Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort signal i nya iMacen

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-12-26 19:55

Stöds AP Express?

/Fredrik

Verkar tyvärr inte som det. Lista över routers som ska fungera med DD-WRT:

1.) DD-WRT supported/tested router hardware versions
Router: Serial Number prefixes:
Linksys WRT54G 1.0 CDF0xxx or CDF1xxx
Linksys WRT54G 1.1 CDF2xxx or CDF3xxx
Linksys WRT54G 2.0 CDF5xxx
Linksys WRT54G 2.2 CDF7xxx
Linksys WRT54G 3.0 CDF8xxx
Linksys WRT54G 3.1 CDF9xxx
Linksys WRT54G 4.0 CDFAxxx
Linksys WRT54G 5.0 (JTAG only with cfe update, see http://wrt-wiki.bsr-clan.de/index.php?title=Flash_Your_Version_5_WRT54G)
Linksys WRT54GL 1.0 CL7Axxx
Linksys WRT54GL 1.1 CL7Bxxx

Linksys WRT54GS 1.0 CGN0xxx or CGN1xxx
Linksys WRT54GS 1.1 CGN2xxx
Linksys WRT54GS 2.0 CGN3xxx
Linksys WRT54GS 2.1 CGN4xxx
Linksys WRT54GS 3.0 CGN5xxx
Linksys WRT54GS 4.0 CGN6xxx

Linksys WAP v1.0 (micro only)
Linksys WAP v2.0 (micro only)
Linksys WAP v3.0 (micro only)

Linksys WRTSL54GS CJK0xxx

Linksys WRT300N v1 (v24 only)

Allnet ALL0277
Buffalo WHR-G54S
Buffalo WHR-HP-G54
Buffalo WZR-HP-G54
Buffalo WBR-G54
Buffalo WLA-G54
Buffalo WBR2-G54
Buffalo WBR2-G54S
Buffalo WZR-RS-G54
Buffalo WZR-G300N Mimo / Nfinity (v24 only)
Belkin F5D7130/7330 (2mb flash)
Belkin F5D7230-4 v1444 (2mb flash)
Belkin F5D7230-4 v1000
Belkin F5D7231-4
ASUS WL500G-Deluxe
ASUS WL500G-Premium
ASUS WL-300g
ASUS WL-500g

Motorola WR850G/GP --> see flashing notes below
Siemens Gigaset SE505 --> see flashing notes below
Siemens Gigaset SX550i --> same as SE505
Ravo W54-RT --> see flashing notes for SE505 v1 (identical to SE505 v1)
Askey RT210W --> see flashing notes for SE505 v1 (identical to SE505 v1)

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-01-02 11:48

Förstärkning?

Jag kan inte mycket om sånt här... men vi har ett trådlöst nätverk hemma, och jag sitter med en Powerbook G4. Men anslutningen till servern funkar väldigt dåligt i vissa delar av lägenheten. Jag har hört att det finns något som man kan koppla in i usb-porten som förstärker signalerna. Stämmer detta? Vad heter det? Var får man tag i sådana?

ghost9999:

Köpte en Linksys WRT300N med Atheros chip. tyvärr går det inte nu heller att spela upp mp3 eller köra filmsekvenser inom nätverket. Verkar mer och mer som om något är fel på min Macbook Pro eller något allvarligt fel på drivrutinen. Vet inte om en Asus skulle hjälpa mer för mitt problem, vad tror du? Borde inte Atheros chip "prata" bättre med Atheroskortet som är inbyggt? Hittade följande länk på forumet från Apple:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=715044&tstart=0

Mvh

Det är inte nödvändigt så att atheros chip pratar bättre med det inbyggda atheros kortet. Det är mer hur drivrutinen är uppbyggd och hur väl den följer standard. Mitt nätverk har varit 100% stabilt, jag strömmar mp3 via slimserver t.om till en windowsmaskin.

Jag tror att felet ligger hos den nya pre-n standarden som tydligen Apple har implementerat. När den har satt sig så kommer det lösa sig.

Angående räckvidd så vet jag inte vad för USB dongel man skulle kunna använda. Däremot är ett par starkare antenner (om man nu kan byta på routern) en bra investering. Liksom att höja uteffekten.

Men jag måste fråga dig drcosmos, vågar du testa saker i beta? Kanske det löser problemen?

I sådana fall såg jag just att DD-WRT skrev den 12.11.06 "Support for MIMO Pre-N Routersstarting from this night, there will be full support some some common broadcom based pre-n mimo routers like the Linksys WRT300N v1, Linksys WRT350N (gigabit ethernet) and the Buffalo WZR-G300N. client and ap mode are both fully supported, but as always there are some glitches in the configuration left. but the basic stuff is working.
so watch out for new v24 betas (and hopefully finals soon) "

ghost9999: såg just att Apple släppt en ny router med N kapacitet. Har möjlighet att lämna tillbaka min wrt300n på 14dgr ångerrätt. Tror jag byter till Apples istället, ser ut som om de aktiverar N standard också. Hoppas verkligen att det löser hackanded när man tittar på bilder etc.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-10 13:15

Jag undrar nu, de sa på keynoten eller så läste jag det någonstans att alla "nya" macar stödjer N-protokollet.....gäller detta även min Intel-iMac 20" C2D 2.16ghz? Eller den stödjer bara gamla sunkna 802.11g?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Jag undrar nu, de sa på keynoten eller så läste jag det någonstans att alla "nya" macar stödjer N-protokollet.....gäller detta även min Intel-iMac 20" C2D 2.16ghz? Eller den stödjer bara gamla sunkna 802.11g?

Skulle stödja IMac C2D samt Macbook Pro med C2D. Har beställt den nya Airport Extreme. Skickar tillbaka min Linksys draft N router. Hoppas nu att det kommer att fungera med den uppdaterade routern och nya drivrutinen med min NAS disk.

jag känner som så att det ändå kommer ta ett tag för Nstandarden att gå igenom... har kört den i över ett år... (rangemax) och fortfarande är alla mina trådlösa pryttels inte 108certade... så i praktiken sitter jag iaf på ett Gnät...

Sitter med samma problem på min iMac c2d 2.16 + en AE. Jag har provat allt som skrivits i ämnet utan att nå någon framgång. Har ett support case hos apple, verkar bökigt eftersom dom inte hört av sig än.

Ja...här kommer en till med samma problem. Har läst alla inlägg i denna tråd...ibland såg jag faktist ljuset i tunneln *tack Nifo* men vad hände...nån drog ur sladden...

Jag har bara använt min Airport Express i 1 vecka, sitter i källaren med basstationen 1 meter ovanför min iMac (i garderoben för den intresserade)...

Det är skandalöst att apple fortsätter att skeppa iväg maskiner som är defekta. Och att det fortfarande inte finns en lösning efter flera månader är även det jävligt dåligt.

  • Medlem
  • 2007-02-11 09:43

Jag är på gång att lämna tillbaka min dator. Hittar någon billig PC-häck tills problemet är fixat. Håller med dig, skandalöst är bara förnamnet!!

/Fredrik

  • Medlem
  • 2007-02-11 09:51

Kan nu verifiera att jag bett att få lämna tillbaka datorn. Men det handlar inte bara om AP-problemet: Har även BT-problem + att datorn surrar lika mycket som, låt säga - en Dell. Vart tog Apples kvalitetskontroll vägen?

/Fredrik

Hej,

Hade också problem att titta på bilder, streama film eller lyssna på musik med min Macbook Pro C2D. När jag köpte nya Airport Extreme N kunde jag titta på bilder och lyssna på musik men ej titta på film utan hackande. Hittade en lösning på Sweclockers.se:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=610418

Jag ändrade inställningar i Cocktail under Network/Optimization till Custom, TCP send window size 256960 samt samma nummer under TCP receive. Plötsligt gick min internetuppkoppling snabbare. Provade att ladda ner en linux distribution som länk från Sweclockers sidan. Innan ändringen gick det i 70 kb/s. Efter ändringen gick den upp i 350 kb/s. Jag gick sedan in på ATI.com och provladdade en PC fil som gick 1.4 mb/s. Körde sedan en film jag hade för att testa överföringen mellan min NAS disk och det hackade inte längre.

Mvh

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2007-02-15 12:46

Någon som har aktiverat 802.11N nu när det är tillgänligt och testat det mot annan 802.11N-utrustning? Hade ju varit surt att inte komma över 0.5-1mbyte/s på utrustning som SKA fixa 300mbit/s under optimala förutsätningar. (Funderar nämligen på en N-router)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-18 21:17

Äger en iMac C2D 17" och har samma problem som ni andra. Jag som trodde att jag var ensam om detta. Har förövrigt en Linksys WRT54GL som körde Linksys egna firmware till en början. Då använde jag mig av WEP, och signalstyrkan på iMacen låg runt 50% (är endast en gipsvägg mellan datorn och routern) För ca en månad sedan byte jag till dd-wrt och byte även från WEP till WPA2. Till en början låg faktiskt signalstyrkan på 100%, men när jag prövade det trådlösa igen låg det som förut runt 50%. Börjar bli riktigt less nu, ingen som har hittat någon lösning?

Jag köpte min macbook för en månad sen, har samma problem i OSX som beskrivs tidigare, den hittar vårt trådlösa nätverk kanske en gång av 5, MEN i windows XP som jag kör genom boot camp hittar den det alltid med "väldigt hög" signalstyrka. Känns duktigt värdelöst, tills jag eller någon annan hittar en lösning är jag helt och hållet hänvisad till att jobba i windows på min nya mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-05 20:23

hade samma problem med min Imac 24 och körde med D-link 524. och fixa problemet att signal styrkan var max och bra ping när jag spelade.

nu till lösningen jag ställe hastigeheten i D-linken på 24 M/bits istället för automatisk som det var intällt på.

Men nu fick jag nytt modem från BBB som är trådlöst och nu är det tillbaka till samma problem igen.

hoppas lösning kommer snart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-05 20:53

glömde en sak hade problem när jag starde datan och skulle ha kontakt med internet fick hålla på som bara den innan jag blev uppkopplad. Men har inte det problemet nu med nya trådlösa modemet men problem med hastigheten och pinget.

Ursprungligen av fudge:

hade samma problem med min Imac 24 och körde med D-link 524. och fixa problemet att signal styrkan var max och bra ping när jag spelade.

nu till lösningen jag ställe hastigeheten i D-linken på 24 M/bits istället för automatisk som det var intällt på.

Men nu fick jag nytt modem från BBB som är trådlöst och nu är det tillbaka till samma problem igen.

hoppas lösning kommer snart.

En lösning är på gång så ni vet. Frågade om jag kunde sprida "fixen" men svaret går att utläsa lite längre ner.

"Nej dokumentet som du skrev på är ett icke spridningsavtal.
Vi vill ha koll på vilka som testar detta så snälla skicka inte programvaran vidare.

Hittils har vi fått positiva rapporter tillbaks, och om det fortsätter så kommer vi snart att släppa uppdateringen publikt.

Mvh
/Jonas
On Mar 7, 2007, at 3:54 PM, Matko Scapec-Kukina wrote:

Tjenare Jonas!

Jag har en snabb fråga bara. Det är såhär att jag e medlem i ett forum där man diskutuerar bland annat Appledatorer. Det är många som har haft liknande problem som jag i detta forumet. Min fråga är om jag då kan distribuera denna filen vidare för att eventuellt hjälpa andra som haft problem?

//

Med Vänliga Hälsningar"

Senast redigerat 2007-03-07 16:05
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-03-07 21:44

låter bra, då får man hoppas det blir inom en snar framtid.

vet du när dem planerar släppa det?

Ursprungligen av sombrero9999:

En lösning är på gång så ni vet. Frågade om jag kunde sprida "fixen" men svaret går att utläsa lite längre ner.

"Nej dokumentet som du skrev på är ett icke spridningsavtal.
Vi vill ha koll på vilka som testar detta så snälla skicka inte programvaran vidare.

Hittils har vi fått positiva rapporter tillbaks, och om det fortsätter så kommer vi snart att släppa uppdateringen publikt.

Mvh
/Jonas
On Mar 7, 2007, at 3:54 PM, Matko Scapec-Kukina wrote:

Tjenare Jonas!

Jag har en snabb fråga bara. Det är såhär att jag e medlem i ett forum där man diskutuerar bland annat Appledatorer. Det är många som har haft liknande problem som jag i detta forumet. Min fråga är om jag då kan distribuera denna filen vidare för att eventuellt hjälpa andra som haft problem?

//

Med Vänliga Hälsningar"

Det vet jag inte faktiskt. Men antagligen snart =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-08 23:57

Ett hett tips borde vara att Apple släpper en AirPort-uppdatering i samband med att AppleTV börjar levereras.

Häromdagen släpptes ju iTunes i ny version, med stöd för AppleTV...

- Torkel

  • Medlem
  • 2007-03-09 00:24

Uppdatering Släppt! *Äntligen*

Tog just hem någon "Airport Extreme" Uppdatering. Nu får jag full signal hela tiden. Är det denna "fix" som någon nämnde tidigare i tråden tro?

*hurrar och tjoar* Har inte mätt något än, men mätarn visar max!

Fredrik, Glad i natten.

  • Medlem
  • 2007-03-09 00:34

Jodå, har blivit snabbare!

Kan meddela att jag får rätt mycket bättre hastighet på saker och ting nu... *brett leende* 782k (i en topp) i Xtorrent där saker och ting annars brukade ligga runt 500k i bästa fall. Sitter med ComHem 8mbit-lina.

Najsigt!

/Fredrik

Äntligen, äntligen, äntligen! Nu sitter också jag med full signal. Det här var en så seg bugg, att jag nästan miste hoppet. Vilken lycklig fredag det blev!

som sagt. halleluja!

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2007-03-10 13:09

Oh happy day, tralalallaa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-10 16:44

Verkar grymt, ska installera uppgraderingen nu i helgen.

Bevaka tråden