Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Trineo:

Adrian B: Nope, jag tänker på Apple och att sedelpressen faktiskt är att jag tror de 30% täcker infrastrukturen och betalmodellen ganska snart och ger en sjysst vinst när företag som Facebook / Google / Tomtom / Garmin osv osv osv hittar på apps som de tar betalt för och dessa kommer köpas av närmre 10 miljoner användare.

Ok, men jag tror fortfarande att Apples vinst i sammanhanget inte kommer vara i närheten av den från hårdvaran, utan att App Store är ett sätt att ge ett mervärde till iPhone, och i andra hand tjäna lite pengar åt Apple.

Sen i takt med att framgången ökar så kommer också Apples vinst att bli större, för rimligtvis borde omkostnaderna inte öka i samma takt som försäljningen. Så nu i början är det kanske rentav en förlustaffär (speciellt om man räknar in utvecklingskostnaderna) men sen kan det börja generera fina vinster på lite längre sikt.

Ursprungligen av Trineo:

För räknar man lite på det, om alla iPhone användare köper ett program/spel för $10 så betyder det $18 miljoner till Apple... och det är på de 6 miljoner sålda iPhones i dagsläget enbart. Och som sagt, det är om varje användare enbart köper ett spel/program... jag tror många kommer köpa minst tre program när app store släpps och får ett hyffsat bibliotek av program.

Jag tror det är en optimistisk syn på det, nu i början. Om man ser till alla iPhone-användare så tror jag faktiskt att merparten inte kommer att köpa program. Men de som väl köper ett program kan nog tänka sig att köpa ett till och totalt sett kommer det nog att säljas väldig mycket program (om bara 10 procent köper ett program är redan det en succé i mina ögon).

Pratade just med Telia angående mitt bifintliga abonnemang. Eftersom jag är bunden till maj 2009 fortfarande, så kan jag inte bara förlänga det med t ex 24 månader efter den tiden, utan jag måste skaffa ett nytt abonnemang (och nummer) utöver mitt befintliga för att skaffa en iPhone nu. Så pass desperat är jag ju inte, så jag köper hellre en upplåst version, vilket ju med all sannolikhet lär komma på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 12:00
Ursprungligen av FordTheWord:

Pratade just med Telia angående mitt bifintliga abonnemang. Eftersom jag är bunden till maj 2009 fortfarande, så kan jag inte bara förlänga det med t ex 24 månader efter den tiden, utan jag måste skaffa ett nytt abonnemang (och nummer) utöver mitt befintliga för att skaffa en iPhone nu. Så pass desperat är jag ju inte, så jag köper hellre en upplåst version, vilket ju med all sannolikhet lär komma på ett eller annat sätt.

Skoj! Samma sits här! Låst till Tre och allt detta som apple nu håller på med så är det väll inte så konstigt att man gör allt för att importera den från usa och knäcka den så att man kan fortsätta använda sit abonnemang utan att behöva bli styrd till sämre.

Stört irriterande detta!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-10 14:17
Ursprungligen av FordTheWord:

Pratade just med Telia angående mitt bifintliga abonnemang. Eftersom jag är bunden till maj 2009 fortfarande, så kan jag inte bara förlänga det med t ex 24 månader efter den tiden, utan jag måste skaffa ett nytt abonnemang (och nummer) utöver mitt befintliga för att skaffa en iPhone nu. Så pass desperat är jag ju inte, så jag köper hellre en upplåst version, vilket ju med all sannolikhet lär komma på ett eller annat sätt.

Mitt befintliga abb hos Telia går ut 16/7. Det blir fem dagars svettigt väntande

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 14:22
Ursprungligen av gunek:

Mitt befintliga abb hos Telia går ut 16/7. Det blir fem dagars svettigt väntande

Man kan förlänga sitt abbonemang hos Telia en månad innan det går ut.

Ursprungligen av Jogin:

Man kan förlänga sitt abbonemang hos Telia en månad innan det går ut.

Han vill avsluta inte förlänga / Midmus

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-10 14:35
Ursprungligen av Midmus:

Han vill avsluta inte förlänga / Midmus

tänkte att jag måste ha ett nytt abb när jag köper min iPhone

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 15:45
Ursprungligen av Midmus:

Han vill avsluta inte förlänga / Midmus

Varför skulle han då behöva vänta fem dagar?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-10 16:09
Ursprungligen av Jogin:

Varför skulle han då behöva vänta fem dagar?

För, precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg, har fattat det som man måste starta ett nytt abb. om man köper en iPhone. Om man har ett bundet abb. (som FordTheWord hade som sträckte sig till 2009) måste man skaffa ett annat med annat nummer. Eller har jag fattat fel...?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 16:13
Ursprungligen av gunek:

För, precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg, har fattat det som man måste starta ett nytt abb. om man köper en iPhone. Om man har ett bundet abb. (som FordTheWord hade som sträckte sig till 2009) måste man skaffa ett annat med annat nummer. Eller har jag fattat fel...?

Vänta några veckor tills Telia ger officiellt besked. Jag är säker på att man kan förlänga sitt abonnemang men man uppdaterar till det nya iPhone abonnemanget.

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 16:35
Ursprungligen av gunek:

För, precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg, har fattat det som man måste starta ett nytt abb. om man köper en iPhone. Om man har ett bundet abb. (som FordTheWord hade som sträckte sig till 2009) måste man skaffa ett annat med annat nummer. Eller har jag fattat fel...?

Man kan förlänga sitt abonnemang inom en månad av bindningstiden. Du behöver alltså inte vänta fem dagar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-10 18:47
Ursprungligen av Jogin:

Man kan förlänga sitt abonnemang inom en månad av bindningstiden. Du behöver alltså inte vänta fem dagar.

Telia tillåter förlängning när det är mindre än 3 månader kvar på din bindningstid.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 21:01
Ursprungligen av SqdLdr:

Telia tillåter förlängning när det är mindre än 3 månader kvar på din bindningstid.

Åh, ännu bättre. Då kan ju tillochmed jag skaffa en vid lanseringsdatumet.

Kan vi få bort illusionen om att telefonen kommer att kosta 1300 bagare, Apples tolkning av dollarkursen är 1 USD = 10 SEK (möjligtvis 9,5 för de tio sista dollarna), vilket ger 1995 SEK i pris. Och om man tittar på abonnemangskostnaden i andra länder hamnar vi på ungefär 400 SEK i månadsavgift för iPhonen. Tråkigt, och troligtvis sant. Finns det ett alternativ om 199 SEK i månaden så köper jag en, utan att blinka. Men 299+, är ej försvarbart för en som mig som bara ringer ungefär 70-80 minuter i månaden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 13:37
Ursprungligen av William WM:

Kan vi få bort illusionen om att telefonen kommer att kosta 1300 bagare, Apples tolkning av dollarkursen är 1 USD = 10 SEK (möjligtvis 9,5 för de tio sista dollarna), vilket ger 1995 SEK i pris.

2000 är ändå ett ganska lågt pris för en mobiltelefon, det är väl rätt klart att iPhone är värd åtminstonde det dubbla, om man jämför med konkurrenterna?

Ursprungligen av William WM:

Och om man tittar på abonnemangskostnaden i andra länder hamnar vi på ungefär 400 SEK i månadsavgift för iPhonen.

Andra länder, framförallt USA, har inte lika pressade priser på mobiltrafik. Men vi kan ju bara spekulera än så länge, jag tror iaf att kostnaden kommer att vara rätt rimlig.

Ursprungligen av William WM:

Kan vi få bort illusionen om att telefonen kommer att kosta 1300 bagare, Apples tolkning av dollarkursen är 1 USD = 10 SEK (möjligtvis 9,5 för de tio sista dollarna), vilket ger 1995 SEK i pris.

Kollar man på andra produkter från Apple som idag kostar $199 som t.ex. iPod Nano 8GB så kostar den 1795:- inkl MOMS i Sverige. Då skall man oxå har i åtanke att dollarna har sjunkit en del sedan iPod Nano uppdaterades senast och därmed är kanske t.o.m. 1695:- inkl MOMS inte helt orealistiskt.

Den som lever får se.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-10 13:16

Nej, måste säga att jag blev lite ledsen på den nya iPhonen, 3G är inget jag använder och GPS skulle endast vara en kul grej för mig. Något annat nytt blev det ju inte och det värsta är väl att man blir tvungen att skaffa abonnemant till den oavsett hur man gör. Jag teckade ju fan om mitt Comviq Kompis på 12 månader låst för typ 1.5 vecka sedan
Just nu känns det ju mera prisvärt att köpa sig en ny, gamal iPhone och anväbnda den istället. Enda är väl att det ser lite fult ut att komma med en gamal modell när en ny precis släppts =(

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-10 13:23
Ursprungligen av iLind:

Just nu känns det ju mera prisvärt att köpa sig en ny, gamal iPhone och anväbnda den istället. Enda är väl att det ser lite fult ut att komma med en gamal modell när en ny precis släppts =(

Den gamla fungerar fint, du kan ju lätt få den för 1000-lappen nu skulle jag tro om man ser till hur många som vill byta upp sig. Sen så kan du ju få en 32 eller 64 GB om ett år, och då är du glad att du väntade

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-10 13:27
Ursprungligen av iLind:

3G är inget jag använder och GPS skulle endast vara en kul grej för mig.

Nu vet jag inte om detta är fallet för dig men spontant tror jag att många förknippar 3G med videosamtal och resonerar att det är onödigt då antagligen väldigt få videosamtalar (själv har jag gjort det två gånger och har ändå haft "videomobil" sedan det lanserades). Men nu är ju grejen med 3G att man kan surfa sjukt mycket snabbare och iPhone är en mobil som bygger väldigt mycket på att man skall kunna ha tillgång till snabb surf, mail, YouTube, uppdatering av aktier, väder osv. Således är 3G i princip ett måste för en iPhone.

Ursprungligen av Occhino:

Nu vet jag inte om detta är fallet för dig men spontant tror jag att många förknippar 3G med videosamtal och resonerar att det är onödigt då antagligen väldigt få videosamtalar (själv har jag gjort det två gånger och har ändå haft "videomobil" sedan det lanserades). Men nu är ju grejen med 3G att man kan surfa sjukt mycket snabbare och iPhone är en mobil som bygger väldigt mycket på att man skall kunna ha tillgång till snabb surf, mail, YouTube, uppdatering av aktier, väder osv. Således är 3G i princip ett måste för en iPhone.

Precis!
Om man inte bryr sig om det har jag svårt vad folk ska använda iPhonen till.
Eller, jovisst iPod i luren är ju grymt etc. Men det stora med iPhone är de suveräna surfmöjligheterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 13:21

William: Jämför då gärna också med vilka andra abb som finns i de länderna. Personligen tror jag att man skall kolla vad Telia tar för sina mobilabb med flat rate data för att få en bra indikation på var det hamnar... inte vad det kostar i uzbekistan eller nån annanstans.

iLind: Tecknade du 12mån för 1½ vecka sedan får du nog skylla dig själv, fanns väldigt tydliga indikationer då att detta skulle ske.

Ursprungligen av Trineo:

William: Jämför då gärna också med vilka andra abb som finns i de länderna. Personligen tror jag att man skall kolla vad Telia tar för sina mobilabb med flat rate data för att få en bra indikation på var det hamnar... inte vad det kostar i uzbekistan eller nån annanstans.

Så vitt jag vet säljs inte iPhone i Uzbekistan, men tittar vi på andra europeiska marknader så ser det ut så här för de billigaste abonnemangen:

Frankrike: 49€
Irland: 45€
Tyskland: 29€ (ej flatrate på data, endast 500 MB), flatrate är billigast 49€

Det är lite lättare att diskutera när man håller sig till fakta, troligtvis får vi samma prisbild i Sverige. Jag (och många med mig) skulle bli väldigt förvånade om Telia pressade priserna under de här nivåerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 13:41

Så då hoppas vi på 298 kr i månaden j/k

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 13:52

Från ett internt memo

Citat:

The new 3G device will be activated in store in both AT&T and Apple stores. Customers must accept AT&T and Apple Ts & Cs, sign a 2-year agreement, and select the data plan for the iPhone 3G before leaving the store. The current iTunes activation process will no longer be required for iPhone 3Gs, however a short tether process to unbrick the 3G device will be performed in all AT&T stores (tether cords will be provided). Apple stores will also perform this tether process, however in the event that a customer's device is not tethered in the Apple store, their device will be inoperable until they get home and tether through iTunes. Prepaid and Pick Your Plan will not be allowed on the 3G device.

Källa: IPhone 3G: AT&T Memo to Retail Managers Shows iPhone 3G Policy

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-10 14:45

Det priset som det snackas om, det blir väl troligen med 100 månaders abb??

Ursprungligen av chibba:

Det priset som det snackas om, det blir väl troligen med 100 månaders abb??

Du verkar vara en lustig en.

24 månader är troligtvis avtalsplanen. Inte 100.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-10 15:16
Ursprungligen av henkebarn:

Du verkar vara en lustig en.

24 månader är troligtvis avtalsplanen. Inte 100.

Roligt vet jag inte, det låter lite för bra när priset ligger på 1300 spänn. Men som du säger 24mån låter troligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 15:08

William WM: Jo, men hur står de övriga abbonnemangen sig då? Alltså de som inte är för iphone? För det är där som man skall kolla, mig veterligen tas det inte ut någon premium för att abbet tillhör en iPhone utan snarare för att det är flat rate data.
Och där har vi våra abb redan i sverige runt 200:- plus samtal. Kan mycket väl tänka mig att Telia för iPhone kommer köra sina 99/199/299 per månad plus flat rate data som kostar 199:-... alltså 299/399/499 i abb som då inkluderar data. Men också möjligt att de tar dessa och bara lägger på 100:- för data och då hamnar på ett median som är 199/299/399 eller 699 för flat rate tele, sms och data.
Själv är jag bra sugen på det senare... alltså totalt flat rate.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 15:37

1300:- ex moms i så fall ja... fattar inte att så många inte har förstått att USA alltid sätter ut pris ex moms... medans man inte får sätta ut pris ex moms till konsumenter i Sverige.

Trineo: Du har en bra poäng, vi får hoppas du har rätt.

Angående kontaktkort, O2 säger att de ska erbjuda ett kontantkort för iPhonen i Förenade Kungadömet: Pay & Go - iPhone - O2

Bevaka tråden