Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskussion om adblockers

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Låt oss starta en diskussion om våra annonser

Det finns olika sätt att ta bort annonser på sajter. Fungerar säkert fint och det uppkommer med jämna mellanrum diskussioner kring dom bästa metoderna.

99mac får huvuddelen av intäkterna ifrån just dessa annonser så för oss är det inte något positivt att gäster överhuvudtaget inte ser annonserna. Det ger definitivt inte rätt signaler till den som är intresserad av att betala för annonsplatser.

Jag kan inte påverka om du använder olika verktyg för att slippa se annonser men om du aktivt uppmuntrar andra att göra likadant motarbetar du 99mac och ditt inlägg kommer raderas (upprepas det så bannar jag dig). Finns inget annat sätt att lösa frågan tror jag.

Om du är trött på annonser - skaffa ett Pluskonto och byt skin, det finns flera att välja mellan och dom innehåller inte exempelvis högerspalten.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-27 20:03

Det kan ju inte bli mycket till diskussion om inlägget raderas om man inte håller med

Ursprungligen av Jan Erik Moström:

Det kan ju inte bli mycket till diskussion om inlägget raderas om man inte håller med

Haha, man kan ju diskutera runt ämnet utan att nämna speciella verktyg eller nerladdningslänkar - eller hur?

Personligen tycker jag ju att dom flesta produkterna i annonserna är snygga, åtminstonde dom i spalten till höger
I den rörliga bannern dyker det dock upp Dell reklam ibland, det är inget störande, men dock en smula ironiskt...dessutom är annonserna ofta snygga, speciellt jämfört med andra annonser som man sett. Dessutom är det ju tack vare annonspengarna som 99mac kan ligga upp om jag förstått det hela rätt, och jag tror att dom flesta tycker att det är bättre med annonser än om man måste betala för att överhuvudtaget kunna använda sajten. Och om man vill ha ut lite mer av sajten (avaterer och liknande) är det ju bara att beställa 99mac plus/pro (ska personligen önska mig ett mac.se/99mac Pro konto i julklapp).
Så kör vidare på samma sätt som det ser ut idag med annonser, plus/pro och sånt, bara ni undviker att använda pop-up reklam vilket brukar vara mkt irriterande för mig.
Och om jag någon gång (kommer nog att hända) ska köpa saker från AppleStore så kommer jag se till att jag sponsrar 99mac på samma gång
Detta är min personliga åsikt om 99mac's annonsprogram.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-11-27 21:57

Ja, så länge de inte inte hindrar en från att överhuvud taget besöka sidan som det varit till och från senaste tiden (och inte är helt avhjälpt ännu), så har jag inget mot att det visas annonser. De på sidan här smälter ju bra i in i layouten i övrigt också.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-11-27 22:31

opss, ber så mycket om ursäkt var faktiskt inte illa menat med det jag skrev på det andra tråden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 13:07

Jag kan se annonsen högst upp trots att jag har det bruna temat.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-28 14:03

Problemet är ju att annonserna från tradedoubler fortfarande är med och fortfarande är apsega...

  • Avstängd
  • 2004-11-28 14:16

Vilka annonser? Jag ser inga alls?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-30 10:30

Förbjudet?

Martin: I din veckokrönika länkar du till denna diskussion med texten "Adblockers förbjudet på 99mac". Det här är väl bara en diskussion och inget statement om att det är förbjudet med adblockers?

Jag gillar att diskutera igenom alla beslut för att ni ska förstår varför vi gör vissa grejer. Såvitt jag vet kan jag inte påverka huruvida du ser annonser eller ej och därför skulle ju ett förbud vara lite skumt

Så man får alltså inte disskutera AdBlockers alls eller är det bara om man nämner 99mac i sammanhanget?

för övrigt klickade jag just på alla annonser på sidan

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-26 14:42

Varför instifta ett förbud som är helt omöjligt att kontrollera om det efterföljs?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-01-28 12:40

Eh, det handlar väl om att man inte skall uppmuntra andra att använda dylika verktyg. Om du har dem installerade på din dator kan ju Björnström svårligen kontrollera (han får väl åka runt till alla medlemmar och kolla hur de ser 99mac ). Men att aktivt flagga för, eller uppmuntra andra att använda sådana grejjor är alltså "förbjudet".

Jag gillar inte diskussionen alls.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-31 23:26

Ser att det står fel pris på nya PB här till höger

  • Medlem
  • 2005-02-01 00:06

om man lägger fram det som en lojalitetsfråga kanske det är lättare att få folk att respektera önskemålet.

Kan vi inte bara säga att alla som nu kör adblockers kan väl tillåta ads på 99mac? Om man är här ofta betyder de väl att man gillar siten och om man inte e här ofta spelar de ingen roll för 99 vad man än gör.

Ursprungligen av ill_chrill:

Kan vi inte bara säga att alla som nu kör adblockers kan väl tillåta ads på 99mac? Om man är här ofta betyder de väl att man gillar siten och om man inte e här ofta spelar de ingen roll för 99 vad man än gör.

Jag gillar 99mac och är här ofta. Jag betalar gladeligen för ett plus-medlemsskap men jag orkar överhuvudtaget inte med minsta lilla animation på en sida jag försöker läsa.

Ursprungligen av David Slättne:

Jag gillar 99mac och är här ofta. Jag betalar gladeligen för ett plus-medlemsskap men jag orkar överhuvudtaget inte med minsta lilla animation på en sida jag försöker läsa.

Om du byter till "Grey" är det väl inte så farligt, eller vill du bli av med toppbannern också?

Ursprungligen av Björnström:

Om du byter till "Grey" är det väl inte så farligt, eller vill du bli av med toppbannern också?

Toppbannern får gärna vara där om den är absolut stilla. Så ett skin med animationsfri, stilla och statisk reklam är helt ok för mig. Jag har inget emot att köpa min nästa mac genom 99mac's affilatebanners.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-01 15:45

Jag skulle gärna stödja 99Mac genom att klicka på en banner nästa gång jag ska handla på Apple Store. Dock klickar jag aldrig någonsin på banners helt spontant, så de gör egentligen ingen nytta där för min del, varken för mig eller sajtägaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 11:54

Felet som många gör i såna här diskussioner, är att så att säga stå på reklamens sida. Folk har rätt att undvika att se reklamen, att hävda att man är dum (obs! inte ordagrant) och motarbetar hemsidor o. dyl. om man väljer bort reklam är fullständigt absurt. Det är samma sak som diskussionen kring möjligheter att skippa reklamen i TiVo och liknande digitala TV-system. Klart som fan tv-stationerna blir sura om folk kan skippa reklamen och på så vis avskräcka annonsörer. Men TOUGH LUCK då!

Reklamen ska anpassa sig efter folket, inte tvärtom. Då är man ute på VÄLDIGT djupt vatten om man tror det. En kultur och ett samhälle kan inte styras av företag och organisationer som tycker folk är olydiga om de inte gör som de blir tillsagda. Man får då istället hitta alternativa sätt att driva verksamheten. Jag blir arg när folk förespråkar reklamfinansierad verksamhet som det enda möjliga alternativet.

Man bör ta sig en funderare på, varför verktyg som A*B**** (;)) uppkommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 13:39

Jag är böjd att hålla med alla, det finns tydliga motsättningar när man arbetar med reklam.

Annonsören bryr sig inte om om det finns AdBlocker eller inte, det är reklammakaren eller dess mediabyrå/reklambyrå som väljer media utifrån hur de syns, om det inte fungerar bra med internet om det är så att våra webläsare blockar alla annonser (vilket teoretiskt kan vara nästa steg?) Så kommer annonsören att byta media.

Den som bryr sig är de personer som finansierar delar av sin verksamhet med anonnsplatser på hemsidan... Det är lika viktigt för att det skapar en ekonomisk verklighet som gör att tex 99mac inte kan bedriva sin verksamhet så som det görs idag - vilket resulterar i att leverantörer av innehåll såsom 99mac kommer att behöva höja sina priser - vilket är en möjllig lösning, men med mindre varation och färre medlemmar till följd?

Annonsörer "flyr" internet som media - beror de smutsiga människor som skriver program som tar bort brödfödan för sådana som 99mac ?
Eller beror det kanske på att det behöver utvecklas ett nytt sätt på att se på reklam på nätet - det kan vara så att det ska vara "omöjligt" att besöka sidor om man har en AdBlocker installerad - jag skulle inte ha några problem med det - bara jag slipper otyget med popups ala Aftonbladet - som är ett vidrigt och dessutom ett fult sätt att lura sina annonsörer på att

- Så här många ser din "popup" ! - wow betala skit mycket pengar och få ett par tusen personer som inte gillar ditt företag för att du kommer upp i en popup som dom inte vill se

??????????

det kanske är mer dags att försöka å 99mac´s vägnar att hitta ett nytt sätt att göra att era annonsörer - så gnugga hjärnan och spotta ur er idéerna hur 99mac ska sälja nästa innovativa internet idé till sina annonsörer... Det borde gå att hitta ett nytt sätt att angripa detta problem...

!!!!!!!!!!!!!!

jag gillar reklamen på 99mac pga att den är "lagom" och stör inte innehållet... jag tycker även att ni kan ta bort skin som tar bort annonser i pro/plus medlemsvarianterna me ...

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 14:06
Ursprungligen av Tangen:

Annonsören bryr sig inte om om det finns AdBlocker eller inte, det är reklammakaren eller dess mediabyrå/reklambyrå som väljer media utifrån hur de syns, om det inte fungerar bra med internet om det är så att våra webläsare blockar alla annonser (vilket teoretiskt kan vara nästa steg?) Så kommer annonsören att byta media.

[...]

Det är lika viktigt för att det skapar en ekonomisk verklighet som gör att tex 99mac inte kan bedriva sin verksamhet så som det görs idag - vilket resulterar i att leverantörer av innehåll såsom 99mac kommer att behöva höja sina priser - vilket är en möjllig lösning, men med mindre varation och färre medlemmar till följd?

Det är klart att det är byrån som väljer medium men de arbetar ju åt kunden så skillnaden där är ju bara i ordval. Och, som du säger, om det inte "biter" byter man media. Eller utvecklar reklamen. Som produktplacering och "recensioner" skrivna som ren PR för tillverkaren. Såna saker.

Det är också sant som du säger att det är själva förutsättningen för 99Mac o. dyl. sajter men vad JAG säger är att man inte kan klandra folk för att de blir less. Det är reklam överallt idag så att komma och säga att man är dum om man blockar annonser är helt fel tankesätt. Folk tycker som de tycker - deal with it.

Internet har ju inte många år på nacken som folkmedium så jag har svårt att tro att reklamen INTE skulle kunna utvecklas en hel del även om jag just nu själv saknar förslag på hur.

Folk blir smartare, det är upp till reklammakare att utvecklas i takt med tiden. Ska dagstidninarna säga åt sina läsare att "Ni är dumma i huvet om ni kastar reklamblänkaren! Vi stänger av er som prenumeranter om ni ens nämner pappersåtervinningen i samma andetag som våra reklambilagor!"

:eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 14:24
Ursprungligen av petsematary:

Det är klart att det är byrån som väljer medium men de arbetar ju åt kunden så skillnaden där är ju bara i ordval. Och, som du säger, om det inte "biter" byter man media. Eller utvecklar reklamen. Som produktplacering och "recensioner" skrivna som ren PR för tillverkaren. Såna saker.
:eek:

Klart att man byter media hela tiden eftersom det inte "biter" som du säger, Det är tyvärr vanligt med "betalda" recensioner som enbart resulterar i att den informationen vi har att tillgå är färgad - Propaganda är vad det heter propaganda ingenting annat.

Ursprungligen av petsematary:

Det är också sant som du säger att det är själva förutsättningen för 99Mac o. dyl. sajter men vad JAG säger är att man inte kan klandra folk för att de blir less. Det är reklam överallt idag så att komma och säga att man är dum om man blockar annonser är helt fel tankesätt. Folk tycker som de tycker - deal with it.
:eek:

Att man blir less på reklam i allmänhet förstår jag, vad säger du om att 99mac bara ska funka med "smakfull" reklam då ? - inget alternativ ?

Ursprungligen av petsematary:

Internet har ju inte många år på nacken som folkmedium så jag har svårt att tro att reklamen INTE skulle kunna utvecklas en hel del även om jag just nu själv saknar förslag på hur.

Folk blir smartare, det är upp till reklammakare att utvecklas i takt med tiden. Ska dagstidninarna säga åt sina läsare att "Ni är dumma i huvet om ni kastar reklamblänkaren! Vi stänger av er som prenumeranter om ni ens nämner pappersåtervinningen i samma andetag som våra reklambilagor!"

:eek:

Det var inte så jag menade, jag menar som ett disskussionsunderlag är det rimligt att ha en sida som bara fungerar med "smakfull" reklam ? - vem ska i så fall bestämma vad som är smakfullt...

Jag menar idag kan man köpa första sidan i en dagstidning bara man betalar.

...................................

Sen kan man prata om reklam är bra överhuvudtaget, men eftersom samhället fungerar så idag - så är det så det är..

....................................

Jag har ännu ingen bra ide om hur man skulle kunna vidareutveckla reklam på nätet - men det kommer nog..

/Tangen

Ursprungligen av Björnström:

Om du byter till "Grey" är det väl inte så farligt, eller vill du bli av med toppbannern också?

Jag kör "Grey" och toppar med PithHelmet eftersom reklamen i "Grey" inte står still. Om du skapar ytterligare en medlemskategori kallad plusplus ellet nåt sånt och låter de medlemmarna få tillgång till ett helt reklamfritt skin så betalar jag gärna ytterligare en 100-lapp om året för plusplus-medlemsskapet. Men det kanske skulle bli dyrare än så?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 14:43

Tangen - jag misstänker också att det är vanligt med betalda recensioner. Har inga bevis men så känns det ibland. Tyvärr.

Jag vet inte om det är ett alternativ med bara "smakfull" reklam - det får väl användarna bestämma. Jag är själv inte mot reklam på sidan men jag förstår de, som stänger av den också.

Som du säger - vem avgör smakfullheten? Ingen aning.

Det här med mer PR-mässig reklam...typ att "köpa förstasidan"...det är möjligen naturlig utveckling men jag tycker det är trist att tänka på. Och filmer där man får produktloggor upptryckta i fejset...trist. Jag undrar vad nästa steg är, när folk misstror precis allting. När det blir "allmänt känt" att inte ens tidningarna går att lita på - var tar reklamen vägen då?

Läste f.ö. en intressant grej på Flashback om AB:s reporter som här får gå under "D.N." (det är väl hans 99Mac-namn numera? ) som skrivit flera ytterst tveksamma hyllningsartiklar om produkter som hans vänner gör PR för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 15:00

Vanligt med färgade recensioner är det idag, både smutskastningskampanjer och hyllningskampanjer, det är ofta som dom är totalt frånvarande från objektivitet.

trist men sant...

Vem som avgör vad som är smakfullt är det svåra -

Det finns en tidning i Frankrike som heter WADMAG som bara tar emot annonsörer, men inga annonser, utan dom producerar allt själva efter en "Kreativ Brief" som kunden ger dom - s WADMAG följer kundens önskan - och producerar en annons som annonsören får betala för

bra idé - men kanske svår att producera för 99mac -men en bra idé i alla fall.

.........
"fakenickers" som gör inlägg som handlar om hur bra vissa produkter är är lite tragiska - det är roligt nr man "avslöjar" dom för vad dom är

- köpta prostituerade skribenter -

Det svåra är när tidningar som metro bara "snor" andras nyheter och presenterar i sitt eget format, när Metro kom var det bara ytterligare ett tecken på att den "fria" pressen avslutades för många år sedan - bara att få fram vad som är sant och falskt när det kommer till krig och svältkatastrofer är ett pyssel utan dess like, man måste samla information från många ställen för att ha "tillförlitlig" info...

Vem kan man lita på - ???
ingen aning, men använder mig själv av

Herald Tribune
The Economist
Zmag
Många Nätforum
i vissa fall Washington Post, men den behöver trixas lite med för att få rätt info

vart är vägen på väg - ingen aning, kanske ska starta ett parti och ta över makten 2006, i Svedala, sen Europa, sen världen sen .... ooops - kanske lite pretto

/Tangen

Bevaka tråden