Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .

firmwaren vart laddar man hem de?

Hejsan!

Det var ett tag sedan jag var här eftersom mina ljudböcker numera funkar bra.
Jag har en 30g videopod och lyssnar massor på ljudböcker, podcasts och en del musik på den.
När jag kopierar böcker från cd döper jag om spåren från 1-xxx, alltså spår ett på skiva ett heter 1 medan spår ett på skiva två då får heta 13 eller hur det blir.
Jag konverterar dem till AAC i iTunes (tar tid ibland men men, då kan man ju pyssla med annat), ändrar ändelsen till m4b (för hand trist nog, har inte fått det att funka med något med någon mass-omvandlingsfunktion) markerar allt och drar över det till podden. Nu hamnar boken under Ljudböcker.
Jag slår inte ihop det till en stor fil.
Ipoden kommer ihåg var jag var vad jag än lyssnar på emellan. Har inte gjort något för att denna funktion ska uppstå, den bara liksom fattar nu. Vet inte varför för jag hade ju problem med det i början.
Jag har lyssnat på enstaka ihopslagna böcker också och det funkar men eftersom iPoden fortfarande glömmer bort var man var när man laddar den i datorn (och då har jag inte automatisk uppdatering mot iTunes utan uppdaterar manuellt) så är det mer opraktiskt. När jag laddar den hoppar den tillbaka till där jag stannade boken första gången men så ofta är det ju inte man laddar utan då kollar jag bara var jag är innan jag sätter den på laddning. Och i och med att jag inte har stora filer är det lätt att gå till rätt spår igen.

Mamma köpte en cdbok och med den låg det en skiva med boken i mp3-format också, både mp3 och AAC - väldigt smidigt, bara att ändra till m4b liksom!

Ursprungligen av Pollymia:

...Jag konverterar dem till AAC i iTunes (tar tid ibland men men, då kan man ju pyssla med annat), ändrar ändelsen till m4b (för hand trist nog, har inte fått det att funka med något med någon mass-omvandlingsfunktion) markerar allt och drar över det till podden. ...

Kan du konvertera alla filer samtidigt till ACC eller måste du ta dem en och en?

Ursprungligen av lekimpa:

Kan du konvertera alla filer samtidigt till ACC eller måste du ta dem en och en?

Man kan markera hur många filer man vill. Så omvandlas de en efter en utan att man behöver lyfta ett finger.

Ursprungligen av Archangel:

Man kan markera hur många filer man vill. Så omvandlas de en efter en utan att man behöver lyfta ett finger.

Ok tackar. Jag gjorde på följande vis för att få ordning på två struliga ljudböcker:

1. "Merga" ihop alla .mp3-filer till en stor fil.

2. Omvandla denna till ACC-format i iTunes

3. Ändra filändelsen från .m4a till .m4b för att få ljudboksflerna till katalogen "Ljudböcker".

Är inte denna den smidigaste lösningen? Finns det enklare?

(Har haft iPod i 3 veckor och är nu beroende av ljudböcker och podcasts (Dawn and Drew show rules!), tur att jag har ett jobb där jag obemärkt kan avnjuta mina laster)

Glömde skriva att jag använder windows xp och att jag då, utgår från att min iPod är FATS32 eller vad det heter (inget tekniksnille men men)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-24 22:26

Har upptäckt att iTunes har problem att konvertera långa mp3-filer. Vissa fler blir 5 min istället för 20 timmar och vissa blir ett par tusen timmar långa.
Finns det några gratis program i stil med "mp3merge" som kan slå ihop m4a-filer till en enda fil??

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 16:46
Ursprungligen av joneks:

Har upptäckt att iTunes har problem att konvertera långa mp3-filer. Vissa fler blir 5 min istället för 20 timmar och vissa blir ett par tusen timmar långa.
Finns det några gratis program i stil med "mp3merge" som kan slå ihop m4a-filer till en enda fil??

Jag har också problem med detta. Har inte hittat någon lösning. Nån annan?

kan man

jag har böckerna på datorn med mappar som skivorna typ

cd1= mapp 1

kan man inte flytta över dom på enklaste sätt till min ipod

Det här forumet är verkligen bra att ha om man vill veta hur man gör det där med ljudböcker. Tack

Kan inte läsa eller skriva till iPOD

Får felmeddelandet att PCn inte kan läsa eller skriva till skivan (iPOD). Har ominmstallerat iPOD o ITUNES.
Den laddar ner en tre fyra låtar och sed blir det stopp. Hjälp!

Otroligt vad svårt Apple ha gjort för oss vanliga användare att få våra böcker under ljudböcker.
Jag har gett upp sedan inga tips verkar fungera för varken iPod Nano eller iPod 5G.
Döpa om filer funkar inte, Makebookmarkable scriptet hjälper inte, merge nej, m4b[mellanslag] nej.
Någon har andra tips är välkommen.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Otroligt vad svårt Apple ha gjort för oss vanliga användare att få våra böcker under ljudböcker.
Jag har gett upp sedan inga tips verkar fungera för varken iPod Nano eller iPod 5G.
Döpa om filer funkar inte, Makebookmarkable scriptet hjälper inte, merge nej, m4b[mellanslag] nej.
Någon har andra tips är välkommen.

Hm, håller just nu på och lyssnar mig igenom Arn-böckerna av Guillou. Rippade dom förra året och har dom liggande som

Tempelriddaren-01-01.mp3
Tempelriddaren-01-02.mp3
Tempelriddaren-01-03.mp3
Tempelriddaren-01-04.mp3
Tempelriddaren-01-05.mp3
Tempelriddaren-01-06.mp3
Tempelriddaren-01-07.mp3
Tempelriddaren-01-08.mp3
Tempelriddaren-01-09.mp3
Tempelriddaren-02-01.mp3
Tempelriddaren-02-02.mp3
Tempelriddaren-02-03.mp3

och så vidare...
Vad jag gjorde var att helt enkelt slå ihop alla mp3-filerna till en, Tempelriddaren.mp3 i det här fallet, sen lägga in den i iTunes, välja "Remember playback position", sen var det bara att tuta och köra

Jag ska testa att konvertera den ihopslagna mp3-filen till AAC och se om det gör nån skillnad

Jag har med problem med att vissa ljudböcker tappar längd när man ska ändra dem till ACC format!

riktigt irriterande... ingen som har något tips hur man ska lösa detta??

använder itunes, mp3merger och xp

tack på förhand

har själv samma problem

har samma problem nu oxå.. när filerna blir större så får man helt enkelt dela upp dom i 2 delar för nått fel är det när den inte kan converktera till acc utan den blir 2 minuter lång bara.. fast den är 16 timmar i mp3 format.. lösningar önskas..

hur gör man för att få alla filerna till en stor fil där alla delar är på i rätt ordning

  • Medlem
  • 2006-04-21 15:49

Jag skulle göra en ljudbok från mp3, men när jag väljer "konvertera markering med AAC-kodare" så blir den 18 timmars ljudboken bara 1 timme och 12 minuter. Vet nån hur man ska göra eller vad det blir för fel?

Ja se här, samma fråga massa gånger om! Nu får någon komma med ett svar.

Nu är det såhär att jag har kört mina 1500 filer i merge och den slutliga filen slutade på 750mb ungefär. Mp3 är formatet. Över natten försökte jag konvertera den till aac format för att sedan kunna göra den bokmärksvänlig och kunna användas som en ljudbok. Över natten har iTunes inte lyckets, den har bara konverterat 1:50h av den 30h långa filen till aac. Filen blev ungefär lika stor, men jag vill ju ha med mina resterande timmar också!

Vad ska jag göra, varför lyckades inte iTunes?

finns det ett annat program som merge för pc?

när jag ska convertera från mp3 till acc blir det bara en 11 sekunders fil... varför???

Ursprungligen av dootevall:

när jag ska convertera från mp3 till acc blir det bara en 11 sekunders fil... varför???

Det är ingen som vet än... Läs lite tidigare inlägg, sex stycken har samma problem. iTunes klarar det liksom inte och jag vet inget program för att göra om från mp3 till acc. Har testat några, men inget vill göra om min 800mb stora mp3 fil.
Tyvärr.

Varför tar de typ 15 sekunder för mig att konverteraaa? Fattar inte hur man gör med MP3 Merger, hur ska jag få hela filen??

varför ens göra om det till aac? i itunes kan man bara välja "remember playback-position"?
mp3merger funkade att göra om jorden runt på 80 dagar för mig.. men den var typ bara 600 så jag ska nog hålla tyst...

  • Medlem
  • 2006-05-06 12:08

Har samma problem som många andra.... har köpt en ljudbok och vill lägga in den under rubriken "ljudböcker" på min iPod men den lägger sig bland min musik och där vill jag inte ha den när jag har en folder där den ska vara.... jag är INTE haj på datorer överhuvudtaget så jag hoppas att lösningen är enkel... nån som kan hjälpa....?

Jag har samma probelm, den lägger sig bland musiken och i Ljudböcker, kan man göra så den bara kommer i Ljudböcker? :/

En undring: Kan man skapa en mapp i mappen Ljudböcker på iPoden? :S

Problem med att vissa ljudböcker inte går att konvertera från MP3 till AAC verkar bero på samplingsfrekvens och bithastighet. Ju högre dessa värden är, ju svårare har iTunes att konvertera filen, storleken spelar också roll.

Om boken inte lägger sig i som Ljudbok i ipoden har du förmodligen inte ändrar filändelsen till m4b på rätt sätt. Det är viktigt att du skriver .m4b och ett mellanslag, varför vet jag ej.

Sedan, nej, det går inte att lägga ljudböcker i mappar på iPoden, men skapa en spellista istället och fyll i så att boken ska öppas över vid blandning.

Ofullständiga

Tjena

Har med storframgång slagit ihop flera ljudböcker med mp3merge samt ett annat program som heter mp3 splitter & Joiner.

Har nu råkatut för några böcker som inte blir fullständiga, saknas en snutt på slutet.
Någon som känner igen problemet och har en lösning ?

Ursprungligen av GertLind:

Tjena

Har med storframgång slagit ihop flera ljudböcker med mp3merge samt ett annat program som heter mp3 splitter & Joiner.

Har nu råkatut för några böcker som inte blir fullständiga, saknas en snutt på slutet.
Någon som känner igen problemet och har en lösning ?

Vad har du använt för samplingsfrekvens och bithastighet på dom filer du sammanfogat?
Har samma problem dykt upp med både mp3merge och MP3 Splitter & Joiner?

Ursprungligen av erikohman:

Vad har du använt för samplingsfrekvens och bithastighet på dom filer du sammanfogat?
Har samma problem dykt upp med både mp3merge och MP3 Splitter & Joiner?

Samplingsfrekvensen har jag ingen aning om,hur ser jag den ?

Samma problem med båda.

det kan du kolla på Info på filen i iTunes...

Bevaka tråden