Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskussion om adblockers

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 15:13

Begreppet objektivitet är ju oerhört svårt om inte omöjligt att efterleva. Jag tror istället på korrekt information så mottagaren av informationen är medveten om att det är färgat och subjektivt vilket det i princip alltid är.

Ang. egenproducerade annonser så tror jag det blir svårt om inte teamet bakom besitter kompetensen hos en reklambyrå vilket de väl knappast gör (sagt i all välmening). Men då pratar vi väl också en helt annan typ av arbetsinsats. Tar en jävla tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 15:20

Skitamycket tid, som sagt inte så aktuellt för 99mac....

Skulle inte ha något emot att betala för en tidning som innehöll färgade artiklar, bara jag fick möjlighet att veta om det innan - och fick nåt för det, tex en del freeware, pluggar etc - utvecklade "bara för mig" som köper tidningen

?

/Tangen

vi kanske ska rösta för att 99mac ska ta fram en massa sköna scripts och freewares via sina medlemmar för att kunna ta mer betalt

?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 23:43

Jag använder en adblocker, och ser således inte tradedoubler-reklamerna här.

Även om jag gillar 99mac så hatar jag jobbiga animerade fula reklambanners för Dell och annat skräp. Har således blockat alla tradedoubler-reklamer.

Har faktiskt en ganska lång lista över blockeringar, just för att slippa jobbig reklam. Även om det är så att det är en av få inkomstkällor till de flesta webbsidor så är det en kunglig pain in my eyes, och hör därför inte hemma i min webbläsare. Blockar även pop-ups.

Har dock kvar reklamen i högerspalten, då den inte är animerad i kulörta färger. Den innehåller ju dessutom produkter med klass. Det enda jag kan beskylla den för är att ta upp plats i en marginal, men det gör inget.

Summan av kardemumman, reklam toleraras INTE om den är animerad och sticker i ögonen, för att jag ska kunna tänka mig att ha kvar reklam så måste den passa in i resten av sidan (färgmässigt) och inte vara ivägen för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 09:04

Ska kanske 99mac ta ett beslut på hur dom vill att reklamen på deras saight ska se ut - om man redan innan har bestämt en mall som annonsörerna "måste" rätta sig efter är det enklare.

Man kan tillexempel ha vissa riktlinjer tex om rörligt måste det vara i gråskala alternativt i icke dominernade färger, bara för att det ska bli enklare för annonsörer.

Man akn ha vissa färdiga mått och andra grafiska riktlinjer

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-28 12:14
Ursprungligen av DrRotmos:

Har dock kvar reklamen i högerspalten, då den inte är animerad i kulörta färger. Den innehåller ju dessutom produkter med klass. Det enda jag kan beskylla den för är att ta upp plats i en marginal, men det gör inget.
.

Om det ändå vore så väl för mig... Alldeles nyss visade högerkantsreklamen nån slags finrumsgodkänd porr som argument för att köpa en testosteronstinn tidning.Allvarligt talat, även om det ger 99mac klirr i kassan ser det mycket dåligt ut att ta in såna annonser. Varför vill ni para ihop macen med halvnakna kvinnor?

Ursprungligen av Henkan:

Om det ändå vore så väl för mig... Alldeles nyss visade högerkantsreklamen nån slags finrumsgodkänd porr som argument för att köpa en testosteronstinn tidning.Allvarligt talat, även om det ger 99mac klirr i kassan ser det mycket dåligt ut att ta in såna annonser. Varför vill ni para ihop macen med halvnakna kvinnor?

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=95105
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=95603

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-28 14:56

Lite synd när man ser denna gamla tråd - jag tyckte att den var ganska bra

/Tangen

En 17 månader gammal sticky. Trist, jag tycker det är intressant, men kanske ämnet är inaktuellt. Kanske finns det inte längre annonser på 99.se? Jag vet inte, ty jag blockerar!

Jag lägger en del av min fritid på forum, däribland detta. Forumets enda värde kommer av folk som jag, skall jag dessutom betala för det? Nej, då kan ni lika gärna kicka mig direkt. Diskutera hellre reklamens vara eller icke-vara.

Folk som du med 52 inlägg är forumets enda värde? Nu hänger jag inte med riktigt...

Ursprungligen av Taz_1999:

Folk som du med 52 inlägg är forumets enda värde? Nu hänger jag inte med riktigt...

Haha, håller verkligen med Törstig.
Och om jag fattat det hela rätt så enligt dig så spelar det roll hur mycket man skriver?
Jag vet många människor som endast LÄSER på forum och ALDRIG skriver något.
Deras värden, hur fördelar vi det?

Jag blockera reklam mitt i trådarna, japp, det gör jag, för där är enligt mig en HELT och hållet idiotisk placering och jag vill faktiskt inte se den där. När jag är på jobbet så visas den, och det kan jag låta vara där... men hemma, näfan, bort med skiten.

Sen så är det väl som med alla organisationer? Håller det inte så får man lägga ned, så är faktumet bara.
Jag hade kunnat tänka mig att betala till det här forumet av många anledningar, men den som sätter mig emot är att den är så fruktansvärt präktig i mina ögon, och även om jag gillar det så är det mycket jag inte gillar med det heller. Men när man säger det så får man bara fnysar och slag på fingrarna och idiotförklaringar...

Men som sagt, jag har gärna kvar reklamen som inte är mitt i trådarna. Den stör inte mitt synfält. Men MS-reklamen som kommer efter första inlägget gör det faktiskt, fruktansvärt mycket.

kallbäck:
Jävligt töntigt svar faktiskt. Du får det att låta som att det är någon som suger ut någon här, och så är inte fallet... Det är ett öppet forum och alla kan registrera sig och jag vet inte huruvida det är emot användaravtalet att ta bort reklamen, men hallå, stäng forumet för endast medlemmar istället då, så sänker ni trafiken och tänk alla de som INTE är medlemar och som blockera, herre min skapare, detta onda PACK(!) som kommer och SNOR bandbredd för forumet och för de som lägger ned sig ideella tid.

Jag tycker faktiskt inte ett piss synd om dessa människor då det är deras eget val att driva forumet och det är deras eget val att lägga reklamen på ett sådant ställe som får (nästan då) varenda kotte att ta bort den om de har möjligheten... Om man dessutom har råd att dra fram och tillbaka till staterna en gång varannan månad och har råd att ge bort domäner och utrymme och tjofaderittan hej vad man kan spendera pengar på (Björnström: Detta är absolut ingen personlig kritik mot dig, jag tycker faktiskt du är riktigt bra!!!) så anser jag nog att man har råd att bli av med den klick som ad-blockar.

Jag kan istället ge mitt bidrag genom att använda klickback nästa gång jag handlar, då det gynnar haket... Jag tycker det är trevligt att det finns, men försöka inte lura någon om att det riskerar att försvinna om vi inte glor på alla banners hela tiden... Det tror jag inte ett smack på. Isf vill jag ha siffrorna som visar huruvida 99an lever på smärtgränsen.

peace out.
(och jag vet, jag måste alltid sätta mig emot allting, det är bara en del av mig helt enkelt )

Jag vet inte om du skrev detta en sen kväll efter ett par bira eller om du verkligen menar varje ord du skrev. Några kommentarer ändå:

Ursprungligen av RockyMontana:

Haha, håller verkligen med Törstig.
Och om jag fattat det hela rätt så enligt dig så spelar det roll hur mycket man skriver?
Jag vet många människor som endast LÄSER på forum och ALDRIG skriver något.
Deras värden, hur fördelar vi det?

Såklart att alla som skriver bra grejer i forumet är värda mycket för vår gemenskap. Ingen har ifrågasatt det på något sätt. Men det betalar ju inga räkningar

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag blockera reklam mitt i trådarna, japp, det gör jag, för där är enligt mig en HELT och hållet idiotisk placering och jag vill faktiskt inte se den där. När jag är på jobbet så visas den, och det kan jag låta vara där... men hemma, näfan, bort med skiten.

Jag kan inte hindra dig - men uppmana inte andra att göra samma sak. Då förlorar sajten sitt cred hos annonsörerna och då blir det problem för alla.

Ursprungligen av RockyMontana:

Sen så är det väl som med alla organisationer? Håller det inte så får man lägga ned, så är faktumet bara.
Jag hade kunnat tänka mig att betala till det här forumet av många anledningar, men den som sätter mig emot är att den är så fruktansvärt präktig i mina ögon, och även om jag gillar det så är det mycket jag inte gillar med det heller. Men när man säger det så får man bara fnysar och slag på fingrarna och idiotförklaringar...

Jag tror en väldigt stor del av användarna skulle sakna 99.se - jag är inte beredd att ta beslut som innebär att sajtens fortlevnad är i riskzonen. Då tar jag hellre obekväma beslut som att förbjuda Adblocker-diskussioner.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag tycker faktiskt inte ett piss synd om dessa människor då det är deras eget val att driva forumet och det är deras eget val att lägga reklamen på ett sådant ställe som får (nästan då) varenda kotte att ta bort den om de har möjligheten...

Precis - det är vårt val att driva sajten och placera annonser där annonsörerna vill ha dom. Vi erbjuder även möjligheten till en annonsfri sajt för ett 30kr SMS vilket är relativt ovanligt bland svenska webbsajter. Titta på Aftonbladet

Ursprungligen av RockyMontana:

Om man dessutom har råd att dra fram och tillbaka till staterna en gång varannan månad och har råd att ge bort domäner och utrymme och tjofaderittan hej vad man kan spendera pengar på (Björnström: Detta är absolut ingen personlig kritik mot dig, jag tycker faktiskt du är riktigt bra!!!) så anser jag nog att man har råd att bli av med den klick som ad-blockar.

Hur ska jag inte ta detta som personlig kritik? 99.se är ett helt eget projekt som måste driva sig själv - ingen av oss får en enda krona i ersättning för att jobba för 99.se och så har det varit sedan starten 2001. I flera år har jag betalat alla kostnader ur egen ficka men nu när sajten är så stor och kostnaderna är så enorma (sett ur privatperspektiv) kan jag inte göra det längre.

Huruvida jag köper en flygbiljett till USA eller ej, om jag tar med mig flickvännen på semester någon helg - det är helt ovidkommande för huruvida 99.se ska vara annonsfritt. Och faktiskt lite dålig stil att ta upp på forumet så här.

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag kan istället ge mitt bidrag genom att använda klickback nästa gång jag handlar, då det gynnar haket... Jag tycker det är trevligt att det finns, men försöka inte lura någon om att det riskerar att försvinna om vi inte glor på alla banners hela tiden... Det tror jag inte ett smack på. Isf vill jag ha siffrorna som visar huruvida 99an lever på smärtgränsen.

Bra att du använder Klickback.

Angående banners så finns det två typer av annonsering - prestation (där vi får provision på försäljning) och placering (där vi får betalt för en plats på sajten under en viss period).

Prestationsannonseringen påverkas väldigt lite av att folk blockerar annonserna - jag utgår ifrån att personerna i dessa fall ändå inte klickat på annonserna.

Placeringsannonserna där företag köper plats för att "synas i rätt sammanhang" blir däremot inte lika attraktiva och vi får svårt att sälja plats på en community där medlemmarna uppmanar till att blockera samma annonser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 18:06

Reklamerna på högra sidan tål jag. Men dom där jävla gröna små understrukna texterna i mitten av alla inlägg stör jag mig på.

Senast redigerat 2008-02-18 18:22
Ursprungligen av Björnström:

Angående banners så finns det två typer av annonsering - prestation (där vi får provision på försäljning) och placering (där vi får betalt för en plats på sajten under en viss period).

Prestationsannonseringen påverkas väldigt lite av att folk blockerar annonserna - jag utgår ifrån att personerna i dessa fall ändå inte klickat på annonserna.

Placeringsannonserna där företag köper plats för att "synas i rätt sammanhang" blir däremot inte lika attraktiva och vi får svårt att sälja plats på en community där medlemmarna uppmanar till att blockera samma annonser.

Annonser som placeras mitt i inlägg eller mellan inlägg kan jag absolut inte med.

Dessutom vet jag att det finns forum som gått under pga dålig annonsplacering. Medlemmarna har helt enkelt lämnat det.

Länkar i text ska vara länkar som har med det som skrivs att göra och som gör att den som läser kan "gräva vidare" i det berörda ämnet. annonser gör väldigt många mycket irriterade.

  • Medlem
  • 2008-02-19 22:05
Ursprungligen av micke_nkpg:

Dessutom vet jag att det finns forum som gått under pga dålig annonsplacering. Medlemmarna har helt enkelt lämnat det.

Förhållandet mellan medlemmar som anmäler sig och som lämnar 99.se är i storleksordningen 2000:1.

Ursprungligen av Baron:

Förhållandet mellan medlemmar som anmäler sig och som lämnar 99.se är i storleksordningen 2000:1.

nu ja, men skulle de börja placera reklam mitt i inlägg eller mellan så skulle det troligen öka...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-19 23:56
Ursprungligen av Baron:

Förhållandet mellan medlemmar som anmäler sig och som lämnar 99.se är i storleksordningen 2000:1.

Hur vet man om en medlem lämnar 99.se? Menar du att man mäter mängden nyligen inloggade då eller?

  • Medlem
  • 2008-02-20 07:12
Ursprungligen av micke_nkpg:

nu ja, men skulle de börja placera reklam mitt i inlägg eller mellan så skulle det troligen öka...

Vi har redan sådana annonser.

Ursprungligen av Jogin:

Hur vet man om en medlem lämnar 99.se? Menar du att man mäter mängden nyligen inloggade då eller?

Nej, jag menar medlemmar som vill strykas ur registret. Men visst är det fler som kanske bara slutar att logga in. Jag har inga siffror på det framme.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-20 09:28
Ursprungligen av Baron:

Nej, jag menar medlemmar som vill strykas ur registret. Men visst är det fler som kanske bara slutar att logga in. Jag har inga siffror på det framme.

Jag trodde det var aktiva medlemmar som spelade någon roll.

Ursprungligen av Baron:

Nej, jag menar medlemmar som vill strykas ur registret. Men visst är det fler som kanske bara slutar att logga in. Jag har inga siffror på det framme.

Så du menar att ni använder antalet registerade medlemmar som argument för annonsörer och inte antalet aktiva medlemmar?

O ja, folk som du och jag ger forumet värde. Du kanske är forumets julstjärna med 2876 poster! Men alla kan inte vara stjärnan i granen, och en massa människor med 53 poster utgör julgransfoten. Och utan fot kan granen inte stå.

Vad jag säger är att ett forum är till för att träffa andra människor som är intresserade av ett ämne. Det är den enda anledningen till att jag kommer hit, och jag gissar att många andra känner likadant. Därav, forumets enda värde kommer av folk som jag (och du).

Nu är det sent på lördag kväll, tänk på det också.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-02-24 20:53

Kalle: "Jag tycker det är sjukt jobbigt med all flash på aftonbladet, hur blir jag av med den?"
Pelle: "Tyvärr, jag vet men får inte berätta det för dig. Om du tar bort ads på hemsidor ser du inte adsen här".

Har jag förstått det korrekt?

Sjukt isf.

eh! jag betalar 30spännkvartalet eller nåt för att få ha 99an kvar\stödja - mer e det inte och reklamen ser jag inte... +pengen hamnar rätt på engång...

det går bra att suga & slicka på julgrankulor och bli slagen med köttpåsar i ansiktet samtidigt, men smyger alla med adCammo och duckar så funkar det inte lika länge...ingen ser om det droppar ner nåt vatten till foten och hela granen tappar barren troligen -- och sen så slänger nån bort den

Senast redigerat 2007-10-27 06:28

RockyMontana, du påminner mig om ett citat: Hellre vara tyst och låta folk tro att man är korkad, än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Ursprungligen av Ajohansson:

Personligen tycker jag det är lätt att se förbi annonser som inte poppar upp framför ögonen (alltså något flash-bös). Tycker att 99 sköter annonserna på ett bra sätt, inga störande annonser alls. Nu slapp jag ju i och för sig all reklam genom att mitt supporterkonto aktiverades igår.. Men jag tycker inte att det är särskilt farligt just på 99.

Jag håller med det förutom bannern mitt i trådarna. De kommer jag alltid att blockera, sen om 99 "förlorar" 100:-/månad (förlorar och förlorar, inte tjänar snarare) på det bryr jag mig faktiskt inte om.

[edit]
Tog bort mitt inlägg som var en smula påhoppande, vilket inte tillför diskussionen någonting.
[/edit]

Senast redigerat 2007-10-28 16:42
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-27 22:53

Det blir lätt lite patetiskt när adblockers debetteras. De som motsätter sig adblockers verkar alltid utgå från att det blir ett inkomstbortfal av att folk anvnder adblockers.

Det var väl kanske sant för 10 år sen när man fortfarande kunde få betalt per visning, men knappast idag. Idag betalas det per klick eller per genomförd affär. Tror ni verkligen att de som blir så störda av annonser så pass mycket att de installerar en adblocker skulle ha klickat på annonserna om de inte haft adblocker?

Dessutom så är inte adblockers nyanslösa. Man kan ofta välja att undanta vissa siter (alltså att visa annonser på vissa siter), och/eller välja vilka annonser man vill blocka. Man kan t.ex. välja att inte blocka på just 99.se eller att blocka på alla delar av 99.se utom /musik.

Att folk kör med adblocker är alltså inget som påverkar några intäkter, utan bara ett sätt att ta bort annonser som man ändå inte skulle ha klickat på.

Jag blir otroligt störd av annonser i allmänhet, men siter som sköter det snyggt brukar jag inte blocka på.

Personligen tycker jag det är lätt att se förbi annonser som inte poppar upp framför ögonen (alltså något flash-bös). Tycker att 99 sköter annonserna på ett bra sätt, inga störande annonser alls. Nu slapp jag ju i och för sig all reklam genom att mitt supporterkonto aktiverades igår.. Men jag tycker inte att det är särskilt farligt just på 99.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-28 08:52

Tagga ner de personliga påhoppen nu, helt onödigt med att kasta skit på varandra sedan lägga fram argrumenten.

Håller med hugin. Ibland lutar retoriken åt fantasifulla beräkningar i stil med musik- och filmindustrins inkomstbortfall till följd av piratkopieringen. Varje nedladdad piratkopia är en konstaterad förlust, på samma sätt som varje blockerad annons är ett inkomstbortfall.

Släpp sargen och kom in i matchen!
Jag blockerar annonser och även om jag skulle se dom skulle jag aldrig i livet klicka på dom. Mig förlorar man således inga pengar på. Möjligen hjälper jag till att spara bandbredd på annonsservern.

Ursprungligen av Björnström:

99mac får huvuddelen av intäkterna ifrån just dessa annonser så för oss är det inte något positivt att gäster överhuvudtaget inte ser annonserna. Det ger definitivt inte rätt signaler till den som är intresserad av att betala för annonsplatser.

Jag kan inte påverka om du använder olika verktyg för att slippa se annonser men om du aktivt uppmuntrar andra att göra likadant motarbetar du 99mac och ditt inlägg kommer raderas (upprepas det så bannar jag dig). Finns inget annat sätt att lösa frågan tror jag.

Inte mycket har förändrats sedan tråden startade och jag tycker det är synd att några av er drar en skiljelinje mellan "dom som driver sajten" och er själva. Precis som någon skriver - vi är ju alla medlemmar här och bidrar till kunskapen och gemenskapen.

99.se behöver en ny MySQL server snart - en investering som kommer ligga en bra bit över 50.000kr bara i hårdvara och licenser. Hur ska jag agera då?

- Aktivt marknadsföra 99.se som ett bra ställe för återförsäljare och andra annonsörer att nå landets Mac/iPod/iPhone användare. Försöka få regelbundna annonsörer som varje månad drar in pengar som kan återinvesteras i sajten.

- Försöka få pengarna från medlemmarna direkt? Någon som är sugen på att pytsa in en femhundring?

Adblocker-diskussioner som uppmanar medlemmar att blockera annonser gör att annonsörerna inte vill lägga pengar hos oss. "Vad är poängen om folk inte ser annonserna?" får jag höra. Och då sitter både du och jag i skiten.

Jag skulle föreslå att man spånar om en bättre affärsmodell istället för att kivas om en som inte fungerar speciellt bra. Gör en tävling där bästa affärsmodelsförslaget får gratis livstids prenumeration på 99.se till exempel.

Bevaka tråden