Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk - köptips

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 15:42

Jag har två st wd elements 1tb hdd och de skriver i c.a 20-25mb/s, så jag rekommenderar en sådan. Men du ska vara lite aware när du köper en wd-hårddisk eftersom de säljer både vanliga och s.k "for mac" hårddiskar, for mac är 2-300kr dyrare, samma hårdvara och utseende (oftast), enda skillnaden är filformatet, ntfs och hfs+, Om du vill ha ett portabelt alternativ ska d välja my passport-modellen, har för mig att den ska finnas i "borstat stål" utseende. Har ett passport själv.

Ursprungligen av 99Mark:

Jag har två st wd elements 1tb hdd och de skriver i c.a 20-25mb/s, så jag rekommenderar en sådan. Men du ska vara lite aware när du köper en wd-hårddisk eftersom de säljer både vanliga och s.k "for mac" hårddiskar, for mac är 2-300kr dyrare, samma hårdvara och utseende (oftast), enda skillnaden är filformatet, ntfs och hfs+, Om du vill ha ett portabelt alternativ ska d välja my passport-modellen, har för mig att den ska finnas i "borstat stål" utseende. Har ett passport själv.

Jag har två sådana "For Mac" diskar från WD, de har ordet Studio i modellnamnet. Båda funkar jättebra. Idag har jag dock lärt mig något jag inte visste tidigare, nämligen att WD inte helt stödjer möjligheten att starta från deras externa diskar. Se nedanstående länkar:

Lista över diskar som funkar eller inte funkar att starta ifrån:
WD external hard drives that are Mac bootable and how to format them to install an operating system

Svar på en användares fråga om det går att starta datorn från WD's externa diskar:
Can I boot my computer system using an external (FireWire, USB, Combo) hard drive?

Mina två diskar finns med i listan på första länken och jag har testat idag om det funkar - japp.

***Yay, 2500 inlägg

  • Medlem
  • 2010-07-29 15:53

LaCie's d2 Quadramodeller är finfina också, och väldigt snabba. LaCie - LaCie d2 Quadra Hard Disk

Bevaka tråden