Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

Det e ju for f*n lojligt att det ska va sa svart att fa det har att fungera. Jag har fatt lite ljudbocker av en kompis och tankte att jamen da laser jag har och sen lagger jag in dom. Nu far dom hammna under musik/genre/ljudbok istallet for under ljudbocker... orka halla pa o krangla. jag kommer iaf att radera bockerna efter att jag har lyssnat pa dessa.

Om du har en MAC så är det ursimpelt nu för tiden!
Ladda ner detta script och använd den på dom filerna som du vill göra till AudioBooks:
Make Bookmarkable

Här kan du också hitta scripts som ordnar dina filer i Movies, Tv Shows och Music Videos!

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-08 15:11
Ursprungligen av EricBradley:

Om du har en MAC så är det ursimpelt nu för tiden!
Ladda ner detta script och använd den på dom filerna som du vill göra till AudioBooks:
Make Bookmarkable

Här kan du också hitta scripts som ordnar dina filer i Movies, Tv Shows och Music Videos!

Ahh, later ju iofs bra... far ta o kika pa det, tack for tipset

Daremot... film, videos o tv/shows kanns vardelost o ha i iTunes an sa lange. kor mycket xvid och 720p/1080p material o kanns som iTunes inte ar ratt program for det. (har en xbox som mediacenter) tack for tipset iaf

  • Medlem
  • 2007-03-23 11:49

har ett litet problem, tror jag...
Har en ljudbok som består av massa mp3 filer. Slog ihopp dem till en mp3 fil på ca 600Mb.
Lade in den filen i itunes och konverterade till ACC. Tog ca 15min. Men efter att han är klar med det så forsätter han att konvertera och nu kommer det att ta 30 timmar.... vad är det för konstigheter?

Skärmsläckaren hoppade igång och när jag rörde på musen så var det klart....
Den nya filen som jag döpte om till m4b är dessutom 6 timmar längre än orginal mp3. Är detta som det skall vara, eller har det blivit nått knas?

Rippa Ljudbok

Hej.. Köpte en ljudbok på CD idag för att rippa och sedan lyssna på den via min Ipod på t.ex resande fot m.m. När jag öppnar första skivan hittar jag inga ljudspår utan bara ett program för att spela CD:n på dator, dll filer samt några bildfiler. Däremot CD 2 och 3 innehöll CD spår. När jag lägger i första CD skivan i en vanlig CD spelare finns det ca 18 spår. Hur gör jag för att få dessa spår till min Ipod?
(De andra två skivorna var inga problem)

/Thomas

  • Medlem
  • 2007-05-21 23:06

Alltså jag måste bara fråge en dum fråga, men spelar det nån roll om man döper om talboksfilen? Alltså när man fixat allt som står i guiden. Vill inte ha tre eller fler output och sen inte veta vilken som är vilken.

// Jan

Ursprungligen av sect:

Alltså jag måste bara fråge en dum fråga, men spelar det nån roll om man döper om talboksfilen? Alltså när man fixat allt som står i guiden. Vill inte ha tre eller fler output och sen inte veta vilken som är vilken.

// Jan

Du kan byta till vilken namn du vill...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-28 23:00

Tror det här är en bra tråd för mig att posta detta:

Well, jag råkade ha en bok i mp3format som jag ville ha in i itunes så det blev följande lösning:

I och med att jag är lagom nördig så har jag dragit in macports sen tidigare..

sudo port install faac mpg321
<vänta tills installerat>
cd DanBrown-Cirkeln
mpg321 -w - *.mp3 | faac -w --artist "Dan Brown" --title "I Cirkelns Mitt" --genre "Audiobook" -o "Dan_Brown-I_Cirkelns_Mitt.m4b" -

Sen så var det klart på typ 20 minuter eller så på min mb c2d..
Dock så kan det vara bra att kolla så att alla filerna ligger i ordning när man använder *.mp3, kan vara lite jobbigt att få kapitel 10 och sen 101.. Det gör man nog enklast med en "ls *.mp3 | sort -n > mp3lista" och byter ut *.mp3 i raden mot -@ mp3lista

Just! Kom på att jag kanske skulle säga att detta skapar en stor fil av alla mp3or som är i katalogen..

  • Medlem
  • 2007-05-29 12:09

ube: För oss som inte är så nördiga så fattar jag tyvärr inte mycket av det du har skrivit! inte den lättaste guiden att följa...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-29 20:31
Ursprungligen av sect:

ube: För oss som inte är så nördiga så fattar jag tyvärr inte mycket av det du har skrivit! inte den lättaste guiden att följa...

Well, som sagt.. Är väl lite nördig.. Men det är inte svårare än så.. Kanske skulle ha skrivit att det var för OSX och lagt ut en länk till macports.. Lite hög nivå, men så kan det bli ibland..

Och för er som kör linux, japp det funkar där också..

Ljudböcker i din Ipod

Jag har precis köpt en Ipod och håller på med att lägga in ljudböcker. Men hur gör jag för att få in dem i rätt ordning. En del cd-böcker lägger sig i rätt ordning från början, men en del lägger sig helt i oordning. Vad skriver jag in så att de kommer i rätt ordning? Jag sitter och trixar och trixar men blir snart knäpp på det här.
Förklara enkelt hur jag gör!!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-31 16:33

Sådär! Skrev ihop ett script som kan göra saker lite enklare:

http://www.alienautopsy.net/~ube/m3u2m4b.pl.gz

Användning:

Installera macports först www.macports.org
Sen:
./m3u2m4b.pl install
så installeras de program som behövs
efter det:
./m3u2m4b.pl sökväg/till/en/m3u/fil/för/en/ljudbok
Vänta tills det är klart..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-26 19:08

Ljudböcker i rätt ordning

Hej

Någon som vet något bra program så man kan få ljdböckerna i rätt ordnig,så man slipper hålla på och döpa om allt i itunes !

kan nån tipsa om ett simpelt program för att batcha mp3-filer till m4b, så man slipper sitta och döpa om varje anskild fil.

MP3Merge och hur man tankar in ljudböcker

Hej!

Om ni har läst [GUIDE] Ljudböcker: Skapa Ljudbok åt din iPod 4G, iPod mini eller iPod Photo som väldigt bra utförligt beskriver hur man gör men ändå inte lyckas få in den i apparaten: Lägg den i en vanlig spellista och tanka in som vanligt

Sen undrar jag om nån kan hjälpa mig med Mp3Merge som används i den tråden: När man ska lägga in filer i programmet så dyker dom ibland inte upp när man trycker på "Öppna", vad beror det på?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-25 11:14

problem med att konvertera till aac

HEj

HAr problem med att konvertera mina ljudböcker till AAC. den stoppar när det är typ 20 min kvar. Något annat program man kan göra det i än itunes ? eller nått man kan göra åt det i itunes ?

  • Medlem
  • Valdemarsvik
  • 2007-08-29 20:23

Hur ska jag bära mig åt för att få in en nedladdad ljudbok (.ogg-filer) på min iPod? Jag har förstått att jag måste konvertera om filerna till något som podden klarar av, men i mina öron låter det inte speciellt bra att konvertera ett redan komprimerat format till ett annat.

Så hur ska jag göra? Även fast det inte lät bra i mina öran att konvertera filerna så har jag ändå letat efter en konverterar för .ogg -> m4a/m4b/aac men inte lyckats hitta något.

ANYONE?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-18 18:01

jag har nu testat det mesta som skrivits i denna tråd och får ändå ingen rätsida på detta.

Vill ha så få och så stora filer som möjligt, om de ligger under ljudbok eller inte spelar ingen större roll, så länge den kommer ihåg vart jag var innan jag lyssanade på musik är jag nöjd.

Jag får bookmarks att fungera bra men problemet är att jag bara kan spela ett par minuter av en större fil. Har läst att över 320 mb så fungerar det inge vidare så jag har lagt mina på ca 220mb.

Ändå när jag lyssnar/spolar så hoppar den tillbaka till huvudmenyn efter ett par minuter. Vafan gör jag för fel? Börjar bli tokig.

Ipod Classic 80gb Windows.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-18 18:13

Testade nu med en annan bok på ca 170mb och då fungerar det. Tänkte att 220 kanske är för stort så gjorde den till ca 150mb, alltså boken som inte fungerat... fungerar fortfarande inte, kan bara spola/lyssna ett par minuter innan jag blir kastad till menyn. Vad är det för fel på den boken tro?

Uppdatering:

Har nu märkt att det verkar gå bra om man bara lyssnar på boken utan att spola... har lyssnat mig fram till 11 minuter hittils utan problem, men så fort jag nuddar spolknappen så hoppar den till huvudmenyn, mkt jobbigt börjar detta bli.

Senast redigerat 2007-09-18 18:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-03 20:40

Var finns den senaste guiden för hur man konverterar från flera mp3-filer så att man kan lyssna med "bokmärken"?

Jag har en iPhone om det har någon betydelse (har inte sett att någon annan har det i den här tråden).

Det här suger...

Jag är riktigt besviken sen jag upptäckt att det är helt PC-aktigt att lyckas bokmärka en fil med min Nano. Jag är ledsen att säga detta, men det blir tillbaka till iAudio-spelaren. En knapptryckning och du har bokmärkt den fil du spelar just nu.
Synd på en så bra spelare annars, Nano 3G har ju galet bra skärm.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-11-21 21:02

Hejsan! En snabb fråga, hur samlar jag ihop spåren till ett och samma? just nu har jag lagt in tre ljudböcker i min iPod men den blandar kapitel från olika böcker. Om jag samlar ihop spåren försvinner väl det problemet? Bör väl tilläggas att jag använder mig av PC så har ni ett program att tipsa om måste det vara kompatibelt med windows. // Linda

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-22 07:53
Ursprungligen av femman:

Hejsan! En snabb fråga, hur samlar jag ihop spåren till ett och samma? just nu har jag lagt in tre ljudböcker i min iPod men den blandar kapitel från olika böcker. Om jag samlar ihop spåren försvinner väl det problemet? Bör väl tilläggas att jag använder mig av PC så har ni ett program att tipsa om måste det vara kompatibelt med windows. // Linda

Se mitt inlägg i din tråd under iTunes Store, det programmet slår ihop filerna till en enda.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-12-01 11:56

Går det överhuvud taget att lyckas med detta uppdrag att få in ljudboksfilerna i mappen ljudbok,samt att få spelaren att minnas var den var sist om man får för siga att spela en låt emellan ?
Jag kör PC skall tilläggas.
BR Romfa

Ursprungligen av romfa:

Går det överhuvud taget att lyckas med detta uppdrag att få in ljudboksfilerna i mappen ljudbok,samt att få spelaren att minnas var den var sist om man får för siga att spela en låt emellan ?
Jag kör PC skall tilläggas.
BR Romfa

Nej, inte på PC...
Jag har ju själv kört PC länge men gav upp mina försök att få in Ljudböker jag skapat via min egna första guide. Så när MP3-filer kunde spara bokmärken gick jag över till det och sket i att fixa så filerna hamnar i mappen Ljudbok.

Men nu har jag ju skaffat mig en Mac och då finns ett program som heter Audiobook Builder att köpa för ca 80 kr som gör ljudböcker smidigt och ger dig möjligheten att skapa kapitel och som automatiskt delar upp filen om den blir för stor (men det spelar ingen roll när man lyssnar då den bara hoppar vidare till nästa fil). Helt klart att rekommendera för er med Mac. Köp på http://www.splasm.com/

För er med PC.. Köp en Mac.. eller be nån med Mac om hjälp

Måste faktiskt erkänna att det nu verkar finns ett sätt att få sina Ljudböcker som man har på CD-skivor eller i MP3 till rätt format även på PC.

Jag hade faktiskt missat programmet Spyder tipsar om. Har testat det under dagen och verkar fungera fint. Jag har ännu inte testat filerna som den skapat på mina iPodar (iPod touch och iPod 4G med monokrom skärm). Jag tog boken Da Vinci-koden som är rätt lång och rippade enligt min egna guide men istället för att sammanfoga med MP3Merge så använde jag istället MP3 to Audio Book Converter och fick en M4B-fil som lägger sig i rätt mapp både iTunes och iPod. Filen blev 352 MB stor så frågan är ju om det fungerar som den ska.

Får helt enkelt återkomma med resultat på detta.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-11 17:37

Låter bra det där, så det är bara att ladda hem och köra? Alltså ingen konvertering med itunes???

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-12-17 19:16

Tackar för din support.

Tack så mycket , nu ska jag testa själv.
Jag är nog inte hälften så haj på datorer som du verkar vara , hoppas jag fixar det.:D

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-12-17 22:16

Stort Tack Erikohman

Det funkar klockrent.
Bara att markera alla mp3-filer med Audio Book Converter och vänta tills den converterat
klart.
Dubbelklicka sedan sedan på ljudböcker i itunes och lägg till filen som skapats.
Min fil blev 450 mb och hamnade rätt i ipoden.
Tack äntligen en instruktion som fungerar perfekt och enkelt.

Jag trodde jag hade kommit med en rapport om hur det gått för mitt test. Men det meddelande verkar ha försvunnit. Hur som helst så har det fungerat hur bra som helst.

Ska se om jag under jullovet kan fixa min guide så den blir komplett med det nya sättet att sammanfoga filerna och konvertera till rätt format.

  • Medlem
  • 2008-01-02 18:52

Klockrent!?!? Njea...

På min iPhone så kan jag inte backa /spola framåt och utan kapitel (som det blir om man "mergar" så blir det ohållbart om man råkat ta av sig lurarna utan att pausa eller om man missat pga buller.

Testar just nu med att INTE merga till en fil för att se om kapitlen blir kvar (de borde de rimligtvis). Annars skulle det ju funka om jag kunde spola i min ljudboks fil men jag kan ta mig tusan inte lista ut hur. på vanliga mp3 filer finns det ju spolningskontroller på skärmen men inte på ljudboken...

Bevaka tråden