Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka format kan Apple TV använda?

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För inte så länge sedan hängde man i fjällvärlden nyckeln bredvid dörren, så att man skulle kunna gå in och låna telefonen om man tappat bort sig...

Själv låser jag nästan aldrig huset. Det är en dålig vana

Ursprungligen av rikard.agren:

För inte så länge sedan hängde man i fjällvärlden nyckeln bredvid dörren, så att man skulle kunna gå in och låna telefonen om man tappat bort sig...

Själv låser jag nästan aldrig huset. Det är en dålig vana

samma här... fast det gäller lägenheten... jag menar... på natten är ju porten låst... och mina grannar är ju mina grannar och får gärna komma in och snacka om dom behöver det... min dörr är alltid öppen juh (fast det faktum att jag lämnar öppet på dan är ju inte lika bra kanske)...

Ursprungligen av FIIZ:

Det gör det absolut.
Om det är dvd material du ska lägga in på din dator så är Handbrake ett helt överlägset program. kodar till h.264 & mpeg4 formaten och löser iPodformaten galant.

Vad bör bitraten vara på en H264 fil som konverterats från en DVD?
Hur blir det om man skalar upp en dvd film till 480p eller 720p?

Går detta med Handbrake?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 21:14
Ursprungligen av wolf:

2. Vilket OS exakt är det som körs på Apple TV? Rullar QuickTime på Apple TV? Kan man i så fall installera de vanliga QT codecarna på Apple TV?

Det är en anpassad version av Mac OS X. Nej, det går inte att ändra eller lägga till något.

Ursprungligen av wolf:

3. Apple har ganska länge pushat för att göra egna videofilmer med iMovie etc. Det verkar ju vansinnigt att man inte kan se sina egna videoinspelningar på Apple TV (idag så är detta omöjligt enligt de specar som finns ute).

Förmodligen så räknar Apple med att du kommer att använda iDVD och bränna dina filmer. Uppdateringar med sådan funktionalitet kommer troligen att komma när Apple uppdaterar iLife senare i år.

Ursprungligen av wolf:

4. I FrontRow idag så kan man spela upp även DVD-filmer från skiva. På Apple TV kan man inte göra detta (dvs om man stoppar in en skiva i värddatorn). Också mycket konstigt.

Apple har inte licens att föra över DVD-film från en stationär dator via Airport till en Apple TV. Detta kan lösas genom att Apple skickar med en DVD-spelare i kommande versioner av Apple TV eller att man kopplar in en extern DVD-spelare via USB-porten.

En AppleTV är i stort sett en iPod för din TV och är därför något begränsad.

Ursprungligen av wolf:

5. Om Apple TV ska bli en hit måste två saker fixas (och detta är väldigt enkelt att göra, i alla fall för Apple):
- iTunes måste tillåta alla QT-kompatibla filer (framförallt video) i biblioteket (ungefär som FrontRow idag, med alias så löser man allt)
- Apple TV måste gå att kompletteras med QT-codecs (helst de som redan finns färdiga) så att den kan spela av alla videoformat

Aple räknar med att tredjepart kommer att lösa detta. Apple har inget intresse att göra detta själv.

Ursprungligen av wolf:

Slutligen måste givetvis TV och filmer gå att ladda ner i högre upplösning från iTunes Store (och från Sverige, jag gissar på svensk intro i februari) men detta kan Apple göra i princip när som helst...

Det vill gärna Apple göra också... tro mig, det vill dem. Tyvärr så hindrar filmbolagen detta då de inte är nöjde med hur detta ska gå till. Samt Apple vill ha sin hemmamarknad först och i USA så är inte bredband lika vanligt.

Sverige så är problemet som med musiken - olika bolag äger olika licenser i olika länder. Därför måste det ske en förhandling med varje land.

Ursprungligen av wolf:

Vi får väl se vad som händer, jag beställde burken idag i vilket fall som helst...

Gratulerar

Ursprungligen av wunderbaren:

Jag förstår inte, vad är det för mening med 720p om dom inte säljer sånt material?

Därför att Apple planerar för framtiden samt många Amerikaner har redan HDTV. Apple levererar endast film från Disney och Paramount - vilket är långt ifrån tillräckligt för att det ska vara lönt för Apple att börja med 720p än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 11:46

Jag kollade i källkoden till denna webbsida. Äpplet verkar ha kodats som & #63743; vilket är Unicode-tecknet U+F8FF. Tecknen U+E000 till U+F8FF är odefinierade av unicode.org och är fria att användas i "private use".

http://www.unicode.org/charts/PDF/UE000.pdf

Det verkar som om Apple har valt att använda U+F8FF för sitt äpple. Men man bör nog se upp, för tecknet finns bara i Apple-världen och behöver inte alls fungera i andra system, skrivare, etc... Andra system kanske har teckenpositionen till något annat, kanske en döskalle?

Av denna anledning tycker jag personligen att man ska undvika tecknet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 14:12

Klingon mummification TV?

Några fler referenser:

Apples användning av private use-arean
Några andra användningar

Ursprungligen av pesc:

Andra system kanske har teckenpositionen till något annat, kanske en döskalle?

Verkligheten överträffar mina fantasier. Enligt de som talar Klingon så används följande definition:

U+F8FF KLINGON MUMMIFICATION GLYPH

Som ser ut så här:

Senast redigerat 2007-01-24 14:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 14:27

Se även denna länk

http://derekgulbranson.com/2006/03/09/mac-os-x-supports-klingon/

Nu ska jag ge mig i detta ämne,

pesc: ett bevis på att geeks är förjävla barnsliga... aja... my2cents.

Något som jag gillar med iPhoto är att jag kan överföra foton och köra dem direkt med musik på min 20 tum skärm. Jag skulle vilja kunna kunna se bildspelet med musik på min 50 tum TV. Är Apple TV rätt pryl för mig? TV´n, en Sony KF-50SX300, har en "PC-ingång" och tillhörande sladd. Går den att använda i sammanhanget?

  • Medlem
  • 2007-01-28 13:53
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Något som jag gillar med iPhoto är att jag kan överföra foton och köra dem direkt med musik på min 20 tum skärm. Jag skulle vilja kunna kunna se bildspelet med musik på min 50 tum TV. Är Apple TV rätt pryl för mig? TV´n, en Sony KF-50SX300, har en "PC-ingång" och tillhörande sladd. Går den att använda i sammanhanget?

Kort svar: Ja

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-28 14:09

Har funderat på den grej. tv ska ju funka med windows... iTunes fixar musik och film m.m men hur löser den bild visning från iPhoto ?
Inte för att detta blir något problem för mig då det är äpple hela vägen hemma... men bara en fundering hur dom har löst det

Ursprungligen av PATTAN:

Har funderat på den grej. ?tv ska ju funka med windows... iTunes fixar musik och film m.m men hur löser den bild visning från iPhoto ?
Inte för att detta blir något problem för mig då det är äpple hela vägen hemma... men bara en fundering hur dom har löst det

Enligt Apples hemsida kan man synka/visa foton från Adobe Elements/Adobe Album, via iTunes. Precis som med iPoden idag.

  • Medlem
  • 2007-01-28 16:28
Ursprungligen av PATTAN:

Har funderat på den grej. ?tv ska ju funka med windows... iTunes fixar musik och film m.m men hur löser den bild visning från iPhoto ?
Inte för att detta blir något problem för mig då det är äpple hela vägen hemma... men bara en fundering hur dom har löst det

Från apple.com:

"And your digital photos from iPhoto on a Mac or Adobe Photoshop Elements or Adobe Album on a Windows PC appear in high definition"...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-28 18:06
Ursprungligen av wolf:

Från apple.com:

"And your digital photos from iPhoto on a Mac or Adobe Photoshop Elements or Adobe Album on a Windows PC appear in high definition"...

Jaha, det missade jag. Låter vettigt. Gött om det skulle funka från Lightroom där jag har alla mina bilder.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-28 17:17

Apple TV är ett trådlöst TV & HiFi-interface för datorer. Visst, den har lokal lagring men det är nog mer att betrakta som en extra bonus. Jag skulle uppriktigt bli förvånad om man inte, med Apple TV, kommer att kunna använda sin HDTV som bildskärm för sin eller sina datorer. Utan sladd från datorn.

  • Medlem
  • 2007-01-30 13:31

Draags. det beror på vad du ska använda filen till.

Ska du bara skicka filem mellan dator och appleTV så kan du välja 720*XXX och sedan en bitrate upp till 6500 i main profile, även om detta är lite overkill då en dvd max är i 4500. 6500 är till för 720p. Tänk bara på att sätat framerate till 24 annars funkar det inte så bra.

Är dock inte säker på inställningarna eftersom maskinen ej finn på marknaden än.

Du behöver inte skala upp dvd:erna. appleTV sköter detta själv samt att Handbrake inte klarar av det.

SKa du koda så att det funkar på din iPod och appleTV (iTunes kvalitet) så måste du ha senaste betan av programet.
Koda sedan i h.264 v.3.0, bitrate 1500, 2 pass, 160 för ljudet och skala filmen till 640*xxx. detta fungerar klockrent.

ett par varningens ord... att skala upp i tv (vet någon säkert att appletv sköter uppskalningen? kan vara både bra och dåligt... kolla hur bra din tv skalar upp dvdfilm... annars kan det mycket väl vara värt att skala upp vid konvertering.

om det går att använda Airport Disk som utrymme för AppleTV så kommer jag konvertera alla minna DVD filmer >100st och skippa DVD spelaren totalt ..

  • Medlem
  • 2007-02-02 21:20
Ursprungligen av Tussen69:

om det går att använda Airport Disk som utrymme för AppleTV så kommer jag konvertera alla minna DVD filmer >100st och skippa DVD spelaren totalt ..

Detta är bekräftat att inte fungera.....

...troligt är dock att filmerna man har på sin Airport disk samt är inlagda i iTunes går att spela på appleTV...kräver dock att alla 3 apparaterna är på...

Vill man bara spela upp sina dyrt förvärvade Filmer och TV serier så går detta enkelt att importera i iTunes med Handbrake. Samt börjar de sälja TV avsnitt via iTunes i Sverige så kan man börja se TV serier lagligt som inte annars finns tillgängliga i Sverige lagligt.

Om Apple TV går bra då kommer det troligtvis finnas filmer specifikt för denne på sidor som både är olagliga som sidor med lite mer obskyrt material.

Ursprungligen av draags:

Om Apple TV går bra då kommer det troligtvis finnas filmer specifikt för denne på sidor som både är olagliga som sidor med lite mer obskyrt material.

Med tanke på att det redan finns iPod-specifika trackers så är detta verkligen inte omöjligt.

Ursprungligen av irrelogical:

Med tanke på att det redan finns iPod-specifika trackers så är detta verkligen inte omöjligt.

och så har ju ipod 80? procent av marknaden... lite skillnad?

Hur är det med Apple TV om man enbart har en vanlig tjock TV, funkar detta med någon adapter eller är det helt kört? Jag har även projektor som klarar Komponent - då borde det fungera med den eller hur?

Sen är frågan när det gäller musiklyssnandet i Apple TV. Någon som vet om man kan köra tex sin macbook som fjärrkontroll?

Annars måste det komma en separat fjärrkontroll eller att detta går med nästa ipod. Annars måste man alltså ha på sin platttv för att lyssna på musik - snacka om att vara miljöbov. Kan inte tänka mig att Steve Jobs kan tycka detta är ok när man är polare med Al Gore.

Nej det måste komma en lösning. Och snälla kom inte med att den har en fjärrkontroll - för då får ni allt tänka en gång till. Apple TV ska vara visuell, eller hur. Hur visuell är fjärrkontrollen utan att tv´n är påslagen.

För min del så skulle det kunna vara ok om det gick att styra Apple Tv med sin Macbook med en look likt den i iPhone cover flow - där man vänder skivan och får fram låtarna.

2 x TV och en Mac

Jag har mina bilder från 90-talet i iPhoto, hela CD-samlingen i iTunes och nu min DVD-samling rippat och lagt på vår 2 x 500 GB netverks HD som står ansluten til huben. Så langt inga problem allt fungerar bra. Macén har varit direkt ansluten till vår LCD-tv i vardagsrummet. Men nu har vi också en LCD-TV i köket. Vad gör man? Köper en AppleTV till varje TV eller...? Några ideer?

Ursprungligen av alfarne:

Jag har mina bilder från 90-talet i iPhoto, hela CD-samlingen i iTunes och nu min DVD-samling rippat och lagt på vår 2 x 500 GB netverks HD som står ansluten til huben. Så langt inga problem allt fungerar bra. Macén har varit direkt ansluten till vår LCD-tv i vardagsrummet. Men nu har vi också en LCD-TV i köket. Vad gör man? Köper en AppleTV till varje TV eller...? Några ideer?

2st AppleTV skulle kunna vara lösningen .

dock måste du konvertera dina filmer till quicktime . mov eller mp4 .. typ via handbreake ..( och surroundljudet går att bibehålla i quicktime formatet) .. subtitles konverteras till Text Tracks .. som vi håller på att prata om i en annan tråd ..

detta är verkar lösningen om du vill få dina rippade dvd filmer så att dom fungerar med AppleTV .. men lite svårt att veta eftersom AppleTV inte har levererats än ..

Ursprungligen av draags:

Hur är det med Apple TV om man enbart har en vanlig tjock TV, funkar detta med någon adapter eller är det helt kört? Jag har även projektor som klarar Komponent - då borde det fungera med den eller hur?

Sen är frågan när det gäller musiklyssnandet i Apple TV. Någon som vet om man kan köra tex sin macbook som fjärrkontroll?

Annars måste det komma en separat fjärrkontroll eller att detta går med nästa ipod. Annars måste man alltså ha på sin platttv för att lyssna på musik - snacka om att vara miljöbov. Kan inte tänka mig att Steve Jobs kan tycka detta är ok när man är polare med Al Gore.

Nej det måste komma en lösning. Och snälla kom inte med att den har en fjärrkontroll - för då får ni allt tänka en gång till. Apple TV ska vara visuell, eller hur. Hur visuell är fjärrkontrollen utan att tv´n är påslagen.

För min del så skulle det kunna vara ok om det gick att styra Apple Tv med sin Macbook med en look likt den i iPhone cover flow - där man vänder skivan och får fram låtarna.

iPhone hade väl varit den ultimata fjärrkontrollen för sin AppleTV .. eller ?

det verkar vara kanska kört för "vanliga" tjocka tv aparater ..

finns många ryckten om fjärrkontroll ... faktum är dock att AppleTV har i inställningsmenyn en system update ... så mjukvaran kommer ju updateras för AppleTV .. frågan är bara vilka funktioner som kommer ...

Jag hoppas för min del att Apple TV kan fungera som en Airport Express, dvs att du kan styra vad du vill spela, musik eller video, från källan. Man vill ju inte behöva ha både en Airport Express och en Apple TV vid stereon.

Ursprungligen av Macaddict:

Jag hoppas för min del att Apple TV kan fungera som en Airport Express, dvs att du kan styra vad du vill spela, musik eller video, från källan. Man vill ju inte behöva ha både en Airport Express och en Apple TV vid stereon.

Precis - står själv i valet o kvalet mellan att köpa en AE eller en Apple TV.

någon som har utrett om det är möjligt att köra med hdmi>dviconverter och sedan dvi>video adapter?

Bevaka tråden