Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mione:

Vet inte, hur kollar man det och hur gör man om formateringen om den är formaterad i FAT32? Har PC med Windows XP.

Om du bara har PC och XP så har du garanterat FAT32!

Jag kan formulera om frågan såhär till alla som har problem med Audioböcker:

Sitter ni på en PC eller en Mac?

PS. När det gäller konvertering till HFS+ så gör man den enklast på en MAC... det är HFS+ som är Apple's diskalokeringsystem. Man kan göra det på PC men då behöver man ett tredjepartsprogram typ MacDrive 6 från Mediafour

  • Medlem
  • 2005-04-01 12:27
Ursprungligen av EricBradley:

Om du bara har PC och XP så har du garanterat FAT32!

Jag kan formulera om frågan såhär till alla som har problem med Audioböcker:

Sitter ni på en PC eller en Mac?

PS. När det gäller konvertering till HFS+ så gör man den enklast på en MAC... det är HFS+ som är Apple's diskalokeringsystem. Man kan göra det på PC men då behöver man ett tredjepartsprogram typ MacDrive 6 från Mediafour

Hmm tyvärr har jag ingen tillgång till någon Mac. Fungerar ipoden korrekt till PC även om man formaterar om den till HFS med hjälp av tredjepartsprogrammet? Det känns som att den inte skulle göra det av ngn anledning.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-01 13:01

Min är FAT 32...

Jag vet att "den andra eriken" oxå sitter på en pod med FAT32.
Kan dom här problemen ha något med filalokeringen att göra?

FAT32 är ju ganska gammalt vid det här laget. Apple skulle ju kunna ha använt sig av NTFS men jag tror att M$ sätter stopp för detta.

Om man, som jag har typ 200 olika filer för da vinci koden, vad är då nackdelen med det? Kan man inte ha dom bland ljudböcker då? Just nu har jag dom under vanlig musik vilket ju självklart kan blir lite jobbigt om man slumpar låtarna. Men i övrigt så blir det ju betydligt lättare att pausa (om nu inte bokmärkena funkar), gäller ju bara att komma ihåg vilket kapitel och vilken spår du var på sen när du ska lyssna igen.
Min fråga är alltså, kan man inte ha tex 200 filer som en enda ljudbok? (jag har aldrig haft en ljudbok så jag vet inte hur det ser ut med bokmärken osv.)

Jaha, det kan ha med filsystemet att göra. Jag funderar på en sak ang. mitt problem. Eftersom det är filen som sparar ett bokmärke, det är vad jag fått för mig i alla fall, och eftersom man kan andvända böckerna i iTunes på samma sätt som i iPoden, alltså att den minns vart man slutade lyssna på den, men den nollställer sig juh inte i iTunes (men då har jag juh NTFS-filsystemet också). Gahh, det är så jävla segt detta problemet i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-09 13:11

En till med samma problem i en ny Ipod

Hej. Hemkommen från min semester. Hade ju i sista minuten lyckats lösa problemet med att få över min bok till ljudböcker i min nya Ipod mini 6 G. Men jag har exakt samma problem som du och de andra här. Plötsligt så startar den från början. Och så måste jag spola. Nu läste jag att om man är hemma kan man spola på ITunes. Har inte hitta den ännu men ska prova. Men jag följde din guide om hur man får över filerna i rätt format.
Tills vi hittar lösningen kommer jag att lägga nya böcker som musik och ta nackdelarna med det hellere än detta strul och att spola så här många timmar.
Men vi får väl leta vidare. Jag tror inte det är hårdvarufel. Absolut något med mjukvaran. Kan man AKTIVT lägga in ett bokmärke eller menar ni bara att det skapas när man pausar??
Ska prova det där med att pausa och lyssna efter surr också.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-10 19:40

Nya teorier

Jag har en idé om att det är så att det är när jag har synkat den som den sedan går tillbaka till första sidan när jag börjar lyssna. Om jag laddar den på en annan dator som den inte synkar med blir det inga problem. Har provat med att pausa men hör inget surrande från hårddisken. Jag "snabb" spolade i ITunes och synkade men då gick den tillbaka. Synkade igen för att komma tillbaka till mina 8 lyssnade timmar men den gick tillbaka. Sedan spolade jag på IPoden och nu går den ok.......kan detta vara problemet?? Det är ju fel men bra att veta vad som utlöser det ofrivilliga backandet.

  • Medlem
  • 2005-04-10 19:52
Ursprungligen av Christine:

Jag har en idé om att det är så att det är när jag har synkat den som den sedan går tillbaka till första sidan när jag börjar lyssna. Om jag laddar den på en annan dator som den inte synkar med blir det inga problem. Har provat med att pausa men hör inget surrande från hårddisken. Jag "snabb" spolade i ITunes och synkade men då gick den tillbaka. Synkade igen för att komma tillbaka till mina 8 lyssnade timmar men den gick tillbaka. Sedan spolade jag på IPoden och nu går den ok.......kan detta vara problemet?? Det är ju fel men bra att veta vad som utlöser det ofrivilliga backandet.

Det verkar för mig som att den gör såhär varje gång man har gjort ngt annat med ipoden emellan gångerna man lyssnar. Alltså om man först lyssnar boken sen på musik så ska lyssna på boken igen så vill den inte. Men om man inte lyssnar på musik emellan de gånger man lyssnar på boken så fungerar det fint. Kanske är det så att även synkningen gör att det inte fungerar riktigt. /Malin

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-10 20:34
Ursprungligen av Christine:

Jag har en idé om att det är så att det är när jag har synkat den som den sedan går tillbaka till första sidan när jag börjar lyssna. Om jag laddar den på en annan dator som den inte synkar med blir det inga problem. Har provat med att pausa men hör inget surrande från hårddisken. Jag "snabb" spolade i ITunes och synkade men då gick den tillbaka. Synkade igen för att komma tillbaka till mina 8 lyssnade timmar men den gick tillbaka. Sedan spolade jag på IPoden och nu går den ok.......kan detta vara problemet?? Det är ju fel men bra att veta vad som utlöser det ofrivilliga backandet.

Har oxå märkt att det är efter man har synkat mot iTunes eller kopplat den till datorn som det strular. Det är lite lätt iriterande efter som jag bara kan ladda min mini 6GB via datorn, blir att köpa en usb laddare från apple.

GahhH!! Nu blir jag irriterad! Lade just in Dan Browns Änglar och Demoner på iPoden, den ligger i listan som nummer två, men början man lyssna när så börjar boken nummer tre att spela. Man måste gå ner och börja lyssna på den sista boken är att kunna lyssna på den... jag är riktigt irriterad nu!!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 13:03

Ja men det verkar ju inte klokt att fungerar så urdåligt. Har du kontktat supporten eller anmält det någon annanstans. Vi borde gå vidare med problemet. //Christine

Ursprungligen av Christine:

Ja men det verkar ju inte klokt att fungerar så urdåligt. Har du kontktat supporten eller anmält det någon annanstans. Vi borde gå vidare med problemet. //Christine

Nej, jag har inte hunnit ringa dom, vet förresten inte vilket som är det bästa nummret. Man vill också prata med någon svensk och inte nån man bara kan prata engelska med!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-21 22:43
Ursprungligen av erikohman:

GahhH!! Nu blir jag irriterad! Lade just in Dan Browns Änglar och Demoner på iPoden, den ligger i listan som nummer två, men början man lyssna när så börjar boken nummer tre att spela. Man måste gå ner och börja lyssna på den sista boken är att kunna lyssna på den... jag är riktigt irriterad nu!!

Det felet fick jag oxå när jag hadde flera böcker på poden samtidigt, jag hittade ingen lösning på det så jag tog bort dom jag inte lyssnade på för tillfället.

Ursprungligen av adl:

Det felet fick jag oxå när jag hadde flera böcker på poden samtidigt, jag hittade ingen lösning på det så jag tog bort dom jag inte lyssnade på för tillfället.

Du tror inte det har att göra med att boken börjar på Ä ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 13:35

Om ni ska kunna fortsätta lyssna där ni var om ni lyssnat på musik imellan så måste audioboken vara i .m4b. Det funkar alltså inte med .mp3 filer.

sedan är jag inte säker på ipod-mini klarar av den funktionen. G4 och Photo gör det.

Ursprungligen av xtrem:

Om ni ska kunna fortsätta lyssna där ni var om ni lyssnat på musik imellan så måste audioboken vara i .m4b. Det funkar alltså inte med .mp3 filer.

sedan är jag inte säker på ipod-mini klarar av den funktionen. G4 och Photo gör det.

Tack för den!

Det är något jag tror ALLA som är stammisar på denna tråd redan vet, jag har själv även tagit mig friheten att göra en guide som hjälper andra skapa sina böcker i m4b
Och jo, MINI har även den funktionen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-22 19:28
Ursprungligen av xtrem:

Om ni ska kunna fortsätta lyssna där ni var om ni lyssnat på musik imellan så måste audioboken vara i .m4b. Det funkar alltså inte med .mp3 filer.

sedan är jag inte säker på ipod-mini klarar av den funktionen. G4 och Photo gör det.

Är det inte så att iom senaste uppgraderingen så klarar minin audiobooks, rätta mig om jag har fel ? Bara ett svagt minne av det

Jag har problemet att även om jag lägger till ett extra mellanslag efteråt så stannar det inte kvar och det medför att mina böcker även hamnar under musik...

Jag har WinXP SP2, och en pc som ni säkert kan gissa

Har provat byta filnamnet både i explorer samt i Total Commander, men det gör ingen skillnad.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-25 14:04
Ursprungligen av joonah:

Jag har problemet att även om jag lägger till ett extra mellanslag efteråt så stannar det inte kvar och det medför att mina böcker även hamnar under musik...

Jag har WinXP SP2, och en pc som ni säkert kan gissa

Har provat byta filnamnet både i explorer samt i Total Commander, men det gör ingen skillnad.

Har du uppdaterat din mini med senaste program varan?

Jag pratade just med en trevlig kille på Apples Support och det verkar inte vara något problem han kände till eller som fanns i deras databaser över problem som någon annan rapporterat. Killen gick även in och kollade på min guide över hur man skapar ljudböcker och blev nog lite imponerad. Han sitter kanske även nu och läser denna tråd då jag tipsade honom om den. Han har min e-post så vi får väl se om något händer.

  • Medlem
  • 2005-04-22 17:03
Ursprungligen av erikohman:

Jag pratade just med en trevlig kille på Apples Support och det verkar inte vara något problem han kände till eller som fanns i deras databaser över problem som någon annan rapporterat. Killen gick även in och kollade på min guide över hur man skapar ljudböcker och blev nog lite imponerad. Han sitter kanske även nu och läser denna tråd då jag tipsade honom om den. Han har min e-post så vi får väl se om något händer.

Haha... det måste vara kul att äga Apple's support men det har jag också gjort en gång, eller Applecenter's support.
Men din ljudboksguide är mycket bra och jag har hittils inte stött på några problem gällandes ljudböcker. Men åker bokmärket verkligen tillbaka 10s. Det gör den inte på min, men jag överlever väl ändå.

Ursprungligen av Hampe:

Haha... det måste vara kul att äga Apple's support men det har jag också gjort en gång, eller Applecenter's support.
Men din ljudboksguide är mycket bra och jag har hittils inte stött på några problem gällandes ljudböcker. Men åker bokmärket verkligen tillbaka 10s. Det gör den inte på min, men jag överlever väl ändå.

Den åker tillbaka längre och längre ju längre sedan du lyssnade på boken och hur långt du kommit i boken.

Jag känner att jag åter vill lyfta upp detta igen. Jag tror problemet med att boken nollställer sig igen efter att man lyssnat på musik eller synkat med iTunes beror på mjukvaran i iPoden, och då filsystemet FAT32. På min dator kör jag böckerna utan problem och kan lyssna på musik och sedan på boken igen utan att något händer, men på datorn kör jag ju NTFS. Detta har nämnts förut men inte riktigt disskuteras.

Detta stöds också på att folk med Mac och villket filsystem ni med Mac kör och formaterat iPoden med inte heller har detta problem med nollställningen. Tror ni detta är den bästa förklaringen?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-17 16:54

Har märkt att poden tappar bokmärket när den har gått i viloläge (alltså inte använt den på 24h), börjar bli lite iriterande...

erikohman: Har du hört något från supporten sedan du ringde. Man tycker ju att de borde försöka åtgärda problemet snart, det är ju trots allt en månad sedan

Ursprungligen av emelie1000:

erikohman: Har du hört något från supporten sedan du ringde. Man tycker ju att de borde försöka åtgärda problemet snart, det är ju trots allt en månad sedan

Nej, inte ett ljud...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-07-21 14:16

Har börjat att dela upp mina böcker i tre delar, tycker att det funkar bättre då. Har oxå märkt att om man inte synkar poden med datorn när man e mitt i en bok så tappar den inte bokmärket lika lätt.

Detta med att ljudboken tappar bokmärket tror jag härleds till att på iPods till PC används filsystemet FAT32. Dett styrker jag av att när man har en m4b fil på datorn som använder NTFS så tappar den inte bokmärket. m4b filer fungerar juh i iTunes om ni inte tänkt på det och det är juh i filen bokmärket lagras.

Annars har jag också börjat att göra som adl och det känns inte så mycket omständigare...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-25 20:51

Nu har jag fått min böcker att hamna i ljuböcker delen. Men är det så att de alltid kommer finnas kvar i musik delen oxå? min musik är .mp3 och ljudböckerna .m4b

Bevaka tråden