Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kladda:

Har installerat en hög av den nya modellen utan touch bar.

Det är en enormt fin dator. Över mina förväntningar och den fullkomligt raderade alla mina orosmoln.

Man behöver nästan ha jobbat med en och inte bara sett den på papper för att först vad jag menar
Men såklart, smaken är alltid olika oavsett!

Vad härligt att läsa nåt positivt om denna tingest. Och från nån som faktiskt använt den dessutom.

Lade först upp det här lite för långa svaret i en annan tråd; upptäckte direkt efter denna tråd och valde således att radera förra inlägget och klistra in det här istället (obs, det här är helt och hållet baserat på hur jag jobbar):

Ujj. Jag hade inte tänkt ge mig in i det här, för det kändes onödigt att ens ta upp det. Men, jag MÅSTE knorra.

Grejen är att jag verkligen räknar mig till den kundgrupp som MBP brukar marknadsföras till; någon som jobbar med digitalt bildskapande men även musik och video ibland, tar med datorn vid jobb på resande fot eller föreläsningshållande, men behöver extra kräm för att kunna plugga in den i en hub (till 22'' cintiq-ritskärm samt extra extern skärm) så gott som varje dag. Tycker med andra ord att min 15'' 2013-retina-MBP har en perfekt balans som i alla avseenden gör mitt arbete roligare och enklare.

I och med Apples MBP-manöver har jag emellertid hunnit bli riktigt nervös och hoppas innerligt att min dator lever många år till, för jag kan inte motivera att skaffa den nya modellen. Förstår att tekniken måste röra sig framåt, jag menar, det var helt lugnt när de dumpade DVD-läsaren (var det då ens något som folk ens använde?). Men alltså. USB är rätt användbart ändå (inte minst om man behöver koppla ihop sina apple-enheter)?
Hur tunna modellerna än teoretiskt kan bli, är mitt personliga mål att få jobb gjort var jag än är; även om datorn väger lite mer.

Redan i tankeexperimentet "hur skulle en arbetsdag se ut med den nya modellen?" blir jag bara matt. Antalet adaptrar som behöver finnas till hands för att kunna fortsätta jobba med min nuvarande setup, eller att dra runt en adapter-hub i väskan för att kunna göra rätt grundläggande saker, (för att inte tala om hur himla ogärna jag vill bli av med magsafe) allt det här gör mig grymt osäker på hur min och Apples framtid ser ut.
Jag vill inte gå tillbaka till PC. Just nu funkar allt så bra med workflow och kompatibilitet; men dagen då mina i nuläget oumbärliga enheter börjar knorra hoppas jag att det tillkommit några alternativ värda att punga ut för.

För som det är nu, säljer Apple – trots att de erbjuder åtskilliga modeller – bara datorer som inte funkar för mig. Och det känns, ärligt, sådär.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-11-16 20:16

Ska bli intressant att se vilken typ av kabel man får med iPhone 8 nästa år...

Ursprungligen av dermike:

Ska bli intressant att se vilken typ av kabel man får med iPhone 8 nästa år...

Självklart blir det en USB-D med en ny Lightning och som även suportar Thunderbolt 4.5 och självklart inte passar i någon nu förekommande produkt och inte är bakåtkompatibelt...

Ursprungligen av CekariYH:

Självklart blir det en USB-D med en ny Lightning och som även suportar Thunderbolt 4.5 och självklart inte passar i någon nu förekommande produkt och inte är bakåtkompatibelt...

Du kommer att köpa de dyra kablarna som krävs bara för att några veckor senare upptäcka att alla är prissänkta. Du ringer för att försöka få tillbaka mellanskillnaden men får till svar att just du tyvärr inte uppfyller villkoren i köpevillkoren sida 1112 punkt 948.

Du blir upprörd och skriver några rader på ett internetforum nära dig. Dagen efter så sitter du som vanligt och provkonfigurerar den nya macen på Apples hemsida och tänker...

Jag klarar mig nog utan mat någon månad och vem behöver betala elräkningen när man har bärbar Mac och kan ladda på McDonalds?

????

  • Medlem
  • 2016-11-17 23:44
Ursprungligen av dermike:

Ska bli intressant att se vilken typ av kabel man får med iPhone 8 nästa år...

Vilken kabel ?
Den du får köpa för 99 dollar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-18 00:09
Ursprungligen av dermike:

Ska bli intressant att se vilken typ av kabel man får med iPhone 8 nästa år...

Kanske ingen kabel alls. Trådlös laddning o trådlösa lurar vetu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-18 09:29
Ursprungligen av P1200VB:

Kanske ingen kabel alls. Trådlös laddning o trådlösa lurar vetu

"Trådlös laddning".. som kräver en tråd till laddaren..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-18 11:53

Nu har iFixit skruvat isär och analyserat 15" modellen av nya Macbook Pro.

https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+1...

  • Medlem
  • City
  • 2016-11-18 14:22

Finns det några riktiga recensioner vid filmredigering för toppmodellen kontra det som fanns innan?

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2016-11-18 23:45

Mike gör en unboxning och en snabbtitt på både 15" och 13" med Touch Bar

Tankar?

Beställde mig en ny macbook pro, 15 tummaren. Letade runt efter lite adaptrar, men finns ju ingen som har både hdmi, vanlig usb å sdkort.. tills jag hittade Arc Hub. Så ni som köpt en ny macbook å behöver adapters.. look no more!

https://www.bourgedesign.com

Ursprungligen av razorfisk:

Beställde mig en ny macbook pro, 15 tummaren. Letade runt efter lite adaptrar, men finns ju ingen som har både hdmi, vanlig usb å sdkort.. tills jag hittade Arc Hub. Så ni som köpt en ny macbook å behöver adapters.. look no more!

https://www.bourgedesign.com

Ursäkta, men det står PREORDER, liksom. Så det är ju = se men inte röra.

Har en hiskeligt massa adaptrar nu, blir spännande att se om hälften fungerar när datorn levereras

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-21 16:12

Går tydligen att spela Doom på Touch Baren

Ursprungligen av P1200VB:

Går tydligen att spela Doom på Touch Baren

Haha, tänkte precis skiva detta men nu slapp jag...

Apple MacBook Pro with Touch Bar - Space Grey Core i7 16GB 512GB SSD 15.4" Beräknad till vårt lager 2016-11-22

Hoppas dustin levererar imorrn..

  • Medlem
  • 2016-11-21 22:23

Går tydligen att spela Doom på Touch Baren

Är inte det ett illavarslande tecken?
Den här gången var det på skoj men nästa gång?
En möjlighet för skumrask att djävlas med nya mbp-ägare.
Borde inte vara möjligt!

Ursprungligen av keptang:

Trams. Det skiljer 350 SEK mellan att köpa nya Macbook Pro i USA jämfört med att köpa den i Sverige. Alltså marginellt dyrare i Sverige.

Många stater har 0-10% moms så det skiljer snarare 4000 kr på en 13" MacBook PRO touchbar t ex.

En icke överdrivet smart egenskap hos Touch Bar, Saxat från macpro: https://www.macpro.se/2016/11/23/en-inte-over...

Ursprungligen av Mackan1984:

Många stater har 0-10% moms så det skiljer snarare 4000 kr på en 13" MacBook PRO touchbar t ex.

Jösses, har du inte släppt den diskussionen ännu?

Ja, det kan skilja ganska mycket, om du jämför priset för en amerikansk konsument i en "lågmomsstat", med priset för en svensk konsument. Men vad säger den jämförelsen? Ingenting. Om man jämför på det sättet, så finns ju motsvarande skillnad på alla produkter man köper i den staten, inte bara Macar.

Det enda du säger är att alla produkter är billigare att köpa i en lågmomsstat eller lågmomsland. Och på den punkten det nog ingen som säger emot dig. Men nu har vi 25% moms i Sverige, och det är det vi får leva med.

På nettopriset skiljer det bara några få hundralappar. Och det är den verkliga skillnaden, oavsett hur du vinklar det.

Senast redigerat 2016-11-23 11:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-23 11:05

Jag är beredd att hålla med. Sen så finns det en hel del som köper sina datorer utan moms även i Sverige. Det största problemet som jag ser det bortsett från Apples prissättning är att dollarn ligger ca 40% högre i kurs mot kronan jämfört med vad den gjorde i början av 2014.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-23 11:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jösses, har du inte släppt den diskussionen ännu?

Ja, det kan skilja ganska mycket, om du jämför priset för en amerikansk konsument i en "lågmomsstat", med priset för en svensk konsument. Men vad säger den jämförelsen? Ingenting. Om man jämför på det sättet, så finns ju motsvarande skillnad på alla produkter man köper i den staten, inte bara Macar.

Det enda du säger är att alla produkter är billigare att köpa i en lågmomsstat eller lågmomsland. Och på den punkten det nog ingen som säger emot dig. Men nu har vi 25% moms i Sverige, och det är det vi får leva med.

På nettopriset skiljer det bara några få hundralappar. Och det är den verkliga skillnaden, oavsett hur du vinklar det.

Jag utgår ifrån att du lägger på svensk moms för import för att få skillnaden till några hundralappar?

Om inte så får vi ganska stora skillnader på nedersta raden.

Att räkna med import tycker jag personligen skapar en felaktig bild när man jämför priset på datorn. En amerikan köper datorn väldigt mycket billigare än en svensk gör i Sverige, inte bara några hundralappar.

Edit: En amerikan kan köpa MBP 2016 med touch bar (instegsmodellen) för 18 042 kr. Då har jag lagt in skatten som gäller i Brooklyn NY och sedan rundat uppåt. Dollarkursen är Yahoo's kurs som används i Spotlight.

I Sverige kostar datorn 20 595 kr. Det är alltså en skillnad på 2553 kr, inkl. moms/skatt.

Jag jämför inte på något sätt vad det skulle kosta att importera den, bara helt enkelt hur mycket billigare datorn är att köpa i USA.
Att det är en effekt av den nuvarande dollarkursen är inte på något sätt Apples, Sveriges eller USAs fel. Det är bara ett faktum.

Så, jag förstår inte hur du menar när du säger att det bara skiljer några hundralappar? Räknar du ex. moms/skatt ?
Mycket möjligt att jag är helt ute och seglar, men berätta gärna hur du tänker

Senast redigerat 2016-11-23 11:48
Ursprungligen av kladda:

...Så, jag förstår inte hur du menar när du säger att det bara skiljer några hundralappar? Räknar du ex. moms/skatt ?

Självklart exkl. moms. Vi har diskuterat detta tidigare i tråden.

Du vill bara titta på hur många dollar eller kronor man faktiskt betalar i kassan (inkl moms). Och det är ju helt upp till var och en - vill man jämföra så, så gör man det.

Men eftersom antydningarna från många är att det är Apple som gör det dyrare i Sverige, så tycker jag att det är rättvisare att jämföra nettopris (exkl. moms). Då ser man att det inte skiljer så mycket. Det är ju knappast Apples fel att olika länder har olika momssatser.

Och dessutom så anser jag att om man verkligen ska jämföra hur mycket billigare det är för amerikanen än för svensken, så måste man titta på den relativa kostnaden i förhållande till lönenivåer och boendekostnader m.m. Och det tror jag inte att någon här orkar gräva ner sig i. Och om man inte orkar det, så talar det också för att det är rättvisare att jämföra nettopriser.

Senast redigerat 2016-11-23 13:41

Varför ens köpa en dator utanför sverige? Du lär ju inte få svenskt tangentbord på en dator från usa..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-23 14:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart exkl. moms. Vi har diskuterat detta tidigare i tråden.

Du vill bara titta på hur många dollar eller kronor man faktiskt betalar i kassan (inkl moms). Och det är ju helt upp till var och en - vill man jämföra så, så gör man det.

Men eftersom antydningarna från många är att det är Apple som gör det dyrare i Sverige, så tycker jag att det är rättvisare att jämföra nettopris (exkl. moms). Då ser man att det inte skiljer så mycket. Det är ju knappast Apples fel att olika länder har olika momssatser.

Och dessutom så anser jag att om man verkligen ska jämföra hur mycket billigare det är för amerikanen än för svensken, så måste man titta på den relativa kostnaden i förhållande till lönenivåer och boendekostnader m.m. Och det tror jag inte att någon här orkar gräva ner sig i. Och om man inte orkar det, så talar det också för att det är rättvisare att jämföra nettopriser.

Kanon, då vet jag.
Jag vet att vi pratat om det innan, men upplevde aldrig att du förstod min poäng då. Gav det ett nytt försök

Jag har aldrig skyllt på någon dock.

Ursprungligen av razorfisk:

Varför ens köpa en dator utanför sverige? Du lär ju inte få svenskt tangentbord på en dator från usa..

Du kan beställa med svenskt tangentbord både via nätet och i en Apple store. Datorn leverans då med svenskt tangentbord i t.ex USA och du betalar inget extra för det.

Kan ta ett par dagar dock

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jösses, har du inte släppt den diskussionen ännu?

Ja, det kan skilja ganska mycket, om du jämför priset för en amerikansk konsument i en "lågmomsstat", med priset för en svensk konsument. Men vad säger den jämförelsen? Ingenting. Om man jämför på det sättet, så finns ju motsvarande skillnad på alla produkter man köper i den staten, inte bara Macar.

Det enda du säger är att alla produkter är billigare att köpa i en lågmomsstat eller lågmomsland. Och på den punkten det nog ingen som säger emot dig. Men nu har vi 25% moms i Sverige, och det är det vi får leva med.

På nettopriset skiljer det bara några få hundralappar. Och det är den verkliga skillnaden, oavsett hur du vinklar det.

Visste inte ens om att jag diskuterat det med dig eller i denna tråden?
Sedan rörde den personen jag skrev det om ett gammalt inlägg här huruvida Apple justerar priset för länder som exempelvis Kina för att momsen inte ska skjuta upp priset för mycket men struntar i små länder som Sverige bl a.

Sedan kan vi ju även ta upp priser när dollarn faktiskt låg på runt 6 kr för 2 år sedan så hade vi också haft en 4000 kr billigare MacBook Pro.

Ursprungligen av Mackan1984:

Visste inte ens om att jag diskuterat det med dig eller i denna tråden?...

Jag borde kanske ha skrivit "Har inte vi släppt den diskussionen ännu?"(vi=forumet). Det hade varit bättre.

Jag bara antog att du hade varit med i den tidigare diskussionen, eftersom du nu en månad senare citerar ett inlägg från då.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag borde kanske ha skrivit "Har inte vi släppt den diskussionen ännu?"(vi=forumet). Det hade varit bättre.

Jag bara antog att du hade varit med i den tidigare diskussionen, eftersom du nu en månad senare citerar ett inlägg från då.

Ja det förtjänar jag att höra, var lite väl sent ute ?

Sen läste jag bara igenom 3 flikar innan jag skrev, vilket också gjorde att jag missa de övriga kommentarerna kring ämnet ?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag borde kanske ha skrivit "Har inte vi släppt den diskussionen ännu?"(vi=forumet). Det hade varit bättre.

Jag bara antog att du hade varit med i den tidigare diskussionen, eftersom du nu en månad senare citerar ett inlägg från då.

När vi ändå är inne på ämnet, vad händer om man köper en MacBook Pro på en resa till ett skatteparadis som oregon och sen åker hem.
Har tull tillräcklig koll för att se att det inte var den dator jag hade på vägen dit?

Bevaka tråden