Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter din G5:a?

Tråden skapades och har fått 442 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ställer mig följander fråga:

Varför tar man inte ut el-mojängen och har den externt? Som man hade det med Cube'n!?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-28 18:23

Enligt vad jag kunnat läsa mig till på nätet är det många som störs över "plirpande" eller "blippande" pipljud från G5:ans nedre del.

Enligt vad jag sätt har många löst problemet genom att med hjälp av CHUD tools inställningsmodul (Hardware) stänga av NAP varvis pipljuden försvinner.

Jag testade själv detta under Mac OS X 10.3 men kan tyvärr bara konstatera att istället fläktarna börjar gå i full fart om man gör det. Pipljuden försvinner dock, det hörs tydligt innan fläktarna hunnit varva upp.

Är det någon som har en lösning på problemet?

För övrigt tycker jag inte att min Dual G5 låter så värst mycket. Jag har dock datorn i bokhyllan 4 meter ifrån skrivbordet.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 18:32

Har nyligen fått min Dual G5'a och eftersom rummet är ganska tyst och trots att jag har ljuddämpningsmaterial så låter det en hel del:mad: .

Är det ngn som har tänkt att byta fläktar, isåfall vill jag veta om det hjälpte eller ej.

Jag tycker processor fläktar sitter lite lös, inte så stabila ??

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-28 18:44

Tänk på att garrantin ej gäller längre om du byter ut fläktarna själv.

CPU fläktarna hänger ju i dels i själva plastanordningen. Och sedan sittar de, liksom alla andra fläktar, fast med gummibussningar. Stabilt ska de ju knappast sitta, då fortplantar sig ljudet bara.

Men om du bortser från själva fläktljudet. Piper det om din maskin? Bör höras tydligt om man lyssnar vid maskinens framsida i nederkant "plirp plirp, plirp plirp..."?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 18:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Tänk på att garrantin ej gäller längre om du byter ut fläktarna själv.

CPU fläktarna hänger ju i dels i själva plastanordningen. Och sedan sittar de, liksom alla andra fläktar, fast med gummibussningar. Stabilt ska de ju knappast sitta, då fortplantar sig ljudet bara.

Men om du bortser från själva fläktljudet. Piper det om din maskin? Bör höras tydligt om man lyssnar vid maskinens framsida i nederkant "plirp plirp, plirp plirp..."?

Ja det piper i nederkant. , men enligt applesupport låter de så där, när man inte jobbar med datorn.Jobbar man med ngt program så försvinner detta pipandet nästan.

Ang. fläktar, jag pratade med applesupport å sa att jag kunde byta ut de mot nya hos ngn auktoriserad applesupport.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-28 18:55

Det överröstas av fläktarna ja.

Pipandet beror ju på att processorn går i "NAP" mode när den ej får arbeta. Det är väl någon form av strömspararläge. Den förbrukar ca. 170W med NAP och 260W utan NAP läste jag på apples forum.

Pipandet försvinner ju uppenbarligen om NAP stängs av, men under Panther så börjar då fläktarna att varva istället.

Någon lösning måste ju finnas. Mitt pipande hörs ganska tydligt, hör det trots att jag sitter en bra bit från datorn. Jag ser hellre att den förbrukar 100W mer än att den piper.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 19:02

Jag fick en känsla av att byta ut den mot en bärbar istället:confused: , men...

Hoppas att det blir ngn lösning på detta. det är ingen kul, vi har ju ändå betalat så mykcet pengar, det är lite synd om oss.:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-28 19:13

Jag är övertygad om att det kommer en lösning för pipljuden. Gick det med NAP OFF under 10.2.X så måste det gå att finna någon lösning under 10.3 också. Förmodligen en ny version av CHUD.

Att maskinen i övrigt skulle låta irreterande mycket anser jag inte. Visst låter den när fläktarna varvar upp. Men det gör de ju ganska sällan.

En variant är ju att ha datorn en bit ifrån där man sitter så att man inte har ljudet i öronhöjd 50cm åt sidan.

  • Medlem
  • 2003-10-28 20:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
En variant är ju att ha datorn en bit ifrån där man sitter så att man inte har ljudet i öronhöjd 50cm åt sidan.

Bra idé. Jag ska nog flytta min en bit. Just nu står den av bekvämlighetsskäl ca 20-30cm från mig.

Jag installerade de senaste CHUD-tools (3.0.1)under Panther på min G5:a idag. Pipljuden försvann direkt och fläktarna är precis lika tysta som vanligt...

/Peder

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-29 00:04

Samma här... fick ner fel version av någon anledning tidigare idag. La in 3.0.1 som följde med xCode skivan med 10.3. Nu har den slutat blippa och ha sig...

Hur mycket låter hårddiskarna i era maskiner? Är lite irreterad över hårddiskknattret från min Dual G5 med 160GB disk, då jag tidigare skaffade en 120GB ATA Seagate Barracuda till min G4 jag hade innan, och den var i princip tyst, inget knatter alls. Knattrar era mycket?

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-10-29 02:37

Jag tror att Mac användare är lite bortskämda med tysta datorer har en kompis med en G4 den är dubbelt så tyst gämfört med frugans PC som låter mer är min röda Electrolux damsugare på halv fart.

G5:an min drar på en växel när jag drar igån Flash, Dreamweaver och Photoshop och jobbar snabbt. Annas låter den pytte lite. Tystaste datorn jag haft någonsin.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-29 10:37

För er som irreteras över blippande nätdelar kan jag meddela att apple kommer att byta ut dessa så fort de fått in reservnätdelar att byta med. Bör ske nu i början av november. 1/11-03 sades tidigare.

Problemet går ju som bekant att lösa med senaste CHUD tools, vilket iof. inte skadar datorn eller så, däremot så rekommenderas det ej av apple då Processor Cycling helt stängs av då.

på tal om chud, i hardware inställningar i system som chud installerar så har jag alt nap, men stödjer verkligen g4 processorn nap? finns det några fördelar med att klicka i den isåf?

  • Medlem
  • 2003-10-29 11:50

Pelleman: Den G4 du lyssnade på hos MacForum är supermodifierad med dubbla Verax dämpare. De har bytt ut både processorfläktarna + bägge nätverksfläktarna i den för att få ner den mot runt 20db ljudnivå. Jämfört med den låter alla datorer som tröskverk...

G5an är tystare jämfört med tidigare modeller.. Sure.. Men IMHO alldeles för högljudd om man jämför med vad man kan åstadkomma med en PC (typ min med Sapphire Radeon 9800 Pro vätskekylt grafikkort utan fläktar, Zalmanfläktar för CPUn, tysta nätverksaggregar, vaggor för hårddiskorna och dämpmaterial i chassit)... Min powerbook är däremot "lagom" tyst..

  • Medlem
  • 2003-10-29 14:35

Okej nu är det som på amerikanska forumet. Blip ljuden och brummandet från G5:an är två helt olika saker.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-29 17:10

Ja, det är sant. Personligen har jag dock endast talat om pipljuden då det är det enda ljud jag själv upplever utöver normalt fläktljud. Däremot var jag och lyssnade på en kamrats Dual G5 igår, och den hade ett "hummande" ljud, typ "bwwww.... bwwww..." i intervall från någon av fläktarna i PSUn.

Enligt vad jag har hört genom en apple anställd är både pipljuden och de hummande ljuden knutna till PSUn. Och den kan man få utbytt i november.

Men det finns ju gott om fläktar som kan ge ifrån sig ljud. 8st vid lågfart av en Dual maskin närmare bestämt. 9 i full fart.

Läste något om att dubbelproppen med värstinggrafikkortet hade problem med ett biljud...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 23:16

hmm..nu måste jag lägga mig i den här tråden. fick just min G5 2Ghz. inte nog med att det är pip och brumljud. när jag sätter igång Logic så ger burken ifrån sig ett brutalt jobbigt högfrekvent ljud. trycker man ner musknappen så försvinner det!!???...släpp knappen och ljudet är tillbaka...arghhh!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-31 12:15

Vilken version av Logic? Har du något extra ljudkort i maskinen?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 13:13

gold 6.3.1. använder ett EMI 2/6 men det är inte ljudkortet som låter utan själva datorn. vet inte om det är nån fläkt eller så. ska forska vidare. högst otrevligt ljud i alla fall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-31 19:46

Tråkigt att få veta om ljudproblem.
Min dubbel G5 är väldigt tyst hela tiden.
Jag misstänker att hela denna konstruktionen ska "andas" så mycket som möjligt, därav ovanliga design med massor av små hål och stora fläktarna.
När man kör G5 som den levereras tror jag att den är tyst (jag undantar de som fått otur), men sedan när man sätter in en eller flera saker då är det intressant hur ljudet blir. Jag har hållit på med dator i många år och för varje snabbare CPU blir ljudproblem allt värre. Därför finns redan vätskekylda CPU hos PC världen. Redan på 70 talet hos datacentraler var kylning stora problem. Nu är kylningen ett problem i hemmet p.g.a. ljudstörande. Alla problem på datacentralerna har nu flyttat till hemmet. Men vi har uppfinningsrika människor här på jorden och en dag ska det finnas bra lösningar. Apple eller PC tillverkarna har inte lösning ännu. Men vänta bara....

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 20:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Apple eller PC tillverkarna har inte lösning ännu. Men vänta bara....

Kanske gå tillbaka till tunna klienter även i hemmen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-31 20:14

De folk eller företag som kommer på ett smart och billig idé för en tyst datorn, det genererar enorma pengar. Så därför menar jag: vänta bara....

Citat:

Skrevs ursprungligen av FreddieFreek
Läste något om att dubbelproppen med värstinggrafikkortet hade problem med ett biljud...

Jag har en 2x2GHz med värsta grafikortet och den är *inte* tyst. Vid normaldrift "väser" fläktarna i datorn medan grafikkortet verkligen tjuter/viner. Otroligt störande! Vid högre belastning "brummar" fläktarna i datorn vilket dränker grafikortet något.

Men det blir flytt av datorn till annat rum eller ljuddämpad låda (samma sak med alla stationära jag inskaffat...)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-01 01:33

Det värre grafikkortet har ju en störig fläkt monterad. Den genererar ett ganska irrreterande ljud.

I övrigt anser jag inte att Dual G5 ger ett så hemskt störande ljud i idle, däremot varvar ju fläktarna upp ibland vilket ger en kick ljudmässigt. Annat rum är en bra ide =).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-01 22:57

Rapportera det till Apple och då ska det komma som FirmWare uppdatering, vilken jag hoppas på det. Senaste flera år har logikortet möjlighet att uppdatera som firmware, som gardering mot eventuella framtida problem. Det är bara bra ! Det måste vara så ! Så det går att styra fläktar via mjukvaran

jag har haft min dual G5 i snart en månad tror jag. den låter ungefär som mina tidigare powermacs och när belastningen ökar (ex. när stuffit jobbar...eller någon annan processorintensiv uppgift) så ökar fläktljudet till viss del.

nu - däremot - har datorn fastnat i maxläge ibland - samtliga fläktar blåser för fullt - När? Jo, skärmen går ner i viloläge - då maxar fläktarna!?!? jag kan säga så mycket som att det lät som köksfläkten på högsta läget

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag har haft min dual G5 i snart en månad tror jag. den låter ungefär som mina tidigare powermacs och när belastningen ökar (ex. när stuffit jobbar...eller någon annan processorintensiv uppgift) så ökar fläktljudet till viss del.

nu - däremot - har datorn fastnat i maxläge ibland - samtliga fläktar blåser för fullt - När? Jo, skärmen går ner i viloläge - då maxar fläktarna!?!? jag kan säga så mycket som att det lät som köksfläkten på högsta läget

Värmelementet i våran lägenhet automatisk känner av värmen dvs, skulle det vara kallt eller varmt så sprider den kall respektive varm luft ´men, problemet är att, såfort jag startar datorn efter ett par minuter så är värmelementet iskallt, det är inte så att det blir jätte varmt när jag startat datorn utan elementet är bara överkänslig.
Man BORDE kunna styra värmen själv tycker man !!
Man borde också kunna styra APPLE's fläktar själv ( det finns en del PC fläktar som man själv kan välja hastigheten på ) '
Det borde ha funnits en ( kanske via OS X) funktion där man själv begränsade hastigheten, för att , det kan vara så att ibland är det kanske inte nödvändigt när fläktar går i full fart eller rättare sagt, överkänsliga fläktar som värmelementet i min lägenhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-02 11:48

Jag tror inte att fläktarna i maskinen är direkt överkänsliga. Skulle apple ha en manuell inställning skulle det nog bli brännda moderkort eller hårddiskar.

Efter att ha kört min PMG5 i drygt en vecka har en av de två 60mm fläktarna i nätaggregatet (botten av G5:an) börjat låta illa. Detta i kombination med de pip som processorns idle i (pga. nätaggregatet) genererar, leder till ett byte av PSUn så snart det är möjligt.

Bevaka tråden