Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kontinuerlig uppspelning av ljudbok

kortslutning... Varför spelar bara min ipod ett kapitel i taget? Har jag missat någon inställning eller ska det vara så?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-02-07 17:41

Spola framåt i en iPhone

Troligen så finns det en superenkel lösning men jag har inte lyckats hitta den.
Jag har ljudbok installerad som är kanske 5 timmar lång. Hur spolar jag fram till ett visst ställe i filen? Jag kan inte hitta något reglage, ej heller lyckats räkna ut om det finns något annat sätt. Det känns ju lite kymmigt om man är två timmar in i boken och man får börja om igen...:(

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-02-11 19:10

spola framåt

Håller med om att framspolning inte är någon höjdare att ägna sig åt om man kommit ett antal timmar in i en bok.
Man får helt enkelt låta bli att öppna någon annan ljudbok innan man blir färdig med den första.
Trycker man högerpil och håller den intryckt så spolar man frammåt , dock inte särskillt snabbt.
Romfa

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-02-11 20:03
Ursprungligen av romfa:

Håller med om att framspolning inte är någon höjdare att ägna sig åt om man kommit ett antal timmar in i en bok.
Man får helt enkelt låta bli att öppna någon annan ljudbok innan man blir färdig med den första.
Trycker man högerpil och håller den intryckt så spolar man frammåt , dock inte särskillt snabbt.
Romfa

Upptäckte precis att om man har iphonen i höjdformat och börjar lyssna på låten/texten
så kan man klicka på bilden och då dyker det upp en linje liknande den som finns när man ser film där man kan scolla sig framåt. Jag uppdaterade nyligen från 1.1.1. till 1.1.2 och det fanns inte innan. Jag har dock inte sett att denna grej har skrivits om det officiellt. Men skit samma. Jag kan äntligen scrolla fram i låtar och upplästa texter. Mitt problem med scrollning är löst. Om någon har samma problem så är kanske en uppdatering lösningen.

  • Medlem
  • 2008-02-21 12:57

Med risk för att inte få svar postar jag ändå här

Shuffle för ljudböckera, har den något smart "minne"?
Jag är på jakt efter den enklast möjliga mp3-spelaren för min pappa som fått nedsatt syn och kan ha problem att navigera på en vanlig ipod. Det han är intresserad av är primärt ljudböcker, att slippa sin gamla bängliga batterislukande cd-spelare. Som jag tänker mig så skall det bara vara för honom att sätta på spelaren så skall den spela upp böcker som han vill lyssna på. Stänga av när han tröttnat och när han sätter på så fortsätter boken. Bara genom att trycka på en knapp typ.
Men några frågor först?

1. Skulle Shuffle fungera på det sätt jag ovan beskriver, dvs att när man slutar lyssna så stänger man av eller pausar och sedan när man vill lyssna igen så fortsätter den där man slutade.

2. Måste alla ljudböcker konverteras till .m4b för att det ovan beskrivna skall fungera?

3. Är Shuffle huvudtaget ett lämpligt alternativ för en som bara vill lyssna på ljudböcker och har nedsatt syn och har svårt med att sitta och titta på en miniatyrdisplay för att navigera?

Ursprungligen av JvD:

Med risk för att inte få svar postar jag ändå här

Shuffle för ljudböckera, har den något smart "minne"?
Jag är på jakt efter den enklast möjliga mp3-spelaren för min pappa som fått nedsatt syn och kan ha problem att navigera på en vanlig ipod. Det han är intresserad av är primärt ljudböcker, att slippa sin gamla bängliga batterislukande cd-spelare. Som jag tänker mig så skall det bara vara för honom att sätta på spelaren så skall den spela upp böcker som han vill lyssna på. Stänga av när han tröttnat och när han sätter på så fortsätter boken. Bara genom att trycka på en knapp typ.
Men några frågor först?

1. Skulle Shuffle fungera på det sätt jag ovan beskriver, dvs att när man slutar lyssna så stänger man av eller pausar och sedan när man vill lyssna igen så fortsätter den där man slutade.

2. Måste alla ljudböcker konverteras till .m4b för att det ovan beskrivna skall fungera?

3. Är Shuffle huvudtaget ett lämpligt alternativ för en som bara vill lyssna på ljudböcker och har nedsatt syn och har svårt med att sitta och titta på en miniatyrdisplay för att navigera?

Med risk för att inte få svar frågar jag hur det gick ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-13 10:01

Är det ngn som vet om det funkar att skapa en ljudbok med ABB och sedan flytta den från macen till itunes i en PC. Har ipod i macen men iphone i PC...

Om ja, hur?

Ursprungligen av ewmac:

Är det ngn som vet om det funkar att skapa en ljudbok med ABB och sedan flytta den från macen till itunes i en PC. Har ipod i macen men iphone i PC...

Om ja, hur?

ABB (Audio Book Builder?).
Men det ABB gör är att skapa en helt vanlig .m4b-fil så det går såklart att flytta den till din PC på samma sätt som du skulle flytta vilket dokument som helst!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-30 08:21

Jag har två ipods, en Classic 120gb och en nyinköpt ipod nano 8gb (senaste generationen, kom på posten från apple förra veckan).

Jag använder Splasm Software: Audiobook Builder för att göra mina ljudböcker och dom fungerar klockrent i min ipod classic.

Däremot till mitt problem. Lägger jag mina ljudböcker på min nya Nano så fungerar dom inte alls. När jag "öppnar" dem i ipoden så är de 0 minuter långa. Väljer jag att spela ljudboken från ipoden genom Itunes när den är dockad fungerar dom alldeles utmärkt, och de fungerar utan några som helst problem på min ipod classic. Filformatet är m4b, och dom är inte för långa då programvaran delat upp dem i 2 filer automatiskt.

Båda ipodsen ligger och kör senaste "programvaran" (då Itunes säger att jag har den senaste).

Några som haft samma problem eller vet vad detta beror på?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-04-02 00:58

Dåligt ljud på ljudböcker i iPod. Boostaroo Revolution?

Jag har en iPod nano 16G inköpt i julas. Jag laddar in ljudboks-CD med hjälp av Audiobookbuilder. Programmet fungerar bra på så sätt att kapitelindelning etc. funkar och ljudböckerna hamnar under "Ljudböcker" i iTunes som de ska. Jag kör med MacOS och iTunes - senast versionerna.

När jag sedan skall lyssna på böckerna visar det sig att ljudet är alldeles för lågt. Jag måste nästan sitta i ett ljudisolerat rum för att kunna höra. Musik låter däremot bra. Jag har testat alla goda råd som finns i forumet utan resultat. Har också prövat iPodVolumeBooster, men inget hjälper. Har någon ett gott råd att ge?

Jag Googlade och hittade en liten förstärkare som heter Boostaroo Revolution, men alla sidor om den var från 2005. Är det någon som har erfarenhet av den? Finns den kvar i handeln? Var kan man köpa den i så fall?

Ipod spelar bara upp ett kapitel åt gången?

Jag har en ljudbok på min Ipod video 30Gb, har inte kvar filerna på min macbook.
När jag skall lyssna spelas ett kapitel upp sedan går Ipoden i väntläge. Jag har lyssnat på boken tidigare, med samma problem, som jag lyckades lösa, men kommer inte ihåg hur? Har för mig att jag la allt i en playlist och körde... Men nu ligger boken endast på ipod och inte macbooken som sagt. Vad göra?

Ursprungligen av JvD:

Med risk för att inte få svar postar jag ändå här

Shuffle för ljudböckera, har den något smart "minne"?
Jag är på jakt efter den enklast möjliga mp3-spelaren för min pappa som fått nedsatt syn och kan ha problem att navigera på en vanlig ipod. Det han är intresserad av är primärt ljudböcker, att slippa sin gamla bängliga batterislukande cd-spelare. Som jag tänker mig så skall det bara vara för honom att sätta på spelaren så skall den spela upp böcker som han vill lyssna på. Stänga av när han tröttnat och när han sätter på så fortsätter boken. Bara genom att trycka på en knapp typ.
Men några frågor först?

1. Skulle Shuffle fungera på det sätt jag ovan beskriver, dvs att när man slutar lyssna så stänger man av eller pausar och sedan när man vill lyssna igen så fortsätter den där man slutade.

2. Måste alla ljudböcker konverteras till .m4b för att det ovan beskrivna skall fungera?

3. Är Shuffle huvudtaget ett lämpligt alternativ för en som bara vill lyssna på ljudböcker och har nedsatt syn och har svårt med att sitta och titta på en miniatyrdisplay för att navigera?

1. Nej, ljudböcker funkar bara med vanliga iPod från fjärde generationen.

2. Ja

3. Nej, då det inte fungerar

Shuffle kan nog vara bra. de kostar 419:- nu så det är ju bra att testa.

Trycker du på paus så startar den från samma ställe senare men om du stänger av den med knappen elelr sätter den i Sync-vaggan så kommer den starta från kapitel 1 sedan...

Kan du bara lära farsgubben hålla den åt rätt håll så kan han känna sig fram.
Jag har min Shuffle på jobbet sittande i kragen, ser aldrig på den utan känner mig fram. Lyssnar på Podcaster hela dagarna, trycker paus när jag går på rast. har det sedan gått mer än 30 min måste jag trycka två gånger på "resume" - en gång för att växka den ur sleep-mode, andra för att starta uppspelningen.

Kombinerat med Sony-Ericsons överdel på HPM-70-headsetet så har du ingen sladd han kan fastna i, In ear plugs kanske man måste vänja sig vid, men man kan somna på dem utan risk...

Som sagt, 419:- för att pröva, lurarna kanske du redan har, funkar det inte så ge bort den till nån du gillar... (då kan det ju vara bra att ha originallurarna kvar i kartongen!)

Kan inte svara på konverteringen, men gissar att ovan nämnda program från Splasm.com kommer vara bra att ha.

Och du, jag har aldrig sett en mp3-spelare med STOOOR display....

Problem med ljudböcker!

Hej!

Ljudböcker fungerar inte på min nya Iphone!!! Den hänger sig sen startar den bara om....
Och detta är ljudböcker som fungerar på min ipod touch någon mer som har samma problem?

//Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 01:58

Det hjälper nog litegran om du kan ge ett exempel på vad för ljudbok, köpt vartifrån eller om du spelar upp den i något annat än ipod-delen på iphone..

Det är en ljudbok i m4b format som jag spelar upp ipod delen. Har testat med ett par olika men det spelar ingen roll den startar om lik förbannat!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-13 22:18

Har samma problem . Mina talböcker som jag konverterat långt innan, fungerade utmärkt med 1.14 mjukvaran. Någon som inte har detta problem? Har ni då köpt böckerna via itunes store? Har själv köpt & fått ljudböcker på cd som jag konverterat.
Hade varit underbart om någon hade en lösning.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-07-27 13:15
Ursprungligen av Animal:

Har samma problem . Mina talböcker som jag konverterat långt innan, fungerade utmärkt med 1.14 mjukvaran. Någon som inte har detta problem? Har ni då köpt böckerna via itunes store? Har själv köpt & fått ljudböcker på cd som jag konverterat.
Hade varit underbart om någon hade en lösning.

Har iPhone G3. Jag omkonverterade mina ljudböcker med Splasm Software: Audiobook Builder
hade tidigare ljuddelar som var 12 timmar långa. Kortade ner till 10 timmarsdelar, allt med ABB. Funkar nu utan probs.

Ursprungligen av kuspen:

Har iPhone G3. Jag omkonverterade mina ljudböcker med Splasm Software: Audiobook Builder
hade tidigare ljuddelar som var 12 timmar långa. Kortade ner till 10 timmarsdelar, allt med ABB. Funkar nu utan probs.

Audiobook Builder är ju skitbra då den automatiskt delar upp boken i flera delar om den är för lång.

Har precis satt mig in i detta med ljudböcker iPod och har ett par frågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Har en PC så ABB är inget alternativ för mig. Provade att ladda ner "MP3 to audiobook converter" vilket fungerade bra för att göra om till rätt format, här delades ju dock boken upp i massa småfiler (i och med att den var uppdelad i massa mp3-filer från början). Så när jag slänger in dessa i itunes och på iPoden så får jag ju massor med filer vilket är irriterande, framförallt om man har flera böcker. Hur kommer det sig att det inte går att lösa så att det fungerar som med album, att man först väljer exempelvis en bok och sen kommer alla kapitel. För om jag nu lägger in 3-4 böcker så har jag ju i stort sett hur många filer som helst där.

2. Provade sedan att "merga" ihop alla filer till en för att sedan konvertera denna till rätt format, är detta den bästa tekniken för att ha ljudböcker i iPoden ? Läste även att iTunes inte kan hantera hur stora och långa filer som helst, hur löser man detta på bästa sätt? Ska man då konvertera exempelvis kap 1-5 på en fil osv?

Tacksam för svar

Ursprungligen av uberweiss:

Har precis satt mig in i detta med ljudböcker iPod och har ett par frågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Har en PC så ABB är inget alternativ för mig. Provade att ladda ner "MP3 to audiobook converter" vilket fungerade bra för att göra om till rätt format, här delades ju dock boken upp i massa småfiler (i och med att den var uppdelad i massa mp3-filer från början). Så när jag slänger in dessa i itunes och på iPoden så får jag ju massor med filer vilket är irriterande, framförallt om man har flera böcker. Hur kommer det sig att det inte går att lösa så att det fungerar som med album, att man först väljer exempelvis en bok och sen kommer alla kapitel. För om jag nu lägger in 3-4 böcker så har jag ju i stort sett hur många filer som helst där.

2. Provade sedan att "merga" ihop alla filer till en för att sedan konvertera denna till rätt format, är detta den bästa tekniken för att ha ljudböcker i iPoden ? Läste även att iTunes inte kan hantera hur stora och långa filer som helst, hur löser man detta på bästa sätt? Ska man då konvertera exempelvis kap 1-5 på en fil osv?

Tacksam för svar

Men MP3 to iPod Audio Book Converter kan ju själv sammanfoga filerna till en stor. Men det är smart att inte göra för stora filer, tror det är runt 10 timmar som ABB bryter. Jag har dock en 18 timmars bok på min gamla a iPod 4G som är gjord med MP3 to iPod Audio Book Converter och fungerar utan problem...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-30 21:23
Ursprungligen av erikohman:

Audiobook Builder är ju skitbra då den automatiskt delar upp boken i flera delar om den är för lång.

verkar ju hur bra som helst, måste prova det när jag kommer hem. Provade ett par olika program, men fick problemet att filen inte gick att spela upp i iPhonen, men i itunes gick det bra. Mycket märkligt. Fattar inte varför, måste vara nåt problem med filstorleken eller nåt.

Ursprungligen av Zeel:

verkar ju hur bra som helst, måste prova det när jag kommer hem. Provade ett par olika program, men fick problemet att filen inte gick att spela upp i iPhonen, men i itunes gick det bra. Mycket märkligt. Fattar inte varför, måste vara nåt problem med filstorleken eller nåt.

Du kan ju kolla in min guide: erikohman.com Skapa Ljudbok på Mac
Lite sent nu kanske dock!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-31 14:12
Ursprungligen av erikohman:

Du kan ju kolla in min guide: erikohman.com Skapa Ljudbok på Mac
Lite sent nu kanske dock!

Haha, nej, håller på med det nu faktiskt, så sent var det inte :). Dock har jag ingen Mac, så ABB funkar inte och det programmet jag använde när det inte fungerade senast var Mp3 to ipod converter. Provar att göra om det igen, men nu låter jag en CD vara ett spår, istället för alla 19 cds i samma fil. Var nog därför det inte funkade.

Ursprungligen av Zeel:

Haha, nej, håller på med det nu faktiskt, så sent var det inte :). Dock har jag ingen Mac, så ABB funkar inte och det programmet jag använde när det inte fungerade senast var Mp3 to ipod converter. Provar att göra om det igen, men nu låter jag en CD vara ett spår, istället för alla 19 cds i samma fil. Var nog därför det inte funkade.

Gick det bättre nu??

  • Medlem
  • 2008-07-13 22:38

Raderar en massa slask som inte tillför tråden nåt.

Admin

Raderar lite till.

Jag har också problemet med ljudböcker som ej funkar. Någon som vet om det finns någon gräns för hur stor/lång en enskild ljudboksfil får vara?
Kör med ABB och låter programmet dela upp filerna i delar på 12-timmar. Kan det finna en gräns på exempelvis 10 timmar?
Men varför skulle denna gräns endast finnas i iPhone och inte i iPod???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-07 08:44
Ursprungligen av C_Strandberg:

Jag har också problemet med ljudböcker som ej funkar. Någon som vet om det finns någon gräns för hur stor/lång en enskild ljudboksfil får vara?
Kör med ABB och låter programmet dela upp filerna i delar på 12-timmar. Kan det finna en gräns på exempelvis 10 timmar?
Men varför skulle denna gräns endast finnas i iPhone och inte i iPod???

Jag körde med 5 timmar. Fungerar.

Ok, tack för svaret, ska testa det jag med.
Hur fasen ska man göra med alla gamla böcker jag läst in med 12 timmars delar???
Orkar ju inte göra om allt en gång till, det tog mig drygt en vecka förra gången!!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-07 10:36

Jag kör med ABB och har gränsen satt till 12 timmar, varav de flesta delarna blir runt 11 timmar och 57 minuter och det fungerar alldeles upperligt i min iphone. Har hittills inte stött på att någon av de ljudböcker jag konverterat har strulat.

Bevaka tråden