorfunktion.

Citat:

Att jag exploderade när jag såg vad ni gjort med tråden är att er hantering var så Orwelsk, småsint och faktiskt inte speciellt klyftig.. Jag är fortfarande ordentligt förbannad och tycker det är väldigt dålig stil.

Om du verkligen vill missförstå vad som hände förstår jag att du tycker så. Men om du är intresserad av resonemangen är du helt av banan.

I övrigt håller jag i stort sett med Adrian, som vanligt.

Baron - vad jag refererar till och kallar storebrorsfasoner var dels flytten av tråden till en del av forumet som inte är öppen för hela 99.se klientelet, dels att ni uppenbarligen gjorde bedömningen att tråden inte var tillräckligt rumsren för det allmänna klientelet. Varför skulle ni annars flyttat den? Och hur är det inte censur?

Ursprungligen av Baron:

Jag gör ingen skillnad på trådar om det ena och om det andra. Hur skulle det fungera?

Den som söker finner, dvs din tolkning av vad som faktiskt hände har mycket liten koppling till vad som faktiskt hände och hur det förhåller sig. Vem som helst fick läsa den flyttade tråden enligt de regler som finns på 99.se/mac. Att påstå att det var ett storebrorsbeslut visar mest hur mycket du vet om hur ett forum som 99.se fungerar.

Censur förekommer inte på 99.se. Alls.

Som jag skrev tidigare trodde jag att det fungerade just så, eftersomdet är så jag ser vad som händer. Jag borde kanske ha vetat att det är en moderatorfunktion.

Om du verkligen vill missförstå vad som hände förstår jag att du tycker så. Men om du är intresserad av resonemangen är du helt av banan.

I övrigt håller jag i stort sett med Adrian, som vanligt.

Jag tycker det är rätt och riktigt att en tråd som spårar ur och inte tillför något eller leder någonstans (som tex denna... och FRA-tråden) både modereras och flyttas. Det är ett helt korrekt beslut och korrekt agerande från moderatorerna. I övrigt håller jag med Baron.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-21 15:50

Är man medlem i en organisation, t. ex ett forum har man accepterat de gällande reglerna och sedan inte fullföljer dessa tycker jag att moderatorerna/de ansvariga har varje rättighet att stänga av personerna som ligger bakom förbrytelserna.

Vad en enskild tråd där reglerna nu bröts i handlade om spelar ingen roll. Skriker man "censur" i ett sådant fall har man nog inte tänkt till själv är min mening.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-21 16:30
Ursprungligen av boris91:

Är man medlem i en organisation, t. ex ett forum har man accepterat de gällande reglerna och sedan inte fullföljer dessa tycker jag att moderatorerna/de ansvariga har varje rättighet att stänga av personerna som ligger bakom förbrytelserna.

Vad en enskild tråd där reglerna nu bröts i handlade om spelar ingen roll. Skriker man "censur" i ett sådant fall har man nog inte tänkt till själv är min mening.

Vad trött jag blir. Hur ska man uppfatta när en tråd bara förvinner? Jag såg den inte någonstans och för mig var den borta. Jag skrev censur för det var så jag uppfattade det. Mitt fel eller är det så att informationen om vad den tagit vägen var bristfällig?

Vad det gäller reglerna. Om det startar en tråd om FRA-tjofräset så är det admins uppgift att avgöra om den är existensberättigad i Nätverks och säkerhetsavdelningen. Tycker man det så får man ju anta att tråden diskuterar lagen och dess verkningar, eller är jag för naiv nu? Tycker man inte det så stoppar man den direkt, inte efter 7 sidor eller vad det nu var.

Jag tycker inte heller att den diskussionen avvek från ämnet på det viset som det sägs (om jag inte missade något på slutet). En diskussion måste få vara en diskussion och att använda liknelser och jämförelser är väl ett helt relevant sätt att diskutera?

Diskussionen gick het och säkert var det befogat ett styra upp den emellanåt. Då tycker jag att man skickar PM till de personer som man tycker ska tänka till och rensar bort de inläggen som uppenbart bryter mot reglerna (t ex tycker jag att uppenbar rasism ska bort, även om det gör att diskussionen till viss del blir lite märklig).

Det som händer nu tycker jag är obehagligt. Att delta i en diskussion på ett forum som flyttas till en plats på nätet som jag inte har tillgång till, känns inte bra. Hypotetiskt kan jag citeras och kommenteras utan att jag kan se det eller svara. Då forumdiskussionen var tillgänglig för mig från början men inte nu, tycker jag förutsättningarna har ändrats. Jag gillar inte det alls.

Alltid när en diskussion berör och engagerar så finns det dessutom folk som tycker sig ha rätten (nu pratar jag inte om moderatorer) att avgöra att den inte går framåt eller är något värd längre. Uppenbarligen är den det då det fortfarande är en massa människor som berörs och skriver i tråden. Om man själv tycker frågan är uttömd kan man ju välja att inte engagera sig i tråden längre. Skitenkelt, faktiskt.

Senast redigerat 2008-06-21 17:10

Klurigt fall, Baronen.

Hur vore det ifall du lade tillbaka tråden och låste den tillfälligt tills det att du successivt har hunnit rensa den?

På så sätt är den fortfarande läsbar samt att du slipper få oändligt med inlägg att moderera. Sen när tråden har öppnats igen så kanske du och en annan moderator skulle kunna turas om att skumma igenom den varannan dag samt påminna folket om att tråden kommer stängas ifall de håller på med personangrepp etc.

Kan man sätta en spärr för antal inlägg per dag i en tråd?

Låter det som ett dugligt förslag att överväga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-21 16:26

Svårt, Baron har gjort rätt, Adrian har också en poäng med låsning. Jag tycker nog att man kunde ha brutit isär den för att vara 100% korrekt, och sedan låst den delen som var direkta rasistiska yttringar alternativt raderat den.
Det här är inget demokratiskt forum, och det är jag glad för, det är huvudanledningen till varför jag gillar det.

Musik, har en lite vidare acceptans, även om stilen och svaren kan bli mycket hårdare än på mac, men bägge har sin charm.

Bra jobbat admin´s

av två dåliga val har ni valt ett - hellre det än att det fick fortgå.

Integritet och säkerhet går väl ganska hand i hand?

Adrian:
Att en tråd anmäls gör den väl inte orättfärdig på något vis?
Och att du fick ett SMS som innebar att någon ville ha en banning säger väl absolut ingenting heller? Ge mig ditt nummer så ska vi se hur många SMS du kan få av mig när jag blir förbannad på detta forumet för många av de åsikter som framförs här.
Varför ska det vara på ena hållet snarare än det andra?
Jag tycker det är lite kackiga argument faktiskt.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att öppna loungen så att alla kan vara med på OT-diskussionerna också. Eller iaf så att medlemmar kan läsa den (dvs att oreggade inte kan läsa där).

I det långa loppet så slutar det väl här som på alla andra forum. Folk fryses ut tills de tröttnar och lämnar forumet så sitter elit-klicken kvar och styr forumen. Inte för att det gör mig så mycket eller att det är någon värdering inbakad i det. Det är väl bara så det är. Man kan ju faktiskt alltid fortsätta komma hit och hitta sina svar.

Ursprungligen av RockyMontana:

Adrian:
Att en tråd anmäls gör den väl inte orättfärdig på något vis?

Näe, men det är ett tecken på att det sker olämpliga inlägg. Om vi förutsätter att anmälningarna är korrekta (vilket dom förstås inte alltid är) så betyder det att vi som moderatorer behöver ta tag i det. Och om en tråd får anmälning på anmälning så är det en god indikation på att den riskerar att spåra ur. Och en tråd som spårar ur har förverkat sin rätt.

Som moderator blir det tröttsamt att städa upp i en tråd där diskussionen spårar ur gång på gång, även om det beror på att några få förstör för många andra. Den första åtgärden, efter att ha tagit hand om de anmälda inläggen, är att gå ut med en varning i tråden att om inte diskussionen sker sansad så riskerar tråden att låsas. Det var också vad jag gjorde i tråden. Fungerar inte det låser man den.

Ursprungligen av RockyMontana:

Och att du fick ett SMS som innebar att någon ville ha en banning säger väl absolut ingenting heller?

Det har aldrig hänt för mig på forumet och jag har varit med sedan starten, så det i sig säger något, i min värld. Det var också från en person som inte skulle göra det om det inte fanns mycket goda skäl till det. Men häng inte upp dig på just den detaljen, jag ville bara illustrera hur mycket merarbete tråden skapade.

Ursprungligen av RockyMontana:

Ge mig ditt nummer så ska vi se hur många SMS du kan få av mig när jag blir förbannad på detta forumet för många av de åsikter som framförs här.

Det är alldeles uppenbart att jag inte ska ge dig mitt nummer när du resonerar sådär, för då har du inte alls förstått vad det handlade om. Det handlade om att någon bröt så grovt mot reglerna att denne borde kastas ur, inte bara att någon blev förbannad på vissa åsikter.

Ursprungligen av RockyMontana:

Ett alternativ skulle ju kunna vara att öppna loungen så att alla kan vara med på OT-diskussionerna också. Eller iaf så att medlemmar kan läsa den (dvs att oreggade inte kan läsa där).

Vi har haft vår vända med OT-diskussioner tidigare i forumets historia och det höll på att ta över forumet helt och förstöra den (på den tiden) Macfokuserade poängen med forumet. För att råda bot på det fick vi ta till den drastiska åtgärden att flytta alla dessa diskussioner till en helt egen sajt (dåvarande offtopic.se). Så den resan aktar vi oss noga för att ta igen.

Loungen ska ses som en lite lättsam del med låg till medelstor aktivitet som det kan bli när det är ett begränsat antal som har tillgång till det. De som betalar för supporterkontot gör det troligen för att stödja sajten, inte för att få tillgång till Lounge-delen, det är bara en liten bonus. Fria OT-diskussioner fungerar oftast bäst på mindre forum, eller på forumet som aktivt vill ha den typen av diskussioner.

Ursprungligen av RockyMontana:

I det långa loppet så slutar det väl här som på alla andra forum. Folk fryses ut tills de tröttnar och lämnar forumet så sitter elit-klicken kvar och styr forumen.

Det där har vi hört i många år nu och det är ju inte riktigt vad som hänt på forumet om vi säger så. Det är något som folk brukar säga när dom är missnöjda med modereringen, men inte har koll på verkligheten. Visst händer det att folk lämnar forumet i protest, men vi kan inte vara alla till lags och det brukar oftast vara några få höjljudda det handlar om.

Flera av de duktiga Mac-kunniga medlemmarna som faktiskt har lämnat forumet efter att tidigare ha tillfört värdefull kunskap i forumets unga dagar har gjort det pga av att forumet växt för mycket och för att det blivit för mycket brus i förhållande till det mer värdefulla. Så vårt problem har snarare varit att vi växt för mycket istället för att folk övergivit forumet på grund av dålig moderering.

Ursprungligen av RockyMontana:

Man kan ju faktiskt alltid fortsätta komma hit och hitta sina svar.

Det hoppas jag verkligen, för ett av grundmålen (speciell för 99Mmac-delen) är att man ska få svar här, antingen genom att söka i den stora mängd kunskap som redan finns, eller genom att få snabba svar av våra kunniga, trevliga och hjälpsamma medlemmar.

Tråden spårade faktiskt ur en del mot slutet och det började glida in på en massa sidospår om DNA-register och spaning (polisarbete) inom landet, och inte om det trådens originalpost handlade om (den nya FRA-lagen).
Det blev en massa diskussioner om ämnen runtomkring, och diskussionen om det riktiga ämnet tog lite stopp kändes det som.

Nu vet jag inte riktigt vad man skulle gjort åt situationen, låsa den eller säga till på skarpen (fast notera att admin redan varnat i tråden!).
Att låsa den vore ju fel på ett sätt kanske eftersom folk var rätt engagerade.
Klurigt.

Detta var ju en lösning, vet inte riktigt vad jag tycker om den men det kändes som något behövde göras.
På ett sätt är det bra eftersom det verkar som en liten "nerkylning" nu ett tag där alla kan tänka efter innan man sprutar fram en massa skräp bara. Och om man verkligen är jättemån om att fortsätta nu direkt så får man väl punga upp med de futtiga 30 kronor som det kostar för tre månaders supportkonto. Jag tror inte avsikten var att "nu ska vi tjäna lite extra pengar på folk som är känslomässigt upprörda, eftersom vi vet att de kommer vilja svara i tråden...".
Som sagt, det kyler ner tråden ett tag.
Nu får även admins tid att fatta beslut vad som ska göras.

Jag tycker inte det är någon stor grej, personligen var jag rätt trött på tråden.

  • Medlem
  • 2008-06-21 17:08

Förklara vad ni menar, ni som kritiserar att det kostar pengar. Att det är så är inget nytt.

Jag förstår Skillings invändningar och respekterar dem. Sista ordet är inte sagt.

  • Medlem
  • 2008-06-21 17:16

En sak slår mig just. Är det så att det inte syns att tråden är flyttad? Det verkar så på en del inlägg.
jag har levt i tron att det alltid syns, men det verkar ju i så fall inte som att man ser hänvisningarn till forum man inte har behörighet att läsa.
Om det är så backar jag i en del av vad jag har skrivit.

Bevaka tråden