Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk - köptips

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-13 01:09

WD My Book Pro 500 GB

Har köpt en My Book PRO 500 gig.
Den är lysande !
Jag kan dock inte använda mig av Firewire då inte min Mac Mini har utgång för det.
Hade lika gärna kunnat köpa en Premium......

Den är snabb, stadig & surrar ganska högt när den jobbar, men går ner i viloläge och blir ljudlös ganska omgående när den ej används även om den är inkopplad och påslagen.

MYCKET nöjd! Rekomenderas varmt efter en tuff match i hårddiskdjungeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 17:29

Jag letar också efter en bra extern lagringsenhet att kombinera med nya MBP.

Har goda erfarenheter av en intern Western Digital hd på 120GB som tuffat på i sex år helt problemfritt! Så jag sneglar åt MyBook...

Jag investerade i en MyBook Pro till min nya MBP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 11:26
Ursprungligen av Agazzie:

Jag investerade i en MyBook Pro till min nya MBP

500 eller 1000 GB?

Ursprungligen av mirydh:

500 eller 1000 GB?

En 250GB bara faktiskt, ville testa först, och sen så känns det bättre (säkrare) att kanske hellre köra 2-3st 250gb istället för en stor, ifall den skulle crasha.

Vad du än gör; köp inte en LACIE-disk. Känner säkert tio pers som har haft kraschar med dem.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-06-17 11:08

Lite mer hårddiskar för Backup

Seagate FreeAgent Desktop (Pris 799 inkl moms för 250 GB)

Den här är ju ful som f_n ärligt talat. Vem vill ha en b_jsbrun hårddisk på skrivbordet? Det tilltalande är dock att det är en Seagate HD samt att disken har 5 års garanti. Finns i olika storlekar. Någon som kan ge ett omdöme? (ursäkta språkbruket)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=160097

Western Digital Elements (Pris 825 inkl moms för 320 GB)

Denna hårddisks design är mer tilltalande om än inte vacker. Stor disk till lågt pris, ett års garanti och Western digital borde väl göra kvalitetsdiskar? Har en WD i min iMac 20". Diskar Apple stoppar i sin burkar borde ju borja för kvalitet? Någon som kan ge ett omdöme om denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=153936

Äh om det bara är färgen så är det inget problem att måla om, jag gjorde det för ett par veckor sen

Om den externa HD'n har hub, t.ex. 4 usb 2 firewire, betyder det att flera datorer kan ansluta till HD'n eller att jag bara kan ansluta fler tillbehör och endast en dator kopplad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-18 22:24

WD MyBook är stendöd, har haft den i 3 veckor. Nätaggregatet ger spänning men disken visar ingen indikering.

/Arne

Senast redigerat 2008-02-18 22:37

Har en LaCie hub på 500 GB och kan tyvärr inte rekommendera den.
Den skall ha en tyst fläkt men så tyst är den inte.

Har en WD Mybook Studio, 500GB. Funkar utmärkt, går tyst.

  • Medlem
  • 2008-02-21 11:01

Vad är det egentligen för skillnad på WD Mybook Essential, Studio och Home?

Är det hastigheten, om den har bara USB eller usb och Firewire 400 och eller 800?

Jag är egentligen ute efter en USB-drive då jag behöver den för att redigera film med en Macbook och då är ju firewireporten upptagen av kameran...

Finns det externa hårddikar som är lika tyst som en imac?

  • Medlem
  • 2008-02-21 15:33

Har just beställt en WB Mybook studio 500gb...

Så mycket tålamod att vänta på svar här hade jag....

Ursprungligen av danjo:

Vad är det egentligen för skillnad på WD Mybook Essential, Studio och Home?

Är det hastigheten, om den har bara USB eller usb och Firewire 400 och eller 800?

Jag är egentligen ute efter en USB-drive då jag behöver den för att redigera film med en Macbook och då är ju firewireporten upptagen av kameran...

Vad jag förstår så är det anslutningsmöjligheterna som bestämmer vilket namn den har.

Studio: FW800, USB2 och eSata

Essential, Office: USB2

Home: FW400, USB2 och eSata

Pro, Premium (enkel eller dubbel disk): FW400, FW800 och USB2

Studio är dock den varianten som är direkt inriktad mot Mac-användare. Disken kommer färdigformaterad för Mac med enbart Macprogramvara på disken. Den medföljande manualen är för Mac, vill man ha en för PC får man enligt instruktionerna ladda ner den .

Ursprungligen av micke_nkpg:

Finns det externa hårddikar som är lika tyst som en imac?

Exakt hur tyst en iMac är vet jag inte men Mybook diskarna är fläktlösa så det enda man hör är disken. Modellen förlitar sig på passiv kylning. Om någon vill veta lite mer så kan jag rekomendera denna artikel.

  • Medlem
  • 2008-02-21 19:41

Tack! Då verkade jag ju valt rätt ändå!

Jag hittade den här sidan sedan också:
http://www.wdmybook.com/en/editions/

Någon som har erfarenhet av WD Elements?
Är dom tysta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-12 14:13

Jag är i behov av ytterligare en extern disk då jag behöver ha denna till att göra en spegling av disken i min MBP som sedan inkrementiellt uppdateras med jämna mellanrum, t ex med CCC eller SuperDuper.

Vad har ni för förslag på extern prisvärd disk? Den bör vara på minst 300 GB och har den FW800 är det givetvis ett stort plus Western Digital är inte intressant dock.

Köp i alla fall INTE nån LaCie-disk. Har haft 2 st av "Porsche Design"-modellen, vilka båda två har packat ihop, och det ganska snabbt. De var både snygga och relativt billiga, så de känns ju attraktiva att köpa, men som sagt - väldigt opålitliga. Googlade sen runt lite och det visade sig att många med mig hade problem med dessa diskar...hade dem som backup-diskar, som tur var, så jag förlorade ingen data... Hur det är med andra LaCie-modeller vet jag inte.

Ursprungligen av zinned:

Jag är i behov av ytterligare en extern disk då jag behöver ha denna till att göra en spegling av disken i min MBP som sedan inkrementiellt uppdateras med jämna mellanrum, t ex med CCC eller SuperDuper.

Vad har ni för förslag på extern prisvärd disk? Den bör vara på minst 300 GB och har den FW800 är det givetvis ett stort plus Western Digital är inte intressant dock.

I mitt eget sökande efter disk med fw800 har jag sett att det inte är så många tillverkare som har det gränssnittet. Western är en av de få. Ett alternativ är att köpa ett externt kabinett med fw800 och sedan stoppa i en disk av eget val eller köpa det som paket någonstans ifrån. De enda jag sett som ger dessa alternativ till ett något sålunda överkomligt pris är Macsales: OWC Mercury Elite-AL Pro FireWire 800/400, eSATA + USB2 external Solutions up to 2.0TB - Plug & Play Quad Interface

Därifrån kan du köpa såväl kabinett med diskar i som kabinett och disk separat för att sedan sätta ihop dem själv. Servicen de erbjuder är exceptionell och priserna är bra - iaf om grejorna inte fastnar i tullen.

Innan jag köpte min andra wd Mybook Studio undersökte jag möjligheterna att handla såväl därifrån som några återförsäljare här i gamla svedala men det blev lite för dyrt för mig men hade jag haft behov av att köpa en massa grejor så skulle jag inte tveka att handlar från OWC/Macsales.

Man bör se upp med "Firewire 400/800 interface" då det oftast innebär att prylarna ÄR FW400 och att man kan koppla in dem med en adapter till FW800 ...

Då passar det, men farten blir ju bara FW400 ...

Se till att det sitter rätt kontakter i grejerna, annars blir man bara besviken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-13 16:32

Det retar mig att dessa 500GB Seagate-diskar inte finns tillgängliga längre som man kunde få billigt tidigare, de som hade FW800 och USB för 490 spänn. Bra prisklass där...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-25 22:18

Jag undrar samma sak. Jag vill ha ytterligare en extern hårddisk som jag kan ha som backup om den som jag har nu skulle krascha. Ja, mitt önskemål är alltså att den nya, som jag ska köpa, ska innehålla allt som den gamla innehåller.

Först och främst, vilket märke rekomenderas när det gäller externa hårddiskar?(Okej, jag har fattat att jag inte ska köpa Lacie)
Sedan har jag funderat på hur man gör rent praktiskt om man nu vill ha en backup-hårddisk. Kopplar man bara in den nya i datorn en gång om dagen, eller en gång i veckan(vad man nu vill) och kopierar och klistrar, eller hur gör man?

Ursprungligen av KOL:

Jag undrar samma sak. Jag vill ha ytterligare en extern hårddisk som jag kan ha som backup om den som jag har nu skulle krascha. Ja, mitt önskemål är alltså att den nya, som jag ska köpa, ska innehålla allt som den gamla innehåller.

Först och främst, vilket märke rekomenderas när det gäller externa hårddiskar?(Okej, jag har fattat att jag inte ska köpa Lacie)
Sedan har jag funderat på hur man gör rent praktiskt om man nu vill ha en backup-hårddisk. Kopplar man bara in den nya i datorn en gång om dagen, eller en gång i veckan(vad man nu vill) och kopierar och klistrar, eller hur gör man?

I och med OS X är det ingen bra idé att sköta kopieringen genom att klippa och klistra eftersom det kan finnas viktiga filer som är osynliga och som därmed inte följer med i en sådan kopiering, plus ett antal andra skäl också.

Det finns många sätt/program att göra kopior med dock, liksom det finns olika typer av externa diskar. Beroende på datorlösning går det att skräddarsy en backuplösning. Tala gärna om vad det är för datorlösning du kör, mobil eller stationär, så ska du se att du säkert får tips här.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-07-26 20:16

Lite trådkapning här;)
Har en MBP och fotograferar ganska mycket, vill på ett smidigt sätt få bilderna att hamna i en extern hårddisk.
Hur går jag smidigast tillväga?
Vilken extern hårddisk skall jag välja?
Kan tänka mig att lägga upp till 2000 kr (men helst billigare:)

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-07-26 21:31
Ursprungligen av ntg:

Lite trådkapning här;)
Har en MBP och fotograferar ganska mycket, vill på ett smidigt sätt få bilderna att hamna i en extern hårddisk.
Hur går jag smidigast tillväga?
Vilken extern hårddisk skall jag välja?
Kan tänka mig att lägga upp till 2000 kr (men helst billigare:)

Jag skulle köpa en bärbar 2,5" hårddisk som du kan ha med din MBP överallt. Både den interna och externa hårddisken ska naturligtvis vara säkerhetskopierade med Time machine. För säkerhetsskull skulle jag köpa två 2,5" hårddiskar varav den ena är en kopia på den andra och finns på annan plats.
Så bör man ju göra med den vanliga Time machine-disken också för maximalt skydd, men för mig i alla fall så är bilderna det absolut viktigaste på datorn!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-07-27 14:32

Men hur ska man koppla om man vill ha TVÅ externa hårddiskar? Jag vill ju gärna ha en usb-port ledig för kamera, iPod o annat. Så hur gör man? Köper en sån där usb-hub(eller vad det nu heter) på Claes Ohlson och kopplar in båda hårddiskarna på samma usb-port?(Kommer det överhuvudet taget att funka?)

Ursprungligen av KOL:

Men hur ska man koppla om man vill ha TVÅ externa hårddiskar? Jag vill ju gärna ha en usb-port ledig för kamera, iPod o annat. Så hur gör man? Köper en sån där usb-hub(eller vad det nu heter) på Claes Ohlson och kopplar in båda hårddiskarna på samma usb-port?(Kommer det överhuvudet taget att funka?)

Japp. Klart det fungerar, det är ju vad hubbarna är till för. Jag rekommenderar en hub med egen strömförsörjning, många tillbehör kräver det.

Ursprungligen av KOL:

Men hur ska man koppla om man vill ha TVÅ externa hårddiskar? Jag vill ju gärna ha en usb-port ledig för kamera, iPod o annat. Så hur gör man? Köper en sån där usb-hub(eller vad det nu heter) på Claes Ohlson och kopplar in båda hårddiskarna på samma usb-port?(Kommer det överhuvudet taget att funka?)

Skall du koppla drivar i kedja så är Firewire vida överlägset USB.
Två drivar som du försöker skriva till samtidigt kommer bromsa in till snigelfart.
FireWire fungerar utan knot.

Så mitt tips, lägg lite mer pengar än den billigaste USB-disken och få något som funkar att jobba med.

Bevaka tråden