Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 01:49
Ursprungligen av palb:

Bytte dom PSU-fläktar? Det ville jag göra (eftersom det inte finns nya PSU Revisioner till 1,6an). Har sett att dom som gjort det blivit av med det hummande ljudet från PSUn. Lan-Master är beredda att göra detta, men får inte OK från Apple Sholm. Min dator är där nu – och jag vill inte ha den tillbaka utan att den är så tyst som man kan förvänta sig.

Let me know how it goes.... lider också av en högljudd 1.6:a

ja - dom sa att dom bytte PSU, moderkort, plats på CPU och kalibrerade

Ursprungligen av palb:

Bytte dom PSU-fläktar? Det ville jag göra (eftersom det inte finns nya PSU Revisioner till 1,6an). Har sett att dom som gjort det blivit av med det hummande ljudet från PSUn. Lan-Master är beredda att göra detta, men får inte OK från Apple Sholm. Min dator är där nu – och jag vill inte ha den tillbaka utan att den är så tyst som man kan förvänta sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 08:40
Ursprungligen av el gringo:

ja - dom sa att dom bytte PSU, moderkort, plats på CPU och kalibrerade

Ok. Då bytte dom kanske hela delen inte bara fläktar. Vad jag syftade på var dom som bytt själva fläktarna, på egen hand. En viss Marc som gjort det påstår sig blivit av med problemet. Han har lagt ut en instruktion på hur han gjorde på nätet. Bytte helt enkelt till lite dyrare och bättre fläktar. I vilket fall som helst så började det med att han stoppade fläktarna med fingret och kunde precis som många andra av oss konstatera att då blev det tyst.

Skall lämna den i veckan och byta moderkort också.
Får reda på imorgon om "de ens" har kalibrerat fläktarna efter byte av PSU:n och fläktar.. tor inte det..

Ligger nog lite över deras kunskap att förstå att sånt måste göras
Det luriga är att den varvar inte upp lika mkt nu med mina Apple minnen uttagna.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 13:07

Min G5 är dock tyst som bara den, iaf så länge det inte finns någon skiva i dvdn

  • Medlem
  • 2004-03-19 17:37

Vad är adressen till den hemsidan?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-19 19:33
Ursprungligen av Korsriddaren:

Vad är adressen till den hemsidan?

http://club.telepolis.com/soci22/g5_fan/

Efter 6 månader har jag fått vad Apple lovade alla ... En helt tyst G5 !
Sålde min förra eftersom den aldrig blev bra enligt mitt tycke trots ett 9600 kort i Rev D PSU nya fläktar gick den på fullvarv hela tiden och gick aldrig ner utan lät som en jetmotor.

Min nya G5 var tvärtom låter inte när den går upp och det gör den väldigt sällan och om den går upp i varv går den ner lika fort men den låter mkt mer på tomgång.
I denna satt också ett 9800 kort som dessutom gör livet surare för en musiker.
Lämnade in den och fick ny PSU Rev-E.
Vilken skillnad ,,, men problemet kvarstod grafikkortet lät genom hela burken nu hörde man hur mkt det låter igentligen så idag har jag bytt grafikkort med Esse som tog mitt 9800 och jag hans 9600..

Äntligen kan jag säga att den är så TYST som den skall vara .. hoppas detta nu äntligen fått ett slut på denna historien och man äntligen kan koncentrera sig på musiken isället för hur man skall fixa sin dator.

Supernöjd G5 ägare

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-04-24 19:35
Ursprungligen av motif:

Efter 6 månader har jag fått vad Apple lovade alla ... En helt tyst G5 !
Sålde min förra eftersom den aldrig blev bra enligt mitt tycke trots ett 9600 kort i Rev D PSU nya fläktar gick den på fullvarv hela tiden och gick aldrig ner utan lät som en jetmotor.

Min nya G5 var tvärtom låter inte när den går upp och det gör den väldigt sällan och om den går upp i varv går den ner lika fort men den låter mkt mer på tomgång.
I denna satt också ett 9800 kort som dessutom gör livet surare för en musiker.
Lämnade in den och fick ny PSU Rev-E.
Vilken skillnad ,,, men problemet kvarstod grafikkortet lät genom hela burken nu hörde man hur mkt det låter igentligen så idag har jag bytt grafikkort med Esse som tog mitt 9800 och jag hans 9600..

Äntligen kan jag säga att den är så TYST som den skall vara .. hoppas detta nu äntligen fått ett slut på denna historien och man äntligen kan koncentrera sig på musiken isället för hur man skall fixa sin dator.

Supernöjd G5 ägare

Ja jävla vad kortet viner

Trevligt att träffas föresten hehe

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 19:36

*buhuhuhu* Det var jag som behövde det där kortet

hehehe... Dela på det

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-25 11:19

Jag har fortfarande inte kunnat få min PSU hemma bytt, så jag vet ännu inte om det går att få min burk tystare. Tyvärr (ur ljudsynpunkt alltså) har jag ett 9800-kort, vilket låter som fan. Skamligt att inte fläkten åtminstone är varvtalsreglerad så att den spinner ner när man skriver html i en texteditor.

Min kollegas burk (2x2) har däremot fått en ny CPU, och nu är den så tyst och fin så. Det var något galet som gjorde att de nedre CPU-fläktarna gick på max konstant. Jäklar vad det blåste på kontoret.

Du motif: Du kanske ska ändra till "ATI 9600" i din profil nu.

Ursprungligen av hugin:

Du motif: Du kanske ska ändra till "ATI 9600" i din profil nu.

Bra idé

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 12:34
Ursprungligen av hugin:

Tyvärr (ur ljudsynpunkt alltså) har jag ett 9800-kort, vilket låter som fan. Skamligt att inte fläkten åtminstone är varvtalsreglerad så att den spinner ner när man skriver html i en texteditor.

Inte lust att byta det mot ett fint och tyst 9600?

+ en liten slant givetvis

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-25 14:56
Ursprungligen av Pallish:

Inte lust att byta det mot ett fint och tyst 9600?

+ en liten slant givetvis

Det kostar 3100:- att byta upp sig från 9600 till 9800. Om du är intresserad av att betala mellanskillnaden så kan jag tänka mig att byta.

Ursprungligen av hugin:

Jag har fortfarande inte kunnat få min PSU hemma bytt, så jag vet ännu inte om det går att få min burk tystare. Tyvärr (ur ljudsynpunkt alltså) har jag ett 9800-kort, vilket låter som fan. Skamligt att inte fläkten åtminstone är varvtalsreglerad så att den spinner ner när man skriver html i en texteditor.

Min kollegas burk (2x2) har däremot fått en ny CPU, och nu är den så tyst och fin så. Det var något galet som gjorde att de nedre CPU-fläktarna gick på max konstant. Jäklar vad det blåste på kontoret.

Du motif: Du kanske ska ändra till "ATI 9600" i din profil nu.

Köp dig en fläktlös kylare till ditt grafikkort; http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010056463

Jag har en monterad på mitt GF 4600 TI och det fungerar kanon, för effekt hungrigare kort såsom ditt så rekommenderas att komplettera med fläkten som i stort är ljudlös den med;

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010056464

Ursprungligen av xplane:

Köp dig en fläktlös kylare till ditt grafikkort; http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010056463

Jag har en monterad på mitt GF 4600 TI och det fungerar kanon, för effekt hungrigare kort såsom ditt så rekommenderas att komplettera med fläkten som i stort är ljudlös den med;

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010056464

Får inte plats i en G5:a

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-25 15:05
Ursprungligen av xplane:

Jag har en monterad på mitt GF 4600 TI och det fungerar kanon, för effekt hungrigare kort såsom ditt så rekommenderas att komplettera med fläkten som i stort är ljudlös den med;

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010056464

Flänsen kan nog gå att få på, men fläkten går inte.

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-06-01 03:20
Ursprungligen av xplane:

Köp dig en fläktlös kylare till ditt grafikkort; http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010056463

Jag har en monterad på mitt GF 4600 TI och det fungerar kanon, för effekt hungrigare kort såsom ditt så rekommenderas att komplettera med fläkten som i stort är ljudlös den med;

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010056464

Även sådana här är populära i PC-världen, och är mindre (dessutom billigare och ska tydligen kyla bättre om än troligen inte fullt lika tysta). Kräver dock att det finns möjlighet till utblås bredvid grafikkortet, så jag vet inte om de passar i en PowerMac G5...

http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=6308156

500 max

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 13:05
Ursprungligen av motif:

500 max

1000 kanske

  • Medlem
  • 2004-04-25 14:06

Åtminstone flänsen borde få plats och den ser ju rätt så väl tilltagen ut med tanke på G5:ans smarta kylningsavdelningar, så borde den räcka bra. Om man inte har PCI kort som tar upp all plats d.v.s.

Jag märker inte ngn prestanda minskning eller ökning från ett 9800 till ett 9600.
Hade det varit PC så.. Därför motivear inte 3.100 kr ett kort som dessutom ger en huvudverk och inte har den prestanda som ett det borde ge för att vara ett 9800.

Bättre att lägga de pengar på en XBox el ngt

hm...antagligen är spel inte optimerade till Mac OS om det är det du har testat...bra att veta tills nästa gång man skall köpa PM...då blir det fläktlöst grafikkort för min del

Ursprungligen av motif:

Jag märker inte ngn prestanda minskning eller ökning från ett 9800 till ett 9600.
Hade det varit PC så.. Därför motivear inte 3.100 kr ett kort som dessutom ger en huvudverk och inte har den prestanda som ett det borde ge för att vara ett 9800.

Bättre att lägga de pengar på en XBox el ngt

  • Medlem
  • 2004-05-11 23:41

Föresten angående det här med NAP som verkar vara en funktion för att sätta processorerna i låeffektsläge, eller? Hur kan det då komma sig att burken blir tystare (fläktar varvar mindre) när man tar bort bocken för NAP? Låter lite konstigt att varvtalet sjunker på en gång bara för att man stänger av en funktion som ska då den är aktiverad, sänka temperaturen och därmed fläktljudet.

Någon som har en vettig förklaring?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-12 09:08
Ursprungligen av XedoZ:

Någon som har en vettig förklaring?

Är det verkligen så att fläktarna varvar mindre?

Så som jag har fattat det så är det missljuden som uppstår vid NAP som ska försvinna, inte varvtalet som ska sjunka. Missljudet beror på något fel i PSUn och uppstår framförallt när processorerna pendlar i effekt.

Men jag kan ha fattat fel.

  • Medlem
  • 2004-05-18 00:24
Ursprungligen av hugin:

Är det verkligen så att fläktarna varvar mindre?

Så som jag har fattat det så är det missljuden som uppstår vid NAP som ska försvinna, inte varvtalet som ska sjunka. Missljudet beror på något fel i PSUn och uppstår framförallt när processorerna pendlar i effekt.

Men jag kan ha fattat fel.

Vettefan om det stämmer... Nu verkar de inte varva ner. Antingen var det inbillning eller att de faktiskt varvade ner av normal anledning. Nåja, jag kör föresten med en extra ATA disk i G5:an nu liggandes ovanför Superdriven. Verkar fungera bra även värmemässigt.

Upplever samma problem som personen somm startade diskussionen. Pip, mer fläktljud än när den var nyinköpt osv.
Pallar inte gå igenom diskussionens 25 sidor, tänkte därför kolla om någon orkar sammanfatta vilka lösningar på problemen som dykt upp?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2004-05-18 00:26
Ursprungligen av bricklas:

Upplever samma problem som personen somm startade diskussionen. Pip, mer fläktljud än när den var nyinköpt osv.
Pallar inte gå igenom diskussionens 25 sidor, tänkte därför kolla om någon orkar sammanfatta vilka lösningar på problemen som dykt upp?

Tack på förhand.

Enda lösningen som bör fixa dina problem är att lämna in burken på garantireparation hos ditt närmaste Apple service ställe, så de får byta nätaggregatet och kalibrera fläktarna åt dig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-19 23:10

Även dom senaste reservdelsnätdelarna har problem med missljud.. :/

Pratat med apples ÅF-support. Och dom bara hänvisar till en sida hos Apple där det står hur man skall se till att maskinen är jordad..

Dock verkar dom senaste 1,8:orna vara tysta.
Så problemet måste ju vara lösbart..

Bevaka tråden