Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av stile:

Telia kommer att göra marknadsföring från den 8 juli i dagspress. Vet inte om de kommer göra någon reklam i TV eller Radio.

Butiken på Kungsgatan ska hålla öppet från torsdagkväll/ natt. Det här är de uppgifter jag fick när jag luskade lite ang deras marknadsföring.

Jag känner dock en oro för att det inte finns iPhone så behovet täcks på långa vägar.

Jag tror faktiskt inte att oron är befogad. Apple brukar väl inte sälja slut på en kvart när det kommer uppdaterade produkter
Men eftersom jag börjar bli känd för min negativa inställning till Telia så måste jag väl ändå slänga in den:
"Det är ju ändå Telia vi pratar om, de har säkert underskattat efterfrågan och beställt för få"

  • Medlem
  • 2008-07-04 17:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror faktiskt inte att oron är befogad. Apple brukar väl inte sälja slut på en kvart när det kommer uppdaterade produkter
Men eftersom jag börjar bli känd för min negativa inställning till Telia så måste jag väl ändå slänga in den:
"Det är ju ändå Telia vi pratar om, de har säkert underskattat efterfrågan och beställt för få"

När ipod Touch släpptes i Sverige förra året sålde den slut på direkten. Det fanns ytterst få exemplar i den första leveransen. Varför skulle det bli annorlunda med iPhone tror du?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-07-04 17:36

Lokala Dialectbutiken här på byn börjar ta upp beställningar fre 11 juli. Leveranserna beräknas först komma igång i augusti.
Jo jag vet att Dialect inte är en första gradens Teliabutik men säljer nästan alla deras produkter och tjänster.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-07-04 16:47

De snackas lite om att Telia kommer ha öppna 00.01 tidigare i tråden. Vart hittar man den informationen så att man ser vilka butiker som kommer ha det och att det inte bara är ett rykte?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-04 23:45

Måste man ta tillägstjänsten fri trafik för 199 kronor?

Jag tänkte ta det billiga abonnemanget för 69kr/mån i 18 månader och betala 4220 för telefonen. Låta det abonnemanget ligga som då blir 1242kr (plus eventuell fakturaavgifter osv). Då blir det 5462 kr för allt. Och chansar på att det går låsa upp telefonen så jag kan använda mitt tre.

Kan nån (gärna utan spydiga kommentarer) säga mig om jag är helt ute och cyklar eller om det kommer funka. Och nej jag tänker inte använda telia.

Kungsgatan i sthlm ska ha öppet från midnat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 00:08
Ursprungligen av gustav.flygare@gmail:

Kungsgatan i sthlm ska ha öppet från midnat.

Jag har sett den uppgiften lite här och där. Finns det någon officiell källa på det eller är det bara "läckor" om det nu stämmer?

Kommer jag att kunna använda Iphonen som modem till min macbook? Någon som har koll på det? Då kan det ju vara intressant att köpa fri trafik skiten för 199kr.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-05 05:07
Ursprungligen av gustav.flygare@gmail:

Kommer jag att kunna använda Iphonen som modem till min macbook? Någon som har koll på det? Då kan det ju vara intressant att köpa fri trafik skiten för 199kr.

Jag har personligen inte hört om något officiellt program från Apple som ska stödja att använda iPhonen som modem, men en enkel sökning på google gav detta.

Citat:
  1. Install the program called Tinyproxy - Download it fromhere.

  2. On your OS X laptop (you will need an airport card), Open up System Preferences from the Apple Menu and navigate to the Sharing tab.

  3. Click on the internet tab once in there. Select share your connection from Built in Ethernet. Then select airport as your method of sharing. Under airport options you can name and secure your computer in the manner you prefer. then click on “start” under internet sharing.

  4. Head back over to system preferences and open up Network settings. Its best to create a new location for this but you really dont have to. Select airport off the list and hit the TCP/IP Tab.

  5. Configure IPv4 Manually and set your IP to “192.168.1.2″ and your subnet to “255.255.255.0″, you can leave all the other fields blank.

  6. Click on configure IPv6 and set it off.

  7. Now click on the proxies tab and turn on your Web Proxy, to the right of that you will enter your web proxy address enter “192.168.1.1:8080″

  8. Hit Apply Now

  9. Back on the iPhone navigate to the settings menu then to the wifi menu. From here select your newly created network. Then press that little blue arrow to the right of the network name

  10. Go to the airport on the mac toolbar on the top and select “create network” and name what you want and create a password if u want too.

  11. Back on the iPhone navigate to the settings menu then to the wifi menu. From here select your newly created network. Then press that little blue arrow to the right of the network name

  12. Click on the static tab and Change the IP Address to Manually and enter “192.168.1.1″ in the IP field and “255.255.255.0″ in the subnet field. Leave everything else blank.
    If u followed all of this right its gonna work on safari…..for firefox do the following after done the previous steps:

  13. Go to Preferences

  14. Click on the “advanced” tab

  15. Click on the “Network” tab

  16. Click on settings under connection

  17. Select “Manual Proxy configuration”

  18. Type in 192.168.1.1 in the http proxy box and 8080 for port and leave everything else blank or the way it is.

  19. Select Socksv4

  20. hit ok

Källa: How To - Use iPhone as modem on Mac | iPhoneIndiaBlog.com

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-05 13:30

Ang. maknadsföring: Idag var det en helsida i DN. Betald av DN som reklam för deras nya iPhone-anpassade websida.
Se där. Media sköter marknadsföringen åt Telia/Apple

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-05 14:01
Ursprungligen av gunek:

Ang. maknadsföring: Idag var det en helsida i DN. Betald av DN som reklam för deras nya iPhone-anpassade websida.
Se där. Media sköter marknadsföringen åt Telia/Apple

DN förnyar mobilsajt för Iphone

Länken är mobil.dn.se

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-05 14:33
Ursprungligen av Jetwash:

DN förnyar mobilsajt för Iphone

Länken är mobil.dn.se

Bra sajt förövrigt! Den kommer man nog besöka dagligen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-05 18:51

thevil: Tack för marknadsföringslektionen.

Anser du att man helt rättfärdigt kan kritisera Telias marknadsföring av iPhone en vecka innan den har släppts? Du tycker att det är läge för det?

Förövrigt, om iPhone säljer bra så anser åtminstonde jag att huvudsyftet med marknadsföringen är uppnått. Att i det läget snacka om vad Telia "borde" ha gjort är ju ganska märkligt.

Är det inte så att man inte kan se mms på telias hemsida med iPhonen eftersom den inte stödjer flash och deras visning av mms är just det. Har för mig att det var så när man hade sina iPhones en gång i tiden (väntar otåligt på nästa generation).

Tänkte bara upplysa om det!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-06 10:29

Det finns väl massor av annan funktionalitet som "alla andra" telefoner har men som iPhone saknar också, knappast något som behöver motiveras. Apple utgår från vad de tycker behöver finnas i en telefon, inte från vad andra telefoner redan har.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-06 11:37

Jag tycker det är helt i linje med att Apple ibland helt plötsligt bestämmer sig för att de inte tänker använda en viss teknik. Vi har sett det förr, bort med diskettenheten, ingen radio i ipod, ingen dvd i macbook air etc.

När det gäller bristen på radio i iPod så var det en dealbreaker för mig tidigare men nu när jag köpt min iPhone så har jag börjat använda podcasts istället (det mesta av sveriges radios utbud finns ju faktiskt i iTunes Store) och insett hur genialt det är. Visst saknar jag möjligheten till liveradio i vissa fall men inte alls i den utsträckningen jag först inbillade mig.

När det gäller MMS så finns det ju redan nu ett program som erbjuder det, så jag ser egentligen inte problemet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-06 11:56

1. iPhone gjordes ju först och främst för den amerikanska marknaden, där MMS, väl, inte är en särskilt populär företeelse?

2. Jag ser ingen bra anledning varför Apple behöver motivera varför de inte utformar iPhone efter hur andra telefoner är utformade.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-06 12:07
Ursprungligen av Jogin:

1. iPhone gjordes ju först och främst för den amerikanska marknaden, där MMS, väl, inte är en särskilt populär företeelse?

Precis, och det är väl en teknik Apple har bestämt sig för att döda då det enligt dom finns fullgoda alternativ (tänk diskettstation).

Ursprungligen av Jogin:

2. Jag ser ingen bra anledning varför Apple behöver motivera varför de inte utformar iPhone efter hur andra telefoner är utformade.

Nä, och det är väl det som är iPhones styrka, att den INTE är utformad som andra telefoner

När det gäller avsaknaden av mms så hjälper inga rationaliseringar - det är idiotiskt. En minoritet av jordens mobilanvändare har inte mail på nallen - inte mina mor/far-föräldrar t.ex. - och kommer inte att ha det på mycket lång tid...om någonsin.
Jag använder inte själv mms, men jag fattar ju att det är genialt med sin omedelbarhet. Det finns inget alternativ. Mail är INTE ett alternativ i verkligheten.

Detta vet också Apple som snart fixar till mms - kanske redan i firmware 2.0. Att det saknas är ingen policy, det är som mycket annat med iPhone; dom prioriterar och hinner inte ta fram allt bums.

Om inte Apple fixar mms inom ett år så har jag fel - annars har jag rätt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-06 14:00
Ursprungligen av Zimmerman:

När det gäller avsaknaden av mms så hjälper inga rationaliseringar - det är idiotiskt. En minoritet av jordens mobilanvändare har inte mail på nallen - inte mina mor/far-föräldrar t.ex. - och kommer inte att ha det på mycket lång tid...om någonsin.
Jag använder inte själv mms, men jag fattar ju att det är genialt med sin omedelbarhet. Det finns inget alternativ. Mail är INTE ett alternativ i verkligheten.

Du menar att en majoritet saknar mail antar jag? Har du någon liknande statistik på hur det är för MMS och hur ofta det används? Ingen av mina mor/far-föräldrar har MMS på sin telefon och kan inte ens använda SMS. MMS används väl mest för att skicka en massa nonsensbilder som visar hur fulla folk är på en fest och liknande. Personligen brukade jag bara skicka MMS på de dagar då Telia bjöd på MMS (förmodligen eftersom efterfrågan var så låg), och då brukade jag ta ett foto på den mat jag lagat och skicka till en kompis som är helt oduglig vid en spis.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om inte Apple fixar mms inom ett år så har jag fel - annars har jag rätt.

Nej, det bevisar ingenting.

Jo, jag menar "majoritet" så klart.

Jo, det är mest nonsensbilder som tas/skickas med mms - precis som sms (som är STOORT) där det är mest nonsens också Nonsens makes the world go around. Stora delar av i-världens välstånd bygger på nonsens.
Gamlingarna i min klan fixar - och diggar stenhårt - mms. Mail däremot...i MOBILEN!!??? No way. Även om någon hjälper dom med konfigurationen så är det kört sedan. Totalkört.

Mail i datorn - sms/mms i mobilen. Detta är verkligheten och så kommer det att vara länge - tyvärr (jag är en mailmänniska). Jag accepterar dock sanningen och lever med den.

Ursprungligen av scim:

Du menar att en majoritet saknar mail antar jag? Har du någon liknande statistik på hur det är för MMS och hur ofta det används? Ingen av mina mor/far-föräldrar har MMS på sin telefon och kan inte ens använda SMS. MMS används väl mest för att skicka en massa nonsensbilder som visar hur fulla folk är på en fest och liknande. Personligen brukade jag bara skicka MMS på de dagar då Telia bjöd på MMS (förmodligen eftersom efterfrågan var så låg), och då brukade jag ta ett foto på den mat jag lagat och skicka till en kompis som är helt oduglig vid en spis.

Nej, det bevisar ingenting.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-06 13:48

Zimmerman: Tror inte det är tidsbristen som gjort att MMS saknas faktiskt, se bara hur snabbt det gick för tredjepartstillverkare att fixa en MMS-applikation. Snarare handlar det om att MMS inte är något som används i USA. Varför implementera något som ingen använder? Mail är då inte en "ersättare" för MMS, det är helt orelaterat till MMS — mail används i USA, MMS gör inte det. Konstigare än så behöver man inte göra det.

Jag är osäker på hur mycket MMS används i övriga världen, men om det används lika mycket i resten av Europa som det gör här hemma så kommer det säkert en uppdatering med det också, tids nog.

Är det inte bättre att vänta och se om det kanske finns ett MMS program att ladda ner i App Store 11 juli? Skulle kännas som en alternativ lösning, jag är en av dom som saknar MMS mycket, skulle vara roligt att kunna skicka MMS till polarna.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-06 14:57

Jag hör vad du säger men jag tror att behovet av MMS är överdrivet, de i din klan råkar tillhöra de som använder det frekvent, men i min umgängeskrets (släkt, kompisar, kollegor) är det väldigt sällsynt. Jag skulle tro att Telias kampanjer som de kör lite då och då är ett bevis på att MMS inte används så otroligt mycket, då man aldrig ser några liknande kampanjer för SMS t.ex.

Hursomhelst så är det ju möjligt att skicka MMS med iPhone, det ingår bara inte i standardutförandet - vilket jag ser som en spegling av behovet.

Själv är jag f.ö. varken mail- eller MMS-människa, jag är IM-människa. Senaste versionen av Agile Messenger är precis vad jag vill ha, men jag förstår att den inte ingår out-of-the-box.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-06 14:59

Förutom MMS då så klart, vad för andra sorts applikationer hoppas ni kommer att komma på AppStore?

Ursprungligen av Jogin:

Förutom MMS då så klart, vad för andra sorts applikationer hoppas ni kommer att komma på AppStore?

OmniFocus for iPhone kommer att bli en riktig "killer app" för alla oss som lagt upp vårt yrkesliv efter GTD principen. Kommer även att fungera väl för scim och hans inköpslistor men då är den lite over-kill. Denna mjukvara är en av huvudanledningarna till att jag kommer att byta upp mig till iPhone 3G från min iPod Touch.

Ursprungligen av Jogin:

Förutom MMS då så klart, vad för andra sorts applikationer hoppas ni kommer att komma på AppStore?

Jag hoppas på Touchpad Pro i App Store. Gärna något svar på AirTunes (typ AirFoil) också.

EDIT: och en iPhone-variant av Perian.

Voice Recording.

Sen...hoppas jag verkligen att Anteckningar i Mail synkas i.o.m. firmware 2.0. Annars är det ju skandal. Att Apple har en notes-lösning i iPhone - och en annan notes-lösning i Mac - är...tja...omacigt. Måste vara en temporär slirning i hjärnorna.

Ursprungligen av Jogin:

Förutom MMS då så klart, vad för andra sorts applikationer hoppas ni kommer att komma på AppStore?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-06 15:02

Som jag skrev ovan, en kompetent IM-klient. Har testat Agile nu ett tag och den verkar riktigt bra, även om jag bara använt den i några timmar.

Sedan skulle jag vilja ha något som hanterar inköpslistor, så man kan skriva in saker man behöver när man kommer på det, och få upp hela listan i affären. Jag använder anteckningar till det nu men skulle gärna se en mer skräddarsydd lösning.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-06 21:24

Det låter riktigt lysande, på jobbet har vi projektplaneringar lite här och där, diverse excelark som ingen vet vars de ligger, att-göra listan i Outlook, diverse mail etc etc. Klockrent att kunna samla allt till ett ställe (även om det kommer kräva lite administration från egen sida)!

Bevaka tråden