Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort ljudspärren

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funkar inte för mig Står ipod not detected. Snälla hjälp mig. Ipod nano

orginal ljudet e bra i G5 te hörlurar men till att koppla till förstärkare behöver man lite mer "kräm!"

Men vad är det för fel? Datorn hitttar den i itunes men det står ändå ipod not detected. Snälla snabbt.

om man ucappar ipoden och den totaalcrashar kan man ju inte fixa till felet innan man lämnar tillbaka den för garantin

  • Medlem
  • 2005-12-21 12:47

Jag skrev innan jag visste till 100% det går att sätta tillbaka ljudspärren, men om Apple får reda på att den varit upcapped så finns ingen garanti kvar... Bara å sätta på den igen om du måste lämna in el. liknande.

  • Medlem
  • 2005-12-23 16:20

ljudspärr

när man tar bort spärren ska det stå uncapped?

Men att garantin försvinner på Ipoden. Så säger ni att man kan undo det gopoden gjorde. Men tänk om ipoden skulle gå sönder och vägra starta eller datorn känna av den. Så man kan inte undo. Kommer apple märka det då och riva garantin?

För jag är grymt störd på disten i nanon. Jag lyssnar bara på metal och rock i nanon för de flesta lite bastunga låtar låter förjävligt. Basen sprakar och det är inget djup i den. Det låter ungefär som basen slår i taket. Jag har EQ på off. Men ni skriver att man ska sänka volymen för att slippa dist, hur kul är det? Tog gopoden bort disten eller gör den bara så att disten börjar höras på högre volymer?

Så jag lyssnar på alla lite bastunga låtar på min iriver ifp-890 som har mycket bättre ljud än nanon enligt min åsikt iallafall. Men man tycker att nanon borde klara det bra också...det är ju inte direkt någon billig spelare.

Ursprungligen av Gurra_89:

Men att garantin försvinner på Ipoden. Så säger ni att man kan undo det gopoden gjorde. Men tänk om ipoden skulle gå sönder och vägra starta eller datorn känna av den. Så man kan inte undo. Kommer apple märka det då och riva garantin?

För jag är grymt störd på disten i nanon. Jag lyssnar bara på metal och rock i nanon för de flesta lite bastunga låtar låter förjävligt. Basen sprakar och det är inget djup i den. Det låter ungefär som basen slår i taket. Jag har EQ på off. Men ni skriver att man ska sänka volymen för att slippa dist, hur kul är det? Tog gopoden bort disten eller gör den bara så att disten börjar höras på högre volymer?

Så jag lyssnar på alla lite bastunga låtar på min iriver ifp-890 som har mycket bättre ljud än nanon enligt min åsikt iallafall. Men man tycker att nanon borde klara det bra också...det är ju inte direkt någon billig spelare.

Ingen som vet svaret på min fråga?

Denna tråd är ganska lång, har ingen lust att läsa igenom hela. Men förhoppningsvis är frågan inte redan ställd:

Är det inte bara att starta iPod'en > Inställningar > Ljudkontroll; Av?
Eller gör dessa program att man kan höja volymen ÄNNU mer?

  • Medlem
  • 2006-01-01 16:08
Ursprungligen av ekko90:

Denna tråd är ganska lång, har ingen lust att läsa igenom hela. Men förhoppningsvis är frågan inte redan ställd:

Är det inte bara att starta iPod'en > Inställningar > Ljudkontroll; Av?
Eller gör dessa program att man kan höja volymen ÄNNU mer?

Ljudkontroll eller Sound Check som det heter om man har engelska som språk i iPoden har inget med ljudspärren att göra. Kolla i manualen om du vill veta vad Ljudkontroll/Sound Check innebär.

Provade ett par Bang & Olufsen häromdagen med min iPod, men ljudet blev inte allt lika bra som jag förväntat mig. Vid full volym var det inte alls mycket tryck i lurarna - tror ni borttagning av volymspärren skulle kunna "bota" det?

Inte så kul att betala 1000 kr för ett par lurar som inte är så där tip top. Räcker intebara med att dem är snygga, hehe

Ursprungligen av Jackman:

Provade ett par Bang & Olufsen häromdagen med min iPod, men ljudet blev inte allt lika bra som jag förväntat mig. Vid full volym var det inte alls mycket tryck i lurarna - tror ni borttagning av volymspärren skulle kunna "bota" det?

Inte så kul att betala 1000 kr för ett par lurar som inte är så där tip top. Räcker intebara med att dem är snygga, hehe

Om det helt enkelt är så att du tycker att volymen är för låg så kommer det troligtvis bli bättre om du tar bort den. Det det nån annan faktor du stör dig på (dålig bas, dålig diskant osv) kommer det inte bli bättre.

  • Medlem
  • 2006-01-02 19:08
Ursprungligen av Jackman:

Provade ett par Bang & Olufsen häromdagen med min iPod, men ljudet blev inte allt lika bra som jag förväntat mig. Vid full volym var det inte alls mycket tryck i lurarna - tror ni borttagning av volymspärren skulle kunna "bota" det?

Inte så kul att betala 1000 kr för ett par lurar som inte är så där tip top. Räcker intebara med att dem är snygga, hehe

Jackman, jag tog bort ljudspärren för ett tag sedan, enligt mig blir ljudet renare och bättre... Givetvis kan man ha högre volym också... Tips är att ta bort spärren. Du kan ju ta bort den om du inte gillade det.

Google.se och sök på goPod

/Johan

Ursprungligen av Jpuke:

Jackman, jag tog bort ljudspärren för ett tag sedan, enligt mig blir ljudet renare och bättre... Givetvis kan man ha högre volym också... Tips är att ta bort spärren. Du kan ju ta bort den om du inte gillade det.

Google.se och sök på goPod

/Johan

Garantin försvinner då har jag förstått, men det är bara att återställa den om den ska in sedan?

Ursprungligen av Jackman:

Garantin försvinner då har jag förstått, men det är bara att återställa den om den ska in sedan?

Ja, problemet uppstår ju dock om du inte kommer åt din iPod via datorn - alltså om den är totalt sönder, för då har du ju ingen möjlighet att sätta dit spärren igen. Ska troligen själv ta bort min spärr snart

Fick min o funka nu iaf...
Jävlar vilken skillnad!

Detdär har jag oxå läst.. Jag behöver absolut inte ta bort ljudspärren (lyssnar aldrig på högsta volym) och nu när jag har köpt ett par riktiga hörlurar så kan jag ha ännu lägre volym.
Min iPod kommer troligen aldrig att förstöra min hörsel.

Hallå alla iPod fantaster!

Efter det att jag börjat använda Koss Plugg lurar lyssnar jag aldrig med mer volym än halva skalan och jag har inte tagit bort ljudspärren.
Är det en allmän uppfattning, alltså att Koss Plugg lurarna är ovanligt lättdrivna?
Eller är det jag som hör ovanligt bra?
/Johan

Jag har också köpt ett par Koss lurar dock ett par Koss Spark lurar... enormt bra ljud, och på högsta volym (Uncappad) riskerar jag VERKLIGEN tinitus, och jag ska flyga om 3 veckor och vågar då inte ha den uncappad som jag har den nu för då är det nog lätt hänt att man försöker överrösta ljudet från planet med musiken, så idag hämtade jag GoPod igen (NY version dock 1.4) och cappade den igen och ljudet är fortfarande skit bra och har den bara på halva nu och fortfarande suveränt ljud och högt!!

Vilket fall som helst, ska jag lämna in den imorrn på service min Nano för batteriet håller icke vad den ska och färgen visar regnbågen istället för det den ska... så har jag tur ser dem inte att den blivit cappad och det går på garantin eller så får man sig en sprillans ny Hört att de är rätt generösa med det

EDIT: Fick en ny 2 dagar efter att jag lämnade in min iPod på Service.... satan vilken snabb service

min ipod photo 60gb e köpt i usa men ja tycker ändå att volymen e rätt klen.... skulle gärna vilja kunna typ ha de hängande runt halsen o lyssna me hyfsad volym. men måste ja köpa ett par andra hörlurar då eller ?

Ja, du kan ju inte ha den hängande i hörlurssladden, eller hur? Köp ett fodral där det ingår halsband och sedan byter du ut det (halsbandet) mot fästet i ett par Sony NX1 t.ex.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-03-12 09:55

om ipoden av något skäl skulle gå sönder eller något sådant efter att du har tagit bort ljudspärren så kan du fixsa det själv, läs här. http://ipodlinux.org/forums/viewtopic.php?t=4505

hmmm när man har uncappat sin ipod drar den mer batteri då? bör den ju göra väl, med tanke på mervolymen man har den på right?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-04-25 03:54
Ursprungligen av anjuna_beats:

hmmm när man har uncappat sin ipod drar den mer batteri då? bör den ju göra väl, med tanke på mervolymen man har den på right?

Tjena!
Eftersom man ej behöver köra podden på maxvolym efter man Uncappat den så drar
den faktiskt "mindre" batteri. Det har jag testat mig till.
Nu slipper ja ladda batteriet lika ofta.

NO Problemas !!

Funkade som handen i handsken, inga problem här inte....

använd antingen ipodvolumebooster eller gopod(tycker inte det fungerar så bra). Rekommenderar ivb med 30%.

Beträffande garantin. Kom igen? Resetta ipoden bara och vem märker om man använt gopod då?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-07 22:47

ljudspärr

köpt nano i går och fick bort spärren direkt ,,,som vanligt fungerar det med mac

  • Medlem
  • 2006-04-25 21:59

Alltså jag får spader på detta. Har provat både goPod och iMod för att ta bort spärren på min nano. Har senaste uppdateringen på podden och har provat allt som finns. Mitt OS är XP och allt är av senaste version om det har med saken att göra. Vad är problemet?

funkar det med en 2gb??

funkar det med en 2gb? läste i readme att det inte gick...

hur gör man föresten? fatta nada..

Bevaka tråden