Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarliga behörighetsproblem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-04 22:55

Har lyckat fippla med behörigheterna på min gamla hemmamapp på en extern hårddisk så att alla behörigheter är konstiga och ägaren är fel! Jag kan ändra behörigheterna genom att öppna informationsfönster och klicka på hänglåset och sedan ändra behörigheter och ägare som jag vill men behörigheterna och ägaren kopieras ju inte rekursivt så alla filer är fortfarande låsta/åt helvete.

Hur ska jag lösa dessa problem? Är inte rädd för Terminalen men det verkar inte fungera med sudo chown/chmod. :">

sudo chown -R username:group

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-05 11:41

Det är ju det jag har provat med! Varken ägare eller behörigheter ändras inte!

Ursprungligen av ahmedmo:

Det är ju det jag har provat med! Varken ägare eller behörigheter ändras inte!

chown -R betyder ju just "Recursive" (alltså ner igenom hierarkin men du måste ju stå högst upp på disken då) .. och kolla om "strunta i ..." är ikryssat ...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-05 13:28

Du råkar inte ha slagit på "ignorera rättigheter" i Info-rutan på den disken?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-05 18:13

Vet inte jag har lyckats kopiera över mitt iTunesbibliotek och iPhotobibliotek med hjälp av sudo och cp men även dessa filer har konstiga behörigheter och jag hittar inget sätt att ändra behörigheter och ägare rekursivt.

Klicka på disken, välj "Visa info" om den, det finns en lite ruta längst ner i det avlånga fönstret du får fram där står "ignorera..."

Kolla vad som står där.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-07 14:11

Oktej, bortse från ägarskap var aktiverat på disken! Avaktiverade det och körde sudo chown -R eribi /Volumes/Leopard\ HD/Users/eribi, skrev in mitt lösenord och väntade några sekunder. Det hjälpte inte!

När jag tittar mina behörigheter på katalogen med finder står att jag har "Anpassad åtkomst". =( inga framsteg m a o.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-07 16:07

Sopa in en "sudo chmod -R 770 /Volumes/Leopard\ HD/Users/eribi" oxå.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-07 16:37

Gjort det. Hjälper tyvärr inte heller.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-08 12:27

Idag när jag körde chown och chmod på itunes biblioteket som jag lyckades kopiera över med sudo cp så fungerade det helt plötsligt!

Nästan windowsklass på dessa problem

Måste haft med månens fas att göra då ?

Den är väl det enda som skiljer igår från idag....

Moahahahaha!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-10 16:01

En omstart kanske? Det kan göra under

1
Bevaka tråden